voedingstrafo`s voor buizen, waar?

Started by m9, November 22, 2011, 14:34:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

m9

Quote from: Erik van Voorst on December  3, 2011, 16:37:25
AUDIONOTE DAC-6 MATRIARCH  ;)

ben na 8 pagina`s kwijlen eventjes opgehouden met lezen :devil:.
mijn versterker klinkt geweldig maar is vergeleken met de pareltjes die jij tevoorschijn tovert nogal fugly.

als je zin hebt om nog een kastje voor een voorversterker te maken van ebben oid, be my guest.


Erik van Voorst (in memoriam)

Thanks maar ik ben/blijf voorlopig erg druk met de hobby  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

Quote from: paarslicht on December  3, 2011, 16:20:55
Audionote brengt kernen op de markt met Improved HiB, Super HiB en Ultra HiB materiaal. Dat zijn fantasie namen want
navraag bij de echte trafomateriaal fabrikanten levert op dat die namen niet voorkomen in hun catalogussen.
Ik schat in dat hun "Improved HiB" product minimaal 2x tot ca 3x te hoog geprijsd is en dat de "Ultra HiB" zeker 6x te hoog geprijsd is.
Dit alles uiteraard afgezet tegen andere HiB kernen.


Alles van Audio note  is te hoog geprijst als je naar de materiaal kosten kijkt  ;D
maar ze bouwen wel goeie trafo's hoor.
De Super en Ultra HiB benaming verschilt in de cryogne behandeling die kernen en complete  transformatoren ondergaan .
of er dan ook klankmatig verschil is dat weet ik niet.

paarslicht

Quote from: phy on December  4, 2011, 10:30:25
Alles van Audio note  is te hoog geprijst als je naar de materiaal kosten kijkt  ;D
maar ze bouwen wel goeie trafo's hoor.
De Super en Ultra HiB benaming verschilt in de cryogne behandeling die kernen en complete  transformatoren ondergaan .
of er dan ook klankmatig verschil is dat weet ik niet.

Dat AN goede trafo's bouwt is waarschijnlijk waar maar helaas ontbreken wel de meest basic meetgegevens van hun trafo's. Gewoon het kaf van het koren scheiden zou toch makkelijk moeten kunnen voor een trafo door wat metingen te doen. Pas daarna wordt het interessant als je de besten er uit hebt geselecteerd.

Volgens mij is het nonsens dat Audionote cyrogene behandelingen uitvoert op hun kernen/trafo's. Ik vind daar nl niets over terug in hun artikelen
en behalve dat is een cyrogene behandeling ook nog eens goedkoop uit te voeren.
Een HiB kern kost een paar tientjes (en het beste HiB een fractie meer). Koper ca. 10-12€ p/kg en wikkelen =uur prijs in China, Bulgarije, Nederland, England etc
De vraag is wil jij zijn Mercedes en tweede huis aan de Cote d'Azure betalen of wil je gewoon een normale prijs voor een trafo?

phy

#30
Tja Paarslicht dat is wat Peter qvortrup mij vertelde over de verschillende Hib versies verder weet ik er ook niets van.
Meet gegevens zijn niet interessant ze hebben eens een stuk of 20 ugt,s in groepsverband blind getest op 1 zelfde versterker ,en daar kwam AN als best klinkende uit de bus.
Qwa metingen was hij de slechtste niet zomaar slecht maar verschrikkelijk slecht!
toch vond iedereen dit de mooiste  trafo  ???
Ik vind ze ook altijd erg goed ondanks de prijs en het gaat om de klank niemand zet een plaatje op en gaat naar zijn meetapparatuur kijken.
Maar je hebt gelijk voor wat er aan materiaal aan zit is het VEEL te duur.

Ik zal eens kijken of ik nog iets over de test vind.

edit: nou die had ik snel gevonden
http://www.triodefestival.net/index.php?page=etf2009-shootout

paarslicht

Quote from: phy on December  4, 2011, 12:17:44
Tja Paarslicht dat is wat Peter qvortrup mij vertelde over de verschillende Hib versies verder weet ik er ook niets van.
Meet gegevens zijn niet interessant ze hebben eens een stuk of 20 ugt,s in groepsverband blind getest op 1 zelfde versterker ,en daar kwam AN als best klinkende uit de bus.
Qwa metingen was hij de slechtste niet zomaar slecht maar verschrikkelijk slecht!
toch vond iedereen dit de mooiste  trafo  ???
Ik vind ze ook altijd erg goed ondanks de prijs en het gaat om de klank niemand zet een plaatje op en gaat naar zijn meetapparatuur kijken.
Maar je hebt gelijk voor wat er aan materiaal aan zit is het VEEL te duur.

