Tim's Monolith Replica. Klaar om afgewerkt te worden. (LAB12 # MOSFET)

Started by T.Rodenburg93, November 28, 2011, 22:16:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

T.Rodenburg93

Wegens een overschot aan vrije tijd begin ik een topic over het bouwen van mijn nieuwe sub, en ik vond het openen van een topic perfect om mijn:

Voortgang (incl. foto's), hersenspinsels en vragen met jullie te delen.

Dit wordt een replica van de BK Monolith+ maar dan met 300W mosfet.

De behuizing wordt gemaakt van verlijmd MDF met diktes van respectievelijk 18mm en 8mm.
Hiervan wordt de 18mm MDF verstek gezaagd zodat deze na het netjes rond frezen van de hoeken niets meer van te zien is,
dit gaat er ongeveer zo uit zijn:



De behuizing gaan een inhoud krijgen van 95 liter, welke wordt afgestemd op 21Hz

Wat de volgende plots geeft in WinIsd icm met de LAB12 woofer.







En de verdere gebruikte onderdelen zijn dus:

Eminence LAB12
BK 300W Mosfet
Jetset 100 trompetpoort (47cm lang)


Excuses voor de brakke iphone pic.

Ik zal zo snel mogelijk mijn verdere voortgang posten en als jullie op of aanmerkingen hebben brand maar los.

Tim

Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

sphere

Als je moeder ziet dat je de tafel hebt gesloopt door daar die sub even te laten wapperen ben je nog niet jarig!  :D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

T.Rodenburg93

Quote from: sphere on November 28, 2011, 22:35:49
Als je moeder ziet dat je de tafel hebt gesloopt door daar die sub even te laten wapperen ben je nog niet jarig!  :D

Haha, ik zou niet durven  :devil:
Nee hoor zonder gekheid mijn moeder vindt het alleen maar mooi die subwoofers.

Tim
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase


RU connected

Erg leuk project, ik ben erg benieuwd naar de voortgang!

T.Rodenburg93

Bedankt voor de lovende reacties, ik ga mijn best doen en houd jullie op de hoogte.  8)

Tim
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

PaulSQ

Ik denk dat het erg lastig is om de basis van 8mm mdf zo strak in elkaar te krijgen dat het verstek eromheen nog strak aansluit....

Misschien in 1 keer dikker mdf geheel in verstek overwegen?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS


yorkie13

#8
Maar verstek zagen is in elk geval een goed idee , om later de lijmnaden mooi weg te werken.

Ben je er al uit met de High level kabel met Neutrik connectors ?

T.Rodenburg93

#9
Quote from: RA SUBS on November 29, 2011, 08:38:26
Maar verstek zagen is in elk geval een goed idee , om later de lijmnaden mooi weg te werken.

Ben je er al uit met de High level kabel met Neutrik connectors ?

Nee, nog niet helemaal moet het nog even op mijn gemak allemaal uitdenken.
Gister wel een hele bouwtekening van de behuizing gemaakt, maar nu kom ik uit op een verkeerd volume.
92 liter zonder aftrek van de onderdelen dus dat zou uitkomen op ongeveer 86 liter. Dus wordt de kast iets breder dan de standaard Monolith+
Namelijk: 450*550*560mm. Voor 102 liter excl. woofer, bracing, ect.

Quote from: morca on November 28, 2011, 23:35:13
Idd wel een goeie,ik zou persoonlijk ook eerder een dikke kist bouwen ,en die dan met 8mm dik afmaken.

Hou je dan nog wel genoeg 'vlees' op de kast om dit netjes rond te kunnen frezen? Idd lijkt mij het ook lastig om het andersom te maken Dus nu ga ik eerst een binnenkast maken en hier de verstekgezaagde buitenkast op verlijmen.

Iig bedankt voor de feedback  :clapping:
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

Clifdon

Leuk project. Ik ben zelf ook nog bezig dus ga dit ook even volgen. Bij mij staat het echter al een tijdje stil bij gebrek aan zaagmogelijkheden. Maar er komt wel weer schot in.

Aan de hand van jou sketch up tekeningetje begrijp ik niet echt waar nu jou 8 en waar jou 18mm komt.
Ik zelf zou een 18mm binnenkist maken met daaromheen een 8mm verstek gezaagd kistje. Was dit ook de bedoeling?

Ik ga zelf overigens voor een dubbele kist van 18mm(15"woofer). Ik kan de sketchup daarvan wel uploaden als je daar baat bij hebt. Je zegt het maar.

T.Rodenburg93

Quote from: Clifdon on November 29, 2011, 10:58:56
Leuk project. Ik ben zelf ook nog bezig dus ga dit ook even volgen. Bij mij staat het echter al een tijdje stil bij gebrek aan zaagmogelijkheden. Maar er komt wel weer schot in.

Aan de hand van jou sketch up tekeningetje begrijp ik niet echt waar nu jou 8 en waar jou 18mm komt.
Ik zelf zou een 18mm binnenkist maken met daaromheen een 8mm verstek gezaagd kistje. Was dit ook de bedoeling?

Ik ga zelf overigens voor een dubbele kist van 18mm(15"woofer). Ik kan de sketchup daarvan wel uploaden als je daar baat bij hebt. Je zegt het maar.

Je hebt gelijk, van het eerste idee ben ik ook al afgestapt en ik ga idd een 18mm kist maken met daaromheen een 8mm laag in verstek.
Ik zou zeggen upload die sketch maar raak, kan er altijd nog wat inspiratie uit halen.

Tim
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

vJac

Ik begrijp die twee lagen niet zo goed. Wat is het voordeel van 2 lagen precies? Is dit alleen om je eind dikte te bereiken of is dit cosmetisch?
Let op! Beginner! Kans op domme vragen!

T.Rodenburg93

Quote from: vJac on November 29, 2011, 14:29:30
Ik begrijp die twee lagen niet zo goed. Wat is het voordeel van 2 lagen precies? Is dit alleen om je eind dikte te bereiken of is dit cosmetisch?


Je zit er niet ver vanaf vJac, het is zowel cosmetisch als dat ik een eind dikte probeer te bereiken van 26mm.
En ook komt het feit dat je op deze manier veel lijmoppervlak hebt de stevigheid ten goed (imho) en is er minder bracing nodig.
En het feit dat het mooi af te werken is op deze manier is mooi meegenomen toch?

Tim
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

Clifdon

Quote from: vJac on November 29, 2011, 14:29:30
Ik begrijp die twee lagen niet zo goed. Wat is het voordeel van 2 lagen precies? Is dit alleen om je eind dikte te bereiken of is dit cosmetisch?

Voor de TS is het waarschijnlijk puur cosmetisch. Voor mij is het inderdaad het behalen van een bepaalde einddikte en het luchtdicht afwerken van de kist. Elke naad word in mijn ontwerp overlapt.

http://bayfiles.com/file/1e0T/YJt8Gr/ontwerp.skp
Hier mijn sketchup ik weet niet zeker of je hem kan openen. Maar probeer het zou ik zeggen. Het is gemaakt in een iets verouderde versie dus met de nieuwste zou het geen probleem moeten zijn.
Er staan verschillende kasten. een aantal uit verband getrokken gevallen. Er staat maar 1 kist (op de oorsprong) welke geheel in elkaar staat en waar dus alle platen te zien zijn.

T.Rodenburg93

Quote from: Clifdon on November 29, 2011, 16:47:22
http://bayfiles.com/file/1e0T/YJt8Gr/ontwerp.skp
Hier mijn sketchup ik weet niet zeker of je hem kan openen. Maar probeer het zou ik zeggen. Het is gemaakt in een iets verouderde versie dus met de nieuwste zou het geen probleem moeten zijn.
Er staan verschillende kasten. een aantal uit verband getrokken gevallen. Er staat maar 1 kist (op de oorsprong) welke geheel in elkaar staat en waar dus alle platen te zien zijn.

Ik heb hem gezien en ik zal vanavond even een compleet sketchup model van die van mij te maken. Die van jouw wordt een gesloten ontwerp neem ik aan?
Heb je daarin ook nog rekening gehouden met bracing of is bij jou alleen de buitenwand voldoende?
Ziet er in ieder geval netjes uit zo  ;)

Tim

P.s. was je net voor  ;D
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

Clifdon

Er is met de inhoud wel rekening gehouden met een simpele bracing. Deze moet ik echter aan de hand van de woofer nog eens op tekening zetten. Eigenlijk denk ik dat ik met die dubbele 18mm wel af kan zonder bracing. Maar ik wil de kisten ook weer niet laten mislukken op de bracing. Vandaar dat ik hem er toch wel in wil gaan zetten.

Ik maak ze overigens in 2voud. want ik heb 2 15"woofers liggen.
Een kennis van mij wil de kisten misschien wel maken. Vandaag hoorde ik dat hij als uurtarief 6 euro aan hield incl gereedschap enz. daar kan ik niet zelf voor gaan tobben :'). Even een net tekeningetje maken voor die jongen dan hè!

p.s. Je moet niet zo snel zijn. hehe.

