Nieuwe eindversterker / stereo versterker?

Started by woutjeeh, December 20, 2011, 14:56:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

woutjeeh

Quote from: HTip on March 21, 2012, 10:59:12
Mooi dat je iets aan mijn PM hebt gehad. De sub kan je aansluiten op de pre-out van de PM15 en de PM zoals eerder gezegd op de pre-out van de SR. Je kan zelfs de sub zowel op de PM als de SR aansluiten.

Ok dat is dan wel weer mooi meegenomen. Wanneer ik films kijk heb ik dan ook gewoon de volle gebruik van de subwoofer met bijvoorbeeld DTS? Of ziet m'n receiver dan geen subwoofer? Want Ik wil mijn subwoofer sowieso aan de stereo versterker aansluiten.

Edit: Ik heb nu de subwoofer ook aangesloten op de R preout van m'n SR5004, maar m'n subwoofer speelt nu alle tonen. Hoe kan ik dit veranderen? Dit moet neem ik aan op de subwoofer zelf?

Deze aansluitingen heeft de Epic, je kunt misschien de letters niet goed lezen maar er staat bij de unballanced input LFE en Crossover:



Moet ik hem dan aansluiten op Crossover en kan ik dan handmatig de Crossover instellen op de sub?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

HTip

Je sub kan je zowel op de SR als de PM aansluiten, omdat je sub 2 inputs heeft. Bijv. L op SR en R op de PM. Probleem is de x-over. Voor surround moet x-over uit staan, maar voor de stereoversterker heb je wel x-over nodig.

Voor het goed afstellen van je set en het integreren van je sub zie mijn instelgids:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

woutjeeh

Quote from: HTip on March 21, 2012, 15:46:45
Je sub kan je zowel op de SR als de PM aansluiten, omdat je sub 2 inputs heeft. Bijv. L op SR en R op de PM. Probleem is de x-over. Voor surround moet x-over uit staan, maar voor de stereoversterker heb je wel x-over nodig.

Voor het goed afstellen van je set en het integreren van je sub zie mijn instelgids:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0

Ik heb het doorgenimen maar dit geld toch alleen voor een sub die is aangesloten via de sub poort? Die van mij is viande pre-out van R aangesloten zodat deze meespeelt bij het gebruik van Pure Direct. De receiver kan toch niet "voelen" dat er een sub aan de R pre-out hangt?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

H&C Hifi

Ik ben het helaas niet helemaal met philip eens..

Ik zou altijd de sub met zowel links als recht op de stereo versterker willen aansluiten.
het is een STEREO signaal en wanneer je maar 1 kanaal aansluit kun je dus informatie missen.

Ook vind ik het bypassen van de crossover op de sub (voor film) niet altijd mooier, veel HT versterkers hebben helemaal geen goede ingebouwde crossover
vaak word de sub veel te hoog gecrossed en klinkt het hele plaatje echt minder..

Ik zie dat de sub ook een xlr ingangen heeft.. die kun je toch ook gebruiken ?
Als je geen xlr out op de HT versterker hebt kun je daar verloopjes voor kopen cinch naar xlr (die kosten maar een paar euro).

Ik kan alleen op de foto slecht zien of de sub uberhaupt wel een stereo cinch ingang heeft...
Heeft deze dat niet is deze wat mij betreft eigenlijk niet echt geschikt voor gebruik in een stereo setup met een stereo versterker.

Gr,

Marcel
Home&Car hifi

woutjeeh

Quote from: HcHifi.nl on March 21, 2012, 18:44:55
Ik ben het helaas niet helemaal met philip eens..

Ik zou altijd de sub met zowel links als recht op de stereo versterker willen aansluiten.
het is een STEREO signaal en wanneer je maar 1 kanaal aansluit kun je dus informatie missen.

Ook vind ik het bypassen van de crossover op de sub (voor film) niet altijd mooier, veel HT versterkers hebben helemaal geen goede ingebouwde crossover
vaak word de sub veel te hoog gecrossed en klinkt het hele plaatje echt minder..

Ik zie dat de sub ook een xlr ingangen heeft.. die kun je toch ook gebruiken ?
Als je geen xlr out op de HT versterker hebt kun je daar verloopjes voor kopen cinch naar xlr (die kosten maar een paar euro).

Ik kan alleen op de foto slecht zien of de sub uberhaupt wel een stereo cinch ingang heeft...
Heeft deze dat niet is deze wat mij betreft eigenlijk niet echt geschikt voor gebruik in een stereo setup met een stereo versterker.

