Subwoofer alternatieven voor bij Monitor Audio Radius 90HD?

Started by Gurney, November 25, 2011, 01:14:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gurney

Zoals de topictitel al aangeeft zou ik graag willen weten of er alternatieven zijn qua Subwoofer voor bij een set Monitor Audio Radius 90HD. Normaal zou ik deze koppelen aan een MA Radius 360HD Sub uit dezelfde serie.

Ik heb het idee dat je voor € 550,- (liefst onder de 500,-) en ongeveer dezelfde omvang (zo klein/strak mogelijk) een betere Subwoofer zou moeten kunnen vinden gezien de matige reviews die ik lees over de 360HD en goede berichten die ik lees over producten van BK en MJ Acoustics, Velodyne, etc. Of is het eigenlijk niet zo verstandig om daar een "vreemde eend" tussen te zetten?

Ik heb niet zo heel veel ervaring met Subs dus vandaar de vraag. De Sub moet het laag wat ontbreekt bij de boekplank speakers kunnen aanvullen, vooral op muzikaal gebied. Het wordt in ieder geval een 2.1 set die speelt vanaf een midrange Onkyo of Denon AV Receiver.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Denon | B&W | Panasonic | Apple | Sony | Humax | Dynaudio | The Chord Company

Martijnst1990

Voor subwoofers is het veel minder belangrijk om hem van hetzelfde merk/serie te hebben als je andere speakers. Zoals je al aangeeft krijgt de MA sub net hele goede reviews en dat lees je vaker van merken die zich voornamelijk op de speakers focussen. Met jou budget zou ik zeker eens kijken naar een BK XXLS400, die is voor film en muziek gewoon erg goed. En sowieso de markt sectie eens goed in de gaten houden hier, komen vaak leuke subs voorbij in jou budget.

Is hij trouwens voor muziek, film of beide?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Gurney

Quote from: Martijn90 on November 25, 2011, 10:27:07
Is hij trouwens voor muziek, film of beide?

Thanx voor je reactie Martijn. De focus ligt op muziek, tv/film is minder belangrijk.

De XXLS400 vind ik iets te groot, ik zou dan eerder voor een XLS200 gaan. De MJ Acoustics Pro 50 MkII en de REL Quake mk2 lijken me ook interessant, maar hoe die zich allemaal tot elkaar verhouden ben ik nog niet uit.
Denon | B&W | Panasonic | Apple | Sony | Humax | Dynaudio | The Chord Company

Xstream

Volgmodus aan. Ik ben ook in de markt met zo'n beetje dezelfde situatie. Zit ook aan de XXLS400 te denken. Echter ben ik ook wel benieuwd hoe die zich verhoudt tot de eveneens positief ontvangen MJ Acoustics Pro 50 MkII.
En wanneer is een sub meer geschikt voor muziek? Is het verschil puur de "dreun" en "gerommel" voor films vs meer "detail", "nuance" en "dynamiek" voor muziek?

Wat ik sowieso zoek is een sub met strakke timing en een gezonde punch (zonder te gaan boomen uiteraard) en er niet loom achteraan rommelt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

yorkie13

de BK xxls400 is veel groter dan de MJ pro50 mkII

30 x30 x 35 cm, 10 inch en 150 watt tegen   40 x 40 x 45 cm, 12 inch en 400 watt

het zijn maar cijfers, maar de MJ pro50 zit meer ergens tussen de BK Gemini II en xls200 in.


Xstream

Snap ik. Het formaat speelt ook wel een rol, al zouden beiden wel passen.
Uiteindelijk moet je 't horen natuurlijk. Maar bass is zo afhankelijk van je eigen ruimte/akoustiek dat op een andere locatie luisteren lastig beoordelen is. Misschien alleen de timing e.d. Maar ook dat valt of staat vaak weer met je eigen ruimte.

Ik heb dus geen idee hoeveel "power" ik nodig heb. Een XXLS400 zou zomaar een beetje overkill kunnen zijn (ook al kun je de gain omlaag gooien natuurlijk). Hij komt te staan in een ruimte van 3.5x6m.
Net als m'n REL Stadium III icm RX6. Dit kreeg ik uiteindelijk wel goed, maar de gain stond echt maar op 2 tikjes volume. Dan is het bijna zonde om zo'n sub te hebben staan. Al mag die dadelijk weer lekker gaan blazen in m'n HT ruimte.
Overhead is verder prima, maar 't kan ook teveel zijn :) En de REL heeft een 200W versterker. Nu zegt dat niet zo heel veel op zich natuurlijk. Misschien is de BK daardoor wel beter qua timing en controle?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Gurney

Quote from: RA SUBS on November 25, 2011, 16:38:06
de BK xxls400 is veel groter dan de MJ pro50 mkII

30 x30 x 35 cm, 10 inch en 150 watt tegen   40 x 40 x 45 cm, 12 inch en 400 watt

het zijn maar cijfers, maar de MJ pro50 zit meer ergens tussen de BK Gemini II en xls200 in.

Ja precies, dat scheelt toch nogal in formaat.

De Sub zal trouwens in een bepaalde kleur overgespoten worden waarschijnlijk. Geen idee of het eenvoudig is om de speakerunit hiervoor tijdelijk te demonteren bij de BK modellen?
Denon | B&W | Panasonic | Apple | Sony | Humax | Dynaudio | The Chord Company

bmateijsen


Gurney

Quote from: bmateijsen on November 25, 2011, 17:14:36
Velodyne EQ-Max 8 (540 euro) ?
Op zich ook een mooie optie ja, maar wel weer een ander ontwerp (met grill) en dat speelt in dit geval toch wel een belangrijke rol. Ik neig momenteel meer naar een MJ Acoustics Pro 50 mk2 of een BK XLS200 MkII. Mocht er iemand nog een duidelijke voorkeur voor de een of de ander kunnen onderbouwen hoor ik het graag ;)
Denon | B&W | Panasonic | Apple | Sony | Humax | Dynaudio | The Chord Company

Xander32

Quote from: Gurney on November 30, 2011, 00:17:17
Op zich ook een mooie optie ja, maar wel weer een ander ontwerp (met grill) en dat speelt in dit geval toch wel een belangrijke rol. Ik neig momenteel meer naar een MJ Acoustics Pro 50 mk2 of een BK XLS200 MkII. Mocht er iemand nog een duidelijke voorkeur voor de een of de ander kunnen onderbouwen hoor ik het graag ;)

In de Velo zit een EQ, daardoor beter te integreren / meer mogelijkheden om de sub aan te passen op jouw situatie.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Gurney

Het is uiteindelijk een MJ Acoustics Pro 50 mk2 geworden, door de combinatie prijs/formaat/uiterlijk. Ga hem binnenkort aansluiten (hij wordt momenteel in de juiste kleur gespoten), dus ben benieuwd!
Denon | B&W | Panasonic | Apple | Sony | Humax | Dynaudio | The Chord Company

Xander32

Quote from: Gurney on December 20, 2011, 23:13:32
Het is uiteindelijk een MJ Acoustics Pro 50 mk2 geworden, door de combinatie prijs/formaat/uiterlijk. Ga hem binnenkort aansluiten (hij wordt momenteel in de juiste kleur gespoten), dus ben benieuwd!
Wij net zo! Laat je nog ff wat van je horen betreft jouw bevindingen, zou super zijn.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

yorkie13

grappig, daar heb ik net de grotere broer van gekocht, de MJ pro55 mkI

de onderste vd 2  :inlove: