Monitor Audio GS20 tweeter mod

Started by stefanschreurs, December 13, 2011, 22:34:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stefanschreurs

Hallo,

Ik heb een paar Monitor Audio GS20. Ik heb ooit een paar te koop zien staan op marktplaats waarvan de tweeters gemod waren (leek op de tweeters van de platinum serie, maar dat weet ik niet zeker). Nu zit ik zelf ook met de gedachte te spelen (om het maar eens heel voorzichtig te zeggen) om de tweeters van de GS20 te vervangen door wat meer 'laid back' tweeters. Heeft iemand hier ervaringen mee? En moet je er profi-jofie voor zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

dre73

ander condensator op het hoog kan ook al veel doen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

stefanschreurs

bedankt voor je reactie. Wat voor condensator zou dan beter zijn? Hoe pak ik dat aan?
Zoals ik het nu zie, werkt de condensator als een soort weerstand. Als dat klopt, zou je bij een hogere weerstand dus minder hoge tonen hebben.
Nadeel is dan echter wel dat de luidspreker niet meer lineair is toch? (mijn elektronicakennis is niet heel erg groot, dus sorry als er dingen niet kloppen).
Wat ik wil bereiken is dat de hoge tonen iets minder 'fel' en hard zijn, dus iets meer 'smooth'.
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

FDLARRY

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

stefanschreurs

Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

FDLARRY

Ik heb ook de GS20 en sommige versterkers lusten deze speakers niet, ik heb ze niet beluisterd met Marantz, maar met Arcam bijv klonk het hoog erg overheersend, met MF en Roksan klonk het top, misschien eerst even eens een andere versterker proberen voordat je de speaker gaat veranderen.
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

stefanschreurs

 bedankt voor  de tip. Ben nu wel heel benieuwd hoe dat klinkt;).
Ik heb hiervoor de MA RS6 gehad i.c.m. Een onkyo tx-sr605. Die hadden dat probleem ook heel erg. Maar wat ik nu met de gs20 en de marantz merk is dat het niet zozeer uit verhouding is, maar dat alleen de frequenties die in de buurt komen van het geluid dat een vork maakt als je ermee over een bord krast ( en hoger) best hard zijn. Is dit dan een probleem van de marantz of de gs20?
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

FDLARRY

Dat durf ik niet te zeggen, ik heb geen ervaring met Marantz, ik weet wel dat de GS20 heel verschillend reageerd op versterkers, maar op de juiste versterker heb je absoluut geen last van vervelend hoog. Ik denk dus dat het een probleemp(je) is van de MA speaker.
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

stefanschreurs

Wat ik bedoel is dat de speaker niet helemaal lineair is geconfigureerd. Volgens mij schiet het volume boven de frequenties van ondermeer hi-hats ineens omhoog. Nu was het idee om de Gold dome tweeter te vervangen door een ribbon tweeter die bijvoorbeeld in de nieuwe gx series zit, of de platinum series. Maar waar kan ik zo'n tweeter bestellen? En hebben mensen hier ervaringen mee?
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

dre73

die kan je niet zomaar vervangen,dan moet het hele filter veranderd worden........
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

misschien de brug achter bij de speakeraansluitingen vervangen voor een stukje speakerdraad.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

stefanschreurs

heeft de gs20 niet dezelfde crossover-frequentie voor de tweeter als de platinum series of de gx? Als dat namelijk het geval is, zou je je filter niet hoeven te veranderen toch? Weet iemand waar ik de crossover-frequenties kan vinden?
De brugjes heb ik bij mijn voorgaande luidsprekers (MA RS6) ooit al eens veranderd naar stukjes koperdraad, maar ik vond het resultaat niet om over naar huis te schrijven. Absoluut wel een goede tip die het proberen waard is, maar ik denk niet dat het 'probleem' daarmee opgelost is. Ik had toen wel het idee dat de stemmen er iets meer uit kwamen en het hoog 'iets' gedempt werd. Maar dat was echt heel miniem en ik vraag me zelfs af of ik dat niet zelf heb bedacht (zo'n psychologisch effect)! ;)
Bedankt voor het meedenken, echt fijn!
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

