evenwicht speakers zoek

Started by johanus, November 15, 2003, 18:58:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johanus

hoi jongens.
ik heb geloof ik een probleem met het evenwicht in het stereo beeld van mijn speakers.
ik denk dat na vele uurtjes speaker verplaatsen ik een
probleem heb met de versterker de avc a10 se van denon.
het geluid trekt meer naar de rechter speaker lijkt het
en nou vraag ik mijn af of ik dit niet middels een multie meter kan na meten of is er nog een andere manier?
en als ik dit middels een multie meter kan nameten hoe
doe ik dit dan.
alle raad id welkom.
groet henk.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Check even of niet één speaker meer in de hoek staat dan de andere.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

johanus

hoi frank.
het gekke is dat de speaker die zachter klikt juist meer in de hoek staat de speakers zijn bw missions m73 zuilen.
henk

J.A.F._Doorhof

Hi,

Niet vreemd, het hoeft niet zo te zijn dat een muur altijd alleen maar versterkt.

Wissel de speakers anders eens om om een defect uit te sluiten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

gebruik er een db meter bij,dan kun je zo zien of de een harder speelt dan de andere.

johanus

sorry voor de late reactie.
guzz geeft een db mtr altijd uitsluitsel betreft dit probleem?
frank nog bedankt voor je reactie.
henk

johanus

o ja frank jou idee heb ik zoeven ook uitgeprobeert en heb het idee dat ik inderdaad verschil hoor maar moet dit nog
even verder uitpluisen.
henk.

VlisChris

ik heb dus van precies hetzelfde probleem last... Ook het omwisselen van de speakers heeft geen nut.
Het kan er wel mee te maken hebben dat af en toe mijn rechterkanaal helemaal niet meedoet de eerste 5 minuten? Soms heb ik dus namelijk dat pas na het wat opwarmen van mijn versterker dit kanaal ook gaat meedoen :'-\.
Dus ik volg dit even met aandacht :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

johanus

ok ik heb de db meter gebruikt en de meter wijst zowel
op de tune up alswel via witte ruis versterker hetzelfde uit.
wat nu?
hoi christiaan mijn speakers doen het allebei ik heb alleen
het idee dat de ene iets harder meedoet dan de ander
henk

J.A.F._Doorhof

Hi,

De dB meter heeft een meetgebied van een optelling maw je meet een totaal.
Als de lage frequenties bv harder uit komen door een verkeerde plaatsing dan zal de dB meter daardoor in de war raken.

In zo een geval is alleen een RTA meting goed om te zien waar het probleem zit, tot die tijd dan toch maar op het gehoor afstellen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

johanus

frank ik moet dit toch ook via een multie mter kunnen
nameten? bv via +- aansluitingen van mijn speakers?
groet henk

J.A.F._Doorhof

Het enige dat je zou kunnen meten is de hoeveelheid signaal die er aankomt, je dB meter doet dit beter. Die neemt namelijk ook je kamer mee.

Als er een probleem met je eindtrappen zou zijn kun je dit oplossen door één kanaal iets harder te zetten, voor alle zekerheid kun je dit testen maar ik denk dat dit niet het probleem is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

johanus

ok een plaatsings probleem dan? dan zou ik dus weer moeten schuiven met de speakers .
ik ga dit nog 1 keer proberen lukt dit niet dan breng ik de versterker weg ik hou jullie op de hoogte.
tot zover bedankt.
groet henk

patrick_vdb

Hi Johanus,

Waarmee bepaal je de stereo-afbeelding?

De speaker en de kamer staan in relatie met elkaar, is er een a-symetrie in de kamer (en ik denk hierbij ook aan de muurdecoratie en meubilair welke zich in de buurt van de speaker bevinden) dan vind je een a-symetrie terug in het stereo-beeld. Natuurlijk kan ook in van je eindtrappen een lichte afwijking hebben, dit zou je met de dB-meter kunnen meten maar dan dien je beide speakers 1 voor 1 op precies dezelfde plek te zetten (wordt de output getest onder dezelfde omstandigheden).

Je kunt je stereo-opstelling ook eens proberen met een in en uitfase test zoals die op de vele calibratie-dvd's staan. De in-fase patroon dient netjes in het midden te vallen, de uit-fase patroon dient gelijkmatig verspreid te zijn over beide speakers zonder duidelijke plaatsing. Trekt het geluid bij de uitfase test naar rechts zet dan de linkerspeaker ietswat naar voren en herhaal deze handeling totdat het uitfase-patroon weer mooi gelijkmatig over beide speakers valt.

Succes

Patrick

HJ

je kunt denk ik ook een test cd gebruiken,zo een waarop allemaal testtonen en freqenties staan.
hiermee kun je bv 50hz maar ook 12khz meten etc.


johanus

ok jongens bedankt voor jullie advies.
ik ga zeker nog een aantal van jullie adviezen opvolgen.
het rare is dat het echt nu opvalt en daarvoor niet
ik vind dus het totale geluids beeld te veel naar de rechter kant trekken en zelfs waneer ik dit ophemel met de
level dan blijft het toch nog raar overkomen.
nog maals bedankt.
ik hou jullie op de hoogte.
groet henk.

Point7

Quote from: johanus on November 16, 2003, 01:56:39
ok jongens bedankt voor jullie advies.
ik ga zeker nog een aantal van jullie adviezen opvolgen.
het rare is dat het echt nu opvalt en daarvoor niet
ik vind dus het totale geluids beeld te veel naar de rechter kant trekken en zelfs waneer ik dit ophemel met de
level dan blijft het toch nog raar overkomen.
nog maals bedankt.
ik hou jullie op de hoogte.
groet henk.

Hier trekt het geluidsbeeld een beetje naar links (alle settings op standaard en zonder aanpassing met dB meter). Ik heb ondertussen een andere receiver en daar is het ook zo, maar ik wist wel dat het hoogstwaarschijnlijk aan mijn kamer en de plaatsing van de speakers zou liggen.

Ik heb hier immers (omdat ik niet anders kan) geen perfect symmetrische opstelling. Niet betreft kwa plaatsing van de speakers en niet betreft kwa vorm
van mijn kamer. Dat heb je als je geen dedicated HT ruimte hebt.

Tja...niets aan te doen dus. Toch heb ik er nu geen last van door het lichtjes corrigeren van de speakerlevels op de receiver.

CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

BOUBOU

Kun je dit probleem niet testen doormiddel van het afkoppelen van alle speaker uitgezonderd de linker front, vervolgens een meting doen met de DB meter, en vervolgens de test herhalen met alleen de rechter front aangesloten?

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

johanus

hoi boubou en point 7.
bedankt voor jullie reactie.
de db meter geeft op de fronts gelijke uitslag .
even een vraag aan 7 point: hoe ziet jou situatie er dan uit
en wat voor receiver heb jij dan?
bvd henk

Point7

Quote from: johanus on November 16, 2003, 17:50:58
hoi boubou en point 7.
bedankt voor jullie reactie.
de db meter geeft op de fronts gelijke uitslag .
even een vraag aan 7 point: hoe ziet jou situatie er dan uit
en wat voor receiver heb jij dan?
bvd henk

Mijn front speakers staan al niet op dezelfde hoogte maar ik kan niet anders. Mijn kamer is ook nog eens PC-kamer en slaapkamer tegelijk dus dat staat hier behoorlijk vol. Ik moet mijn apparatuur zorgvuldig kiezen anders kan ik het niet eens plaatsen.

Ik zit ook nog eens met een schuine hoek in mijn kamer. Kortom echt ideaal is het niet, maar het klinkt toch goed vind ik.

Ik heb een Denon 3803.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

johanus

hoi point 7
bedankt voor je reactie.
as donderdag ga ik naar denon en laat ik hem nakijken
ik heb toch nog garantie.
ben benieuwd of ze wat vinden ik hou jullie op de hoogte.
groet henk.

Tadream

Ik heb zelf ook de AVC A10SE en heb er geen last van.
Alles staat op neutraal.
Klinkt misschien gek en ik zeg niet dat dit het is maar kan me voorstellen dat je ene oor misschien beter hoort dan de andere.  ::)
Laat me/ons weten of het aan de A10SE lag of dat het de plaatsing van de speakers was.

Marcel
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

johanus

hoi tadream.
als even uitgaat van een stereo opstelling en het geluid
trekt in dit geval naar links (lees links speeld harder) en
ik draai de speakerkabel om en als gevolg daar van
het geluid nu weer meer naar rechts trekt  en plus het feit
dat mijn dit nu pas opvalt na +- 1 jaar in het bezit te zijn van deze versterker dan zijn het niet mijn oren.
nb heb ik al heel wat andere test gedaan waardoor ik met aangrenzende zekerheid kan stellen dat er toch iets mis moet zijn met de versterker.
bedankt voor je reactie groet henk

Tadream

Bedoelde het ook algemeen.
Ik moest hier laatst aan denken omdat er een tijdje geleden
hier een thread was die ging over het uit laten spuiten van je
oren (lekker verhaal zo vroeg op de ochtend  :P ) en dat dat misschien wel 1 van de beste tweaks van je set was.
(en kan het beamen).
Ben benieuwd of het je versterker was en wat het dan was.

Marcel
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

johanus

hoi marcel.
ik heb vandaag een andere versterker op mijn speakers
gezet en het resultaat was het zelfde .
mijn vriendin heeft in allebei de situaties meegeluisterd
en kwam tot de zelfde conclusie.
dus toch een acoustic probleem?
ik moet om evenwicht te krijgen uiteindelijk de level
aan de rechter speaker +2 punten omhoog zetten maar
mijn db meter zegt iets anders.
kent iemand hiet ook dit probleem?
laat het mijn weten.
groet henk.