Ik zal eens kijken of ik nog iets over de test vind.

edit: nou die had ik snel gevonden
http://www.triodefestival.net/index.php?page=etf2009-shootout

Ik ben verschillende keren op dat triodefestival geweest en die shootouts daar zijn gewoonweg leuke avondjes waar je geen conclusies uit kunt (en dus ook niet mag) trekken. De testversterker die daar gebruikt werd is niet instaat om eventuele verschillen fatsoenlijk aan het licht te brengen gezien de zeer beperkte bandbreedte van die versterker.

Oh ja, er werd MONO geluisterd  :o

phy

Daar heb je helemaal gelijk in er worden al zoveel conclusies getrokken
Maar mono is wel een goede manier om iets goed te vergelijken

paarslicht

Quote from: phy on December  4, 2011, 13:23:02
Daar heb je helemaal gelijk in er worden al zoveel conclusies getrokken
Maar mono is wel een goede manier om iets goed te vergelijken


Totaal mee oneens, dit is een zeer slecht vergelijk zelfs. Tenzij je de testtafel bedoeld.

Wil je ruimte weergeven dan zul je toch echt stereo nodig hebben.

phy

Quote from: paarslicht on December  4, 2011, 13:27:29
Totaal mee oneens


Dat kan
Ik verkies qua weergave zelfs vaak mono boven stereo.



paarslicht

Quote from: phy on December  4, 2011, 15:29:39
Dat kan
Ik verkies qua weergave zelfs vaak mono boven stereo.




Dat is een hele merkwaardige afwijking. Je kunt zo onmogelijk klassiek beoordelen. Ook plaatsing van muziekinstrumenten
bij andere stijlen is dan twijfelachtig.


m9

 :crazy: zojuist bericht gekregen van partsconnexion dat m`n trafo`s nog niet zijn binnengekomen van hammond.

inmiddels bijna een maand geleden dat ik ze besteld heb, waarom moet dat allemaal toch zo lang duren zou je denken.

Arno P

Quote from: m9 on December 13, 2011, 04:48:27
:crazy: zojuist bericht gekregen van partsconnexion dat m`n trafo`s nog niet zijn binnengekomen van hammond.

inmiddels bijna een maand geleden dat ik ze besteld heb, waarom moet dat allemaal toch zo lang duren zou je denken.


Jukeboxrevival was misschien sneller geweest

m9

en weer een linkje toegevoegd aan m`n favorieten :).

tx arno.

hoe is het met de marquee?

heb je dat peaking circuit op je vim zitten?

m9

#39
alle trafootjes zijn binnen en ook heb ik al het hout waar de aikido in gehuisvest zal gaan worden.
heb voor de cinch connectors voor neutrik gekozen en voor de interne bedrading van deze zal 0,4mm fijn zilverdraad gebruikt worden afkomstig van ae europe, welke ik hopelijk begin volgende week binnen heb.
de houtsoort is kersen en wordt momenteel onder handen genomen door iemand die veel vakkundiger is dan ik wat betreft hout bewerken.

als deze aikido klaar is zal er nog een phono aikido bijkomen (nagenoeg hetzelfde als de gewone aikido) met 6n1p en 6n23p buizen en een menno van der veen mc10 step up trafo.

m9

#40
damn, nog steeds m`n zilverdraad niet binnen dus het bedraden van de versterker laat nog even op zich wachten.

de kast van kersenhout en 3 laklagen zal er schitterend uitzien.

hierna de phono aikido nog in een nette behuizing proppen en we zijn klaar met versterkers bouwen waarna het project leisteen bewerken volgt voor m`n nieuwe aanwinst de lenco l75.

heb al een as212 armpje via ebay weten te bemachtigen en daarna nog een mooi mc-element voor niet al te veel geld zien te krijgen(mc30 rondo bronze spu oid).