Epson TW9000

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 7, 2011, 20:01:12

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

Citaat van: LittleNinja op september  1, 2012, 11:30:47
Zoals in het andere topic gemeld ben ik benieuwd naar alle verschillen tussen de 8100 en de 9100(W)... Niet alleen ISF en wireless?

Ik kan je daar niet mee helpen.... helaas.... Ik zou even kijken naar de officiele persberichten ;)

troje

Citaat van: LittleNinja op september  1, 2012, 11:30:47
Zoals in het andere topic gemeld ben ik benieuwd naar alle verschillen tussen de 8100 en de 9100(W)... Niet alleen ISF en wireless?

Mocht dit morgen niet al gemeld zijn, dan zal ik een complete lijst met verschillen hier posten. Echter nu wacht de hal op me, om te verven :)

LittleNinja

Citaat van: troje op september  1, 2012, 13:31:07
Mocht dit morgen niet al gemeld zijn, dan zal ik een complete lijst met verschillen hier posten. Echter nu wacht de hal op me, om te verven :)

WAT?! Waar liggen je prioriteiten?! :D

bmateijsen

Citaat van: LittleNinja op september  1, 2012, 13:54:56
WAT?! Waar liggen je prioriteiten?! :D

Zegt de man die op zijn vrije dag op het forum een beetje zijn tijd zit te verdoen ;D.

LittleNinja

Citaat van: bmateijsen op september  1, 2012, 13:55:54
Zegt de man die op zijn vrije dag op het forum een beetje zijn tijd zit te verdoen ;D.

Dit is mijn taak als mod.... :D

Daarnaast zal ik toch een keer die bejaarde BenQ van mijn plafond moeten trekken... ;)

LittleNinja

Citaat van: troje op september  1, 2012, 13:31:07

Kom maar op! :D

Matthieu

Dat de TW9100 meer licht geeft in bv. 3D is natuurlijk niet echt te zeggen als je op de IFA gaat kijken.
We hebben allemaal een TW9000 staan met al een jaar aan lampuren achter de rug.
Dan moet je ze vergelijken met een nieuwe lamp in je TW9000.

Ik moet het eerst zien, dan geloof ik het pas haha.
Ik denk zelfs dat deze TW9100 minder licht zal geven, gezien hij een hoger zwart niveau heeft, met dezelfde kast en lamp.

LittleNinja

Oké... Dus Epson zegt allerlei zaken te hebben verbeterd maar jij gelooft het niet? Ik begrijp dat ze jou al eerder voorgelogen hebben?

Overigens heb je hier ook te maken met mensen die ze nieuw leveren en installeren ( en dus nog steeds nieuwe 9000's zien ), zoals Björn en Garmt die op de IFA zijn geweest ( als ik het goed begrijp ). Volgens mij kunnen zij er wel iets over kwijt..

Maar ik begrijp je wel.. Wat is het verschil in werkelijkheid en het liefst in de eigen omgeving.

McVirusS

Is een Sony HW30 een betere beamer dan Epson 9000? Je ziet namelijk nu prijs al zakken van die HW30 waarschijnlijk door komst van HW50.

Baal er wel flink van dat 8100 weer geen draadloze HDMI heeft. Beetje flauwe move van Epson. Lijkt nu eigenlijk net of het een 9000 is maar dan zonder 3D brillen. 3D via RF klinkt wel goed, zeker omdat je bij HW30 volgens mij losse transmitter hebt die naast TV moet en waar je dus extra kabel voor moet trekken :/. Bij 9000 is het ingebouwd natuurlijk, stoort IR zo vaak dat RF echt grote verbetering is?

McVirusS

Citaat van: LittleNinja op september  3, 2012, 23:07:52
Oké... Dus Epson zegt allerlei zaken te hebben verbeterd maar jij gelooft het niet? Ik begrijp dat ze jou al eerder voorgelogen hebben?

Overigens heb je hier ook te maken met mensen die ze nieuw leveren en installeren ( en dus nog steeds nieuwe 9000's zien ), zoals Björn en Garmt die op de IFA zijn geweest ( als ik het goed begrijp ). Volgens mij kunnen zij er wel iets over kwijt..

Maar ik begrijp je wel.. Wat is het verschil in werkelijkheid en het liefst in de eigen omgeving.

