Zeskant subwoofer

Started by CaptainJack, December 10, 2011, 16:19:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Former member 78

Ik vind het echt een mooie sub!
Speel zelf ook met een iNuke 3000 (zonder DSP) maar deze hoeft bij mij
maar 2 subs te voeden.

Heb jij dan continue de leds op de amp aan het branden?

Bij mij, als het op oorlogssterkte staat knipperen de 3 ledjes.
Bij het instellen van de sub, kwam ik er achter dat er 4 leds in totaal zijn.
De laatste is een rode, en heb ik maar 1x zien knipperen.

HansGT3

Jacco ziet er top uit man  :thumbs-up:

Ejorne


Timvg

Nu met boosten en steile afval onder de 20hz gaat hij op ongeveer -12 onder referentie niveau (wat al luid is) tot 3 ledjes.

Maar of ik nou boost op 20 hz of al het andere naar beneden trek en dan de gain verder opendraai om hem weer gelijk te krijgen met de andere speakers.. in principe maakt dat toch niet uit dacht ik? 

Zelfs nu geeft hij al meer slam dan mijn svs, ook is de bas vrijwel evengoed op andere plekken in de kamer, iets wat ik met de svs niet voor mekaar kreeg. Een leuk bjkomend voordeel van de drivers die naar mekaar gericht staan binnenin is dat de kist niks van trillingen vertoont. Er mogen op de amp nog 3 ledjes opgaan, leg je hand op de sub en je zou zeggen dat er niets gaande is daarbinnen (Maar volgens m'n vriendin waren er twee verdiepen lager wel dingen aan het rammelen in de hal)

CaptainJack

Quote from: Timvg on December 18, 2011, 12:55:20
Nu met boosten en steile afval onder de 20hz gaat hij op ongeveer -12 onder referentie niveau (wat al luid is) tot 3 ledjes.

Maar of ik nou boost op 20 hz of al het andere naar beneden trek en dan de gain verder opendraai om hem weer gelijk te krijgen met de andere speakers.. in principe maakt dat toch niet uit dacht ik? 

Zelfs nu geeft hij al meer slam dan mijn svs, ook is de bas vrijwel evengoed op andere plekken in de kamer, iets wat ik met de svs niet voor mekaar kreeg. Een leuk bjkomend voordeel van de drivers die naar mekaar gericht staan binnenin is dat de kist niks van trillingen vertoont. Er mogen op de amp nog 3 ledjes opgaan, leg je hand op de sub en je zou zeggen dat er niets gaande is daarbinnen (Maar volgens m'n vriendin waren er twee verdiepen lager wel dingen aan het rammelen in de hal)
Toch zou het wel degelijk uit kunnen maken door juist niet te boosten.

Wat betreft de trillingen van de kast dit is inderdaad een bijkomend positief effect van hoe de woofers in de kast gemoteerd zitten. werkt heel goed.
En ik had je gezegd dat je buren wel erg blij zouden zijn met je nieuwe speelgoed  8)

morca

Idd door het vermogen wat nodig is om die boost te maken kan hij clippen,als je hem vlakt en harder open zou kunnen draaien is er geen extra vermogen nodig voor die boost,maar wel wat over voor het laag omdat je wat gedempt hebt in de hogere regionen.


Timvg

Hiernet Tron Legacy gekeken, ik had er gisteren al een stukje van opgezet toen Jacco hier was, maar nu met afstelling is het een compleet andere ervaring. Zelfs met een 20hz filter lijkt de bas eindeloos diep te gaan, de zetel schudt bijna van begin tot eind, en af en toe voel je gewoon de druk op je borst. Toen ik even bij de sub ging kijken bewogen de woofers amper een paar mm..

Timvg

Heb hem nu herafgesteld d.m.v. veel te cutten en een kleine boost van 3db bij 20hz, ik heb nu geen filter staan onder de 20hz. Zal morgen eens proberen of het wat beter is zo, heb hiernet ff met xmen first class getest, en er gingen wel 3 lampjes aan, maar clippen dusver niet. Morgen eens met tron testen.

Al bij denk ik dat de 6000 misschien toch de betere investering zal zijn, want ik denk dat de sub nog wat reserve heeft :) Er was één scene bij xmen waar de svs zo goed als over z'n nek ging, en deze deed het hiernet op z'n sloffen.

Former member 78

Welke scene van X-Men is dat?
Dan check ik die morgen ook ff :D

CaptainJack

Hallo Tim,

Dat er 3 lampjes gaan branden is echt niet erg hoor. Pas als alle 5 (of 6 weet niet precies hoeveel erop zitten) gaan branden zou dat inhouden dat de versterker flink over z'n nek staat te gaan.

Ik zou zeker met de nieuwe instelling verder testen.

gr,

Jacco

Former member 78

Quote from: CaptainJack on December 18, 2011, 21:37:38
Hallo Tim,

Dat er 3 lampjes gaan branden is echt niet erg hoor. Pas als alle 5 (of 6 weet niet precies hoeveel erop zitten) gaan branden zou dat inhouden dat de versterker flink over z'n nek staat te gaan.

