MJ Acoustics subwoofer >>wie heeft er eentje <<

Started by yorkie13, December 23, 2011, 13:52:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Zijn er ook personen die een MJ Acoustics subwoofer gebruiken ?

de laatste jaren lees je heel weinig over dit britse merk subwoofers.

Zelf heb ik in het verleden een MJ reference 1 mkII en reference 100 gehad.

Ook heb ik korte tijd de MJ reference 1 MKIII gehad, een basreflex subwoofer met 10 inch woofer en 250 watt amp.
Een hele fijne subwoofer die zeker ook bij HT zijn mannetje stond.

komende week krijg ik een Pro 55 mkI binnen , waarvan het ontwerp alweer van 2006 is.

stevefilmfreak54

Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

yorkie13


CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

yorkie13

echt niet, heb deze net nieuw uit de UK voor een scherpe $$$$$$
wordt net na de kerst afgeleverd.

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Dirc



CZ79

Ik heb ooit een Pro50 MK2 in mijn bezit gehad, prima ding iegenlijk exact hetzelfde als de REL Quake 2
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

stevefilmfreak54

Quote from: RA SUBS on December 23, 2011, 18:54:04
hoe zijn je bevindingen van de ref100 mkII ?

Sorry voor de wat late reactie maar ik had zelfs een klein probleem met mijn MJ, namelijk hij produceerde teveel bas bij films en ook muziek, dus zowel High als LFE. Vrouwtje wilde luisteren naar 10 gold maar mijn MJ gooide een partijtje bas eruit dat ik bang was dat hij zou exploderen haha
Opgelost om even wat zachter te zetten en terug en nu draait hij als een tierelantijn weer.

Jij vroeg mijn bevindingen, ik vindt het een klein leuke sub, gebruik hem samen met een antimode, helaas weet ik niet of hij optimaal getuned is, ik ben van de ouwe regel gegaan 'even de bas uit draaien en een kwartslag terug' volgend`s men is dat voldoende?
Heb wel met de antimode microfoon gedaan en nu ga ik er vanuit dat hij goed ingesteld is. Ben niet zoals jij een kenner, maar ja wat is beter dan van je werk ook je hobby van maken, toch.

groetjes en fijne dagen Ralf,
Steve 
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

yorkie13

Recentelijk heb ik 2  x 10 inch woofers uit de MJ Reference Ref150 kunnen aanschaffen.
Deze woofers horen in een 30 x 30 x 30 cm kast en zijn dus lekker compact.

De huidige MJ ref 150 mkII heeft een andere woofer en gaat voor rond de 675 beuro over de toonbank.

Ik wil er 2 gesloten subwoofers mee gaan bouwen voor bij mijn stereo set op zolder.

MJ Acoustics bouwt erg moooie compacte subwoofers voor muziek, hierbij vooral gebruik makend van de High level aansluiting.

Op dit moment staat er een gecloonde MJ ref150 test te draaien, aangestuurd door een 150 watt mosfet amp van BK.

sublover

Quote from: RA SUBS on December 29, 2011, 12:33:52
Recentelijk heb ik 2  x 10 inch woofers uit de MJ Reference Ref150 kunnen aanschaffen.
Deze woofers horen in een 30 x 30 x 30 cm kast en zijn dus lekker compact.

De huidige MJ ref 150 mkII heeft een andere woofer en gaat voor rond de 675 beuro over de toonbank.

Ik wil er 2 gesloten subwoofers mee gaan bouwen voor bij mijn stereo set op zolder.

MJ Acoustics bouwt erg moooie compacte subwoofers voor muziek, hierbij vooral gebruik makend van de High level aansluiting.

Op dit moment staat er een gecloonde MJ ref150 test te draaien, aangestuurd door een 150 watt mosfet amp van BK.


BK is toch OEM voor MJ?

Waarom niet gewoon met xls200 werken?

yorkie13

Om de volgende redenen:

-MJ was OEM van BK tot een aantal jaar terug.

denk aan de MJ pro 50, Reference 100 , ref 1 mkII en dus de ref 150.

de huidige Pro50 mkII, Ref 1 mkIII en Ref150 mkII komen dus niet meer bij BK vandaan

-Met de xls200 is (te) simpel  :D

Martijnst1990

Ik heb zoals je weet een tijdje met een MJ Acoustics Reference 1 MKII gespeeld en die vond ik voor muziek echt heel goed. Alleen als ik een film op een hoger niveau keek had ik het gevoel dat de sub over zijn nek ging, hij had in ieder geval last van erg veel poortruis bij bepaalde stukken.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

Heb een tijdje de MJ ref 1 mkIII gehad, en die had hier geen last van.
Duidelijk een verbeterde versie dus weer

250 watt amp en zwaardere woofer en baspoort met trompet poort.

Verder waren de remote en presets erg handig vanaf de luisterplek.

Mr. Blonde

Al jaren lang een tevreden MJ Acoustics Pro 50 gebruiker..
Destijds deze gekozen nadat ik deze en de REL Quake had getest.
TV: Panasonic TX-P50G20 | DVD: Philips DVD963SA | NMT: TViX HD M-6500 | Receiver: Marantz SR4200 | Fronts: Mission M32i's | Rears: Mission M70's | Center: Mission M7C2 | Subwoofer: MJ Acoustics Pro 50

yorkie13

De Pro 50, heb ik oit de BK tegenhanger van gehad, de Minotaur was 99% gelijk hieraan.