Interficior

Quote from: stefanschreurs on December 15, 2011, 12:54:46
heeft de gs20 niet dezelfde crossover-frequentie voor de tweeter als de platinum series of de gx? Als dat namelijk het geval is, zou je je filter niet hoeven te veranderen toch? Weet iemand waar ik de crossover-frequenties kan vinden?
De brugjes heb ik bij mijn voorgaande luidsprekers (MA RS6) ooit al eens veranderd naar stukjes koperdraad, maar ik vond het resultaat niet om over naar huis te schrijven. Absoluut wel een goede tip die het proberen waard is, maar ik denk niet dat het 'probleem' daarmee opgelost is. Ik had toen wel het idee dat de stemmen er iets meer uit kwamen en het hoog 'iets' gedempt werd. Maar dat was echt heel miniem en ik vraag me zelfs af of ik dat niet zelf heb bedacht (zo'n psychologisch effect)! ;)
Bedankt voor het meedenken, echt fijn!
Crossoverpunt is helaas niet alles. De ribbontweeter heeft (waarschijnlijk) een vrij ohms verloop, terwijl je tweeter een wat meer inductief karakter heeft. Sowieso kan de impedantie anders zijn. Daarbij zegt het crossoverpunt niets over de helling, of over de vorm van de helling. Dat maakt het niet zomaar uitwisselbaar.

Over een andere boeg: misschien zou je je akoestiek kunnen aanpakken? Het kan natuurlijk dat je tweeter vrij breed afstraalt en dat je (mogelijk harde) ruimte het hoog voor je gevoel erg versterkt.
Take it or lease it

stefanschreurs

Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp zou dat dan dus betekenen dat de ribbon tweeter (met het 'vrije ohms-verloop') het aanwezige hoog alleen maar versterkt?
Ik moet trouwens zeggen dat het probleem de laatste tijd ineens een stuk minder lijkt. Ik heb de speakers tweedehands gekocht, en de vorige eigenaar stelde dat hij er maximaal een uur naar heeft geluisterd. Ik heb het gevoel dat het midden en het laag de laatste tijd ineens een stuk meer aanwezig is (waarschijnlijk moesten/moeten de speakers dus nog worden ingespeeld).
Uiteraard neemt dat niet weg dat ik de gedachte nog steeds interessant vindt. Volgens mij heb ik een keer een set GS20's zien staan in Leeuwarden, waarbij de standaard tweeters vervangen waren door ribbon tweeters. Als ik dit zo allemaal lees, lijkt het me inderdaad niet een kwestie van alleen tweeters vervangen. Er komt dus nogal het één en ander bij kijken.
De opstelling is inderdaad ook niet ideaal op dit moment, dus ook dat is een factor. Bedankt voor de tip!
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

Interficior

Quote from: stefanschreurs on December 19, 2011, 12:43:59
Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp zou dat dan dus betekenen dat de ribbon tweeter (met het 'vrije ohms-verloop') het aanwezige hoog alleen maar versterkt?
Dat ligt echt aan de situatie. Er is (zonder meer gedetailleerde informatie) geen pijl op te trekken. Daarom wordt het in het algemeen ook niet aangeraden zomaar ergens een andere tweeter in te lepelen.
Quote
Uiteraard neemt dat niet weg dat ik de gedachte nog steeds interessant vindt. Volgens mij heb ik een keer een set GS20's zien staan in Leeuwarden, waarbij de standaard tweeters vervangen waren door ribbon tweeters. Als ik dit zo allemaal lees, lijkt het me inderdaad niet een kwestie van alleen tweeters vervangen. Er komt dus nogal het één en ander bij kijken.
De opstelling is inderdaad ook niet ideaal op dit moment, dus ook dat is een factor. Bedankt voor de tip!
Ribbon tweeter hebben voor jou wel het voordeel (als je tenminste een harde ruimte hebt) dat je in het vertikale vlak (dus vloer- en plafondreflecties) wat meer bundeling hebt en dus komt er ook minder bij je oren terecht via deze reflectievlakken.
Take it or lease it