Ik zou zeker met de nieuwe instelling verder testen.

gr,

Jacco

Hij zijn er 4 (per kant)



De 4e, die rode heb ik maar 1x aan het knipperen gehad, en dan staat het echt HEEL hard.
Nu is mijn sub niet te vergelijken met zijn sub, maar als de leds maar niet continue aan zijn is
er niks aan de hand.

CaptainJack

Dank je Arjan.

Jou sub is inderdaad anders ook wat de impedantie betreft.
Ik ga nu even afwachten wat Tim z'n bevindingen zijn met de nieuwe afstelling.

Timvg

Quote from: ArjanR1 on December 18, 2011, 21:22:57
Welke scene van X-Men is dat?
Dan check ik die morgen ook ff :D

Scene op het einde waar magneto de helm van shaw afneemt als die bevroren is door xavier, ik weet niet wat voor frequentie dat is, maar de woofers maken twee maal de uitslag van normale bass heavy scene. Wrs rond de 10hz  8)


EJ

Wat een uitermate interessant project! Gebruik je hem alleen voor film of ook voor hifi?

morca

#39
Goed bezig Tim,kijk morgen maar eens of hij nu strakker speelt en het bijhoud.
Die 3 db op 20 hz zou bij deze idd wel kunnen,ik heb de 10 niet hier gehad,maar de 12 en de 13 wel,de 12 kan je iets boosten.de 13 niet die doet het al zonder,anders gaat hij bij dat ultralaag te veel Xmaxen.
Maar het word bij jouw over alle 6 verdeeld,je hebt best kans dat door vlak te trekken je nu ook weer iets meer over houd om te boosten.
Ben benieuwd.

Ik moet me wel aansluiten bij je conclusie Tim,ik denk ook dat deze 6 JL,s meer nodig hebben ,ik denk zelf 2000 rms ong bij 4 ohm,ik heb het idee dat het systeem een goeie 1400 a 1500 RMS bij 6 ohm vermogen nodig heeft voor optimale aansturing van elke unit,kan me iets vergissen,maar de 1000 rms op 4 ohm van deze is misschien 750 rms bij 6 ohm,dat is te weinig voor optimal aansturing van 6 van deze jongens als ik zo eens reken.
Dus die 6000 zou best wel eens heel anders kunnen klinken,ik weer uit ervaring hoe een JL klinkt die de helft krijgt,en ik vermoed dat ook al klinkt hij al lekker nu.
Je er veel meer uit zult halen met wat meer vermogen,plus dat de amp iets minder hard werkt dus waarschijnlijk strakker speelt
Deze amp moet echt hard werken had ik al berekend,maar nu je zegt dat ze iets heen en weer gaan bij 3 lampjes vermoed ik dat de bovenstaande berekening ong klopt.



Xman is een genot van het begin tot het eind ,maar er zitten wel extremen in idd ,lekker filmpje.  :popcorn:

Timvg

Quote from: CaptainJack on December 18, 2011, 22:16:53
Dank je Arjan.

Jou sub is inderdaad anders ook wat de impedantie betreft.
Ik ga nu even afwachten wat Tim z'n bevindingen zijn met de nieuwe afstelling.

Het klinkt alleszinds nog beter nu, ik merk het vooral bij muziek blu-rays en dvd's. Heb de Xover in de behringer ook nog wat aangepast, en eigenlijk alle filters opnieuw vanaf nul ingesteld, duurde wel een uurtje maar het was het zeker waard. Hij meet beter en klinkt beter. De sub is nu op geen enkel moment nog lokaliseerbaar, dit heb ik met de svs ook nooit zo goed voor mekaar gekregen. Ik zou kunnen zeggen dat 'dit en dat' goed is, en dat hij 'zo en zo' klinkt, maar het is veel simpeler om te zeggen dat deze sub gewoon geen minpunten heeft. OK, hij heeft stroom nodig, maar dat is iets wat te verwachten was, en wat je ervoor terugkrijgt koop je niet in de winkel onder de €6000!

Zal zeker nog wat testen en laten weten of hij nog clipt

Timvg

Quote from: EJ on December 18, 2011, 22:27:31
Wat een uitermate interessant project! Gebruik je hem alleen voor film of ook voor hifi?

Voorlopig enkel in de HT maar zou hem ook koppelen aan de stereo in de toekomst

Timvg

Quote from: morca on December 18, 2011, 22:32:02
Goed bezig Tim,kijk morgen maar eens of hij nu strakker speelt en het bijhoud.
Die 3 db op 20 hz zou bij deze idd wel kunnen,ik heb de 10 niet hier gehad,maar de 12 en de 13 wel,de 12 kan je iets boosten.de 13 niet die doet het al zonder,anders gaat hij bij dat ultralaag te veel Xmaxen.
Maar het word bij jouw over alle 6 verdeeld,je hebt best kans dat door vlak te trekken je nu ook weer iets meer over houd om te boosten.
Ben benieuwd.

