Groothoeklens, welke?

Started by RonG, December 18, 2011, 11:33:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob Eric Blank

Quote from: CyrusOne on January 19, 2012, 19:31:23
Je dient er bij sommige groothoekobjectieven rekening mee te houden dat de bolling van het voorstel lenselement dusdanig gepronoceerd is, dat een filter heel krap wordt of zelfs niet gaat. Neem dus voor de zekerheid dat objectief mee naar de fotozaak voordat je daadwerkelijk aanschaft. Bestel je via internet, mag je natuurlijk gewoon terugsturen maar "echte" winkels zijn daar wel eens lastig mee. 
Bij de Tokina is dat geen issue.

Cyrus·

Zou kunnen, ik gebruik (nog) geen filters op mijn Tokina 12-24. Maar bij andere groothoekobjectieven kan het een issue zijn. Een Sigma 8-16 kan bijvoorbeeld helemaal geen filters aan, op sommige andere groothoekobjectieven kun je alleen slim filters gebruiken.
Groeten,
Edwin

Gaeje

hoe bevalt ie trouwens ron? al leuke dingen mee gedaan?

RonG

Quote from: Gaeje on January 19, 2012, 21:52:29
hoe bevalt ie trouwens ron? al leuke dingen mee gedaan?

Ik heb er helaas nog niet veel mee gedaan, het weer nodigt niet echt uit om buiten te fotograferen.

RonG

Quote from: Rob Eric Blank on January 19, 2012, 17:57:02
Grijsfilter is wel lekker om uitgebeten luchten tegen te gaan. In de 12 mm stand levert een Cokin filter wel wat donkere hoeken op. Je beeldhoek is namelijk zo wijd dat de filterhouder te zien is. Even later bijsnijden zou het credo zij en je kan het in je zoeker zien. Dus zorgvuldig je compositie bepalen is wenselijk.
Quote from: CyrusOne on January 19, 2012, 19:31:23
Je dient er bij sommige groothoekobjectieven rekening mee te houden dat de bolling van het voorstel lenselement dusdanig gepronoceerd is, dat een filter heel krap wordt of zelfs niet gaat. Neem dus voor de zekerheid dat objectief mee naar de fotozaak voordat je daadwerkelijk aanschaft. Bestel je via internet, mag je natuurlijk gewoon terugsturen maar "echte" winkels zijn daar wel eens lastig mee. 
Quote from: GH on January 19, 2012, 16:19:43
Als je het bereik van je onderwerp wat terug wil brengen is een ND grad filter een prima keuze. Daarmee kun je bijvoorbeeld de belichting van de lucht partij met een paar stops terugbrengen.
Voor een groothoek moet je alleen wel het goede systeem gebruiken, d.w.z. een filterhouder die voldoende groot is om niet het beeld te verstoren. En dan een paar ND Grad filters met 2-8 stops. Die kun je dan d.m.v. de filterhouder draaien in de stand die je wilt. Deze heb ik jaren geleden aangeschaft: http://www.cokin.co.uk/pages/grad1.htm. Moet alleen zeggen dat ik ze amper gebruik.

En in het digitale tijdperk kun je natuurlijk ook verschillende belichtingen gebruiken en met HDR weer samenvoegen.

Maar een ND grijsfilter heeft weinig met een polarisatiefilter te maken. De enige overeenkomst die ze hebben is dat ze licht wegnemen.

thnx allen,

Die Cokin optie is wel interessant maar was eerder het orienteren naar een schroefbare slim grijsverloop filter.
Lees ook de Lee ook goed moet zijn maar zijn weer wat prijziger.

Een collega van mij welke ook veel met fotografie doet wees met erop dat ik ook softwarematig eens moet zoeken,
Hij gebruikt de hele suite van niksoftware. Hoe denken jullie hierover cq heeft iemand hier ervaring mee?

Op de Ipad heb ik de app snapseed (ook van niksoftware) waarmee ik onverwachte verbluffende resultaten kreeg.

VlisChris

Software is leuk om informatie die in je bestand zit terug te halen.
Maar het gaat daar niet mee lukken om informatie die er niet is, er opeens bij te verzinnen.
Een daadwerkelijk ND filter is gewoon beter. (niet zeggende dat softwarematig helemaal geen optie is, gebruik het zelf ook met enige regelmaat hoor).

Maar ken je grenzen met softwarematige oplossingen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

RonG

Quote from: Christiaan S on January 20, 2012, 09:41:14
Software is leuk om informatie die in je bestand zit terug te halen.
Maar het gaat daar niet mee lukken om informatie die er niet is, er opeens bij te verzinnen.
Een daadwerkelijk ND filter is gewoon beter. (niet zeggende dat softwarematig helemaal geen optie is, gebruik het zelf ook met enige regelmaat hoor).

Maar ken je grenzen met softwarematige oplossingen.

Ok,

Ben nu alleen het twijfelen of zo'n Cokin filter set of een schroefbare grijsverloop filter zoals deze bv,

B+W Grijsverloopfilter (502) 77 mm


Wat ik niet kan vinden is of met deze kan draaien want schiet toch ook soms landschaps foto's in "portrait".

VlisChris

Zou persoonlijk voor Cokin gaan of soortgelijk.
Hoevaak heb je dat je horizon precies in het midden zit?
Zou persoonlijk niet lekker kunnen werken met opschroeffilters eigenlijk. Gewoon te beperkt. Kwalitatief beter, maar je foto's worden daar niet meteen beter van ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

RonG

Ok,

dan denk ik dat ik daarvoor ga. Schijnt dat Lee kwalitatief veel beter is maar kan daarvan even geen prijzen van vinden.
Beter zal ook wel duurder zijn :)

thnx,

Ron

VlisChris

Kon niet op de naam komen, maar Lee zou inderdaad duidelijk beter moeten zijn.
Cokin heeft een lichte kleurzweem in zijn filters zitten helaas. Maar dat is vaak nog wel een beetje bij te werken, en echt heel opvallend is het niet overigens.
Weet overigens niet zeker of beide merken nog makkelijk te leveren zijn. Geloof dat ze (iig Cokin) erg veel productieproblemen hebben gehad afgelopen jaar.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Quote from: RonG on January 20, 2012, 09:56:07
Ok,

Ben nu alleen het twijfelen of zo'n Cokin filter set of een schroefbare grijsverloop filter zoals deze bv,

B+W Grijsverloopfilter (502) 77 mm


Wat ik niet kan vinden is of met deze kan draaien want schiet toch ook soms landschaps foto's in "portrait".

Je bent een schroefsysteem helemaal niet flexibel. Wil je meer lucht wegfilteren is dat niet mogelijk met een Cokin systeem schuif je het filter wat naar beneden.

Tube-freak

Je kan gewoon demoversies downloaden van niksoft en daar mee aan de slag en kijken wat het doet.
Ik vind vooral die niksoft sharpener pro plugin echt verbazing wekkend goed.

Veel dingen die in niksoft plugins zitten die zitten ook al in capturenx 2 maar de voorgekauwde presets kunnnen op zich wel tijdbesparend zijn.
Als het goed is kun je alle lightroom plugins ook in capturenx laden omdat het eigenlijk geen plugins zijn maar losse applicaties.

De complete suit met alle plugins is 299 euro en sommige losse plugin 199 euro dus de niksoft complete plugin suite is wel goedkoop op zich.

Maar ga vooral eerst eens kijken nar de demo versies of het wat vooor je is.
Veel van de technieken zitten ook al in captureNX2 dus dan is het iets minder intressant, maar als je met lightroom werkt kan je ineens allerlei lokale dingetje veranderen die je voorheen niet kon.




Quote from: RonG on January 20, 2012, 09:21:08
thnx allen,

Die Cokin optie is wel interessant maar was eerder het orienteren naar een schroefbare slim grijsverloop filter.
Lees ook de Lee ook goed moet zijn maar zijn weer wat prijziger.

Een collega van mij welke ook veel met fotografie doet wees met erop dat ik ook softwarematig eens moet zoeken,
Hij gebruikt de hele suite van niksoftware. Hoe denken jullie hierover cq heeft iemand hier ervaring mee?

Op de Ipad heb ik de app snapseed (ook van niksoftware) waarmee ik onverwachte verbluffende resultaten kreeg.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai