NAS – Mediaspeler – Streamen, hoe ik het doe (en het prima werkt)

Started by _ MarcelloW _, December 21, 2011, 17:38:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Quote from: StefaanD on December  9, 2013, 11:25:51
Eigenlijk zou ik deze buitenshuis moeten houden, maar ben daar net iets te lui voor :)
Gewoon doen, is maar een kleine moeite voor een grote troost achteraf  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Megalon

Een jaar nadat de laatste post in dit topic is geplaatst reageer ik alsnog.

Ik herken bovenstaande situatie. Ik heb een Dune HD-mediaspeler, een Synology-nas en een oude, niet-HDMI-receiver, zonder netwerkverbinding. De Dune is voor audio digitaal verbonden met de receiver, en met HDMI naar de TV. Voor het afspelen van video werkt dit goed maar voor muziek is dit een wat omslachtige opstelling omdat de TV altijd aan moet staan om de muziekmappen op de Synology (via SMB) te kunnen benaderen.

Een oplossing zou kunnen zijn om een andere receiver aan te schaffen, die HDMI en uPnP ondersteund. DS-audio op een smartphone of tablet kan dan de muziek bedienen zonder dat de TV aan moet staan. Maar ik ben niet zo gecharmeerd van uPnP omdat deze uit gaat van geïndexeerde mappen. Nu onderhoud ik mijn muziekmappen gewoon achter de PC en verplaats ik mappen van de ene naar de andere directory of verwijder ik gehele mappen. De NAS indexeert alleen automatisch als de mappen onderhouden worden via File Station op de Synology zelf. Het gevolg is dat ik via uPnP altijd tegen oude mappen aan kijk, tenzij ik handmatig ga indexeren.

Ondanks de Spartaanse interface en het ontbreken van een uPnP-renderer functie ben ik zeer te spreken over de geluidskwaliteit van de Dune. Zelfs 24b-Flacbestanden speelt de Dune probleemloos af. Zoals al eerder geschreven in dit topic zet Dune zijn kaarten in op IP-control en dat werkt verbluffend goed.

Met de Dune plugin 'Dune Extend RC' (zie: http://dunehd.lingers.eu/RemoteControl.php), een webbased controller kan ik vanaf elke device dat een browser en internetverbinding heeft de Dune bedienen. Zelfs albumart wordt goed weergegeven als ingesteld wordt onder welke bestandsnamen en extensies de albumart in de mappen staat. Ik kan nu vanuit de bank of vanachter de PC mijn Dune aansturen en  playlists bekijken, zonder dat de TV aan hoeft.

jeepee

Quote from: Megalon on December  9, 2014, 10:59:26
Een jaar nadat de laatste post in dit topic is geplaatst reageer ik alsnog.

Ik herken bovenstaande situatie. Ik heb een Dune HD-mediaspeler, een Synology-nas en een oude, niet-HDMI-receiver, zonder netwerkverbinding. De Dune is voor audio digitaal verbonden met de receiver, en met HDMI naar de TV. Voor het afspelen van video werkt dit goed maar voor muziek is dit een wat omslachtige opstelling omdat de TV altijd aan moet staan om de muziekmappen op de Synology (via SMB) te kunnen benaderen.ls ingesteld en  playlists bekijken, zonder dat de TV aan hoeft.

Nee er zijn 2 apps waardoor je de Dune mappen kan doorbladeren en muziek kan afspelen zonder dat de tv aanstaat. Dunepad heet de ene en andere wordt hier ook behandeld in dit forum onderdeel maar hier is de link: http://molsov.nl/.
Deze laatste app gebruik ik zelf en hij werkt echt probleemloos, echter alleen voor Ipad. Maar mocht je die niet hebben dan is het zelfs de moeite waard om er eentje 2e hands ana te schaffen.
Met de Dunepad app heb ik nog geen ervaring.

Zodiac

Als ik ook even mag mee-liften svp:

- vraagje tussendoor: heb een Synology NAS DS213J geloof ik.
Een externe HDD met 2,72TB aan muziek daar extern aan gehangen.
-Lokaal speel ik muziek via een laptop met JRiver vanaf deze externe harde schijf.

Dat gaat niet goed! Om de 30sec moet er opnieuw gebuffered worden. Zowel met WiFi als met LAN verbinding. Software is het niet. Het is iets anders, want:

Nu de externe HDD met 2,72 TB dus direct aan de laptop gehangen. Dat werkt uitstekend, maar is niet conform de bedoeling.

Ideeen voor een oplossing? dank en prettige voortzetting :D
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

_ MarcelloW _

Blijkbaar is de USB van je 213j te traag om e.e.a. lekker snel door te geven.

Oplossing is dus om de muziek niet op de externe schijf te zetten, maar op de interne schijf van je NAS.

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

mijkie

Quote from: _ MarcelloW _ on December  9, 2014, 16:38:14
Blijkbaar is de USB van je 213j te traag om e.e.a. lekker snel door te geven.

Oplossing is dus om de muziek niet op de externe schijf te zetten, maar op de interne schijf van je NAS.

+1
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Zodiac

Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Megalon

Quote from: jeepee on December  9, 2014, 13:27:45
Nee er zijn 2 apps waardoor je de Dune mappen kan doorbladeren en muziek kan afspelen zonder dat de tv aanstaat. Dunepad heet de ene en andere wordt hier ook behandeld in dit forum onderdeel maar hier is de link: http://molsov.nl/.

Ik heb DunePad op een Android-tablet geprobeerd maar krijg mijn SMB-shares niet zichtbaar ofschoon het programma wel de Synology ziet (heb hierover een bericht geplaatst in het topic over DunePad). Op een oude iPad2 heb ik tevens DuneJukebox geprobeerd. Via Network HDD kan ik een verbinding leggen naar mijn music-share op de Synology en zie ik de directory's waarin de muziek staat. Echter naar de inhoud van die directory's klikken gaat niet meer, dus echt vlekkeloos werkt dit allemaal nog niet.
Momenteel is mijn 'Dune Extend RC' de enige Dune-plugin die me mijn muziek laat selecteren zonder de TV aan te hoeven zetten.