Ik moet me wel aansluiten bij je conclusie Tim,ik denk ook dat deze 6 JL,s meer nodig hebben ,ik denk zelf 2000 rms ong bij 4 ohm,ik heb het idee dat het systeem een goeie 1400 a 1500 RMS bij 6 ohm vermogen nodig heeft voor optimale aansturing van elke unit,kan me iets vergissen,maar de 1000 rms op 4 ohm van deze is misschien 750 rms bij 6 ohm,dat is te weinig voor optimal aansturing van 6 van deze jongens als ik zo eens reken.
Dus die 6000 zou best wel eens heel anders kunnen klinken,ik weer uit ervaring hoe een JL klinkt die de helft krijgt,en ik vermoed dat ook al klinkt hij al lekker nu.
Je er veel meer uit zult halen met wat meer vermogen,plus dat de amp iets minder hard werkt dus waarschijnlijk strakker speelt
Deze amp moet echt hard werken had ik al berekend,maar nu je zegt dat ze iets heen en weer gaan bij 3 lampjes vermoed ik dat de bovenstaande berekening ong klopt.



Xman is een genot van het begin tot het eind ,maar er zitten wel extremen in idd ,lekker filmpje.  :popcorn:

Denk dat ik voorlopig wooferuitslag op overschot heb, de zetel stond de trillen en die dingen bewogen amper een paar mm. :p

De 3000 geeft RMS een dikke 2000w bij 4ohm in bridge mode (zoals ik hem gebruik), dus zal rond de 6ohm toch wel 1500w zijn ongeveer. Maar Jacco zei me dat er meer op mocht, kon geen kwaad. Hij wist enkel niet zeker of ik dat zou nodig hebben, dat gaan we dus de komende dagen proberen uit te vissen :)

Dank nogmaals aan Jacco, om de situatie te blijven opvolgen tot het perfect is :)

morca

Ok misschien vergis ik me Tim.Ejorne en ik hebben goed gekeken voor zijn SDX en andere mensen tipte het ook:Let op die 3000 is max bij 4 ohm
Ejorne wilde er ook 1 kopen ,wat we er van vinden en wat meerdere mensen die ik het gevraagd heb,is hij echt gewoon 1000 watt RMS ong bij 4 ohm.

Dat je stoel al trild nu geloof ik zeker wel  :D
mooie ding man ,neemt wel wat ruimte in zeker?

Staaled

Quote from: morca on December 18, 2011, 23:45:53
Ok misschien vergis ik me Tim.Ejorne en ik hebben goed gekeken voor zijn SDX en andere mensen tipte het ook:Let op die 3000 is max bij 4 ohm
Ejorne wilde er ook 1 kopen ,wat we er van vinden en wat meerdere mensen die ik het gevraagd heb,is hij echt gewoon 1000 watt RMS ong bij 4 ohm.

Dat je stoel al trild nu geloof ik zeker wel  :D
mooie ding man ,neemt wel wat ruimte in zeker?

De test in Tools4music geeft aan dat 2x 600W aan 4 Ohm de max is.
Aan burst, tot 3 sec, is er wel meer nl. 2x870W.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bart_M

Heeft iemand testrapporten gezien van de Behringer? Ik kan gewoon bijna niet geloven dat je 3000 Watt aan het clippen krijgt, tenzij je op absurde volumes aan het spelen bent.

Ik heb met een schuin oog wel naar deze versterkers zitten kijken, zeker de integratie van PEQ en versterker is interessant, maar als ik dit zo lees, haal ik betere resultaten met mijn amp die op papier de minder specs heeft.

Staaled

Quote from: Bart_M on December 19, 2011, 10:27:54
Heeft iemand testrapporten gezien van de Behringer? Ik kan gewoon bijna niet geloven dat je 3000 Watt aan het clippen krijgt, tenzij je op absurde volumes aan het spelen bent.

Ik heb met een schuin oog wel naar deze versterkers zitten kijken, zeker de integratie van PEQ en versterker is interessant, maar als ik dit zo lees, haal ik betere resultaten met mijn amp die op papier de minder specs heeft.
http://www.behringerdownload.de/_pdf/Tools4Music_Review/Tools4Music_Review_NU3000DSP_2011-08-10_Rev.0.pdf
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bart_M

Helaas is mijn Duits niet voldoende om dit helemaal te kunnen begrijpen.
Maar begrijp ik nu goed dat hoge vermogens maar kort beschikbaar zijn en hij daarna in elkaar valt?

Timvg

Ik denk dat de amp beter werkt op lager impedantieniveau, maar de 3000 watt is idd burst, dus tijdelijk. Het is zeker wel een goede versterker hoor, hij stuurt bij sommige hier 2x 15" zonder probleem. Mijn sub is gewoon anders qua impedantie.

Bart_M

@Timvg, waar kom je vandaan?

Wellicht leuk om mijn amp er eens aan te hangen om het verschil te zien/horen/voelen?