Apo's HT Dream

Started by apophis, December 6, 2011, 14:06:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

apophis

Hallo allen,

ik ben Niels, woon in België en ben in juni dit jaar naar mijn nieuwe woning verhuist. Ik heb bovendien het geluk dat we daar een kamer 'op overschot' hadden, die ik mocht gebruiken voor het realiseren van een grote droom: een eigen HT ruimte. Dus ben ik in september begonnen met het verbouwen van wat een fantastisch project moet worden. Intussen zijn de werken al een flink eind opgeschoten, zijn alle muren en het dak geïsoleerd (de vloer ging jammer genoeg niet, dus de verdiepingen onder de HT ruimte zullen mee moeten genieten), zijn de gyproc wanden geplaatst en zitten de nodige kabels achter de muren. De volgende stap is het plamuren, schuren en uiteindelijk schilderen van de ruimte dus we naderen 'het leuke gedeelte'. De ruimte is ongeveer 4,5m bij 4,5m groot, en zo'n 2,4m hoog.




Twee jaar geleden had ik me al een receiver en twee speakers aangeschaft via marktplaats, en die zullen ook in mijn nieuwe HT ruimte hun plaats gaan krijgen. Daar heb ik me dit jaar onder meer via deze site nog twee rear speakers en een center gekocht, alsook een projector en een scherm.

Basismateriaal
* Receiver:      Denon AVR-2307
* Front speakers:   KEF Q90's
* Rear speakers:   KEF model 70s
* center:      KEF center model 90
* Projector:   JVC HD1
* Scherm:    ScreenLine Othello 92" (elektrisch)

Kabels:
* Canare 4S8 voor speakers
* HDMI Carbon 1.4 voor projector
* Canara Subwooferkabel voor potentiele subwoofer




Het volgende op het programma is dus het afwerken van de kamer (vloeren en muren behandelen), en vervolgens kleuren kiezen voor de muren (wordt niet makkelijk). En dan (oh wat kijk ik daar naar uit!) kan ik voor het eerst in mijn leven op mijn eigen groot scherm naar een film kijken. Kan nauwelijks wachten! Ohja, foto's volgen zeker nog :-)

clockwork

Mooie ruimte Niels.

Dat gaat zeker mooi worden.

Vraagje: heb je overwogen om het projectscherm op de 'bovenste muur' te plaatsen. Zodoende hoef je waarschijnlijk je rechter rear speaker wat beter plaatsen en heb je iets meer ruimte in lengte. 

Succes met klussen!
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

apophis

Heb ik inderdaad overwogen, maar ik heb het toch maar zo gehouden. Die rechter rear speaker past echter nog net boven de deur, dus zal uiteindelijk toch nog mooi in de hoek geplaatst kunnen worden  :)

Zymotic

Het mooiste is als je alle speakers op de zelfde hoogte kunt houden.

larzie

#4
Of bureau misschien naar de andere kant. Projectiescherm voor het raam, omdat de kamer toch donker moet zijn :)
Neem je een (automatisch) uitrolbaar scherm. Kun je ook de speaker die nu linksboven op het plaatje als rechter rearspeaker iets naar voor halen ter hoogte van de linker rearspeaker bij de deur.
Mooie zitbank er tussen en je voorkomt ook meteen het teruggalm effect van het laag waar ik thuis last van heb  :D
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

apophis

Quote from: Zymotic on December  6, 2011, 14:43:25
Het mooiste is als je alle speakers op de zelfde hoogte kunt houden.
Dat lukt helaas sowieso niet omdat er aan de ene kant de deur is, en aan de andere kant mijn bureau komt te staan. De rear speakers moeten dus omhoog...

apophis

#6
Quote from: larzie on December  6, 2011, 14:46:52
Of bureau misschien naar de andere kant. Projectiescherm voor het raam, omdat de kamer toch donker moet zijn :)
Neem je een (automatisch) uitrolbaar scherm. Kun je ook de speaker die nu linksboven op het plaatje als rechter rearspeaker iets naar voor halen ter hoogte van de linker rearspeaker bij de deur.
Mooie zitbank er tussen en je voorkomt ook meteen het teruggalm effect van het laag waar ik thuis last van heb  :D
Waar ik mijn scherm ook hang, ga ik niet altijd een probleem hebben met mijn speakers :)? Ik heb namelijk maar twee 'vrije' hoeken: de deur en de bureau belemmeren in elke opstelling toch twee hoeken?

