Wireless streamen. Hoe krijg ik de max?

Started by Xstream, November 21, 2011, 16:10:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xstream

Ik ben sinds kort verhuist en wil ideaal gezien een wireless netwerk opzetten om m'n media te streamen, ook BluRay.
Nu is vooral dat laatste nogal een uitdaging. Gek genoeg zeggen de stats dat het kan, maar in de praktijk is 't me nog niet gelukt. Dus ik ben benieuwd wat ik moet veranderen om dit te verbeteren.

Huidige situatie:
- TP-Link TL-WR1043ND router (300Mb/s wireless) beneden.
- Dune Smart D1 op de 2e verdieping, kamer erboven, welke alleen wired aansluiting support. Dus moet uitgebreid worden met een USB wireless adapter.

Nu heb ik wat tests gedaan vanaf m'n PC die in dezelfde kamer staat als m'n Dune. Ik maak hierbij gebruik van een Sitecom 300N Wireless USB adapter. Met WirelessMon wordt aangegeven:
Bandwidth: 162 Mb/s
Signaal sterkte: -49 dBm / 51%

Streaming ging een film van +- 20 Mb/s nog goed, maar 30Mb/s gaat mis (haperen, zowel geluid als beeld).
Wat dus een beetje tegenstrijdig is met de statistieken die ik voorgeschoteld krijg. Tenzij ik 't concept niet helemaal snap en ik aan e.e.a. voorbij ga.

Nu zat ik even op Hardware.info te kijken en daar zag ik routers met een veel grotere doorvoersnelheid (WAN -> LAN):
http://nl.hardware.info/productinfo/benchmarks/9/Routers?products[]=87872&specId=914

Nu vraag ik me af, zou een snellere router, met evt. meer bereik dit oplossen?
Of zit de bottleneck sowieso in de USB adapter?
De snelste die ik kan vinden op Tweakers.net is 450Mb/s. http://tweakers.net/pricewatch/293573/belkin-usb-adapter-play-n750-(f9l1103az).html
Dus daar is niet direct heel veel winst mee te behalen vermoed ik?

Zijn er netwerk kenners hier die me een beetje wegwijs kunnen maken?

Alvast bedankt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Rob_Dingen

Hoi

Die snelheid heb je niet nodig.
Meestal ligt het aan de hardware die je gebruikt want streamen gaat al via een 100mbit netwerk (12Mb)

Ik werk hier met een nas en een PCH-C200 en stream eigenlijk alleen blu-ray en heb geen probleem.

Rob

Xstream

Dat het aan m'n hardware ligt is duidelijk.
Het rare is dat de metertjes dus ruim boven de benodigde bandbreedte komen, echter haal ik 't in de praktijk dus niet.

Je streamt wel Wireless, of 100Mbit wired? Want dat scheelt nogal.

Welke NAS gebruik je?
Ik heb hier een Synology DS1511+, geen lullig dingetje. Al lijkt in de wisselwerking NAS <-> Router te zitten lijkt me. Want de metertjes berekenen alleen de PC route naar de router. Dus daarna, richting NAS, gaat 't dan waarschijnlijk mis.

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Bart_M

Dit ga je wireless niet voor elkaar krijgen. Helaas is dit nog steeds te instabiel op deze bandbreedtes.
De buffergrootte is gewoon niet groot genoeg om de dipjes op te vangen.

Xstream

Die Netgear heeft een gemeten Wan -> Lan doorvoersnelheid van 904Mbit/s. Zou dit dan niks uitmaken? Is het niet zo dat de buffer groter wordt bij deze snelheden? Zo niet, dan lijkt het me meer een software ding?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Bart_M

Sluit hem eens aan via een kabel, als het dan wel feilloos werkt, ligt het aan de wireless verbinding.

Xstream

Wired gaat goed idd. Zo had ik 't in m'n vorige woning (was toen praktischer als huidige situatie, vandaar).
Ik vind 't alleen gek dat ik schijnbaar makkelijk 160Mbit moet kunnen halen volgens test tooltjes, maar dat als ik iets kopieer naar m'n NAS bijv. ik niet meer dan 40 ~ 50 Mbit haal. Zelfs met dropouts zou ik gemiddeld toch hoger moeten halen. Dus wil gewoon weten waar m'n bottleneck zit en wat evt. mogelijk is om 't te verbeteren.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Raphie

N is niet alltijd N, daarmee bedoel ik, je client kan aangeven dat die op 300Mbit connect, maar de performance kan slechter zijn als 54G
tweaken en throughput real life testen met bestanden copieren is het advies.
Dan nog kan de performance verschillen door activiteit op nabij gelegen netwerken.
Ik zit thuis in de gelukkige situatie dat ik WEL BluRay images zonder problemen kan kijken, gewoon een gelukkige combinatie van router (Thomson) en Dune chipset
JBL PRX Power!

Xstream

Hoe heb je de Dune dan verbonden met je netwerk? Of zijn er ook Dune modellen met ingebouwde wireless adapter? Of gebruik je een USB adapter?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Raphie

JBL PRX Power!

Xstream

Net nog even een test gedaan met Lan Speed Test tool. 2000MB file verstuurd van PC -> NAS:
Writing: 94.9299120 Mbps
Reading: 70.9287280 Mbps

Dus dat zou goed genoeg moeten zijn. Ik ga 't later eens proberen op de Dune, moet de boel nog even opzetten. Wellicht dat het icm de Sigma chip beter gaat met video streamen dan op m'n PC.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub