B&W 705 vs Nautilus 805

Started by DrBoom, November 15, 2003, 22:52:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DrBoom

Naar aanleiding van de posts in sommige vakbladen dat de nieuwe 705 beter zou zijn dan de Nautilus 805 (en ook uit eigen interesse) had ik een tijdje geleden als eens een vluchtige vergelijking gemaakt tussen deze 2 modellen bij ons in de winkel.
Maar omdat ik die "luisterkamer" verre van goed vind klinken heb ik de speakers maar eens een keertje mee naar huis genomen en op m'n eigen, verre van ideale set, getest.
Dinsdag had ik de 705 op bezoek, vandaag en morgen heb ik een set N805's staan.
Hoewel m'n set momenteel nog erg low-fi is, sluit dat niet uit dat je geen verschillen kan merken of een algemene indruk geven over de speakers.

B&W 705, the new kid in town

Wat het ergste opviel was de enorme hoeveelheid treble die deze kleine speaker produceert, dit model moet je dus zeker NIET combineren met een heldere versterker want dat komt gewoon niet goed tenzij je een beperkt gehoor hebt in de hoge frequenties ;D
Hij is wel makkelijk aan te sturen, en ik kreeg em vrij moeiteloos aan de gang eigenlijk met een lichte receiver. Ik zal niet zeggen dat je dan het maximum eruit haalt, maar het kan in elk geval, hij is niet te kieskeurig op 't gebied van vermogen.
De bassen zijn wat je noemt "lean", dus helemaal niet zwaar of boomy en lopen voor een kleine kast vrij laag door.
De midrange was erg goed ook, zeer gearticulleerd.
Toch nog even terugkomen op het hoog dan, hoewel het erg scherp kan klinken op sommige momenten is het ook zéér gedetailleerd en laat echt de allerkleinste nuances in het geluid horen.
Hoe klein de "riff" ook is, de nieuwe tweeters van B&W halen het er uit !
En hoe scherp hij ook mag klinken op sommige momenten, je zal'm nooit betrappen op scherpe sibillants, "s" klanken dus, die blijven altijd mooi rond zoals ze moeten zijn.
Als ik de treble van deze speakers moest beschrijven, zou ik dat het best kunnen met het woord "tizzy", want zo klinkt het echt.
Wat ik daar mee bedoel is dat een cimbaal van een drumstel bijvoorbeeld erg hard benadrukt wordt, en als het ware explodeert als een vuurpijl telkens het wordt aangeraakt met de drumstick.
Dat resulteert dan natuurlijk wel in een gigantische dynamiek die met momenten erg spectaculair overkomt.
Als je over een versterker beschikt die het extreme hoog wat kan temmen zonder daarbij in te boeten aan detail en dynamiek, dan kan je met de 705 volgens mij echt wel een topspeaker in huis halen !
Nog even snel iets over de soundstage die deze speaker neerzet, bij een mooie symmetrische opstelling met een redelijke hoeveelheid toe-in, krijg ik bij deze speaker echt een prachtig gefocussed center image, waarbij de stem perfect uit het midden komt en ik regelmatig ga checken of de centerspeaker nu écht niet meespeelt, erg leuk.

Nautilus 805[/b]

Dan de 805, die ik nu nog maar een paar uurtjes heb beluisterd:
Wat een verschil zeg, dit lijkt wel de tegenpool van de 705 !
Ik begin ook hier weer met het hoog, wat bij de N805 gewoon super relaxed klinkt en nooit scherp of aggressief wordt.
Gooi er tegenaan wat je wil, zelfs muziek van Evanescence waar ik op de 705 horendul van werd klinkt hier gewoon laid-back, go figure ???
Waar ik bij de 705 altijd de neiging had om de treble knop terug te draaien, betrap ik mezelf er soms op dat ik zin heb om'm hier wat verder open te draaien. :-[
Het center image wat bij de 705 echt als een punt in de ruimte klonk, is hier veel meer uitgespreid en komt iets realistischer over.
De bas is ook totaal anders, veel meer aanwezig dan in de 705, wiens -3 dB punt volgens de specs zelfs iets lager ligt dan bij de 805.
Deze laatste klinkt veel "groter" dan hij eigenlijk is, hij klinkt meer zoals je zou verwachten van een vloerstaande speaker.
Nog iets wat ik niet had verwacht, hoewel het rendement van de 805 slechts 1 dB minder is dan dat van de 705 (88 dB vs 89 dB/W), heeft mijn Yamaha er echt moeite mee om er iets uit te krijgen.
Het klinkt wel, maar ik moet de volumeknop véél verder opendraaien dan dat ik bij de 705 moest doen.
Waar ik bij de 705 met -40 dB op de knop al meer dan voldoende had, moet ik het hier geregeld naar -33 dB of hoger opschroeven om hetzelfde eruit te krijgen.
Het is nu wel algemeen bekend dat de Nautilus reeks ondanks hun vrij hoog rendement en relatief eenvoudige 8 ohm impedantie (dipt wel tot 3 ohm bij de vloerstaanders en tot 4.6 bij de bookshelf) toch echte vermogenvreters zijn, maar zo'n dramatisch verschil had ik toch niet verwacht.
Geen speelgoed voor zwakke receivers dus, haal hiervoor minstens een stevige 100W RMS versterker in huis, die veel stroom kan leveren.
De 805 is echt een speaker die naar mijn mening graag veel vermogen krijgt, en ook geen schrik heeft van hoge volumes, mede doordat hij altijd erg zacht blijft klinken en je dus niet geconfronteerd wordt met schel klinkende muziek waardoor je al snel de volumeknop wil terugdraaien.
Het enige wat ik hier eigenlijk aan mis is het enorme detail dat ik in de 705 had, dus ik zie wel heil in de nieuw ontworpen (lees: van de signature geleende) tweeters die tot 50 KHz reiken.
Waar ik nu meer dan ooit op zit te wachten is de Nautilus 800 Series II, waar we net als in de nieuwe 700 reeks gaan geconfronteerd worden met een tweeter die tot ver boven de gehoorgrens rijkt.
Dat is echter momenteel nog wat toekomstmuziek want ik verwacht deze blijde intrede :D ten vroegste eind 2004.

Final thought[/b]

Terug naar het heden dan, wat is nu de beste speaker van deze twee ???
Zeer moeilijk keuze volgens mij, en erg persoonlijk.
Beschik je over een krachtige versterker met een pittig karakter dat je wat wil temmen, of hou je gewoon van laid-back geluid, dan is de 805 waarschijnlijk je beste optie.
Wil je wat meer spicy treble, en is je versterker (nog) niet in staat om tientallen ampères te leveren (niet dat dit doorslaggevend mag zijn voor je beslissing), luister dan zeker en vast eens naar de 705 als je in de markt bent voor een bookshelf speaker.
Voor mij is het momenteel nog even zoeken naar m'n favoriet, mede doordat ik eigenlijk toe ben aan een geheel nieuwe set.
Dus moet ik nu eerst speakers kopen, en dan een amp die er bij matcht, of net andersom, of allebei tegelijk ?
En dan nog kabels die het geheel compleet maken..., in elk geval genoeg stof tot nadenken. :)

Jinsu

Qua prestige de Nautilus ;) .

Meer detail zou je misschien kunnen behalen door hoogwaardige, interconnects/speakerkabels. Maar dat moet je allemaal zelf weten, jij hebt ze beluisterd dus make your move ;D .
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Scarp

Leuk reviewtje. Blijkt toch weer een beetje uit dat versterking voor 800 series speakers best wel van belang is. Er is dus ook geen echte conclusie te trekken :)

Voor mij blijft het geen keuze, als ik nieuwe rears koop dan worden het gewoon 805's, en vanwege matching met de rest gewoon van de huidige versie. Als er een nieuwe serie komt dan heb ik daar nog weinig aan :)

Starred

Leuke review DrBoom!

Zou bv Marantz nou typisch zo'n versterker zijn die de 705 in het hoog wat zou 'temmen'??

patrick_vdb

Hi,

Leuke vergelijking tussen de N805 en de nieuwste telg uit de B&W-stal.

Quote from: DrBoom on November 15, 2003, 22:52:04Beschik je over een krachtige versterker met een pittig karakter dat je wat wil temmen, of hou je gewoon van laid-back geluid, dan is de 805 waarschijnlijk je beste optie.

Hoe definieer jij een laid-back geluid (iedereen schijnt er een andere defintie op na te houden)? Persoonlijk vind ik de Nautilus 805 niet typisch laid-back klinken (laid-back vertaal ik naar een terughoudend en ingetogen geluid) maar juist behoorlijk transparant (wat je ervoor hangt hoor je direct terug) en dynamisch met een zeer ruimtelijke afbeelding rondom de speaker en rust in de weergave.

