Ziggo UBEE Wireless samen met WRT610N

Started by WickedGame, December 8, 2011, 10:44:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WickedGame

Ik zit met een probleem waar ik even niet uit kom.

Heb een Ziggo UBEE Wireless Modem/Router welke zit gekoppeld op de WAN poort van de Linksys WRT610N. De Ziggoo Ubee heeft wireless uitgeschakeld staan. De Linksys heb ik ingesteld DHCP voor het verlenen van IP's aan laptops/pc, Ipad etc.  m.u.v. de Synology DS209+ welke een vast ip heeft verkregen.

Nu werkt dit netwerk goed en kan ik ook internetten, ik zie de Synology etc. Nu wilde ik de Synology gaan instellen zodat deze kan synchroniseren over het internet met een andere Synology en daar gaat iets mis alleen weet ik nu niet wat.

Heb de Synology de opdracht gegeven de router in te stellen. Dit lijkt allemaal te werken want de WR610N laat in de portforwarding tabel netjes de port zien die er is opgezet voor de Synology (uit mijn hoofd zeg ik 873). Maar wat ik ook probeer om vanaf buiten de Synology te bereiken mislukt.

IPadres:873 levert een inlogscherm van de WRT610n op, en niet de Synology. Waar zit ik fout met mijn denkwijze? Of heeft iemand ervaring met synchronisatie van synology's over het internet?



Zelfde als bij mij andere ip-range voor netwerk maar verder zelfde manier.

Jeroen de Waal

Staat die poort ook open op de Ziggo modem, want dat is ook nodig.
Of een mogelijke firewall op de Ziggo modem?


Jeroen.

WickedGame

Quote from: Jeroen de Waal on December  8, 2011, 12:03:33
Staat die poort ook open op de Ziggo modem, want dat is ook nodig.
Of een mogelijke firewall op de Ziggo modem?


Jeroen.

Zal ik ook al aan te denken en ga dat vanavond even controleren. Al is het natuurlijk wel apart dat ik al wel bij het inlogscherm van de Linksys terecht kom.

Jeroen de Waal

Bij portforwarding heb je dus poort 873 ingesteld en bij ipadres het vaste ipadres van de Synology begrijp ik?
Heb je echt extern geprobeerd in te loggen of gewoon binnen je iprange op je eigen pc?


Jeroen.

Jeroen de Waal

Je kan me ook een pm sturen als je wilt met ip- en inloggegevens zodat ik het extern kan testen.


Jeroen.

WickedGame

Quote from: Jeroen de Waal on December  8, 2011, 12:18:28
Bij portforwarding heb je dus poort 873 ingesteld en bij ipadres het vaste ipadres van de Synology begrijp ik?
Heb je echt extern geprobeerd in te loggen of gewoon binnen je iprange op je eigen pc?


Jeroen.

Hmm daar heb je wel een punt.

Uiteraard geprobeerd via mijn eigen pc, maar goed die zit natuurlijk in het netwerk. Dus dat is misschien niet handig. Zal ook eens vanavond testen vanaf buiten eens zien wat die dan doet.

EJ

Quote from: Jeroen de Waal on December  8, 2011, 12:19:40
Je kan me ook een pm sturen als je wilt met ip- en inloggegevens zodat ik het extern kan testen.


Jeroen.
Jet hebt alleen het externe ip adres en poortnummer nodig, een reactie op telnet volstaat al.

Thesqualer

Je kan de linksys in het ziggo modem beter aangeven als dmz host. Dan kan de linksys doorgeven aan ziggo moden welke poorten open moeten en wordt dit geregeld. Zo hoef je dus alleen in de linksys alles te regelen, maar ook in de linksys kan je vaak een dmz host aangeven (bv de synology) zo hoef je als het goed is niks meer handmatig te forwarden en zou het moeten werken. Ik heb ook een linksys achter het ubee modem hangen maar totaal anders ingesteld (draait e2000 op dd wrt) omdat ik een 2de wirelles netwerk moest hebben. De ubee is voor beneden en de linksys voor boven. Werkt geweldig ik ga binnenkort ook een synology aanschaffen dus ben benieuwd hierna.
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Bluesound Node 2i LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

WickedGame

Goed avondje na het sporten bezig geweest met de router en de Ubee. Heb nu het volgende gedaan wat wel resultaat oplevert:

Ubee, DMZ linken naar IP van WRT610n. Die vervolgens met DMZ linken naar de Synology Diskstation. Dat werkt wel. Of het de meest veilige manier is is een tweede. Want volgens mij staat met DMZ je hele poortenstructuur open. Ik kan dit uiteraard gaan afvangen door DMZ van de UBEE alleen toe te laten staan voor het externe IP adres wat toegang mag hebben. Nadeel is dat met IP spoofing nog iemand dit kan tackelen.

Is DMZ wel een veilige manier? Kan ik dit restricten?

Thesqualer

Quote from: WickedGame on December  9, 2011, 10:23:06
Goed avondje na het sporten bezig geweest met de router en de Ubee. Heb nu het volgende gedaan wat wel resultaat oplevert:

Ubee, DMZ linken naar IP van WRT610n. Die vervolgens met DMZ linken naar de Synology Diskstation. Dat werkt wel. Of het de meest veilige manier is is een tweede. Want volgens mij staat met DMZ je hele poortenstructuur open. Ik kan dit uiteraard gaan afvangen door DMZ van de UBEE alleen toe te laten staan voor het externe IP adres wat toegang mag hebben. Nadeel is dat met IP spoofing nog iemand dit kan tackelen.

Is DMZ wel een veilige manier? Kan ik dit restricten?

Als het goed zet de dmz alleen poorten open wanneer hier om gevraagd wordt en als ze niet gebruikt worden gaan ze dicht. Tenminste dit is wat mij bij staat van dmz.
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Bluesound Node 2i LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

WickedGame

Quote from: Thesqualer on December  9, 2011, 10:44:16
Als het goed zet de dmz alleen poorten open wanneer hier om gevraagd wordt en als ze niet gebruikt worden gaan ze dicht. Tenminste dit is wat mij bij staat van dmz.

Okay, dat klinkt al een stuk veiliger.

Nu is het zo dat de DMZ alleen maar verwijst naar de Diskstation welke een softwarematige firewall heeft draaien. Just in case zullen we maar zeggen :)

Volgende test welke ik ga uitvoeren is of ik op afstand de Diskstation opdracht kan geven tot synchronisatie met de Diskstation op locatie. Als dat lukt is test geslaagd. Was het zat telkens de Diskstation mee te nemen en dan via networkcopy lokaal uit te voeren. Dan maar snachts synchroniseren over het internet :)

WickedGame

Toch even over nazitten denken, want DMZ zet wel alle poorten open. En dat is toch niet zo wenselijk. Volgens mij werkt het ook als ik de WRT610n alleen laat portforwaren op de gewenste poorten ipv DMZ ook hier te hanteren.

Dus dan wordt het zo:

- Ubee (DMZ naar IP WRT610n)
- WRT610n portforwarding voor de Synology NAS. DMZ uitschakelen.

Dan moet het volgens mij ook prima werken.

Thesqualer

Quote from: WickedGame on December  9, 2011, 13:15:00
Toch even over nazitten denken, want DMZ zet wel alle poorten open. En dat is toch niet zo wenselijk. Volgens mij werkt het ook als ik de WRT610n alleen laat portforwaren op de gewenste poorten ipv DMZ ook hier te hanteren.

Dus dan wordt het zo:

- Ubee (DMZ naar IP WRT610n)
- WRT610n portforwarding voor de Synology NAS. DMZ uitschakelen.