Gr,

Marcel
Home&Car hifi

Ik heb geen cinch ingang op m'n subwoofer. Ik had eerst een kabel in de sub pre-out van de SR5004. Vervolgens heb ik die kabel in de LFE in van m'n subwoofer gedaan. Toen speelde de sub niet mee met Pure Direct mode. Vervolgens heb ik alleen de kabel in de receiver in de R pre-out gestopt ipv de sub pre-out. Ik heb de kabel in de LFE in van de subwoofer gelaten. Ik heb ook in het menu ipv Speakers + sub aangepast naar alleen speakers. Nu speelt de sub alle tonen wat natuurlijk niet de bedoeling is. Wanneer ik een converter van Cinch naar XLR zou kopen en de subwoofer via de XLR aansluit, kan ik dan wel handmatig de x-over instellen op de subwoofer?

Zoals eerder vermeld in dit topic. Dit is een plaatje van de achterkant van de USP-1:


Bij deze stereo voorversterker van Emotiva hé, stel dat ik de gewone subwooferkabel gebruik en geen XLR, en die in de LP / SUB (zoals op eht plaatje) stop, en dat schuifje daarboven op 60 Hz zet, betekent dit dan gewoon dat de sub meespeelt tot 60 Hz en wanneer ik in de pre-out's (R+L+sub) van de SR5004 op de HT inputs van de USP-1 aansluit, dat wanneer ik een film kijk met bv. DTS HD mijn subwoofer gewoon de juiste signalen krijgt?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

HTip

@Marcel: Kan natuurlijk ook, maar wat doe je dan met films? Beide cinchingangen (als de sub die heeft) zijn dan namelijk bezet door de stereoversterker.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

H&C Hifi

Quote from: HTip on March 21, 2012, 23:02:58
@Marcel: Kan natuurlijk ook, maar wat doe je dan met films? Beide cinchingangen (als de sub die heeft) zijn dan namelijk bezet door de stereoversterker.


Veel subs tegenwoordig hebben een LFE en vaak nog een stereo set ''normale'' inputs dat ben je geholpen.
Ik zag op zijn sub ook een XLR/LFE ingang, die gebruiken voor de receiver en de normale cinch voor de stereo versterker.


Gr,

Marcel

woutjeeh

Na een paar mailtjes naar Emotiva ben ik erachter gekomen dat de subwoofer probleemloos meespeelt met muziek op de USP-1, en dat de crossover dus inderdaad handmatig in te stellen is op de stereo versterker zelf (zoals ik hierboven had gevraagd). Dan betekent dat toch dat deze versterker voor mij opzich een goede keuze is i.v.m. mijn subwoofer die geen cinch aansluitingen heeft? Zelfs in HT wordt de subwoofer dan prima aangestuurd omdat de USP-1 ook een HT passtrough voor de sub heeft.
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

H&C Hifi

Quote from: woutjeeh on March 22, 2012, 20:30:09
Na een paar mailtjes naar Emotiva ben ik erachter gekomen dat de subwoofer probleemloos meespeelt met muziek op de USP-1, en dat de crossover dus inderdaad handmatig in te stellen is op de stereo versterker zelf (zoals ik hierboven had gevraagd). Dan betekent dat toch dat deze versterker voor mij opzich een goede keuze is i.v.m. mijn subwoofer die geen cinch aansluitingen heeft? Zelfs in HT wordt de subwoofer dan prima aangestuurd omdat de USP-1 ook een HT passtrough voor de sub heeft.

Dan is het alleen nog de vraag of de Emotiva wel de muzikaalste keuze is voor jou speakers.... ;)
Ik vind het toch een beetje een forum gehyped merk.. :ph34r: (zal nu wel wat mensen op de tenen trappen)

Gr,

Marcel

woutjeeh

Quote from: HcHifi.nl on March 22, 2012, 21:00:16
Dan is het alleen nog de vraag of de Emotiva wel de muzikaalste keuze is voor jou speakers.... ;)
Ik vind het toch een beetje een forum gehyped merk.. :ph34r: (zal nu wel wat mensen op de tenen trappen)

Gr,

Marcel

Ja dat is inderaad ook zo. Het zou een pure gok zijn. Ik zit gewoon met het ''probleem'' dat ik mijn subwoofer graag bij m'n stereo weergave wil houden i.v.m. het feit dat ik van een echt stevig laag houd. Ik luister vooral veel rap muziek (zullen velen hier vast raar vinden :blush:) maar goed. En ik vraag met af wat nog de overgebleven mogelijkheden zijn wanneer ik m'n subwoofer er per se bij wil houden op stereo gebied.. Als ik bijvoorbeeld XLR converters koop voor de cinch kabels, waar kan ik dan de X-over instellen? Ik snap dat nog steeds niet helemaal. Want nu speelt mijn sub ook gewoon alle tonen mee en dat is zeker niet de bedoeling. Ik heb nu de pre-out R van de receiver op de LFE van de sub aangesloten.
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

yorkie13

USP-1 met XPA-3 en de Epik subwoofer lijkt me een mooie combinatie

de USP-1 heeft juist mooie instellingen, en zal zeker een upgrade tov de sr5004 zijn voor muziek

helaas heb je maar 1 input, dus of stereo of LFE voor de subwoofer.

woutjeeh

Quote from: RA SUBS on March 22, 2012, 21:49:21
USP-1 met XPA-3 en de Epik subwoofer lijkt me een mooie combinatie

de USP-1 heeft juist mooie instellingen, en zal zeker een upgrade tov de sr5004 zijn voor muziek

helaas heb je maar 1 input, dus of stereo of LFE voor de subwoofer.

Dat leek mij dus ook. Dat laatste snap ik alleen niet.

"helaas heb je maar 1 input, dus of stereo of LFE voor de subwoofer." Wat bedoel je hier precies mee?

Edit: heb even m'n subwoofer in de marktafdeling gezet. Puur om even te kijken wat ik er eventueel voor kan terugkrijgen en om er over na te denken om vervolgens een subwoofer te kopen die wel met een high level heeft. Het staat dus zeker niet vast dat ik de subwoofer wil verkopen.
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

woutjeeh

Ik ben afgelopen vrijdag naar een Hifi zaak in Enschede geweest met mijn receiver en speakers.

Ik heb hier de Sunfire HRS-12 beluisterd en een geïnteregeerde versterker van Advanced Acoustic. Namelijk de MAP 308. Ik heb deze vergeleken met mijn SR5004. Wat een verschil was dat zeg! Het laag klonk echt stukken beter. Het hele geluidsbeeld klonk beter. Het mooie is dat er een ingebouwde DAC inzit.

Ik zit nu te denken aan een voor en eind combinatie van dit merk. De voorversterker kun je nemen met een DAC of zonder, dit schijnt een goede DAC te zijn, althans dat werd me verteld. Dit is natuurlijk erg aantrekkelijk voor mij ivm mijn digitale bron. Het zou dan gaan om een MPP 506DA. Als eindversterker zou ik er dan een MAA 406 kunnen nemen, een 2 x 150 watt op 8 ohm, die dus in de toekomst waarschijnlijk ook probleemloos zwaardere speakers aan kan sturen. Deze combi zou dan nog weer beter klinken als een MAP 308.

Wat denken jullie van deze combi? Zou dit wat zijn?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

FeaR1986

Ik heb in het begin naar Advance Acoustic gekeken omdat het me wel aansprak met die leuke blauwe VU-meters en omdat het ook Frans was net als de Focals. Echter staat het internet redelijk vol met slechte ervaringen met dit merk. Van kleine dingen als niet (goed) werkende VU-meters tot opgeblazen versterkers. Uit voorzorg heb ik het toen maar links laten liggen.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

rallufff

Quote from: FeaR1986 on April  1, 2012, 15:04:08
Ik heb in het begin naar Advance Acoustic gekeken omdat het me wel aansprak met die leuke blauwe VU-meters en omdat het ook Frans was net als de Focals. Echter staat het internet redelijk vol met slechte ervaringen met dit merk. Van kleine dingen als niet (goed) werkende VU-meters tot opgeblazen versterkers. Uit voorzorg heb ik het toen maar links laten liggen.

