interne luidspreker bekabeling

Started by Deleted Member 2, December 16, 2011, 14:15:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted Member 2

Ik heb Elac 208 luidsprekers met extra 4pi 360 hogetonen units. Deze combinatie klinkt al erg goed (vind ik). Toch is dat virus om weer eens wat te proberen niet te onderdrukken.
Denken jullie dat (of hebben jullie ervaring met) het vervangen van de standaard dropveters die nu als interne bekabeling dient, een verbetering brengt?
Ik kan dan gelijk de filter die over twee prints verdeeld is intern verbinden zodat de strips op de terminal weg kunnen.

Enig idee welke bekabeling ik het beste kan gebruiken? Is de teflon geisoleerde bekabeling van speakerland of speaker&co iets? Andere suggesties?

Zou een leuke klus zijn voor de kerstperiode. ;D

Wijx wondere wereld

geen verbetering wel een verandering. Steek je geld liever in het filter of expirimenteer een beetje met de demping in de kast
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

CZ79

Ik heb wel degelijk verbeteringen gehoord bij de vervanging van intern luidsprekerdraad, e moet natuurlijk alleen zeker weten dat datgeen wat er nu in zit te verbeteren valt voor een 'normale' prijs.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Deleted Member 2

Quote from: cz79 on December 17, 2011, 19:25:47
Ik heb wel degelijk verbeteringen gehoord bij de vervanging van intern luidsprekerdraad, e moet natuurlijk alleen zeker weten dat datgeen wat er nu in zit te verbeteren valt voor een 'normale' prijs.

Wil je wat toelichten wat de verbetering voor jou in hield?
Welke bedrading heb je gebruikt?
In de Elacs zit een dunne 1,5mm2 bedrading, koper en ziet er erg simpel uit. Wat mogelijk al een verbetering zal brengen is de kabelklemmetjes (van die schuif dingen) te vervangen door een soldeerverbinding.

Groet

CZ79

Ik heb de verbeteringen duidelijk gehoord op een Wilson Audio luidspreker, de standaard kabel is toen vervangen door Siltech en dat gaf wel een aanzienlijke verbetering
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Wijx wondere wereld

je wilt wilson vergelijken met elac?
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

CZ79

Nee natuurlijk niet maar daarmee zeggende dat het wellicht een verbetering kan opleveren voor zo'n kleine ingreep, wellicht komt de Elac nog iets ebter uit de verf
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Deleted Member 2

een elac is geen wilson: toch zal je verbaasd zijn wat deze jongens presteren.  :smile:

Mijn oog (nog niet mijn oor) valt op Supra Ply 3.4mm2 voor het laag en voor 2.0 voor het midden en hoog.
Iemand ervaring met de Supra luidspreker kabels?

Wijx wondere wereld

kabels zijn onderdeel van het ontwerp van een speaker. Als je die aanpast hoor je inderdaad een verandering, namelijk dat je het hebt verprutst en de balans weg is. Of je hebt mazzel gehad. Begin bij de basis namelijk het filter. Daar wordt het grootste deel van het geluid bepaald. Hier zitten ook de onderdelen waarop de fabrikant het meeste heeft bespaard. En dan niet zomaar onderdelen wisselen, maar berekenen/beredeneren. Kom regelmatig vernaggelde speakers tegen en dat is zo zonde.

Overigens zitten in de duurste speakers nog kabelschoentjes

Vriend van mij had het topmodel van Elac en het is best mooi. Niets negatiefs over Elac, maar het is geen wilson
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

erik s.

het effect is moeilijk te voorspellen.
het verhaal over het ontwerp klopt ten delen, echter een ontwerper ontwerpt de gehele luidspreker en vervolgens snijdt de boekhouder er in.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Deleted Member 2

Quote from: Wijx wondere wereld on December 18, 2011, 11:24:04
kabels zijn onderdeel van het ontwerp van een speaker. Als je die aanpast hoor je inderdaad een verandering, namelijk dat je het hebt verprutst en de balans weg is. Of je hebt mazzel gehad. Begin bij de basis namelijk het filter. Daar wordt het grootste deel van het geluid bepaald. Hier zitten ook de onderdelen waarop de fabrikant het meeste heeft bespaard. En dan niet zomaar onderdelen wisselen, maar berekenen/beredeneren. Kom regelmatig vernaggelde speakers tegen en dat is zo zonde.

Overigens zitten in de duurste speakers nog kabelschoentjes

Vriend van mij had het topmodel van Elac en het is best mooi. Niets negatiefs over Elac, maar het is geen wilson

Je hebt gelijk, maar ik beschik niet over de kennis om een filter te optimaliseren. Een condensator of een spoel vervangen door een kwalitatief beter exemplaar met dezelfde waarde lukt zeker wel.

Het wisselen van de bedrading lijkt mij risicoloos: de verandering is omkeerbaar en dus niet destructief (hoop ik). Als je bovendien het lampekappensnoer ziet dat er nu in zit....

Wijx wondere wereld

zijn mensen die zweren bij dunne draad
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Deleted Member 2

Quote from: Wijx wondere wereld on December 18, 2011, 17:30:56
zijn mensen die zweren bij dunne draad
Ik zou graag willen weten welke bedrading in de top luidsprekers wordt gebruikt.
De 4pi rondom ht's heb ik aangesloten met massief 0,8 mm zilver in teflon tube. Dat bevalt uitstekend en geeft niet de door mij gevreesde kille scherpte.
De gedachte drong zich ook al op om de mid met 2*2 van dat zilver te bedraden, de hoog met 1*2 en het laag met bijvoorbeeld koper zoals de supra.

Snowmaster

#13
Speel je stereo of heb je ook een center?  Dan is mijn advies om die voor het experiment te gebruiken. Gebruik dezelfde kabel voor de interne bedrading als die je gebruikt voor speakerkabel.  Keep simpel : trek de kabelschoenen los, strip een centimeter meer van de kabel die je gaat gebruiken en draai hem met de hand strak om de bevestiging. Borg hem desnoods met een stukje tape.
Schroef alles weer in elkaar en gun het de nodige inspeeltijd als de kabel ongebruikt is (!).  Je kunt dan altijd probleemloos terug.

Zelf heb ik dit 3 jaar geleden succesvol gedaan en wilde toen ook onderdelen op het filter vervangen. Dit laatste geeft doorgaans meer verbetering, maar is er tot vandaag niet van gekomen.  Ik moet de kabels nog steeds definitief vastzetten  :-X.

 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Deleted Member 2

Na speurwerk ben ik er achter dat in het top-model van elac - de 609 met de 4Pi - van den Hul The SKYLINE HYBRID (licht blauw) wordt toegepast. Verleidelijk om deze te proberen.

Suggestie van Snowmaster is om de bekabeling met een soort wrap-techniek te bevestigen. Is dat om het als het niet bevalt de kabelscheontjes er weer over te kunnen schuiven of omdat dit een betere verbinding geeft?

Wijx wondere wereld

denk het eerste. Theoretisch is een klem verbinding beter als solderen, alleen zitten er gruwelijk veel soldeerverbindingen in de cdspeler, versterkers en het filter dus niet echt relevant
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Snowmaster

Quote from: Onder013 on December 18, 2011, 22:11:09
Na speurwerk ben ik er achter dat in het top-model van elac - de 609 met de 4Pi - van den Hul The SKYLINE HYBRID (licht blauw) wordt toegepast. Verleidelijk om deze te proberen.

Suggestie van Snowmaster is om de bekabeling met een soort wrap-techniek te bevestigen. Is dat om het als het niet bevalt de kabelscheontjes er weer over te kunnen schuiven of omdat dit een betere verbinding geeft?


Puur bedoeld om alles ongeschonden te laten zodat je kunt kijken of het verbetering oplevert. Daarna kiezen voor definitieve bevestiging.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Deleted Member 2

Ik heb de knoop doorgehakt:
wat goed genoeg is voor het topmodel van Elac moet het doen in de FS208 die ik heb.
In het topmodel 609 4Pi is the Sky-line Hybrid van van den Hul toegepast. Als het niet bevalt, is het zo weer terug te brengen naar de oorspronkelijke uitvoering.

Nog een vraag:
Wat adviseren jullie om te doen: de doorverbinding van de bi-wire terminal met zo'n mooi verguld stukje blik aan de buitenkant van de terminal vervangen of aan de binnenkant op de wisselfilters met een gesoldeerde verbinding?
ik snap dat als je onverhoopt gaat bi-ampen de verbinding weer weg gehaald moet worden.

De ervaringen en resultaten zal ik hier melden.

Dank aan allen die hebben mee gedacht en bijgedragen.

Jumping Jack

Gewoon een stukje speakerkabel tussen de terminals, niets onomkeerbaars...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

chansig

Quote from: Snowmaster on December 18, 2011, 20:14:40
Speel je stereo of heb je ook een center?  Dan is mijn advies om die voor het experiment te gebruiken. Gebruik dezelfde kabel voor de interne bedrading als die je gebruikt voor speakerkabel.  Keep simpel : trek de kabelschoenen los, strip een centimeter meer van de kabel die je gaat gebruiken en draai hem met de hand strak om de bevestiging. Borg hem desnoods met een stukje tape.
Schroef alles weer in elkaar en gun het de nodige inspeeltijd als de kabel ongebruikt is (!).  Je kunt dan altijd probleemloos terug.

Zelf heb ik dit 3 jaar geleden succesvol gedaan en wilde toen ook onderdelen op het filter vervangen. Dit laatste geeft doorgaans meer verbetering, maar is er tot vandaag niet van gekomen.  Ik moet de kabels nog steeds definitief vastzetten  :-X.

 

Een rare mogelijk off topic gedachte:

Bij het vastdraaien van een draad loop je gedurende de tijd toch ook het risico dat deze verbinding minder strak blijft zitten en dit zou dan toch een negatief effect hebben op de kwaliteit ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Wijx wondere wereld

gaat om de test he. Anders een krokodillenklem of wasknijper erop.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Deleted Member 2

Quote from: chansig on December 20, 2011, 15:22:15
Een rare mogelijk off topic gedachte:

Bij het vastdraaien van een draad loop je gedurende de tijd toch ook het risico dat deze verbinding minder strak blijft zitten en dit zou dan toch een negatief effect hebben op de kwaliteit ?

Gr Hans

Dat klopt. daarom is het goed om de klemmen van tijd wat aan te draaien. Daarbij is het ook aan te raden om - als je geen spades of bananen gebruikt - de kabeleind af en toe te "verversen". Het koper oxideert en de geleiding neemt af. Eigelijk is dit de reden waarom koperaders door de fabrikant vertind worden of voorzien van een laagje zilver.

chansig

Oke..duidelijk. Dan mag Snow ze even aan gaan draaien..mogelijk krijgt hij dan een ander geluid. :D

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vik

Quote from: Wijx wondere wereld on December 18, 2011, 11:24:04
kabels zijn onderdeel van het ontwerp van een speaker. Als je die aanpast hoor je inderdaad een verandering, namelijk dat je het hebt verprutst en de balans weg is. Of je hebt mazzel gehad. Begin bij de basis namelijk het filter. Daar wordt het grootste deel van het geluid bepaald. Hier zitten ook de onderdelen waarop de fabrikant het meeste heeft bespaard. En dan niet zomaar onderdelen wisselen, maar berekenen/beredeneren. Kom regelmatig vernaggelde speakers tegen en dat is zo zonde.

Overigens zitten in de duurste speakers nog kabelschoentjes

Vriend van mij had het topmodel van Elac en het is best mooi. Niets negatiefs over Elac, maar het is geen wilson

Beetje off topic maar kan het toch niet laten.  ;)

Zo zie je maar weer dat smaken verschillen. Ik bezit zelf de Elac FS 609 CE en ik heb de kans gehad om te luisteren naar de Wilson Audio (Sasha)  bij Lothar Wegnar te Dinslaken Duitsland.  Ik vond er echt helemaal niks aan.

Nou zeg ik natuurlijk niet dat elk type Wilson het zelfde klinkt en het is natuurlijk mijn mening/ervaring.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Deleted Member 2


Beetje off topic maar kan het toch niet laten.  ;)

Zo zie je maar weer dat smaken verschillen. Ik bezit zelf de Elac FS 609 CE en ik heb de kans gehad om te luisteren naar de Wilson Audio (Sasha)  bij Lothar Wegnar te Dinslaken Duitsland.  Ik vond er echt helemaal niks aan.

Nou zeg ik natuurlijk niet dat elk type Wilson het zelfde klinkt en het is natuurlijk mijn mening/ervaring.


[/quote]

Amen ;D