Wist je overigens dat de tweeter uit de Signature serie en de Nautilus-serie niet eens zo gek veel verschillen? De Signature 800 is zelfs technisch dezelfde speaker als de Nautilus 800 ;) Aanpassingen in driver, coating, ophanging ed zorgen er echter voor dat het -6dB punt verder komt te liggen (50KHz) dan de 30KHz zoals dat nu het geval is voor het grootste gedeelte van de Nautilus 800-serie. Maar iid het gaat geen jaren meer duren eer we de Nautilus series II mogen gaan verwelkomen (ik gok ook op minimaal een dik jaar en maximaal een jaar of 3).

Mvrgr

Patrick

hillie

Ik heb een medewerker van B&W benelux op de VAD beurs gesproken met de vraag wanneer de Serie II komt. Natuurlijk wilde hij dat niet vertellen, maar met de vraag "eind volgend jaar misschien" was zijn antwoord een knipoogje. De Serie II wordt 10% duurder en de technologie is dezelfde als van de Signature. De meest belangrijkste verbetering is een nieuwe tweeter. De cabinets blijven ongewijzigd. Dus we weten nu al wat de Serie II zal voorstellen.

In een email met B&W engeland kan ik concluderen dat ze daar minder blij zijn met de nieuwe 50kHz tweeter omdat deze distortion met zich mee brengt. Dit is soms te horen in de 700 reeks als te schel of te dominant voor sommige muziek. Ik weet niet hoe dit is bij de Signature. Een half jaar terug hebben ze de nieuwe tweeter uitgetest op een 802 en op mijn vraag "of het veel beter klinkt" was hun antwoord "Ja, het klonk beter". Ik proef er wel uit dat het voor hun lastig is om in het hele hoog-frequentie bereik een goede tweeter neer te zetten. De sales manager geloofde wat meer in de huidige tweeter dan in een hyper tweeter. Voorral in de term "SACD-ready" kon hij zich niet vinden en zag in een hyper-tweeter een bron van problemen. Misschien is dit een bescheidenheidsreactie om de verkoop van de huidige Nautilus niet in gevaar te brengen.


DrBoom

Hi Patrick,

met laid-back bedoelde ik eigenlijk meer een zachte treble, niet zozeer terughoudend geluid ;)
Ik heb nu net nog even naar de Nautilus geluisterd en het is toch echt overduidelijk dat de versterker ze niet aankan :(
Toch raar dat 2 speakers met dezelfde impedantie, zelfde maximumvermogen en bijna identiek rendement zo veel verschillen tonen als het over aangeboden vermogen gaat.
Dynamiek is bijna onbestaande, terwijl dit er met de 705's gewoon vanaf sprong.
Als je de 805 echt wil gebruiken op een surround receiver, moet je toch wel echt minstens een Yamaha RX-V1400, Denon 3803, Marantz SR7400, Sony 333ES of DA5000, NAD T762 of een vergelijkbaar type van een ander merk hebben want anders krijg je er niets uit.
Maar separates lijken mij toch "the way to go" hier, vooral o.w.v. het stabielere vermogen.

Wat de Nautilus 800 series II betreft, ik ben vrij zeker dat die ofwel eind 2004 gaan komen, of anders halfweg 2005.
Drie jaar zou nog wel érg lang zijn gezien ze bij B&W normaal gezien hun modellen upgraden na ongeveer 5 jaar, en de huidige 800 series is uit van in 1998.

@ Starred
Marantz zou zeker kunnen, maar als je ze overweegt zou ik er zeker en vast naar gaan luisteren op je eigen receiver/versterker en eventueel je eigen kabels.
Het zijn echt wel vinnige beestjes en je moet ze serieus in toom houden :)

@ Scarp
De 805 zal inderdaad de beste match zijn met je 804's (tenzij je nog een paar 804's kan bijzetten natuurlijk).
En als er een nieuwe serie uitkomt is dat ook geen ramp, koop je toch gewoon een volledig nieuwe set ? ;D

En inderdaad, een echte conclusie kan ik absoluut niet trekken, want de 805 is echt zwaar underpowered nu, en de 705 is dan weer niet echt een goeie match met m'n Yamaha. ::)

Ik was dus eigenlijk van plan om eerst andere speakers te kopen, en dan later pas een andere versterker, misschien toch maar beter andersom doen want dit is het niet hoor.

mvgr,

Kevin

patrick_vdb

#7
Hi,

Vandaar dat ik ook gok op minimaal een dik jaar en maximaal 3 jaar, binnen 1 jaar lijkt nu nog zeer onwaarschijnlijk en langer dan 3 jaar duurt het haast zeker niet. Ook ik heb dit weekend m'n gok kunnen staven ;)

Maar goed, dit is keuvelen om niets aangezien we eigenlijk haast hetzelfde zeggen qua verwachting.

