1, 2, 3

Started by johan d, December 12, 2011, 11:47:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johan d

Misschien een leek-vraagje...
Soms zie je speakers die maar 1 of 2 conussen (ik noem het maar een conus?) hebben – Totem Arro - en anderen 3 of 4 - B&W683. Deze laatste zijn die ondanks meer conussen daarom ook meer geluidswaardig? Blijkbaar als je 2 of 3 conussen ziet is dat niet per definitie een 2 of 3 wegs speaker... Waarom kan een luidspreker met 1 conus beter klinken dan 1 met 3 of 4?

Rob Eric Blank

Quote from: johan d on December 12, 2011, 11:47:33
Misschien een leek-vraagje...
Soms zie je speakers die maar 1 of 2 conussen (ik noem het maar een conus?) hebben – Totem Arro - en anderen 3 of 4 - B&W683. Deze laatste zijn die ondanks meer conussen daarom ook meer geluidswaardig? Blijkbaar als je 2 of 3 conussen ziet is dat niet per definitie een 2 of 3 wegs speaker... Waarom kan een luidspreker met 1 conus beter klinken dan 1 met 3 of 4?
Waarom zou een speaker met meer conussen beter klinken? Moet allemaal op elkaar worden afgestemd, gefilterd en is hiermee dus complexer.

johan d

Quote from: Rob Eric Blank on December 12, 2011, 13:26:00Waarom zou een speaker met meer conussen beter klinken?
Ik wist het niet, vandaar mijn vraag. Hoe zit het dan met 2 weg 2 1/2 weg en 3 weg, waarom hebben die niet steeds dat aantal conussen?

Rob Eric Blank

Quote from: johan d on December 12, 2011, 13:28:12
Ik wist het niet, vandaar mijn vraag. Hoe zit het dan met 2 weg 2 1/2 weg en 3 weg, waarom hebben die niet steeds dat aantal conussen?
Een 1/2 conus?

Je kunt met 1 filter (twee weg) meerdere conussen aantonen. Dus 3 weg zegt niets over het aantal conussen of units (minimaal 3), maar het kunnen er ook 10 zijn.

johan d