T.Rodenburg93

Quote from: Clifdon on November 29, 2011, 17:04:54
Er is met de inhoud wel rekening gehouden met een simpele bracing. Deze moet ik echter aan de hand van de woofer nog eens op tekening zetten. Eigenlijk denk ik dat ik met die dubbele 18mm wel af kan zonder bracing. Maar ik wil de kisten ook weer niet laten mislukken op de bracing. Vandaar dat ik hem er toch wel in wil gaan zetten.

Ik maak ze overigens in 2voud. want ik heb 2 15"woofers liggen.
Een kennis van mij wil de kisten misschien wel maken. Vandaag hoorde ik dat hij als uurtarief 6 euro aan hield incl gereedschap enz. daar kan ik niet zelf voor gaan tobben :'). Even een net tekeningetje maken voor die jongen dan hè!

p.s. Je moet niet zo snel zijn. hehe.

Daar heb je idd gelijk in kan me ook wel voorstellen dat 15'' gesloten wel even wat rigider moet zijn dan een 12'' bassreflex ik bouw hem verder gewoon via de specs van BK zelf. Vanavond volgt mijn Sketchup (ben er niet heel handig mee maar moet lukken).

Tim
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

morca

Quote from: Clifdon on November 29, 2011, 17:04:54
Er is met de inhoud wel rekening gehouden met een simpele bracing. Deze moet ik echter aan de hand van de woofer nog eens op tekening zetten. Eigenlijk denk ik dat ik met die dubbele 18mm wel af kan zonder bracing. Maar ik wil de kisten ook weer niet laten mislukken op de bracing. Vandaar dat ik hem er toch wel in wil gaan zetten.

Ik maak ze overigens in 2voud. want ik heb 2 15"woofers liggen.
Een kennis van mij wil de kisten misschien wel maken. Vandaag hoorde ik dat hij als uurtarief 6 euro aan hield incl gereedschap enz. daar kan ik niet zelf voor gaan tobben :'). Even een net tekeningetje maken voor die jongen dan hè!

p.s. Je moet niet zo snel zijn. hehe.
Ik had je ook best willen matsen,maar je had al kant en klaar platen gekocht,ik koop altijd bouwpakket,veel makkelijker.
Zaag nooit zelf .alleen decopeer of freeswerk

Mooi dat iemand het nu voor je gaat regelen.

Alleen van die dubbele laag om het luchtdicht te maken.....nee als je goed lijmt is dat echt niet nodig.
Om schroefgaten af te werken en de woofer te verzinken,is het wel super.

hopelijk zien we je HT gauw langs komen

Clifdon

Van mijn hout is al weer iets anders gemaakt :'). Ik begon dus weer vanaf nul. De jongen waar ik eigenlijk had mogen zagen bood me nu aan om het voor mij te maken. Ach voor 6 euro per uur ga ik niet tobben denk ik. Jij zegt ik koop altijd een bouwpakket. Ja dat wil ik zelf ook wel doen. Als ik zelf moet gaan zagen moet ik een cirkelzaag gaan kopen daar heb ik stiekem weinig trek in.
Waar laat jij zo'n bouwpakket maken dan? Want de karwei hier in de buurt vertrouw ik niet zo erg. Die zeggen zelf ook dat ze geen maatwerk leveren. Ze weten waarschijnlijk zelf wel hoe slecht ze zijn in de zagerij. Ik heb een keer gevraagd of ik de machines zelf mocht bedienen. Nou ze schopte me nog net niet de zaak uit :'). Maar vrolijk werden ze niet van die vraag. ach kom op ik kan die machine tenminste op de mm nauwkeurig instellen. Zij waarschijnlijk met een beetje geluk op de halve cm.

Overigens dat ik voor dubbele beplating heb gekozen is natuurlijk een samenspel van al die zaken.
1. Woofer verzinken
2. Stevigheid van de kast
3. wegwerken schroeven(zonder plamuur)
4. het luchtdicht maken van de kist.
Jij zegt dat de kist met goed gelijmd sowieso niet lekt. Als je gaat kijken naar verschillende berekeningen op gebied van prestatie van subs. Dan word er 9 van de 10 keer ook rekening gehouden met een bepaalde lekkage in de kast. Dwars door het hout heen kan de kast niet lekken dus dan zal dat echt op de naden moeten zijn. Dus voor de zekerheid laat ik het lekker uit 2 delen bestaan. Ik heb toch ruimte zat voor de subs en op die 30 euro voor een extra plaat ga ik niet bezuinigen.

