Plexiglas zagen, tips?

Started by Arno P, December 11, 2011, 14:17:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Aangezien mijn stofkap van de platenspeler te hoog was heb ik de boel eerst volledig afgeplakt met folie en op de plek van de zaagsnede aan beide kanten tape geplakt en vervolgens op de zaagtafel gezaagd (blad laag ingesteld). Het ging vrij goed maar kleine hakkeltjes ontstonden er wel. Bij het zagen/boren van het kabelgat kon ik met de accuboormachine en de fijne vertanding van de gatenzaag/boor een keurig glad gat maken. Vertanding en toerental zijn dus bepalend (en scherpte van het blad ook)...maar zijn er nog andere tips om het spul wel strak te zagen?

squeek

#1
Ik denk dat je het kan proberen door aan de onderzijde van de zaagsnede een stukje mdf te houden. De tape heeft een zelfde werking alleen is het niet sterk genoeg.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Arno P

Quote from: squeek on December 11, 2011, 14:25:50
Ik denk dat je het kan proberen door aan de onderzijde van de zaagsnede een stukje mdf te houden. De tape heeft een zelfde werking alleen is het niet sterk genoeg.
Dacht ik ook aan...mdf aan beide kanten en meezagen
Net koopzondag...en wat blijkt....transparante kabelgootjes van 5mm....past ook keurig op het plexiglas.. ;)

R

De beste truc is inderdaad inklemmen, maar ook een botte zaag gebruiken. Die 'pakt' het materiaal minder hard en dan springen er minder hapjes weg. Plexiglas kun je natuurlijk ook schuren en vlampolijsten, maar dat moet je kunnen ;)

Deleted Member 2

Quote from: R on December 18, 2011, 00:37:48
De beste truc is inderdaad inklemmen, maar ook een botte zaag gebruiken. Die 'pakt' het materiaal minder hard en dan springen er minder hapjes weg. Plexiglas kun je natuurlijk ook schuren en vlampolijsten, maar dat moet je kunnen ;)

Wat is vlampolijsten?


Deleted Member 2

In een ver verleden heb ik 10mm plexiglas gezaagd op een tegel zaagtafel met waterkoeling. Ging perfect.

CZ79

Anders ga je toch eens naar zo'n flip die naambordjes (voor bij de deur) maakt, die kunnen vast wel zelf afzagen en schuren en/of vlampolijsten
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

R

Met een brander(vlam) langs de eerst geschuurde kopse kanten gaan, dan vloeit het plexiglas opnieuw en wordt het heel strak. De kwaliteit van het schuurwerk bepaalt het uiteindelijke resultaat, dit goed zijn met hoge korrel.



Quote from: Onder013 on December 18, 2011, 10:29:05
Wat is vlampolijsten?



Deleted Member 2

de benaming geeft het al aan dat het iets met vlam moet zijn, maar dat je daadwerkelijk met een vlam op het perspex komt had ik niet kunnen bedenken. Het spul brandt behoorlijk snel en dan...

Vreemd spul dat perspex: ik kreeg de tip dat je het prima kan lijmen met chloroform. De apotheker mocht het niet aan me leveren.....

painore

Quote from: Onder013 on December 20, 2011, 20:21:36
de benaming geeft het al aan dat het iets met vlam moet zijn, maar dat je daadwerkelijk met een vlam op het perspex komt had ik niet kunnen bedenken. Het spul brandt behoorlijk snel en dan...

Vreemd spul dat perspex: ik kreeg de tip dat je het prima kan lijmen met chloroform. De apotheker mocht het niet aan me leveren.....
En je vind het heel gek dat de apotheker je geen chloroform gaf?  :blink:
Tannoy Mercury F3, Tannoy MR B/eye, Tannoy MC B/eye, Onkyo TX-SR608, Klipsch SUB-10, InFocus X9, 80" 16:9 Kingpin scherm

LP collectie: http://www.discogs.com/collection?user=Painore

Deleted Member 2

#10
Quote: En je vind het heel gek dat de apotheker je geen chloroform gaf? 


kan je daar nog andere dingen mee doen dan?? :dozingoff: :sleep:

squeek

 :D

Wel gaaf dat vlampolijsten. Nog nooit gezien.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |