Afstand tussen ADSL modem en telefoonnet

Started by NewHT, December 25, 2011, 00:01:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NewHT

Ik wil graag mijn ADSL modem en aanverwante randapparatuur (router, hubs, en netwerkschijven) verplaatsen naar mijn meterkast. Nu heb ik nergens een telefoonaansluiting of kabel kunnen vinden anders dan mijn aansluiting in de woonkamer, welke kennelijk ondergronds ergens binnenkomt en dan de muur in gaat. Aangezien ik toch UTP kabels terug ga leiden naar de woonkamer is mijn idee nu om een telefoonkabel naar de meterkast te trekken. De afstand via de kruipruimte is denk ik echter al gauw een meter of twaalf tot veertien (heen telefoondraad en terug UTP).

Mijn vraag is nu of dit serieus ten koste zal gaan van bandbreedte en of daar iets tegen te doen is (bijv. Kabels, of een sneller abonnement). Ik heb een 20 mb aansluitimg. Ik heb in het verleden dezelfde modem en router op de slaapkamer gehad en ik vermoed dt de afstand tussen de twee telefooncontactdozen een meter of 5 is (slaapkamer zit er precies boven). Daar heb ik toen nooit iets van gemerkt, maar heb er ook niet op gelet.

Wie kan mij helpen?



eduard

Het verlengen van de telefoonkabel naar de meterkast moet geen probleem zijn zorg wel dat je "verleng" kabel netjes soldeert aan de bestaande telefoon lijn. Wanneer er 2 ader paren binnen komen verleng ze dan beide naar de meterkast. Standaard gebruik je er maar 1paar maar in de toekomst kan je misschien pair bonding gebruiken. Het is verstandig om ook een extra utp kabel tetrekken van je isra punt naar de meterkast misschien heb je die in de toekomst nog een keer nodig.

Eduard

NewHT

Kijk, daar hebben we wat aan, dank!  :)

Enig idee waarom zowel de modem fabrikant alsook de ADSL aanbieder voorschrijven om e.e.a. op de eerste contactdoos in huis aan te sluiten? Is daar helemaal geen verlies?



eduard

Men wil waarschijnlijk dat je het bij het eerste punt aansluit omdat de provider meestal verantwoordelijk is tot aan het eerste punt en niet verder. Dus als er problemen zijn dan is het op die manier makkelijk om fouten binnenshuis uit tesluiten.

Bij een goed soldeer verbinding is het verlies minimaal. De kabel tot aan de woning is meestal 700m of langer. Verleden jaar was volgens mij de gemiddelde afstand van de adsl aansluiting tot aan de centrale 1,5km dus die 10meter extra in je huis zijn verwaarloosbaar.

NewHT

Dacht misschien dat de "huis- tuin- en keuken draad" meer weerstand zou geven dan de koperkabel tussen centrale en huis.
Bedankt voor de tips. Ik zal er een mooie soldeerklus van maken!


EJ

#5
Het solderen is veel minder (!) belangrijk dan dat je de juiste aders van de utp gebruikt! Neem een getwist aderpaar voor je telefoonverbinding. Als je dat niet doet gaat het ineens niet meer werken. Doe je het wel, dan klopt het verhaal van eduard, dan maakt die luizige 10-20 meter in huis niet uit ten opzichte van de kilometer(s) kabel die er al ligt vanuit de centrale.

NewHT