Interficior

Quote from: Clifdon on November 29, 2011, 20:31:38
Dan word er 9 van de 10 keer ook rekening gehouden met een bepaalde lekkage in de kast. Dwars door het hout heen kan de kast niet lekken dus dan zal dat echt op de naden moeten zijn. Dus voor de zekerheid laat ik het lekker uit 2 delen bestaan.
Het systeem moet sowieso een beetje lek zijn (barometrische compensatie), maar vaak kan dit wel door schroefgaten.

In het geval van een BR-sub (of zo eentje met een faseplug) is zoiets natuurlijk sowieso niet nodig.
Take it or lease it

T.Rodenburg93

Wie zoet is krijgt lekkers dus bij deze mijn Sketchup probeersels, wel op schaal dat wel.





Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

morca

Quote from: Clifdon on November 29, 2011, 20:31:38
Van mijn hout is al weer iets anders gemaakt :'). Ik begon dus weer vanaf nul. De jongen waar ik eigenlijk had mogen zagen bood me nu aan om het voor mij te maken. Ach voor 6 euro per uur ga ik niet tobben denk ik. Jij zegt ik koop altijd een bouwpakket. Ja dat wil ik zelf ook wel doen. Als ik zelf moet gaan zagen moet ik een cirkelzaag gaan kopen daar heb ik stiekem weinig trek in.
Waar laat jij zo'n bouwpakket maken dan? Want de karwei hier in de buurt vertrouw ik niet zo erg. Die zeggen zelf ook dat ze geen maatwerk leveren. Ze weten waarschijnlijk zelf wel hoe slecht ze zijn in de zagerij. Ik heb een keer gevraagd of ik de machines zelf mocht bedienen. Nou ze schopte me nog net niet de zaak uit :'). Maar vrolijk werden ze niet van die vraag. ach kom op ik kan die machine tenminste op de mm nauwkeurig instellen. Zij waarschijnlijk met een beetje geluk op de halve cm.

Overigens dat ik voor dubbele beplating heb gekozen is natuurlijk een samenspel van al die zaken.
1. Woofer verzinken
2. Stevigheid van de kast
3. wegwerken schroeven(zonder plamuur)
4. het luchtdicht maken van de kist.
Jij zegt dat de kist met goed gelijmd sowieso niet lekt. Als je gaat kijken naar verschillende berekeningen op gebied van prestatie van subs. Dan word er 9 van de 10 keer ook rekening gehouden met een bepaalde lekkage in de kast. Dwars door het hout heen kan de kast niet lekken dus dan zal dat echt op de naden moeten zijn. Dus voor de zekerheid laat ik het lekker uit 2 delen bestaan. Ik heb toch ruimte zat voor de subs en op die 30 euro voor een extra plaat ga ik niet bezuinigen.
Bij jouw sub,s is 2x 18 geen luxe,ik gebruik harder geperst hout 25 mm van een bouwmaterialenzaak voor de bouw dat is al stijver.
Maar ga binnenkort nog wel eens een zwaarder kistje bouwen om te testen ,plus dat die andere toch een kist moet hebben.

Tof dat je kistje gebouwd word man  :thumbs-up: als je zelf aan de gang moet met de cirkelzaag moet je hier beter ervaring mee hebben.
Ik had mazzel een maatje werkt bij die zaak trouwens genaamd Fillipo,maar bij mijn gesloten waren ook een paar planken te groot,maar die waren buitenmaats dus kon in met de frees glad maken.

Die bandpass moest goed zijn en dat was,is hij gelukkig ook alles paste naadloos.
Als je het laat zagen eerst perfect nameten bij ophalen,weet je zeker dat dat goed is.

Ok ik ben niet zo op de hoogte van het lekken,de woofer heeft een speciale rand,de kist is gelijmd,en daar laat ik ook alle hoeken iets mee vullen.
Óf ik kit het af,en de terminals ook,in mijn ogen aardig luchtdicht,100 % ? Dat heb ik niet getest

T.Rodenburg93

Bij deze ook hoe de subwoofer gaat worden worden aangesloten.
Ook voor ralf gaat dit werken?



Ik hoor het wel van jullie

Tim
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

yorkie13

Lijkt me prima te werken mits je 4 polige Neutrik connectors gebruikt.

En de minnen bij elkaar aansluit.