Tip voor redden van data van kapotte schijf?

Started by Nosoforos, December 5, 2011, 19:46:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nosoforos

Het type schijf is trouwens (werd boven gevraagd): Seagate Momentus 5400.2, 60GB, met Firmware 7.01

Nosoforos

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 10, 2011, 22:55:18
Probeer eens het volgende.
Sluit de drive los aan, op het moment van opspinnen pak je de HDD op en slaat niet te hard maar ook niet te zacht de HDD onder een hoek van ongeveer 45 graden tegen een tafel rand dus de dikte kant of wel niet de onder of bovenkant maar echt de zijkant.

Dit is een echt ABSOLUUT laatste red middel, ga ervan uit dat je hierna je HDD nog 1 keer aan de gang krijgt en je wat kunt redden, daarna is het definitief einde verhaal.

De koppen willen met deze oplossing soms weer even los springen en de HDD doorbooten.


Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt. Zou je t nog eens kunnen uitleggen? Dan probeer ik t

J.A.F._Doorhof

Staat er toch redelijk duidelijk ?
De HDD vast houden tussen duim en wijsvinger met de boven en onderkant op duim en wijsvinger dan heb je de juiste positie, of wel als je de tik geeft moet je niet de boven en onderkant gebruiken of de voor en achterkant maar de zijkant.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MaxxMark

Als je hard disk niet goed start staan de koppen van de disk in de standaard positie zoals op dit plaatje:


door met de disk op de tafel te slaan (met de zijkant, dus met de kant links op het plaatje naar beneden) kan het gebeuren dat de koppen los springen en weer bruikbaar worden. Dat ziet er dan als volgt uit:



Aangezien je met bruut geweld de koppen probeert te laten bewegen is dat niet plezant voor de disk, maar als het nog eenmalig je disk weet te laten werken kan het net voldoende zijn.

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Thunder

Ik heb in het verleden op soortgelijke wijze wel eens een schijf weer aan de praat gekregen, door met de achterkant van de schroevendraaier een tik (ook met de juiste dosering) te geven ter hoogte van de centrale as van de platters. Ook hier geldt: Dit is een laatste redmiddel en alleen uitvoeren als de schijf is overleden en er geen geld is voor een recoverybedrijf. Als hij daarna weer doet, meteen backup trekken en schijf wegflikkeren.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

Sjettepet

Is mij ook wel eens gelukt, zo'n tik op de plaats van de as. Ging toen om een schijf vol foto's van een wereldreis. Schoonzus gaat op reis met een extern harde schijfje als opslag en geen backups... Heeft me wel een heel lekkere fles jenever opgeleverd.

Wat ook wel eens wil helpen: nachtje in de vriezer. Dan ijskoud monteren en opstarten.
Nee, dit is geen geintje.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

EJ

Dat soort grappen (tips en trucs) kun je beter pas proberen als een echt datarecovery bedrijf er niet uit komt. Nu heb je grote kans dat je het spul erg definitief sloopt.

Je kunt het gewoon bij seagate laten doen. https://services.seagate.com/

Heb wel een contact voor als het nodig mocht zijn.

Niet door amateurs laten doen, en daar bedoel ik ook de goedbedoelende kleine winkels mee, als de data je lief is.

Nosoforos

Inmiddels heb ik er een nieuwe schijf ingezet voor hem. Hij is niet zo heel erg computer-minded (anders had hij wel een back-up), maar dat heeft als voordeel dat er ook weer niet zo veel verloren is. De meeste foto's e.d. staan ook bij anderen op de computer, idem voor documenten. Mails natuurlijk op de server. Nou ja, dan ben je er wel. Dus dat is zoals je begrijpt niet de kosten van datarecovery waard  ;)
Wel is er inmiddels eindelijk een externe schijf zodat er voortaan back-ups gemaakt worden. En de database van 1Password had ik toch al bij hem in dropbox gezet, dus die is ook bewaard.

Thunder

Quote from: EJ on January 10, 2012, 17:43:05
Dat soort grappen (tips en trucs) kun je beter pas proberen als een echt datarecovery bedrijf er niet uit komt. Nu heb je grote kans dat je het spul erg definitief sloopt.

Je kunt het gewoon bij seagate laten doen. https://services.seagate.com/

Heb wel een contact voor als het nodig mocht zijn.

Niet door amateurs laten doen, en daar bedoel ik ook de goedbedoelende kleine winkels mee, als de data je lief is.

Daarom ook mijn disclaimer dit pas uit te voeren als er geen geld is voor Datarecovery en de schijf toch al is "overleden". Voor de meesten is datarecovery geen optie, gezien de prijzen. Als je daar wel geld voor hebt, moet je de schijf afkoppelen en lekker opsturen/langsbrengen bij het bedrijf dat ermee aan de slag gaat.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

J.A.F._Doorhof

Aan de ene kant met EJ eens, aan de andere kant wij hebben 2 medewerkers die zeer goed zijn met data recovery en toch zijn wij een "kleine" winkel :D Maar er zijn er genoeg die het beweren en de boel verknallen inderdaad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EJ

:)

De service van seagate is overigens 'no cure, no pay'. En voor wat betreft tarieven: die schijnen heel reeel te zijn. Nou heb ik natuurlijk altijd meerdere kopieen, dus hoef ik die service nooit te gebruiken. ;)

Nosoforos


MaxxMark

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 11, 2012, 09:46:00
Aan de ene kant met EJ eens, aan de andere kant wij hebben 2 medewerkers die zeer goed zijn met data recovery en toch zijn wij een "kleine" winkel :D Maar er zijn er genoeg die het beweren en de boel verknallen inderdaad.

Maar wat doen jullie daar dan mee?

Volgens mij kunnen jullie moeilijk in een cleanroom de disks openschroeven en de platters overzetten. Of een van de andere sophisticated sh*t die de grote bedrijven kunnen doen.

No offence, maar volgens mij is ook dat wat jullie doen wat EJ bedoelde met goedbedoelde kleinere bedrijven.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

Wij kunnen :
Hardware overzetten, van veel goedlopende schijven hebben we stuurunits liggen.
Software matige oplossingen (professioneel)

Wat ik meer bedoel is dat wij weten wat we doen, en dat als onze methodes niet werken de HDD in ieder geval niet slechter naar een recovery bedrijf gaan, we werken met een partner hierin die oa voor justitie de schijven recovered.

Veel bedrijven verknallen echter elke kans op professionele recovery door het gekluns bij hun poging.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"