Surround speaker met 2xFRS8.

Started by flipje81, December 14, 2011, 12:55:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

flipje81

Mijn HT setup bestond tot nu toe altijd uit:
HK AVR 335 (7.1 50Watt@4ohm per kanaal, in stereo 70Watt)
2x Eltax Libety 5+
2x Eltax liberty 3+
Eltax Liberty center

Om twee redenen wil ik de speakers vervangen:
1. Hoewel ik met muziek draaien over deze speakers dik tevreden ben, vind ik het geluid bij films matig. Ik heb geen echte surround beleving.
2. De belangrijkste reden, ik ben verhuist, mijn huidige woonkamer is gewoon te klein voor deze toch redelijk grote speakers.

Idee is nu om met een zo laag mogelijk budget zelf een leuk 5.0 setje (later subje erbij) te maken. Eisen:
-Zo klein mogelijke speakers.
-Sub zorgt onder 100HZ/120Hz voor het laag
-Moet ook leuk klinken als er een muziekje gedraaid word, maar hoeft niet audiofiel te zijn.
-Plaatsing van geluid tijden 5.1 gebruik moet goed zijn (dit mis ik in mijn huidige setup)

Zelf heb ik al wat vaker geƫxperimenteerd met de FRS8 van Visaton. En leek als ik ben , ben ik erg onder de indruk van deze speaker . In een 1,5 Liter kastje vond ik het erg leuk klinken (helder hoog, sterk midden en ook nog aardig wat laag).
Je zou zeggen, probleem opgelost.
Niet helemaal de FRS8 is gespecificeerd op 30Watt continu vermogen. Mijn versterker levert 50Watt.

Ik dacht zelf aan het parallel zetten van twee 8Ohms FRS8 in een gesloten behuizing van 10x20x10 zonder filtering.
Dit geeft in visaton Boxsim al een aardig resultaat.

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us
[/img].

Graag opmerkingen/suggesties/verbeteringen aan dit idee. Wat zou ik met filters kunnen doen. is het verstandig om twee FRS parrallel te zetten? Dat is het type vragen waar ik me zit.


sphere

Quote from: flipje81 on December 14, 2011, 12:55:57
Mijn HT setup bestond tot nu toe altijd uit:
HK AVR 335 (7.1 50Watt@4ohm per kanaal, in stereo 70Watt)

Niet helemaal de FRS8 is gespecificeerd op 30Watt continu vermogen. Mijn versterker levert 50Watt.
Dit is onzin. Verder niet onaardig bedoeld, maar jouw versterker kan 50 watt leveren. Zou een mooie boel worden, in jouw wereld moet je anders twee verschillende speakers voor stereo (70W) en surround hebben (50W).
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

flipje81

#2
Mm... heb jij wel goed gelezen of beschrijf ik het hierboven nou zo slecht?

De avr335  levert in surround modus max 50 Watt per speaker. Schakel je naar stereo modus dan kan hij aan de twee stereokanalen maxx 70Watt leveren. Waarom zou dit onzin zijn? Het staat in ieder geval zo in de handleiding en ik kan me er technisch ook wel een voorstelling van maken. Hij zou bv. een aantal kanalen kunnen bridgen.

De opmerking mbt twee verschillende soorten speakers begrijp ik ook niet. Zoals in de eerste post beschreven draai ik met ELTAX liberty+ . Dit is op zich al een voorbeeld van hoe het werkt. Namelijk je front speakers kunnen minimaal 70watt handelen zodat bij de stereo modus alles ook goed gaat.

Back on topic.
Met 1 FRS 8 per kanaal dan kan ik het vermogen mijn versterker niet optimaal benutten (lees ik zou de speaker waarschijnlijk een keer opblazen of er zou flinke vervorming optreden). Dus dacht ik aan twee FRS8 parallel.

Update:
Nofg even e.a. nagekeken; mijn versterker levert die 50 watt aan 8ohm. Met twee FRS 8 (8ohms versie) parallel krijg ik 4Ohm. Nou verwacht ik dat de versterker het wel trekt, maar bij 4 ohm levert de AVR dan ook bijna het dubbele vermogen (toch?). Dus dan ben ik weer terug bij af.

Daarom   het volgende:  2 FRS8 (4ohms versie!) in serie.
De grafiek:





sphere

Quote from: flipje81 on December 15, 2011, 09:47:33
Mm... heb jij wel goed gelezen of beschrijf ik het hierboven nou zo slecht?
Heel goed gelezen. Je maakt je zorgen over irrelevante zaken. Verdiep je wat meer in de respons, een mooie kast enz. Het vermogen dat jouw versterker moet leveren hangt namelijk van veel meer af dan de drivers, niet in de laatste plaats het gebruik van de volumeinstelling.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

flipje81

Zou je me dan misschien en klein beetje op weg kunnen helpen, met (wanneer mogelijk) wat concrete suggesties? Ik heb het idee dat ik hierboven zo volledig mogelijke informatie heb gegeven, maar ik ben absoluut een beginner. Jouw antwoorden zijn voor mij nog wat raadselachtig (ligt ongetwijfeld aan mij).

Wat betreft de volumeknop; ik wil graag voorkomen dat is een paar drivers opblaas omdat ik (of waarschijnlijker en derde) dat ding een keer "lekker" ver open draai. Ik heb tot nu toe altijd begrepen dat je je speakers  het best een beetje gelijk met je vesterkervermogen kunt kiezen om dit soort zaken te voorkomen.

PaulSQ

Ook met je huidige speakers zou je plaatsing goed moeten kunnen zijn, richt je daar dus eerst op... tenzij je gewoon zin hebt om iets te gaan bouwen, das ook een goede reden ;D

Hier vind je veel ontwerpen voor kleine breedband speakers http://www.juoiga.nl/. Ik denk dat 2 keer de visaton parallel en zonder filter een teleurstelling gaat worden, lees maar eens over bafflestep correctie.

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

flipje81

#6
Hey Paul,

Zoals in de openingspost staat zijn mijn huidige speakers ook gewoon te groot voor mijn woonkamer ( 4x4 maar helaas) vandaar dat ik ook graag naar kleine speakers wil. Ik ben overigens ook best bereid wat geluidskwaliteit in te leveren. Gewoon leuk filmpje kijken en muziek luisteren moet mogelijk zijn. Dus echt geen audiofiel gedoe.

In dat licht moet je ook jouw opmerking over bafflestep plaatsen. Op  http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=995 loopt daar trouwens een interessante discussie over. Imo bafflestep is denk ik op dit moment niet mijn grootste zorg.

Juoiga is inderdaad een leuke site had ik ok al gevonden. Ik ben met name gecharmeerd van de CT218, met de driver tangband W4-655C (eventueel de ct218BR en wellciht ooit een uitbreding naar versie met monacor tweeter (FATT ontwerp)

http://www.uibel.net/bauvor/fatt/gehaeuse.html

Ziet er ook wel mooi uit. Chassis is echter wel weer duurder dan 2x FRS8.