Quoteen de technologie is dezelfde als van de Signature

Dan wordt ik wel heel nieuwsgierig hoe de Nautilus 800-SII gaat worden, de Nautilus 800 is immers qua technologie identiek aan de Signature 800. Wanneer B&W met de Nautilus 800 series II gaat komen dan is er zeker meer aan de hand dan simpelweg de tweeter wat veranderen, de vernieuwingen zullen zeker verder gaan ;) Puur en alleen maar een hogere frequentie genereren is idd niet waar B&W naar streeft. Met het verleggen van het frequentiespectrum zien zij voornamelijk de kans om fase en vertragings/vervormingsfouten binnen het hoorbare gebied te elimineren, een extra hyper- of supertweeter met een extra cross-over wordt door hun dan idd ook niet als een oplossing gezien, integendeel want het extra cross-over kan juist weer voor die problemen gaan zorgen.

Mvrgr

Patrick

reMC

bij een lusitersessie had ik met de 703 en de 704 dezelfde ervaring.. Veel te schel hoog (op een Arcam A32). Drums enzo worden inderdaad mooi naar voren gebracht..  ik dacht dat het hoog misschien te maken had met inspelen..maar niet dus..

msc449

Toevallig heb ik de 705 ook beluisterd. En het hoog was inderdaad nadrukkelijk aanwezig. Viel me ook op dat er amper bas uit kwam. De verkoper verklaarde dit door het feit dat ze te ver van de muur af stonden.

Persoonlijk vond ik ze veel te schel. Dit kan ook weer verklaard worden omdat ze waren aangesloten aan de Pioneer VSX-AX3.

Dit was alleen een eerste indruk. Dus hoe deze speaker op andere speakers klinkt weet ik niet.

Mvgr, Mark

DrBoom

Het gebrek aan bas komt inderdaad wel doordat ze ver van de muur stonden waarschijnlijk.
Als je ze in een kleine kamer zet, niet te ver van de muur geven ze echt wel een mooie volle bas.
De N805 heeft hier minder last van, die kan zelfs vrijstaand al een leuke bas produceren.
Schel zou ik het hoog nu niet direct noemen, gewoon erg aanwezig :)

reMC

Ik heb alleen de 703 en 704 gehoord..maar ik vind ze wel te schel hoor. Soms gewoon lelijk, verder wel heel zuiver..

en dat was nog wel op een Arcam, die het hoog zeker niet benadrukt

hillie

Vorige week heb ik de DM603 S3, Kef Q5, en de 703 naast elkaar gehoord.

De Kef Q5 klonk mooier dan de 603 S3 (ik heb zelf de S2) en de 703 klonk veel beter dan de Q5. Vergeleken met wat ik heb is de 703 een hele grote vooruitgang. Daarbij moet ik opmerken dat de 703s nog niet waren ingespeeld. De 703's klonken niet schel. Ik heb alleen wat CD muziek gehoord en geen SACD. Ik houd toch meer van B&W geluid dan van de kef Q-serie.


Erik

Misschien is dat wel de oorzaak van het vele schelle. Ze zijn nog zo nieuw dat ze bijna nergens al goed ingespeeld kunnen zijn neergezet. B&W gaat toch geen sprakers op de markt zetten die slechter klinken dan hun oude modellen en waarbij iedereen roept wat klinken ze slecht.
Tenminste dat hoop ik niet voor ze.
Just my 2 cent's
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Hanky Panky

Quote from: hillie on November 23, 2003, 18:26:46
Vorige week heb ik de DM603 S3, Kef Q5, en de 703 naast elkaar gehoord.

De Kef Q5 klonk mooier dan de 603 S3 (ik heb zelf de S2) en de 703 klonk veel beter dan de Q5. Vergeleken met wat ik heb is de 703 een hele grote vooruitgang. Daarbij moet ik opmerken dat de 703s nog niet waren ingespeeld. De 703's klonken niet schel. Ik heb alleen wat CD muziek gehoord en geen SACD. Ik houd toch meer van B&W geluid dan van de kef Q-serie.


Verbaasd het je dan dat een speaker die factor 4 duurder is (de B&W 703) ook beter klinkt? Ik vindt de vergelijking dan ook mank gaan op dat punt. Alleen van uit de hoek van de gebruikte componenten en materialen moet er al een wereld van verschil tussen zitten. Zet er 2 speakers naast uit een zelfde prijsklasse en de uitkomst zal naar alle waarschijnlijkheid heel anders zijn. De klankbeleving is uiteraard voor iedereen verschillend maar je kunt eigenlijk de winnaar al bij voorbaat vaststellen toch bij zo'n set-up?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Starred

Quote from: hanky panky on November 23, 2003, 21:06:39
Verbaasd het je dan dat een speaker die factor 4 duurder is (de B&W 703) ook beter klinkt? Ik vindt de vergelijking dan ook mank gaan op dat punt. Alleen van uit de hoek van de gebruikte componenten en materialen moet er al een wereld van verschil tussen zitten. Zet er 2 speakers naast uit een zelfde prijsklasse en de uitkomst zal naar alle waarschijnlijkheid heel anders zijn. De klankbeleving is uiteraard voor iedereen verschillend maar je kunt eigenlijk de winnaar al bij voorbaat vaststellen toch bij zo'n set-up?


precies, de Q5 kost 375E en de 703 kost 1400E, klein verschilletje  :-\

De 7xx moet je met de XQ serie vergelijken en de 6xx met de Q serie, al het andere gaat inderdaad mank

reMC

Quote from: Erik on November 23, 2003, 20:38:50
B&W gaat toch geen sprakers op de markt zetten die slechter klinken dan hun oude modellen en waarbij iedereen roept wat klinken ze slecht.

In mijn geval is dat dus wel zo..

reMC

eehm..

de hoge tonen worden toch niet minder schel nadat de speaker is ingespeeld..? dat lijkt me sterk.

hillie

Tuurlijk zijn de Q5/603's en de703's van verschillende prijsklasses. Ik wil alleen benadrukken dat ik ze naast elkaar gehoord had en dat de kwaliteit van de 703 heel erg goed is. Dan hoor je immers het kwaliteitsverschil met wat ik thuis heb staan, nl 603's. Het was voor mij de eerste keer dat ik de 703's appart hoorde. Je hoort in alles waarin de 703 een verbetering is. De tweeter geeft een enorme detaileering zonder dat het schel klonk. Tuurlijk zou je zeggen het is ook een andere prijsklasse. Ok, maar dan hoor je ook wat die prijsklasse voor je kan betekenen. Het was voor mij interressant om te horen waar ik sta met mijn 603's t.o.v. de 703's. Het verschil is enorm.

Hanky Panky

M.a.w. : Flink sparen dus en de vrouw lief aankijken  ;D ;D ;
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Del member

#20
Quote from: hillie on November 16, 2003, 15:10:46
Ik heb een medewerker van B&W benelux op de VAD beurs gesproken met de vraag wanneer de Serie II komt. Natuurlijk wilde hij dat niet vertellen, maar met de vraag "eind volgend jaar misschien" was zijn antwoord een knipoogje. De Serie II wordt 10% duurder en de technologie is dezelfde als van de Signature. De meest belangrijkste verbetering is een nieuwe tweeter. De cabinets blijven ongewijzigd. Dus we weten nu al wat de Serie II zal voorstellen.


Enkele weken terug met B&W Belgie gesproken op de clubdag van audioforum. Volgens Dhr. Vanderheyden komt de Nautilus series II er NIET, maar kon dit moeilijk geloven. Leek me eerder een statement om de verkoop van de bestaande Nautilussen zonder supertweeter niet in gedrang te brengen.

Kijk, ik weet ook wel dat de Nautilus 802 op dit moment een leuke upgrade is voor mijn Nautilus 803 en een van de valkuilen van het forum zijn diegene die me de indruk laten dat het een niet te missen en noodzakelijke upgrade is.

Alhoewel ik bij de N803 in mijn ruimte zeker niet echt het gevoel heb dat ik iets mis sta ik altijd wel open voor upgrades. Als ik de kat even uit de boom kijk en wacht op een evolutie die er toch zowiezo gaat komen (supertweeters in de S2, betere filters zoals in de N800, nog opener kevlar mid-drivers) dan kan het eindresultaat er gewoon een stuk beter gaan uitzien.

patrick_vdb

Quote from: ub4b on November 24, 2003, 09:24:38
Enkele weken terug met B&W Belgie gesproken op de clubdag van audioforum. Volgens Dhr. Vanderheyden komt de Nautilus series II er NIET

Hi,

Laten we het zo stellen dat B&W England nog geen officiele berichtgeving heeft gedaan naar zijn importeurs. Officiel is er dus nog geen sprake van een Nautilus S2 oid, echter gezien de eeuwige product-evolutie en levenscyclus zou het wel erg vreemd zijn mocht een nieuwe versie niet over 1 en binnen 3 jaar er zijn.

mvrgr

Patrick