Het wordt overigens sowieso quasi onmogelijk om dat nog te veranderen, want al mijn kabels zitten al achter de muren en ik heb maar op één plaats een houten plank ter versteviging gestoken waar de beamer moet aan komen hangen (en waar dus ook de HDMI kabel uitkomt). Wel jammer dat ik daar zelf niet ben opgekomen, want eigenlijk is dat een veel betere opstelling. Bummer  :)

clockwork

#7
Had je maar geen meningen moeten vragen  ;) ;)

Ik ken jouw speakers niet, maar ook je fronts wil je waarschijnlijk niet zo dicht in de hoek gepropt hebben, maar wat meer naast het scherm.

Ga je ook nog een sub plaatsen? (Edit: zie het al, dat is nog toekomstmuziek)

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

apophis

Quote from: clockwork on December  6, 2011, 14:58:29
Had je maar geen meningen moeten vragen  ;) ;)

Ik ken jouw speakers niet, maar ook je fronts wil je waarschijnlijk niet zo dicht in de hoek gepropt hebben, maar wat meer naast het scherm.

Ga je ook nog een sub plaatsen? (Edit: zie het al, dat is nog toekomstmuziek)
Correctie: had ik jullie mening maar wat vroeger moeten vragen  ;D. Een sub komt er zeker ook nog, maar geld is even op dus zal moeten wachten  ;). Mijn speakers komen trouwens overal zeker een halve meter van de muur hoor, die tip had ik al gekregen  :)

larzie

#9
Quote from: apophis on December  6, 2011, 14:51:20
Waar ik mijn scherm ook hang, ga ik niet altijd een probleem hebben met mijn speakers :)? Ik heb namelijk maar twee 'vrije' hoeken: de deur en de bureau belemmeren in elke opstelling toch twee hoeken?

Het wordt overigens sowieso quasi onmogelijk om dat nog te veranderen, want al mijn kabels zitten al achter de muren en ik heb maar op één plaats een houten plank ter versteviging gestoken waar de beamer moet aan komen hangen (en waar dus ook de HDMI kabel uitkomt). Wel jammer dat ik daar zelf niet ben opgekomen, want eigenlijk is dat een veel betere opstelling. Bummer  :)

Had je ons ook maar eerst moeten vragen :D hahaha (Edit: Oh dat gaf je zelf ook al aan in het berichtje wat je gelijktijdig typte  :blink:)
Doe anders eens een foto van de ruimte zoals hij nu is. Dat is beter voor de beeldvorming ;) Foto's zeggen meer dan 1000 woorden.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

apophis

#10
Hier dus foto's van de huidige staat:








clockwork

Mooie ruimte. Hoe ga je dat grote raam verduisteren?
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

larzie

Mooie grote shutters zou wel vet zijn! Alleen ook vrij prijzig :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

apophis

Quote from: clockwork on December  6, 2011, 19:01:16
Mooie ruimte. Hoe ga je dat grote raam verduisteren?
Normaal rolluiken :-)

larzie

Wat ook wel handig zou zijn is een screen aan de buitenkant. Dan verduistert het pas echt goed, omdat het dan compleet is afgesloten en je niet aan de zijkanten ook nog licht hebt.
Dit idee:

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

apophis

Dat kan ik ook doen, bedankt voor de tip!

Ik begin me intussen wel wat 'zorgen' te maken over de plaatsing van mijn speakers. Ik lees overal dat ik die best (ook achteraan) op oorhoogte plaats, of iets hoger. Alleen: dat gaat bij mij niet. Rechts achter zit ik namelijk met de deur, en de speaker kan daar wel net boven, maar dan hangt ie 2m boven de grond wat (naar ik lees) bepaald niet ideaal is. Alleen heb ik niet echt een andere keuze: anders moet ik die speaker een heel stuk naar voor brengen, maar dan hangt ie ergens halverwege de muur wat esthetisch toch ook niet alles is. Bovendien, als ik de andere rear speaker links dan ook naar voor en beneden breng, dan hangt ie wellicht vlak achter of naast mijn pc scherm. Evenmin ideaal. Dus het zal toch achter- en bovenaan moeten worden. Maar goed, in de bioscoop komt het geluid ook van boven, niet? Hopelijk valt het allemaal wel mee. Nu ja, ik ben voorlopig het geluid van een tv gewoon, dus een upgrade zal het wellicht sowieso wel zijn, alleen niet ideaal...

apophis

#16
Vandaag worden de muren voorbereid voor de schilderfase. Waarmee ik dus bij een nieuw dilemma ben aanbeland: welke. Ik voel enerzijds wel wat voor rood en zwart, maar ik heb een relatief lichte parketvloer (die ik overigens wil behouden) en zou dus ook graag hebben dat het geen kakofonie wordt. In verschillende andere kamers bij ons thuis hebben we trouwens een donker bruine kleur tegen de muren, waar we nog verf van over hebben: wellicht is dat ook een optie, die misschien beter bij de vloer past ook. Enige suggesties?


Het bruin dat ik nog heb staan is zoiets als op deze foto

Zymotic

Is het geen idee om de speaker bij de deur op een standaard te zetten? Dan kan hem plaatsen op het moment dat je film gaat kijken.

larzie

Quote from: apophis on December 17, 2011, 11:15:05
Vandaag worden de muren voorbereid voor de schilderfase. Waarmee ik dus bij een nieuw dilemma ben aanbeland: welke. Ik voel enerzijds wel wat voor rood en zwart, maar ik heb een relatief lichte parketvloer (die ik overigens wil behouden) en zou dus ook graag hebben dat het geen kakofonie wordt. In verschillende andere kamers bij ons thuis hebben we trouwens een donker bruine kleur tegen de muren, waar we nog verf van over hebben: wellicht is dat ook een optie, die misschien beter bij de vloer past ook. Enige suggesties?


Het bruin dat ik nog heb staan is zoiets als op deze foto


Gewoon doen :) Staat ook mooi sjiek die bruine kleur icm wit. Dat rood met zwart hangt maar net van je persoonlijke smaak af :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

apophis

Na lange afwezigheid (qua posten, niet qua lezen), hier nog maar eens een foto van de huidige staat :-)





Het grote raam gaat nog worden afgeschermd met zonnewerende gordijnen. En er komt nog een zetel (al weet ik nog niet welke) en een bureau links in de hoek (waar ook mijn receiver zal komen te staan)

mscofield

Wauw, dat ziet er inderdaad alweer heel anders uit vergeleken bij de vorige foto's! :)

mijavere

mooie ruimte. alleen ik heb een vraagje, aub niet verkeerd opvatten, maar laat je de ruimte zo of ga je hem nog vullen met andere meubels? ik heb gelezen dat er nog een bureau komt en een stoel, maar vindt je dat niet te leeg? Ik zou de vloer ook in een andere kleur beitsen, het contrast is te groot zo. Begrijp me goed hoor, ik wou dat ik zo'n kamer over had en ieder z'n eigen smaak natuurlijk, maar ik denk dat er hier op de site genoeg voorbeelden zijn te vinden om de kamer aan te kleden. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

apophis

Eenmaal de zetel en bureau er staan, en de gordijnen, zal het uitzicht sowieso al heel anders zijn en verdwijnt dat 'lege gevoel' dat er nu is al wel een heel stuk, denk ik :-). De vloer ga ik wel zo laten: komt niet tot zijn recht op de foto's, maar is 'in het echt' werkelijk prachtig en past perfect bij het groen. Iedereen die het al gezien heeft, is net vooral onder de indruk van de vloer :-)

larzie

Misschien dan een los kleed en een leuk bankje? Geeft het een wat warmer gevoel.
Ik ben het wel eens met mijavere. Het is nu een beetje een kale ruimte :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

apophis

Quote from: larzie on February  5, 2012, 20:42:32
Misschien dan een los kleed en een leuk bankje? Geeft het een wat warmer gevoel.
Ik ben het wel eens met mijavere. Het is nu een beetje een kale ruimte :)
Heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat de kamer nog niet af is :-). Indirecte verlichting moet nog geïnstalleerd worden oa. Pas dan komt ook het meubilair erin. Heb nu gewoon mijn projector al geïnstalleerd omdat ik niet kon wachten  :headbanging: