tac 34 buizenversterker, nieuwe buizen plaatsen

Started by ronnydepony, November 24, 2011, 21:34:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ronnydepony

Hallo,

ben in het bezit gekomen van een tac34 dream buizenversterker.
klinkt niet slecht, alleen de buizen die erop zitten zijn van chinese makelij en ik denk dat dat beter moet kunnen.
het gaat om 4*EL34 B in de eindtrap en 4*6N3 in de voorversterking, zie foto (volgens mij merkloos)

wat is er mogelijk om deze versterker beter te laten klinken dmv betere buizen ?

groeten,
Ronny

Kwabbernoot

TAC? Is dat de Chinese versie van VAC? De Valve Amplification Company?
Zal er wel imposant uitzien in het donker met de grote spiegelende oppervlakken.

Enjoy...

CZ79

TAC is Duits/Chinees net als Vincent (volgens mij oo dezelfde distributeur)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

ronnydepony

Is inderdaad hetzelfde bedrijf dat Vincent-versterkers maakt.

En met de zwarte kap erop zie je gelukkig niet al te veel meer van dat chroom. :smile:

CZ79

Mwaah, ik vindt het wel om te  :pompom: :clapping: Mooie versterker
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

Gefeliciteerd Ronny,

Hoe oud zijn de buizen die erop zitten, of nog belangrijker weet je ongeveer hoeveel ze gedraaid hebben?
Met buizen van andere merken kun je idd de "sound" veranderen en aanpassen naar je smaak, merken als Svetlana, JJ, Electro Harmonix, Genalex Gold Lion, Mullard etc noem ze maar op, van goedkoop tot heel duur.

Heb jij als eerste wel de bias afstelling van de buizen nagekeken of deze goed staan ingesteld?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

ronnydepony

Na wat rondsnuffelen op het internet inderdaad opnieuw het een en ander gevonden.

Eerst en vooral die bias-afregeling lijkt me een noodzakelijk gegeven voor buizenversterkers.
De mijne heeft geen auto-bias dus moet het manueel gebeuren.
Op tonefactory.nl dan maar een bias-adapter besteld , dus afwachten is de boodschap.(zijn de buizen goed afgeregeld of niet ?)

Ook ben ik te weten gekomen wat de eindbuizen zijn, nl. Shuguang buizen.
De voorversterker buizen blijven onbekend kwa merk.

Maar als je dan iets verder zoekt, zie je dat die voorversterker kunnen vervangen worden voor :

General Electric NOS 5670W uit de USA! Een van de mooiste vervangers voor de Chinese 6N3 buis.

Balanced, Matching Triodes.

En de eindversterker buizen voor :

Electro Harmonix 6CA7

EL34 on steriods! Ontwikkeld naar de exacte specificaties van de Philips 6CA7.  Zeer gedetaillieerde klank! Is 1 op 1 vervanger voor de EL34, waarbij de 6CA7 meer open klinkt dan de standaard EL34.
Met deze buis krijgt je een groots geluid. Meer bassen en een steverige toon. Een echte upgrade voor de EL34 amp!

Blijft wel een dure upgrade, dus als iemand ervaring heeft met een van deze buizen, laat maar iets horen.

Midcall

Ik zou de voorversterkerbuizen inderdaad vervangen voor GE (General Electrics). De EL34's, dat is iets lastiger, persoonlijk zou ik, als je niet veel geld wilt uitgeven, ze vervangen door KT77 buizen, bijvoorbeeld van JJ. NOS buizen kan aantrekkelijk zijn, maar ik ben daar nu wel een beetje klaar mee. Allereerst worden algemeen de eigenschappen tov nieuwe buizen vaak overschat/overdreven. Je betaalt absoluut de hoofdprijs (naast het risico dat je geflesd wordt, veel fake op de markt ondertussen) en wat moet je zodra je topbuizen vervangen moeten worden? Gelijkwaardige vervanging is vaak niet meer te krijgen dan, en eigenlijk wil je niet terug in kwaliteit van geluid. Daarom hou ik het tegenwoordig toch liever bij current production buizen zeg maar.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

dre73

wat bevalt er niet dan?

