MDF sealen waarmee hoe?

Started by Kjelt, December 13, 2011, 11:51:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Hi, ik heb nu een aantal lades van MDF gefreesd en daarna ingespoten met MDF primer (grondverf) uit een spuitbus.
Het valt ontzettend op dat waar er gefreesd is de verf er meteen "inzuigt" en waar er niet gefreesd is blijft een erg mooi gelijkmatig laagje achter.

Voor een nieuw project wil ik weer MDF gaan frezen maar nu is het erg belangrijk dat beide bewerkte en onbewerkte oppervlaktes er gelijk uit zien na afloop.
Is er hier iemand die me kan vertellen welke stappen ik hier voor moet nemen en hoe ik dit het beste aanpak?
Alvast hartelijk bedankt.  :thumbs-up:

squeek

De gefreesde delen eerst proper schuren, en een extra laag primer kan geen kwaad hoor. Desnoods doe je de gefreesde delen en de koppen een keer apart, en daarna een volledige laag primer. Lichtjes schuren tussen de lagen in met een fijne korrel.

Ook de kwaliteit van de mdf is heel belangrijk. Mdf uit de gamma is gewoon geperst. Er bestaat ook mdf speciaal geperst voor lakwerk. Hier gaat de structuur die bloot komt te liggen na het frezen veel harder aanvoelen. Zoiezo schuren na het frezen dat de groef of moluur terug glad aanvoelt. Na het primen gaan er 'haartjes' op komen die je wegslist met fijn schuurpapier.

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

morca

Met primer? Ik dacht met MDF grondverf maar kan me vergissen wat de beste onderlaag is.Maar jij hebt primer geprobeerd?
MDF zuigt idd erg veel op,ik wil ook wel eens weten of grondverf voor mdf het beste is of wat anders.
Heb ook al wat gelezen over lakken ,maar heb dat zelf niet geprobeerd,leek mij niet zo,n geweldig plan.

squeek

Quote from: morca on December 13, 2011, 18:43:35
Met primer? Ik dacht met MDF grondverf maar kan me vergissen wat de beste onderlaag is.Maar jij hebt primer geprobeerd?
MDF zuigt idd erg veel op,ik wil ook wel eens weten of grondverf voor mdf het beste is of wat anders.
Heb ook al wat gelezen over lakken ,maar heb dat zelf niet geprobeerd,leek mij niet zo,n geweldig plan.

Primer is feitelijk een engels woord voor grondverf. Je moet primer nemen voor hout in feite. Ik doe dit regelmatig op het werk. Tis zo dat een eerste laag primer er niet zo mooi uitziet als het droog is. Vol strepen en je ziet elke penseelstreek zeg maar. Na een tweede laag is dit bijna weg. Daarna zet je nog twee eindlagen lakverf bijvoorbeeld. Het zal niet meer doorzichtig zijn dan hoor. Schuren tussen elke laag is noodzakelijk!

Lakken is een kunst in feite. Ik kan het ook niet perfect. De juist rol en borstel is echt nodig en techniek is belangrijk. Als je iets perfect wilt hebben en je ziet het zelf niet zitten kan je het ook laten spuiten ergens.

grtz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

morca

Ok duidelijk,thanks voor de uitleg.
Denk al doe ik het niet goed of kan het beter ergens anders mee,maar ik moet volgende keer meer schuren lees ik wel  ;)

squeek

Veel schuren is niet nodig, je mag de primer niet wegschuren zie je. Dit gebeurd namelijk wel makkelijk op de randjes. Het is gewoon dat na een primer laag dat je een ruwer oppervlak krijgt, en met een zeer fijne korrel slis je dat weg. Krijg je terug een glad oppervlak.

Je kan best bij een verfwinkel eens vragen welke korrel van papier je moet gebruiken, want je moet normaal gezien van grof naar fijn gaan tussen de lagen. Dus eerst een p180 na de eerste laag, na de tweede laag een p240 en daarna een p400 of zo. Maar een schilder kan je daar beter mee helpen.

grtz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

morca

Heel fijn weet ik al,pas op het ZBA gelezen.De hoekjes is idd nog wel een hele goeie tip  :thumbs-up:
Maar dat was na mijn laatste bouwsel,de volgende wil ik retestrak hebben.
Eerst grondverf,en me chef matst me hij word daarna zwart gespoten met een klusje mee  :pompom:

Automaat

Van de kopkanten/zaagsneden het kantje breken en met de hand goed vlak schuren. Dan gewoon insmeren met houtlijm. Laten drogen, fijn schuren en weer insmeren met houtlijm. Afhankelijk van je haast en de kwaliteit van het MDF nog een keer fijn schuren en met houtlijm insmeren. Dan trekt er geen verf meer in de kopkanten/zaagsneden.
Reading the HTForum is learning every day!!

morca

Dat is ook best een goeie,ik zag pas iemand die smeerde niet alleen de schroefgaten dicht maar ook de kopse kanten.
Met lijm werkt dan nog beter vermoed ik,ga ik proberen  :thumbs-up:

squeek

Persoonlijk zou ik nooit lijm op de koppen smeren, verf pakt niet meer goed op lijm.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

morca

Quote from: squeek on December 13, 2011, 20:00:40
Persoonlijk zou ik nooit lijm op de koppen smeren, verf pakt niet meer goed op lijm.
Daar zeg je wel weer wat,ik probeer ook zo min mogelijk te knoeien met verlijmen om die reden......
Had ik zo gauw niet aan gedacht,veel MDF grondverf dan maar,en netjes schuren tussendoor met hele fijne korrel ,misschien wel 1000 op het laatst,heb ik volgens mij wel eens gelezen.

Automaat

Zou niet weten waarom een goede grondverf niet hecht op houtlijm. Doe dat al jaren zo. Maar: geen bruislijm gebruiken.
Alles valt en staat met een goede voorbereiding.
Reading the HTForum is learning every day!!

CoSo

Quote from: Automaat on December 13, 2011, 20:31:24
Zou niet weten waarom een goede grondverf niet hecht op houtlijm. Doe dat al jaren zo. Maar: geen bruislijm gebruiken.
Alles valt en staat met een goede voorbereiding.
Je kan de houtlijm zelfs nog vermengen met water, deden we met Decorbouw ook altijd.

Arno P


Kjelt

Bedankt voor alle goede tips mensen, dat er betere MDF is wist ik alleen hoe kom je er aan?

m9

raab karcher misschien, zitten door het hele land.


Kjelt

Quote from: morca on December 14, 2011, 17:08:26
Fillipo bouwmarkt verkoopt de harde persing
In mijn zoektocht op google waar deze zat kwam ik er achter dat Filipo een franchisnemer van Gamma is, zou de Gamma dan ook deze harde persing hebben,
en belangrijker: hoe zie ik het verschil, staat er iets op gedrukt dat de hardheid / kwaliteit aan geeft ?

Automaat

Dat weet ik niet. Maar let wel, het heeft niet alleen met de mate van persing te maken maar ook met de grootte van de houtdeeltjes.
Ik denk dat als je de zaken als Praxis, Gamma, Karwei enzovoort links laat liggen en naar de echte houthandels gaat, je meer kan vertrouwen op wat je koopt.
Reading the HTForum is learning every day!!

morca

Quote from: Kjelt on December 15, 2011, 11:16:41
In mijn zoektocht op google waar deze zat kwam ik er achter dat Filipo een franchisnemer van Gamma is, zou de Gamma dan ook deze harde persing hebben,
en belangrijker: hoe zie ik het verschil, staat er iets op gedrukt dat de hardheid / kwaliteit aan geeft ?
Gamma hoord er idd bij daar haal je het ook.
Ik heb een makker bij fillipo werken,die vertelde me dat een boel gamma,s erbij horen,maar welke en allemaal ?
Ik kan wel die foto eens opzoeken in mijn best of both worlds topic,daar zie je 2 plankjes naast elkaar kan je goed het verschil zien.
En heb pas een subje bij iemand gehoord,denk echt te horen dat zijn hout zachter is.

Kjelt

Quote from: morca on December 15, 2011, 17:33:53
Gamma hoord er idd bij daar haal je het ook.
Ik heb een makker bij fillipo werken,die vertelde me dat een boel gamma,s erbij horen,maar welke en allemaal ?
Ik kan wel die foto eens opzoeken in mijn best of both worlds topic,daar zie je 2 plankjes naast elkaar kan je goed het verschil zien.
En heb pas een subje bij iemand gehoord,denk echt te horen dat zijn hout zachter is.
Ja zou fijn zijn ben benieuwd of je het ergens aan kunt zien (opdruk ofzo).

Quote from: Arno P on December 14, 2011, 09:43:46
Alabastine MDF 2in1  ;)
Interessant maar die moet je wel smeren/rollen en ik spuit liever met een spuitbus om het echt goed te krijgen dus ga ook eens met verdunde houtlijm experimenteren.

Overigens lees ik in de handleiding dat je het MDF eerst moet schoonmaken en ontdoen van het "waslaagje", zit er dan een waslaag op MDF? Daar houdt mijn primer het wel op, dat verbaast me want ik zou toch denken dat was verfafstotend is?

morca

Quote from: Kjelt on December 15, 2011, 18:56:26
Ja zou fijn zijn ben benieuwd of je het ergens aan kunt zien (opdruk ofzo).
Interessant maar die moet je wel smeren/rollen en ik spuit liever met een spuitbus om het echt goed te krijgen dus ga ook eens met verdunde houtlijm experimenteren.

Overigens lees ik in de handleiding dat je het MDF eerst moet schoonmaken en ontdoen van het "waslaagje", zit er dan een waslaag op MDF? Daar houdt mijn primer het wel op, dat verbaast me want ik zou toch denken dat was verfafstotend is?
structuur en kleur is anders,maar je kan ook vragen hoe zwaar de persing is,ik dacht 600 of 800 bij heel stijf mdf,normaal is het 400 misschien soms nog wel minder.
Ik ga nu de foto opzoeken...............hier is ie  :D

die plank waar je de kop vd schroef in ziet zitten is het harde mdf.
de plank die er haaks aan vast geschroefd zit komt vd formido,zacht slecht mdf voor een sub in mijn ogen.zie ook die barst dat doet dat zware mdf echt niet.
Plus dat men vaak slagmoeren gebruikt om alles vast te zetten,goed MDF van de fillipo draaid echt niet door.Ook na een paar keer wisselen van woofer niet.
Ejorne zijn SDX 15 is er ook nog nooit uitgevallen,goed hout en goeie schroeven,vast....
Kist wel verlijmen natuurlijk,of ga je alleen lijmen zonder schroeven?

eddy135

Quote from: morca on December 15, 2011, 20:37:12




Heb je 'm wel voorgeboord?
Dan hoeft 't niet te scheuren, hoor...
En 't koppie verzinken natuurlijk.

Maar wat de MDF grondverf betreft: is gewoon latex, maar dan 20 x duurder in een mooi klein potje.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Kjelt

Morca bedankt voor de foto's. Ik zoek toch eigenlijk een merknaam of iets dat op een MDF plaat gestempeld/geprint staat ofzo maar goed ik zal dit weekend eens wat zaken langs gaan, kijken wat ze hebben. Het zou fijn zijn als er een tooltje was zodat je kunt zien hoe stevig het MDF is.

Enfin vanmiddag van een collega zijn broer die in de houtbewerking zit nog een tip gekregen behalve de vele laklagen afgewisseld met schuren (wat het mooiste resultaat zou moeten geven) zou eventueel twee componenten plamuur ook de zijkanten goed moeten kunnen sealen. Ik ben alleen bang voor een slechte hechting of maak ik me zorgen om niets, iemand ervaring met dichtplamuren van de zijkanten?

morca

Quote from: eddy135 on December 15, 2011, 21:20:38

Heb je 'm wel voorgeboord?
Dan hoeft 't niet te scheuren, hoor...
En 't koppie verzinken natuurlijk.

Maar wat de MDF grondverf betreft: is gewoon latex, maar dan 20 x duurder in een mooi klein potje.
Ja netjes voorgeboord,de ander planken barsten niet.
Koppie was niet verzonken omdat hij met een paar schroeven vastzat zodat ik eerst alle gaatjes voor kon boren,dan alle verzinken,dan alle schroeven erin,die laatste 2 doe ik dan als laatst .