Dilemma... versterker ruil

Started by marcelvandekamp, December 4, 2011, 20:31:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marcelvandekamp

Aangezien mijn hobby 4 jaar heeft stil gelegen werdt het tijd om dat weer eens op te pakken. Een buizenversterker stond hoog op mijn lijstje. Mijn huidige versterker (Audio analogue Meastro) te koop gezet, maar dat vlotte ook niet echt. Toen maar eens aan de advertentie toegevoegd "ruil met gelijkwaardige buizenversterker ook mogelijk".  Gevolg: op dit moment speelt als proef een KR 18bsi geintregeerde versterker.

Puur gevoelsmatig: speelt erg goed op mijn set, geeft meer het geluid wat ik zoek dan de AA. Hier kan ik het wel wat jaren mee vol houden!
Reeel bekeken:
1: de KR is 3-4 jaar ouder dan de AA(de kr komt uit 1999/2000)
2: Ik mis een AB op deze versterker.
3: Vorig jaar is 1 buis vervangen, wanneer komt de ander? Setje vervangen kost volgens de importeur ong 1000 euro!!!! (levenduur bij KR buizen is normaal ong 50.000 uur, 1 is er dus vroegtijdig overleden)
4: nieuwprijzen beide versterkers zijn gelijkwaardig.
5: De KR wordt behoorlijk warm, wat zijn de effecten op de andere onderdelen hiervan?

Moeilijk dus om een keuze te maken. Wat zouden jullie doen? Iemand ervaringen met KR versterkers?

Gr Marcl
met vriendelijke groet,

marcel

Former member 78

Vind het veel geld, €1000,- voor in totaal 4 buizen.
Dat moet zeker voor minder kunnen.

Maar als je nu al de AB mist, zeker voor een buis gaan mét AB!

Midcall

Gaan toch gewoon 300B's in, die kosten bij lange na geen €1000,- voor een set, veel minder. De voorversterker buisjes vervangen is tientjes werk, een set 300B's ergens tussen de 200 en 300 euro. 50.000 uur lijkt mij ook wat overdreven, 5000 uur komt dichter in de buurt om de buizen te vervangen. De voorversterkerbuizen gaan wat langer mee, maar omdat die toch niet zo heel erg veel kosten zou ik die ook na pak hem beet 5000 uur vervangen.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

S@m

Exact wat Midcall schrijft, er gaan 'gewone' 300B buizen in. Lever je iets in op vermogen, maar een setje Electro Harmonix Gold 300B's kost €150,-... ;)

Former member 78

Dus voor €200,- ben je makkelijk klaar.
Kun je voor die €800,- wat je over houdt, iemand inhuren die hem harder en zachter zet.

S@m

Of de wijze raad van Arjan volgen en een (nieuwere) Single Ended Triode versterker aanschaffen mét AB...  ;D

Midcall

Quote from: marcelvandekamp on December  4, 2011, 20:31:14
Aangezien mijn hobby 4 jaar heeft stil gelegen werdt het tijd om dat weer eens op te pakken. Een buizenversterker stond hoog op mijn lijstje. Mijn huidige versterker (Audio analogue Meastro) te koop gezet, maar dat vlotte ook niet echt. Toen maar eens aan de advertentie toegevoegd "ruil met gelijkwaardige buizenversterker ook mogelijk".  Gevolg: op dit moment speelt als proef een KR 18bsi geintregeerde versterker.

Puur gevoelsmatig: speelt erg goed op mijn set, geeft meer het geluid wat ik zoek dan de AA. Hier kan ik het wel wat jaren mee vol houden!
Reeel bekeken:
1: de KR is 3-4 jaar ouder dan de AA(de kr komt uit 1999/2000)
2: Ik mis een AB op deze versterker.
3: Vorig jaar is 1 buis vervangen, wanneer komt de ander? Setje vervangen kost volgens de importeur ong 1000 euro!!!! (levenduur bij KR buizen is normaal ong 50.000 uur, 1 is er dus vroegtijdig overleden)
4: nieuwprijzen beide versterkers zijn gelijkwaardig.
5: De KR wordt behoorlijk warm, wat zijn de effecten op de andere onderdelen hiervan?

Moeilijk dus om een keuze te maken. Wat zouden jullie doen? Iemand ervaringen met KR versterkers?

Gr Marcl
1. opzich niet zo probelmatisch... nieuwe buizen = klinkt weer als nieuw...
2. niets aan te doen, kan je er mee leven? dan niet zo een probleem.
3. reeds besproken. Overigens idioot om slecht 1 buis te vervangen, wanneer 1 defect gaat is het uitermate aan te raden ze beiden te vervangen.
4. mooi, benieuwd wat de andere partij bijbetaalt. Vergeet tevens niet dat de buizen waarschijnlijk moeten worden vervangen, wat de waarde alleen nog maar verder drukt.
5. Geen effect op andere onderdelen. De eindtransistoren van je AA werden ook loeiheet. Mensen die hun hand op de behuizing leggen en geen hitte voelen hebben vaak het vooroordeel dat hun versterker daarom niet heet wordt. Erg wonderlijk, want als mensen hun hand op de behuizing van een pc leggen krijg ze niet dit soort waanideeën  ;D.

Keuze? gewoon doen mits je overeenstemming kan krijgen met het door de andere partij bij te betalen deel. De versterker klinkt immers better op jouw speakers dan de AA.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

marcelvandekamp

Hallo,

bedankt voor jullie reacties. hieronder een stukje uit de mail die ik met de importeur heb gehad over de buizen:

QuoteDe VT 18bdsi is standaard uitgerust met KR B52 triodes. Dit is een 300b achtige, tegenwoordig heet deze buis 300 BXLS en is in staat om meer energie te geven dan de standaard 300b.

Is het dan wel te vervangen door een "gewone" 300b buis?

met vriendelijke groet,

marcel

Midcall

Ja, geen enkel probleem. Wel zal de versterker moeten worden gebiased, maar dat hoeft niet bij de importeur, dat kan menige techneut eenvoudig voor je doen, maximaal half uurtje werk. Dat biasen moet ook als er KR buizen in zouden gaan trouwens.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

marcelvandekamp

Toch maar van de ruil afgezien. Verder kijken dus. Zag trouwens laatst een voorbeeld van extreme prijsstijging:
De manley stingray2 kon je tot voor kort kopen van ong 2500 euro. Prijzen zijn in de VS omhoog gegaan, en in nederland kost ie nu ruim 5800 euro !!!!! :crazy: :crazy: De dollar is zeker echt niks meer waard of zo?
met vriendelijke groet,

marcel

Former member 78

De Stingray is erg goed hoor, maar absoluut niet die €5800,- waard.
Waar staat die voor dat geld te koop?


Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

marcelvandekamp

Hi,

5585 euro op precies te zijn idd. Klein tikfoutje, maar nog steeds een absurde prijsstijging!
met vriendelijke groet,

marcel