Herinner je 3200 vs 3600 nog? ;). Dat zijn ze in ieder geval al soort van voor door geen 8100w aan te bieden :P.

LittleNinja

We hadden het over lichtopbrengst.. Niet over of de projector een beter beeld geeft.

In ieder geval schijnen de 8100 en de 9100 even goed beeld te geven. Beide zijn volledig te calibreren, alleen heeft de 9100 ISF certificering.

LittleNinja

In geval van een 8100W zou er inderdaad nauwelijks verschil zijn. Nu heb je de 9100W als draadloze en eveneens witte uitvoering van de 8100.

J.A.F._Doorhof

Of een Sony beter is als een Epson is een persoonlijke kwestie.
Ik vind de TW9000 erg moeilijk te verslaan, maar vind de FILMISCHE kwaliteiten van de Sony beter.
Vandaar dat we ook gewoon beide leveren :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

McVirusS

Citaat van: LittleNinja op september  3, 2012, 23:25:09
In geval van een 8100W zou er inderdaad nauwelijks verschil zijn. Nu heb je de 9100W als draadloze en eveneens witte uitvoering van de 8100.

De 8100 is toch ook wit? Of snap ik je opmerking niet goed?

9100 - zwart
9100W - wit
8100 - wit

McVirusS

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september  3, 2012, 23:28:51
Of een Sony beter is als een Epson is een persoonlijke kwestie.
Ik vind de TW9000 erg moeilijk te verslaan, maar vind de FILMISCHE kwaliteiten van de Sony beter.
Vandaar dat we ook gewoon beide leveren :D

Dat filmische klinkt wel goed ;). Moet ik dat zien als (even in fotografie termen :P, die snap jij geloof ik wel ;)) APS-C camera versus Full Frame camera? Beetje vage manier van benaderen misschien maar hopelijk snap je wat ik bedoel.

home@the movies

Citaat van: McVirusS op september  4, 2012, 10:31:49
De 8100 is toch ook wit? Of snap ik je opmerking niet goed?

9100 - zwart
9100W - wit
8100 - wit

De 8100 is wel wit maar heeft geen draadloos HDMI.

McVirusS

Dan lijkt een 9100W mij een goede keus voor mijn wensen. Vraag is alleen of het moeite waard is om te wachten. Bij de 9000W duurde het erg lang voordat de prijs beetje zakte en die kan je nu voor rond de €2700 krijgen (nog teveel eigenlijk voor mijn budget). Vraag is of verbeteringen in 9100W genoeg zijn om te wachten tot deze op ongeveer zelfde prijs niveau zit.

Een Sony HW30 wordt nu al aangeboden voor €2400 inclusief 2 brillen en transmitter. Dus dat is ook nog een optie, waarschijnlijk op dit moment wel meeste bang for your buck. Alleen heb je dan nog steeds geen draadloze HDMI, dus wellicht dat een 9000W dan toch beste optie is.

Ik heb wel kabels getrokken, maar heb gekozen voor 2 UTP-CAT6 kabels. Dus als ik HDMI wil hebben moet ik nog een HDMI-over-UTP extender kopen, en die dingen kosten ook weer ergens rond de €100 en het is weer extra kastje ;).

Prijs is niet allerbelangrijkste maar wel een belangrijk argument, wil ook nog wat geld over houden voor goed scherm ;-).

troje

Grofweg zijn er 4 vernieuwingen / verbeteringen te vinden in de TW9100 and TW9100W modellen:

Hoger contrast
Contrast ratio is nu 320.000:1, tegenover 200.000:1 van het vorige model.

3D projectie heeft een hogere lichtopbrengst
De aansturing van de lamp in 3D modus is gewijzigd, de zogenaamde 'Lamp Boost technologie' geeft een verhoging van lichtopbrengst in 3D modus. Dit werkt alleen in 3D modus omdat op deze manier de black out periode in de brillen samen kan vallen met het verschil in modulatie van de lamp. Ik ben geen expert op het gebied van lamp drive, wellicht dat Kjelt hierover meer kan vertellen.

RF 3D technologie
Met de nieuwe serie is de communicatie tussen projector en bril veranderd van IR naar RF. Dit heeft twee voordelen: Het bereik (dekking) is veel groter en er is geen interferentie met IR afstandbedieningen. RF is non-directional, dus plaatsing ergens in de ruimte zonder line of sight is prima. Epson heeft zich aangesloten bij de 'Full HD 3D glasses initiative', waardoor onze brillen compatible zijn met andere merken die dit (Samsung) initiatief volgen.

De bril is verder verbeterd: kleinere dimensies, lichter (36 gram vs. 56 gram), herlaadbaar en voorzien van afstelbaar neuspadje.

Pairing is alleen de eerste keer noodzakelijk en het opladen kan op drie manieren: Via de meegeleverde (alleen bij de TW9100) AC adapter, aangesloten via een PC of aangesloten op de Wireless HD emitter.

Vernieuwde Wireless HD transmitter
Even ter verduidelijking, de TW9100W kan draadloos HDMI aangestuurd worden, volledig lossless Full HD in dezelfde kwaliteit als met een HDMI kabel, en HDMI gecertificeerd. Hiervoor gebruik je een HDMI transmitter die je aansluit op AV receiver of op de bron.

Met de TW9100W komt een vernieuwde transmitter: Deze beschikt nu over 5 HDMI inputs, heeft een HDMI-out voor Pass-Through, beschikt over een optische Audio uit, heeft een Preview mode en een Picture in Picture functie.

RonG

Klinkt allemaal erg goed.

Zijn deze nieuwe epsons dan ook stiller in 3D modus dan hun voorganger?

En, hoe zien de brillen eruit (ergens een fotootje misschien ;D)?

ArnoldV

Is die vernieuwde transmitter ook compatible met de vorige wireless-hd modellen? Ik was eigenlijk van plan nog een HDMI-Switcher te kopen, maar deze vernieuwde transmitter zou dan eigenlijk nog beter zijn!

Matthieu

Die switcher is aleen te vervangen als die transmitter ook 2 uitgangen heeft; 1 voor naar de projector en 1 voor naar de TV.

Het klink wel erg mooi moet ik zeggen.
Ik vind de 3D brillen nu al perfect, maar goed,... nog lichter kan geen kwaad.
De gecalibreerde 3D mode van mijn projector geeft al HEEL veel licht.

Citaat van: LittleNinja op september  3, 2012, 23:07:52

Nee, ik was even iets te sceptisch.
Het probleem met zo'n beurs is vaak dat ze een ander formaat scherm hebben als dat je gewent bent, met misschien ook nog eens een afwijkende gain.

LittleNinja

Citaat van: Matthieu op september  4, 2012, 15:26:36
Die switcher is aleen te vervangen als die transmitter ook 2 uitgangen heeft; 1 voor naar de projector en 1 voor naar de TV.

Hij heeft toch ook een pass through? Je zou dus de TV met de kabel kunnen koppelen en de projector wireless. Of maak ik een denkfout?

Sowieso hoeft hij maar 1 signaal uit te sturen ( draadloos ). Je zou dan naast de projector nog een ontvanger moeten hebben die het weer in een kabeltje stopt. ;)

Citaat van: Matthieu op september  4, 2012, 15:26:36
Nee, ik was even iets te sceptisch.
Het probleem met zo'n beurs is vaak dat ze een ander formaat scherm hebben als dat je gewent bent, met misschien ook nog eens een afwijkende gain.

Daar heb je wel gelijk in inderdaad.

Matthieu

Ik vergat die Pass Trhough.
Ik heb een TW9000W maar gebruik dat wireless alleen als ik bv een laptop of Media Player snel wil aansluiten.
Standaard heb ik de projector gewoon via een Oehlbach kabel.

Waar ikzelf het meest naar uitkijk als verbetering/toevoeging op de Nieuwe Epson TW9100W, is Frame Interpolatie in 3D.
Is daar al iets over bekend?

Ik hou van rustig beeld, en kijk ook enorm uit naar die nieuwe standaard van 8K en 120Hz.
Ik blijf dus gewoon upgraden blijkt.  ;D ;D ;D

LittleNinja

Citaat van: Matthieu op september  4, 2012, 15:51:53
Waar ikzelf het meest naar uitkijk als verbetering/toevoeging op de Nieuwe Epson TW9100W, is Frame Interpolatie in 3D.
Is daar al iets over bekend?

Geen FI tijdens 3D.

Matthieu

Sjongejonge, nog niet.
Met firmware 1.4 is mijn Epson wel een stuk mooier in 3D, maar FI op laag had toch wel erg rustig geweest.