evenwicht speakers zoek

Started by johanus, November 15, 2003, 18:58:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Point7

Idem hier.

De dB meter zegt dat het allemaal even hard staat, maar je hoort hier duidelijk dat het geluid links harder klinkt.

Ik heb daarom mijn rechter front ook 1 a 2 dB harder staan.

Heeft puur met de akoestiek van de kamer te maken. Niet ideaal, maar ook geen ramp.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

johanus

hoi piont 7.
tja mijn huiskamer 8.50x5.20 zonder veel obstakels
zou je zeggen dat dit ideaal zou zijn.
dus niet blijkt nu.
ik weet dat mijn speakers de mission m73 er om bekend staan moeilijk zijn in het plaatsen dus daar kan het ook
aan liggen.
maargoed ik moet dan inderdaad wat met de level aan de
gang.
point bedankt voor je reactie.
groet henk..

cinepaulis

Hoi,
Zoals Patrick al aangaf, is de akoustiek van de ruimte samen met de speakers verantwoordelijk voor het eindresultaat.

De verschillen die je hoort zijn vaak nog frequentie-afhankelijk ook, wat betekend dat je dit met een pink-noise testsignaal niet zult waarnemen omdat dit een gemiddelde waarde oplevert over het gehele freq.bereik.

Zelf heb ik ook een dergelijk probleem gehad dat het geluid naar links 'trok'. Dit werd bij mij veroorzaakt doordat ik aan de rechterkant een open keuken heb en links een harde muur. Door mijn linkermuur te dempen (m.b.v. een zelf gemaakt paneel met geluidsabsorberend noppenschuim) en het zorgvuldig plaatsen van de speakers is dit probleem volledig weg.

Mijn advies zou zijn om te experimenteren met speakerplaatsing en demping. Probeer te kijken in de ruimte waar het geluid weerkaatst of juist wordt geabsorbeerd en kijk of dit aan de andere zijde ook het geval is.
Wat betreft speakerplaatsing kun je het best een (test) CD opzetten met een mono track van een stukje muziek en/of stem. Het doel is dan om je speakers dusdanig te plaatsen dat je een zeer overtuigend 'phantom center image' hebt. Ofwel: dat het geluid precies voor je te horen is alsof de center speaker aan staat.

Denk hierbij niet alleen aan speakers wat naar links/rechts verplaatsen maar ook 1 speaker wat verder naar voren/achteren.

Een plaatje van de kamerlayout kan in dit soort gevallen verhelderend werken.
Succes !

Troost: het probleem is absoluut op te lossen.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P