Kpn fiber 500/500 in 2012

Started by jaco, December 16, 2011, 21:31:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EJ

Quote from: SpeedyAndré on January  9, 2012, 22:17:45
Zitten ze niet zowel bij de klant als in de centrale met 100Mb apparatuur?
Zou een dure grap worden om 'gratis' naar 150Mb te gaan en Gb materiaal te installeren ...

André  8)
Zie http://tweakers.net/nieuws/79191/kpn-verhoogt-snelheden-glasvezelpakketten.html

O, en als er 1 provider is die snelheden waar maakt dan is het wel een glasvezel provider. Dat zit in de aard van het beestje. Coax blijft een geshared medium, en als je teveel bij elkaar hebt... dan haal je je bandbreedte niet. Marketing is iets dat ziggo nodig heeft. Al is het maar omdat ze nooit echt hoge up- en downloads aankunnen zoals glasvezel dat kan. Gigabit is nog lang niet de grens van glas.

donaldk

In principe is alles shared, alleen hoe hoog in de infrastructuur komt 't samen. Coax bij de straat-/wijkkast, zo-ook bij VDSL, ADSL in de CO. Daarna begint de fiber. FTTH/FTTP/FTTC fiber kan actief of passiek=optisch gekoppeld worden (PON), maar in NL gebruikt men vooral fysieke fiber bundeling naar de centrale.

EJ

FTTC en coax kunnen niet, op geen enkele manier worden vergeleken met FTTH. En dat iets samenkomt hoog in de infra betekent niet dat het gesharede infra betreft. Een provider kan prima 10 gbit/s lijnen of hoger aggregeren tot nog veel hogere bandbreedtes. Daarnaast krijg je te maken met routering en bijbehorende fenomenen. Dan is er ineens geen sprake meer van sharing. De ene verbinding gaat via de ene lijn naar buiten, de andere via een heel andere.

De kabelaars liegen de gebruikers voor. Ziggo roept dat 97% van hun netwerk is verglaasd. Zal best, maar het is de laatste 3% die bij iedereen met een ziggo abo de snelheid bepaalt. UPC roept dat ze een 'fiberabo' hebben. Pure bullsh*t. Het is coax en dat blijft het. Met al zijn beperkingen.

donaldk

Inderdaad, coax heeft een harde limit van 5 gigabit/s.

Fiber gaat door tot in de Terabit/s.

Je weet waarom UPC niet wat harder blies om fiber nog enkele tientallen meters verder te schieten, in waar was het ook alweer Almere... Puur om netwerk gesloten te kunnen houden. Fiberproject moest daar open.

HFC heeft nadelen en voordelen, incremental costs voor docsis 3 upgrade zijn zeer beperkt. Nog hogere snelheden die ook echt gebruikt worden en je moet nog verder segmenteren en dan loop je tegen een grens aan.


maximus79

Weet iemand of het klopt dat de snelheids verhoging alleen geld voor nieuwe klanten en niet voor bestaande klanten?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

blue-eyes

Ik begreep dat bestaande klanten meegaan, tegen dezelfde prijs.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

EJ

Quote from: donaldk on January 10, 2012, 20:40:31
Inderdaad, coax heeft een harde limit van 5 gigabit/s.

Bijna. Dan heb je geen andere diensten en kabel van een paar centimeter in een lab. Bij een paar 100 megabit houdt het in de praktijk op, zeker met de installaties die nu bestaan. En dan praten we niet over upload, ok?

Quote
Fiber gaat door tot in de Terabit/s.

Je weet waarom UPC niet wat harder blies om fiber nog enkele tientallen meters verder te schieten, in waar was het ook alweer Almere... Puur om netwerk gesloten te kunnen houden. Fiberproject moest daar open.

HFC heeft nadelen en voordelen, incremental costs voor docsis 3 upgrade zijn zeer beperkt. Nog hogere snelheden die ook echt gebruikt worden en je moet nog verder segmenteren en dan loop je tegen een grens aan.



Ten opzichte van glas heeft hfc geen voordelen, alleen nadelen.

donaldk

Incremental cost vs. overbuilding = volledige kosten, CAPEX dat is het enige voordeel.

Denk dat wij op dezelfde lijn zitten EJ.

jaco

#33
Tegenvaller, die 500/500 kan niet hier, en de vezel ligt er net een paar maanden, en het is een nieuwe wijcentrale.

Als je op deze pagina kijkt: http://www.kpn.com/glasvezel/glasvezel-pakketten/glasvezel-internet-bellen-en-tv.htm
Dan is er 50/50 100/100 en 500/500
Geen 150/150 voor nieuwe klanten zo te zien.

Wel is de 100/100 connectie 20 euro per maand goedkoper geworden zo te zien.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

KPN gebeld, dit kan pas op 2 plaatsen in Nederland.
Jammer dat ze er zo mee adverteren als je het haast nergens nog bestellen kan.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

maximus79

Quote from: jaco on January 15, 2012, 19:22:18
KPN gebeld, dit kan pas op 2 plaatsen in Nederland.
Jammer dat ze er zo mee adverteren als je het haast nergens nog bestellen kan.

Welke 2 plaatsen?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Het is geen 100mb maar de verhoging is er door bij mij. (na bellen met kpn, anders kan het nog maanden duren.......)


7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

blue-eyes

Quote from: maximus79 on January 25, 2012, 16:49:57
Het is geen 100mb maar de verhoging is er door bij mij. (na bellen met kpn, anders kan het nog maanden duren.......)




Logisch.
Wat je niet hoeft te activeren, wat je niet aan kosten kan krijgen :)


Ik heb ook even gebeld, en nu ook 100/100. Download dicht tegen de 100 aan als ik meet.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

BarcoCRT

Is er een uitrolschema voor glasvezel voor heel nederland bekend zodat je kan zien wanneer er glas komt? Lijkt me wel handig, kan je een beetje zien wanneer je kan overstappen.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

jantje112

500 mbit, dat is wel een heerlijke snelheid, ik vraag me wel af wat je hiermee thuis wilt bereiken..

Overigens had ik dat 5 jaar terug ook bij 20mbit :)

blue-eyes

Quote from: BarcoCRT on January 25, 2012, 17:47:15
Is er een uitrolschema voor glasvezel voor heel nederland bekend zodat je kan zien wanneer er glas komt? Lijkt me wel handig, kan je een beetje zien wanneer je kan overstappen.


Jawel, die plannen zijn er zeker wel. Ik weet alleen niet waar ze liggen :D


Gisteravond nog wel met mannen gesproken die daar betrokken bij zijn.





500Mbit....... Welke pc, router trekt dat?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

EJ

Quote from: Blue-Eyes on January 25, 2012, 21:09:39
Jawel, die plannen zijn er zeker wel. Ik weet alleen niet waar ze liggen :D


Gisteravond nog wel met mannen gesproken die daar betrokken bij zijn.





500Mbit....... Welke pc, router trekt dat?

Iedere moderne pc. Veel routers. Maar dan wel dure. ;) Maar een pc als router doet het uitstekend.

Erik

Ik de computer nog wel even zien die dat aankan, ik zie Newsleecher wel over z'n nek gaan met zoveel te checken, wegschrijven, aan elkaar plakken etc. Met een beetje pech ondertussen een eerder gedloade film uitpakken dat vreet cpu en bandbreedte.

Moet je toch wel aan de snelste ssd schijven met 500mb schrijfsnelheid gaan denken. Liefst meer dan één natuurlijk.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

riwi

Quote from: Erik on January 25, 2012, 23:18:06
Ik de computer nog wel even zien die dat aankan, ik zie Newsleecher wel over z'n nek gaan met zoveel te checken, wegschrijven, aan elkaar plakken etc. Met een beetje pech ondertussen een eerder gedloade film uitpakken dat vreet cpu en bandbreedte.

Moet je toch wel aan de snelste ssd schijven met 500mb schrijfsnelheid gaan denken. Liefst meer dan één natuurlijk.

Hij bedoelde als router. Dus pakketje in pakketje uit via netwerk. Dat kan iedere PC na 2005 wel op 500 mbit. Mijn Athlon x2-3800 extra low power die als router werkt zie je geen krimp geven als je er 500 mbit doorheen stuurt. Als ie de data moet ontvangen via bv SMB en moet opslaan op z'n schijven dan zie je wel CPU load, maar ook dan kan je 800Mbit met < 50% CPU load zien. Puur als router is 500 mbit niet veel voor de PC.

donaldk

Tja taakverdeling heh, CPU intensieve toepassingen moet je verdelen. Dronebone deed immers jaren geleden al 1000 Mbit/s over gigabit linkjes met jumbo... en nauwelijk overhead in de link om het er door te krijgen. Zo'n super PC had ie naar huidige maatsaven toch ook weer niet...

EJ

Quote from: Erik on January 25, 2012, 23:18:06
Ik de computer nog wel even zien die dat aankan, ik zie Newsleecher wel over z'n nek gaan met zoveel te checken, wegschrijven, aan elkaar plakken etc. Met een beetje pech ondertussen een eerder gedloade film uitpakken dat vreet cpu en bandbreedte.

Moet je toch wel aan de snelste ssd schijven met 500mb schrijfsnelheid gaan denken. Liefst meer dan één natuurlijk.

Inderdaad als router... Maar het is 500 MBit/s niet 500 MByte/s. Dat schrijf je met 2 vingers in je neus naar een ssd. En downloaden en uitpakken tegelijk? Gaat al prima op mijn wat oudere dualcore amd, gewoon naar harddisk. Wel met een beter operating system dan windows... Ok, nog niet op 500 Mbit/s maar op 100 Mbit/s. En so what dat hij het af en toe druk heeft?

Ik gebruik nu nog een amd athlon 2 GHz als router en die werkt vlekkeloos bij gigabit verkeer. Met OpenBSD en pf als firewall. Moet nog worden vervangen door een energie zuiniger model.

Jumbo frames heb je niet nodig, sterker nog, die zitten dwars want 'de andere kant' praat met gewone ethernet frames.

blue-eyes

Quote from: EJ on January 25, 2012, 23:08:39
Iedere moderne pc. Veel routers. Maar dan wel dure. ;) Maar een pc als router doet het uitstekend.

Yep, doe die truc zelf ook met een Linux doos, voorzien van 2 maal 1 Gb kaarten.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

riwi

Quote from: Blue-Eyes on January 26, 2012, 09:11:55
Yep, doe die truc zelf ook met een Linux doos, voorzien van 2 maal 1 Gb kaarten.

Nu de uitdaging. Zet een vlan op de externe interface van de linux router. En doe het met 1 touwtje en de Cisco :)

vconfig add eth0 3
/sbin/dhcpcd -t 10 eth0.3
En op het poortje in de cisco zet je dan vlan 1 en vlan 3 (of wat je maar kiest voor je externe netwerk).

Bij iedere boot moet je de interface opnieuw aanmaken (dus opnemen in een startupscript).

Scheelt een kaartje in de PC, een kabel naar de Cisco en een poortje in de Cisco.