want het vervangen van bv de koppelcondensatoren kan veel meer opleveren.......
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ronnydepony

had duidelijk oversturing in het linkerkanaal.
ondertussen de biasadapter binnen en na meten bleek dat het verschil varieerde van ongeveer 22 mV tot 38 mV, dus de buizen waren duidelijk niet gebiased.

heb dit gedaan en nu is de klank wel beter.

wat die koppelcondensatoren betreft, volledig gelijk, als je het chassis en de gebruikte volumepotmeter bekijkt zijn er heel wat stukken van mindere kwaliteit.

dus hier is zeker nog veel mogelijk.

alleen is die printplaat een beetje vreemd om aan te werken, de soldeerpunten zitten aan dezelfde kant of de componenten.

dus besluit ik om alles zo te laten en mij te verdiepen in het buizenmateriaal via oa. TriodeDick enz. en zal mijn volgende versterker zelf bouwen.

groeten,
Ronny

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ronnydepony

wat zou jij dan modden ?

koppelcondensatoren, ja
volumepotmeter, ja
maar of dit alleen voldoende is, mijn kennis van buizenversterkers is daarvoor nog niet groot genoeg.

groeten,
Ronny

dre73

koppelcondensatoren lijkt me een heel fraai begin!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ronnydepony

OK, welk merk is dan goed ?
Moet ik op iets speciaals letten ?

groeten,
Ronny

dre73

de waarde bepaald een beetje de prijs......... :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ronnydepony

het gaat om 0.47 microF, 400V
4 stuks in totaal

het zouden dus die bruine C's zijn op bijgaande foto


ronnydepony

Alps Pot-meter kost 10.20
moet dat lineair of logaritmisch zijn ? (waarde is 50k)

Condensators :

Waarde 0.47 microF

Auricap : 11.45 Euro/st
Papier in olie (Russisch) :
       500V     5.20 Euro/st
       630V     6.80 Euro/st
Jupiter Bees Wax : 19.10 Eurost
Mundorf M-Cap Supreme Silvr Oil : 22.41 Euro/st

En dan Auri-Teflon : 170.00 Euro/st

Deze gegevens komen van AE-Europe.

Zijn er nog andere types of zit er hier reeds wat goed tussen.
Zijn er nog sites waar je dergelijke onderdelen kan kopen ?

Groeten,
Ronny

m9

sowieso log.
ik heb voor m`n nieuwe vv een stepped attenuator gekozen.
zo heb ik altijd maximaal 7 weerstanden in de signaalweg en een veel betere mechanische verbinding dan welke potmeter ook.

je zult deze waarschijnlijk niet kwijt kunnen maar ala.

ik betwijfel echter of je moet investeren in koppel c`s.

een project van triodedick met een tentlabs voeding en goede uitgangstrafo`s en dikke chokes in de voeding speelt de versterker die je nu hebt hoogstwaarschijnlijk helemaal het bos in maar de keus is aan jou naturlijk.

dre73

audyn cap+
audyn cap reference

beide erg goed in het dynamische bereik,de reference is enorm open en ook mijn favoriet.
sommige kunnen hem wel te hleder vinden.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ronnydepony

lang geleden, maar uiteindelijk toch hetvolgende gedaan:
voorversterkerbuisjes vervangen door JAN GE 5670 buisjes.
alle koppelcondensatoren in de voortrap vervangen door 0.22 uF en in de eindtrap door 0.47 uF.

nu staat het geluid mij aan, alhoewel ik denk dat ik nog iets kan verbeteren door de eindbuizen te vervangen.

zie de Jantzen Audio C's eens blinken  ;D ;D ;D

Ronny

dre73

hoe is de dynamiek vergeleken met de oude condensatoren?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ronnydepony

de C's zitten er nog maar een paar uur in.
had eerst de voorversterkerbuisjes vervangen en dat was al een openbaring.
al was het net of er een soort waas over de muziek ging en dat is nu wel volledig weg.
ik voel terug de bassen en dat hoog, wauw, dat scherpe is volledig weg, en als je luistert naar bvb. Private Investigations van Dire Straits, die akoestische gitaar is messcherp, je voelt Mark Knopfler trekken aan die snaren, tja die paar songs die ik reeds heb kunnen beluisteren zijn terug een plezier om naar te luisteren.

Ronny