stefanschreurs

Bedankt voor je reactie. Dat van de verticale bundeling wist ik niet. Goed punt.
Zijn er websites waar je gedetailleerde informatie over de tweeter van de gs20 en de platinum series kunt vinden? Dan zouden we ze kunnen vergelijken toch?
In het geval van de RS6 staan uitgebreide metingen op de site van stereophile:
http://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-rs6-loudspeaker-measurements
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

yorkie13

#16
tip voor bandtweeter, indien gewenst

de Fountek cd3.0, die zitten in mijn XTZ 99.26

ik heb daarvoor de MA RS8 gehad, en de tweeters kunnen idd wat fel zijn.

lijkt verdacht veel op de bandtweeter uit de MA Platinum serie

let op dat je deze bandtweeter niet te laag filtert , ik heb onlangs een filter modificatie gedaan en hierbij is de x-over
van 3 naar 4 kHz gegaan.

Voordeel is dat de stemmen nu beter klinken , en de bandtweeter harder kan spelen.

E.a.is echter NIET zonder aanpassing van het filter uit te wisselen.

hier een testje van de PL200

http://www.stereophile.com/content/monitor-audio-platinum-pl200-loudspeaker

yorkie13

#17
PL200 frequentieverloop tegen bovenste de MA RS6

duidelijk is de gemene piek in het hoog bij de RS6, of de GS20 die ook heeft ?

stefanschreurs

#18
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik heb trouwens eenzelfde grafiek van de GS10 gevonden op de site van stereophile. Deze grafiek laat hetzelfde probleem t.a.z. de tweeter zien als de RS6.
Volgens mij hebben de GS10 en de GS20 dezelfde tweeter en driver, zij het dat de gs20 nog een extra bass driver heeft. Ik denk dat de GS20 dan dus ook zo'n zelfde soort piek heeft. Het lijkt me niet dat de filters van de GS20 en de GS10 in dat opzicht zo verschillend zijn dat de GS20 dat probleem totaal niet heeft (ik kan er naast zitten?).  
Zie deze link naar de site van stereophile: http://www.stereophile.com/content/monitor-audio-gold-signature-gs10-loudspeaker-measurements
Vraagje: Als ik de crossover van 1,1 Khz hoger maak, krijg ik dan geen 'dal' in de midrange? De midrange driver loopt bij de gs10 duidelijk naar beneden bij de 1,1 khz.
En: De tweeter van de platinum series laat ongeveer dezelfde decibel waarden zien als de gs10 (5 decibel verschil), maakt dat ze niet uitwisselbaar? Of leg je daarmee alsnog erg veel nadruk op de hoge tonen?
En ook niet onbelangrijk: Wat zou een dergelijke mod in totaal gaan kosten?
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

yorkie13

Het nadeel is dat je een bestaand concept gaat aanpassen, en een goede filtering tussen bas/midden en de tweeter is in het stemmengebied
erg belangrijk.

Misschien kan de basmidden wel niet meekomen in het hoog.

je zou een heel nieuw filter moeten ontwikkelen, of bv actief moeten gaan filteren met als nadeel de benodigde extra
eindversterkers.

stefanschreurs

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik denk dat mijn technische kennis echter te beperkt is om het zelf te gaan doen. Het zou jammer zijn om deze mooie speakerste verknallen. Voorlopig blijf ik genieten van de standaard gs20's! :smile:
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

vanzomereng

Ik heb ff dit draadje gevolgd en volgende zaken zijn me opgevallen:
Waarom rept niemand er over dat de topicstarter toonregeling op zijn versterker heeft  :eh:

die zit er niet voor de katse smurf op !

Stefan, gebruik je de toonregeling wel ?

Verder zijn er ook mensen, die menen dat ook met de bekabeling op dit gebied wat te finetunen valt.
Nu ben ik er voor mezelf nog niet helemaal uit m.b.t. dit issue maar wellicht is jouw gehoor veel beter.

Mocht je luidsprekerkabel hebben met "verzilverde" aders of iets dergelijks, vervang deze eens door
gewone pure koperen litzekabel van 2,5mm2 a 4mm2 van de rol  kost je de kop niet =  10 meter/2,5mm2 voor ca. 15 euro

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Stefan,

Je kunt ook wat experimenteren met de luidsprekeropstelling.
Het betreft wellicht (deels) ook een kwestie van tonale balans (verhouding laag/mid/hoog) zoals jij dit ervaart op je luisterplek.
- schuif de speakers een wat naar achteren (zodanig, dat de bassen niet overheersen en strak blijven)
- richt je speakers (hoek) eens anders, minder naar je toe draaien.

Niettemin Stefan zijn het fijne speakers en een zeer goede versterker, die niet echt bekend staat om zeer scherp
en gezegend is met een toonregeling. 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

stefanschreurs

VANZOMERENG: Bedankt voor je tips, ik denk dat je de hamer op z'n kop slaat. Ik heb echter momenteel de bij de toonregeling van de PM15s1 de treble al op -2 (bass = 0) staan en ik gebruik al koperen kabel (2x 4mm2), 2x 5 meter. Het schijnt zo te zijn dat zilver-kabels zorgen voor meer ruimtelijkheid in het geluid, maar in mijn situatie is zilver denk ik niet de beste optie, omdat je daar misschien de helderheid wat benadrukt (ik heb overigens geen ervaringen met zilver, ik weet nog of er mensen zijn die dat wel hebben (en dan het liefst in combinatie met MA speakers)?
Ik denk dat het na lang nadenken en dingen uitproberen met drie dingen te maken heeft:
- allereerst: de piek het tweeterbereik van de gs20's (zie bovenstaande foto's), het blijft immers een 'probleem' van de gs20's (maar... dat kan denk ik verholpen worden zonder ingrijpende tweeterverandering).
- plaatsing: de luidsprekers staan al helemaal tegen de muur aan, dus ik zou zeggen dat het daar niet aan ligt: zo heb je immers de meeste bass. De bass is uberhaupt het probleem niet, dat doen deze speaker meer dan prima.
- de bron (en ik denk dat daar in het hele verhaal de nadruk op mag liggen): ik heb er nu een sonos connect op aangesloten en de vervelende hoge tonen zijn al een stuk minder (zo niet weg.. :bigsmile:). Bij mijn oude pioneer cd-speler waren de lage tonen beter, dat wil zeggen: strakkere bas en minder wollig, maar de hoge tonen zijn ook meer aanwezig. Een goede dac doet dus inderdaad wonderen. Dat wordt dan nu ook het volgende project: het zoeken van een mooie dac voor de sonos.

Bedankt voor je hulp!
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

vanzomereng

#24
Stefan,

Helemaal tegen de muur aan lijkt me ook niet ideaal, ca. 50 cm minimaal.
Verder de speakers niet indraaien maar recht vooruit
De treble mag best op -6 of -8, de Marantz kent een goede toonregeling die
alleen in de hogere regionen werkt en het middengebied nauwelijks beinvloedt.

Ik heb op mijn Marantz PM-11S2 de treble op -6 staan  

Wat ook wel eens helpt, de zijmuren tussen luisteraar en speaker,
bekleden met een absorber of een kleedje of een schilderij/doek,
daar op die plek waar als een denkbeeldig (links) een spiegel zou hangen je vanuit je luisterplek
via de spiegel je linkertweeter kunt zien en daar op die plek waar als een denkbeeldig (rechts)
een spiegel zou hangen je vanuit je luisterplek via de spiegel je rechtertweeter kunt zien.

Verder niet het luidsprekerdoek/front verwijderen.

Kortom alle kleine beetjes helpen

 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD