Blu-Rays Ongecomprimeerd .....Hoe zie ik dat ?

Started by Erik van Voorst (in memoriam), November 20, 2011, 14:49:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

magicbas

Er zit verschil in grootte (door de compressie techniek) tussen Dolby TrueHD en DTS-HD MA. Het is echter niet een verschil van 8gb zoals je in je voorbeeld aanhaalt. Het exacte verschil is ongetwijfeld te berekenen, maar ik weet zo snel die formule niet.
Een HD audio track van een normale film is tussen de 2 en 6 gb. Dus 8 GB verschil op een film van 28gb totaal is niet enkel aan audio toe te schrijven.
Enige jaren geleden heb ik hiermee geƫxperimenteerd en het verschil was in mijn herinnering hooguit 1 of 2 gb. De meest logische rede voor remuxers om een TrueHD track om te zetten naar een DTS-HD MA track is de compatibiliteit met de afspeelapparatuur en dus niet zo zeer de hoeveelheid data die dit met zich meebrengt.
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Amp: Marantz NR1607 | Metrum NOS DAC Octave | Emotiva UPA-1 (x2)
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210
Display: Samsung UE55HL8500L

riwi

Quote from: master30 on February 10, 2013, 22:26:28
Kortom wordt er toch mee geknoeid?
De beste check is om met bdinfo en/of mediainfo te checken wat de 'schrijvende' applicatie was. Als dat x264 is dan is de video niet 100% intact.

Mogelijk maken ze van een 24bit TrueHD toch een 16 bit DTS-HD?

En inderdaad : TrueHD is niet backwards compatible en wordt altijd op een bluray vergezeld door een schaduw track met DD5.1
Een DTS-HD track heeft een core gedeelte dat gewoon backwards compatible is met DTS

Misschien is het weglaten van die schaduw DD5.1 track ook wel een paar MB winst ;)

Martinus

Quote from: master30 on February 10, 2013, 22:26:28
Ja, ik zie als  alleen een film met truehd bv 28gb is, volgens de link hierboven ergens, en na een remux met dts hd-ma rond 20gb,
Kortom wordt er toch mee geknoeid?

in een remux laten ze altijd het "eng" geluidsspoor over, alle andere worden weggelaten. Europese BR's zijn wel eens met meer dan 6 talen beschikbaar, dan kan je best winst halen als je alleen eng overhoudt.
............

master30

Quote from: Martinus on February 11, 2013, 08:03:56
in een remux laten ze altijd het "eng" geluidsspoor over, alle andere worden weggelaten. Europese BR's zijn wel eens met meer dan 6 talen beschikbaar, dan kan je best winst halen als je alleen eng overhoudt.

Dan zal het wel zo iets zijn,

Als ik kijk naar bv MIB 1, die is geremuxed en disksize 20,714,295,396 bytes
op de link hier naar avsforum staat 29,272,332,288 movie size (http://www.avsforum.com/t/760714/unofficial-blu-ray-audio-and-video-specifications-thread/510#post_14364375 )
Ik vergelijk dan wel een uk release waarschijnlijk met een eu release.

Als ik mib 2 neem dan ligt het overigens wel aardig bij elkaar met de file size van de movie only
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

master30

Welke bitrate is nog acceptabel bij een bd25 reƫncoded versie, ofwel;

Bij hoeveel Mbps ga je echt inleveren op beeld kwaliteit tov de originele bitrate? onder 15? onder 20?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

riwi

Da's afhankelijk van de inhoud van het beeld. Een film met veel actie en snelle beelden heeft een hogere bitrate nodig dan een film met voornamelijk stilstaande beelden. Ook een film met grain heeft meer bits nodig bij een re-code dan een strakke / digitale film.

Eigenlijk zijn recodes altijd een beetje jammer. Maar met 20mbit kom je wel ver.