Als het goed is wordt mijn MJ pro55 deze week verzonden
ik krijg een geheel nieuwe bij MJ vandaan  :inlove:

pas volgende week geleverd helaas

yorkie13


TomVD

We hebben al heel lang een MJ Acoustics Pro 100 staan. Goed voor muziek denk ik wel (maar ik luister nooit muziek in onze homecinema, tenzij filmmuziek bij de film ;))
Mist bij ons wat power bij momenten in film, vind ik persoonlijk... is dit normaal? (bij een vrij grote ruimte van > 50 m²)? Bij heftige scenes staat die gewoon wat te ratelen, heel vervelend, dan zet ik hem stiller, maar dan "voel" je geen trillingen.

Ik zou hem eventueel gebruiken in m'n opnamestudio voor muziek dus, maar m'n monitors gaan eigenlijk laag genoeg voor wat ik nodig heb.

http://www.mjacoustics.co.uk/MJ_Acoustics/Product_Archive/Pro_100.htm

edit: als ik zo rondkijk was wellicht een bk monolith of svs pc-12 meer iets voor ons, maar daar stonden we 5 jaar geleden niet echt bij stil, die MJA waren de subwoofers die de winkel om de hoek ons aanraadde. BK Electronics en SVS hadden ze daar niet.

Timvg

Quote from: TomVD on January 19, 2012, 21:36:45
We hebben al heel lang een MJ Acoustics Pro 100 staan. Goed voor muziek denk ik wel (maar ik luister nooit muziek in onze homecinema, tenzij filmmuziek bij de film ;))
Mist bij ons wat power bij momenten in film, vind ik persoonlijk... is dit normaal? (bij een vrij grote ruimte van > 50 m²)? Bij heftige scenes staat die gewoon wat te ratelen, heel vervelend, dan zet ik hem stiller, maar dan "voel" je geen trillingen.

Ik zou hem eventueel gebruiken in m'n opnamestudio voor muziek dus, maar m'n monitors gaan eigenlijk laag genoeg voor wat ik nodig heb.

http://www.mjacoustics.co.uk/MJ_Acoustics/Product_Archive/Pro_100.htm

edit: als ik zo rondkijk was wellicht een bk monolith of svs pc-12 meer iets voor ons, maar daar stonden we 5 jaar geleden niet echt bij stil, die MJA waren de subwoofers die de winkel om de hoek ons aanraadde. BK Electronics en SVS hadden ze daar niet.

Hangt er ook een beetje vanaf op welk volume je film kijkt.. maar over het algemeen denk ik dat je pro 100 idd een beperkende factor is. Er zijn films met sterke laaginhoud tot onder de 5hz, maar stel dat je nog 'maar' accuraat tot 20hz wilt weergeven heb je al een flinke sub nodig. Let wel, het is verslavend dat lage laag. Ben zelf van een BK XLS200 naar een SVS PB12+ gegaan, en draai nu met een custom sub met 6x10" drivers met een 3kw versterker (en ben nu aan het kijken voor een zwaardere amp, voor meer output te kunnen geven onder de 20hz)




yorkie13

Wel een slecht ontwerp als de Behringer met 3kw niet voldoende power levert lijkt me.

Wat wil je uiteindelijk gaan doen , een aardverschuiving veroorzaken  :D

Timvg

Quote from: RA SUBS on January 20, 2012, 17:18:00
Wel een slecht ontwerp als de Behringer met 3kw niet voldoende power levert lijkt me.

Wat wil je uiteindelijk gaan doen , een aardverschuiving veroorzaken  :D

Je moet rekenen, de behringer waarden zijn piekwaarden, geen RMS vermogen (das ongeveer de helft). Plus mijn kamer heeft eigenlijk noppes aan room-gain behalve een piek op 50hz.
Dus moet ik al flink gaan boosten voor output in het lage laag te krijgen, ik ben nu aan het kijken voor een linkwitz transform.

Akkoord, het ontwerp dat ik gekozen heb is niet het meest efficiënte, dat is iets wat ik wist. Gelukkig zijn er vrij gemakkelijk clone-amps van Lab Gruppen te vinden, mits wat kleine mods heb kom je voor relatief weinig geld aan een amp die 14kw kan leveren aan vermogen.

Ik vind het gewoon iets apart, dat gebeuren onder de 20hz. Nee het geeft geen klappen in je maag, maar het voegt wel degelijk iets toe (een schuddende bank o.a. :p). Het kost wel een hoop energie dat octaaf van 10-20hz..


yorkie13

Ze vallen dus een beetje tegen in de praktijk die Behringer Inuke amps.


Timvg

Dat zou ik nu ook weer niet zeggen, het is een uitstekende amp, weegt 2x niks, en de DSP is supermakkelijk in gebruik. Maar voor mij is het vermogen de beperkende factor, ik denk dat ik wel een amp van 4kw kan gebruiken voor mijn doeleinden. Maar een efficientere sub zal aan deze amp zeker voldoende hebben (of iemand die met een gunstige kamer zit qua laagweergave).

yorkie13

De MJ Pro55 staat nu een dagje mee te spelen en ik moet zeggen dat deze compacte subwoofer
zeker met stereo via high level niet verkeerd is.