Slim  ;)
| Panasonic TX-P50VT30 | Harman Kardon AVR 460 | Sonos Connect | Focal Chorus 836V (Front) | Focal Chorus CC 800V (Center) | SVS SB12-NSD + Bettercables Silver Serpent | Cisco 8485DVB HD | PlayStation 3 320gb | Canare 4S11 / W&M BS-512 |

'Dance Department'

woutjeeh

Quote from: FeaR1986 on April  1, 2012, 15:04:08
Ik heb in het begin naar Advance Acoustic gekeken omdat het me wel aansprak met die leuke blauwe VU-meters en omdat het ook Frans was net als de Focals. Echter staat het internet redelijk vol met slechte ervaringen met dit merk. Van kleine dingen als niet (goed) werkende VU-meters tot opgeblazen versterkers. Uit voorzorg heb ik het toen maar links laten liggen.

Zover ik lees waren er een paar kinderfoutjes toen dit merk de markt op kwam. Als ik op fora's kijk lees ik erg veel positieve verhalen over dit merk. Daarnaast krijg ik dan 2 jaar garantie.

Zijn er toevallig mensen met ervaring met AA?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

H&C Hifi

Beste Woutjeeh,

Deze zijn technisch niet slecht, alleen ik vind ze persoonlijk kil en hard klinken.
Lijkt me niet echt een match met Focal..

Mvg,

Marcel
Home&Car Hifi

woutjeeh

Quote from: HcHifi.nl on April  2, 2012, 14:21:26
Beste Woutjeeh,

Deze zijn technisch niet slecht, alleen ik vind ze persoonlijk kil en hard klinken.
Lijkt me niet echt een match met Focal..

Mvg,

Marcel
Home&Car Hifi

Wat bedoel je precies met hard?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

H&C Hifi

Quote from: woutjeeh on April  2, 2012, 22:21:31
Wat bedoel je precies met hard?

Ze ''schreeuwen'' een beetje, spreekt het hoog wat meer aan.
Juist bij een focal wil je vaak een wat rustige versterker omdat er anders teveel nadruk op de hoge tonen word gelegd.

Gr,

marcel
Home&Car Hifi

woutjeeh

Na lang te hebben getwijfeld en verschillende keuzes te hebben doorgenomen heb ik de knoop doorgehakt. Heb deze set zelf kunnen beluisteren. Dat vond ik een belangrijk aspect. Dit is ook de reden dat de Marantz en de Emotiva waren afgevallen. Ik vind het risico dan te groot dat het eventueel tegenvalt.

Het is een voor en eind combinate geworden. Het betreft de Advance Acoustic MAA 406 (2 x 150 watt RMS 8 ohm) en de voorversterker is de Advance Acoustic MPP 506DA geworden. Voor foto's en meer informatie zie ook mijn topic. http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=113353.0
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

H&C Hifi

Quote from: woutjeeh on April 10, 2012, 15:01:26
Na lang te hebben getwijfeld en verschillende keuzes te hebben doorgenomen heb ik de knoop doorgehakt. Heb deze set zelf kunnen beluisteren. Dat vond ik een belangrijk aspect. Dit is ook de reden dat de Marantz en de Emotiva waren afgevallen. Ik vind het risico dan te groot dat het eventueel tegenvalt.

Het is een voor en eind combinate geworden. Het betreft de Advance Acoustic MAA 406 (2 x 150 watt RMS 8 ohm) en de voorversterker is de Advance Acoustic MPP 506DA geworden. Voor foto's en meer informatie zie ook mijn topic. http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=113353.0

Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop, mooi dat je de combinatie hebt kunnen beluisteren !
Setje wel voor een goede prijs gehad ?

Veel luisterplezier !

Mvg,

Marcel
Home&Car Hifi

woutjeeh

Bedankt Marcel. Ja heb nog wel een mooi prijsje kunnen regelen. Ik had graag wat bij je gekocht. Je reageert altijd vlot en netjes. Het enigste probleem was dat ik de PM-15S2 niet kon beluisteren, en als ik zo'n groot bedrag (al helemaal voor mij) uitgeef moet ik echt zeker weten dat het bevalt.
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

H&C Hifi

Quote from: woutjeeh on April 10, 2012, 15:25:52
Bedankt Marcel. Ja heb nog wel een mooi prijsje kunnen regelen. Ik had graag wat bij je gekocht. Je reageert altijd vlot en netjes. Het enigste probleem was dat ik de PM-15S2 niet kon beluisteren, en als ik zo'n groot bedrag (al helemaal voor mij) uitgeef moet ik echt zeker weten dat het bevalt.

Goedzo, korting is tegenwoordig wel bijna normaal  ;)
voor je eventuele volgende advance acoustik aankoopen kan je me ook pm-en  :)

Gr,

Marcel