Dan moet het volgens mij ook prima werken.

zo kan je het ook instellen. Lijkt mij ook iets veiliger inderdaad.
Ik heb beneden de Ubee waarin de Linksys in DMZ staat en de overige apparaten hebben een vaste port forwarding.
Maar heb verder nog geen ervaring met een nas.
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Bluesound Node 2i LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

WickedGame

Quote from: Thesqualer on December  9, 2011, 13:22:36
zo kan je het ook instellen. Lijkt mij ook iets veiliger inderdaad.
Ik heb beneden de Ubee waarin de Linksys in DMZ staat en de overige apparaten hebben een vaste port forwarding.
Maar heb verder nog geen ervaring met een nas.

Synology kan je volledig instellen op verschillende doeleinden. FTP, Mailserver, Photoserver, Surveillance etc. Nu heb ik hem alleen maar qua benadering nodig voor synchronisatie (inwezen 1 poort) en mogelijk op afstand beheren dan zou dat een 2e poort zijn.

Dus ga dat DMZ eruit mikken en portforwarding uitvoeren naar de Synology. In de Synology zelf ook wel aangeven dat dit open moet komen te staan want ook die heeft een firewall en heeft poorten niet open staan.

KillaZ

Het is voor Ziggo ook mogelijk om alle router functies uit te schakelen.
Je UBEE wordt dan gewoon je modem ipv je router.

Is dat geen idee voor je?

Ik heb soortgelijke issues gehad met mijn NAS (een DS210+). Ik zag in het Ziggo draadje op Tweakers dan de router functies door Ziggo uitgeschakeld kon worden.

Let wel, de miep van de klantenservice kan je niet helpen, je moet echt specifiek uitleggen dat je de router functie uitgeschakeld wil hebben en dat dit door Ziggo+ gedaan kan worden.

Denon X4100W - Fronts: Quadral Aurum 70 - Center: Quadral Aurum Base - Sub: BK XLS 200 Cherry - Wetek Hub

WickedGame

Quote from: KillaZ on December 16, 2011, 11:15:21
Het is voor Ziggo ook mogelijk om alle router functies uit te schakelen.
Je UBEE wordt dan gewoon je modem ipv je router.

Is dat geen idee voor je?

Ik heb soortgelijke issues gehad met mijn NAS (een DS210+). Ik zag in het Ziggo draadje op Tweakers dan de router functies door Ziggo uitgeschakeld kon worden.

Let wel, de miep van de klantenservice kan je niet helpen, je moet echt specifiek uitleggen dat je de router functie uitgeschakeld wil hebben en dat dit door Ziggo+ gedaan kan worden.



Heb het in grote lijnen al werken, daarvoor was routerfunctie uitschakelen niet nodig. En met telefonie wat ik heb is het niet eens aan te raden. Maar ik kan mijn nas van buitenaf nu benaderen. Portforwarding van de 2 poorten op de WRT610n en DMZ in de Ubee naar de router. Dat werkt prima.

Enige puntje is nog synchronisatie van beide NAS systemen. Hier ben ik nog niet helemaal achter hoe ik dat draaiend ga krijgen. Desnoods creer ik een VPN als het echt niet anders gaat. Maar benaderbaar zijn beide systemen nu wel  :pompom:

KillaZ

Ah oke, goed om te horen.

Ik ben gewoon lui, heb het meteen uit laten schakelen  ;D
Denon X4100W - Fronts: Quadral Aurum 70 - Center: Quadral Aurum Base - Sub: BK XLS 200 Cherry - Wetek Hub

WickedGame

Quote from: KillaZ on December 16, 2011, 14:44:04
Ah oke, goed om te horen.

Ik ben gewoon lui, heb het meteen uit laten schakelen  ;D

Had gekund, maar ben blij dat het ook zo werkt.

Nu alleen nog een mapsynchronisatie deel. Krijg vanuit NAS X nog geen Synchronisatie naar NAS Y. Zal vanavond of dit weekend eens met telnet kijken of de poort wel reageert van de NAS.