Blu-Rays Ongecomprimeerd .....Hoe zie ik dat ?

Started by Erik van Voorst (in memoriam), November 20, 2011, 14:49:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik probeer al een tijdje een soort rode draad te ontdekken in het zoeken van ongecomprimeerd HD Materiaal op de aanbiedende sites. ;)

Ik weet van het BD25 en BD 50 bestaan....maar blijf moeite hebben.
Het voor de handliggende zoals speelfilms van 30 gig en hoger is natuurlijk geen probleem...

Waar moet ik nu opletten....

Voorbeeld :...kan een Bluray Film van 10 Gig een ongecomprimeerde maar bv gestripte BD25 zijn ??

Tot nu toe kijk ik naar de aanbieders en probeer grof in te schatten wanneer hij ongecomprimeerd is....maar ik kom niet verder dan bv 30 is meer dan 20.... :-[ ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

riwi

Ik kijk meestal op een ander forum voor bluray rips. Dan wordt er een printout van de bdinfo bij gedaan en kan je video bitrate en audiotrack informatie zien. Deze info wordt soms ook wel in de .nfo meegepost.

Maar als er "remuxed" instaat dan is de video onaangetast, maar er zijn talen of audio tracks gestript en bv nl ondertitels toegevoegd.

hdvisuals moet je altijd laten liggen ivm passwords. Realmom zijn meestal wel full, maar ook gepassword, hoewel die makkelijker te vinden zijn.

Als er in de titel x264 staat betekent dat dat men x264.exe heeft gebruikt om de video te re-coden. Deze zijn dus nooit 'onaangetast' dat is met de meeste mkv bestanden zo tenzij er -remuxed- oid in staat. Meestal is dan ook DTSHD en TrueHD omgezet naar het iets standaard DTS.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Hopjesvla

Even voor de duidelijkheid, ook een film op Blu-ray is gecomprimeerd. Op een BD50 ook. Als een film uncompressed in full HD wordt opgeslagen heb je het over bestanden van 400GB+.

Hier wat info over gebruikte codecs bij blu-ray (van wiki):

For video, all players are required to support MPEG-2 Part 2, H.264/MPEG-4 AVC, and SMPTE VC-1.[97] MPEG-2 is the compression standard used on regular DVDs, which allows backwards compatibility. MPEG-4 AVC was developed by MPEG, Sony, and VCEG. VC-1 is a compression standard that was mainly developed by Microsoft. BD-ROM titles with video must store video using one of the three mandatory formats; multiple formats on a single title are allowed.
The choice of formats affects the producer's licensing/royalty costs as well as the title's maximum run time, due to differences in compression efficiency. Discs encoded in MPEG-2 video typically limit content producers to around two hours of high-definition content on a single-layer (25 GB) BD-ROM. The more-advanced video formats (VC-1 and MPEG-4 AVC) typically achieve a video run time twice that of MPEG-2, with comparable quality.
MPEG-2 was used by many studios (including Paramount Pictures, which initially used the VC-1 format for HD DVD releases) for the first series of Blu-ray Discs, which were launched throughout 2006.[98] Modern releases are now often encoded in either MPEG-4 AVC or VC-1, allowing film studios to place all content on one disc, reducing costs and improving ease of use. Using these formats also frees a lot of space for storage of bonus content in HD (1080i/p), as opposed to the SD (480i/p) typically used for most titles. Some studios, such as Warner Bros., have released bonus content on discs encoded in a different format than the main feature title. For example, the Blu-ray Disc release of Superman Returns uses VC-1 for the feature film and MPEG-2 for some of its bonus content.[99] Today, Warner and other studios typically provide bonus content in the video format that matches the feature.


Maar je doelt natuurlijk op EXTRA compressie bij 'gratis downloads'. Dan moet je zoals mijn voorganger zegt op 'remuxed' letten.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ja, ik doel op dat laatste ...ik wil graag ongecomprimeerd t.o.v. het origineel (de Blu-Ray) kijken.

Dat zal in de praktijk wel tussen de 15 en de 40 Gig  zijn (film only) vandaar de onzekerheid.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

riwi

Quote from: Erik van Voorst on November 21, 2011, 10:45:51
Dat zal in de praktijk wel tussen de 15 en de 40 Gig  zijn (film only) vandaar de onzekerheid.

20G is wel een goede richtlijn. Alle originele zijn boven de 20GB.

Ook is bij Full rips van 45GB vaak dat als je de extra's + wat talen weg stript er maar 28-32GB over voor alleen de hoofdfilm.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: riwi on November 21, 2011, 17:33:00
20G is wel een goede richtlijn. Alle originele zijn boven de 20GB.

Ook is bij Full rips van 45GB vaak dat als je de extra's + wat talen weg stript er maar 28-32GB over voor alleen de hoofdfilm.


Nope er zijn helaas ook originelen (film only) tussen de 13 en 20 gig (ongecomprimeerd)  ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

riwi

Quote from: Erik van Voorst on November 21, 2011, 18:27:20
Nope er zijn helaas ook originelen (film only) tussen de 13 en 20 gig (ongecomprimeerd)  ???

Die was ik nog niet tegen gekomen.

Als je er een hebt en je twijfelt of ie origineel is of ge-recode : Dan kan je met bdinfo de videocodec checken. Alle recodes zijn met x264 gedaan.

http://www.videohelp.com/tools/BDInfo

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik zal die lijst eens opzoeken met ongecomprimeerde Blu-rays "Film Only" daarvan was een procent of 10 zelfs zo een 11-13 Gig  :o
Ik heb die lijst niet opgeslagen want de meest films waren niet mijn smaak en die paar overigen had ik al... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Ik zou op de gemiddelde bitrate letten en die is dus afhankelijk van de filmduur  ;) .
Dus op IMDB de filmduur opzoeken en vermenigvuldigen met een goede (gewenste) bitrate.
Als die gemiddeld rond de 25Mb/s is dan zit je behoorlijk goed.

Film van 60 minuten zal dan rond de 11 Gig of hoger zitten
Film van 90 minuten zal dan rond de 17 Gig of hoger zitten
Film van 120 minuten zal dan rond de 23 Gig of hoger zitten

Alleen full rips met extra docu's en behind the scenes zullen dan flink afwijken maar altijd naar boven toe dus zit je altijd safe.

Erik van Voorst (in memoriam)

Kijk dat zijn leerzame "ezelsbruggetjes"... :D

Bedankt jongens  ;)

Net weer 2 TB extern erbij gehaald voor mijn Oppo "ongecomprimeerde....uhhh.... back-ups"  :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Robert

Kijk eens naar de NEW Unofficial Blu-ray Audio and Video Specifications Thread op AVS Forum.
Daar staat 80-90% van alle Blu-ray titels op met volledige BDInfo log waarbij ook de "Movie Size" (alleen de film) en "Disc Size" (film plus extra's) genoemd wordt.

Voor de kleinste "Movie Sizes" moet je bij Warner Bros. zijn met o.a. Firewall, 16 Blocks en Constantine.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Robert on November 25, 2011, 01:07:04
Kijk eens naar de NEW Unofficial Blu-ray Audio and Video Specifications Thread op AVS Forum.
Daar staat 80-90% van alle Blu-ray titels op met volledige BDInfo log waarbij ook de "Movie Size" (alleen de film) en "Disc Size" (film plus extra's) genoemd wordt.

Voor de kleinste "Movie Sizes" moet je bij Warner Bros. zijn met o.a. Firewall, 16 Blocks en Constantine.

In mijn Favorieten gezet ...die was ik dus kwijt  8)

EDIT: Bij nader inzien is jouw link VEEL uitgebreider....thanks  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi nieuwe vraag..... ;D

Ik heb zojuist naar True Lies gekeken 14 gig.
Deze is niet uit op Bluray, maar ik vond hem scherper dan mijn dvd.

In de link las ik HDTV.....ik ben nieuw in deze materie maar gaat het hier dan om een opname van de tv ?..
En zou dit dan ook gecomprimeerd zijn (zag af en toe best wel wat onscherpte waarvan ik dacht......hmmmmm.?)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Robert

Quote from: Erik van Voorst on December  5, 2011, 23:32:34Hoi nieuwe vraag..... ;D

Ik heb zojuist naar True Lies gekeken 14 gig.
Deze is niet uit op Bluray, maar ik vond hem scherper dan mijn dvd.

In de link las ik HDTV.....ik ben nieuw in deze materie maar gaat het hier dan om een opname van de tv ?..
En zou dit dan ook gecomprimeerd zijn (zag af en toe best wel wat onscherpte waarvan ik dacht......hmmmmm.?)

Dat is waarschijnlijk de bekende HDTV opname uit Amerika (broadcast), meestal van filmzenders zoals HBO.
Oorspronkelijk hoort het een .ts bestand (MPEG-2 Transport Stream) te zijn.

Er is nog een betere versie te vinden, namelijk de D-Theater versie (23,9 GB) die is uitgebracht op JVC's D-VHS systeem (inmiddels ingehaald door Blu-ray).
Het mooie van de D-Theater versies van films die nog niet uit zijn op Blu-ray is dat ze stukken beter zijn in zowel beeld- als geluidskwaliteit dan een HDTV broadcast.
Zo heeft True Lies een full-bitrate DTS track van 1509 Kbps en de video heeft een hoge (constante) bitrate van 21,5 Mbps.

Bij HDTV is video en audio altijd (zwaar) gecomprimeerd (compressed) vanwege bandbreedte restricties.
Zo is voor video maximaal 20 Mbps beschikbaar en voor audio wordt er meestal gekozen voor (lossy) Dolby Digital in de laagste bitrate variant van 384 Kbps (DVD heeft vaak het iets hogere 448 Kbps).
Op Blu-ray is video nog steeds (lossy, met verlies) gecomprimeerd alleen minder sterk d.m.v. hogere bitrate (max. 40 Mbps voor video en max. 8 Mbps voor audio).

De audiovarianten op Blu-ray zijn in te delen in 4 categorieën:

DD/DTS: lossy en compressed (met verlies en zwaar gecomprimeerd)
DD+/DTS-HD HR: lossy en compressed (met verlies, maar minder sterk gecomprimeerd c.q. hogere bitrate, ook wel high-resolution codecs genoemd)
LPCM: lossless/uncompressed (verliesvrij, maar ongecomprimeerd dus meer ruimte kwijt)
TrueHD/DTS-HD MA: lossless/compressed (verliesvrij, maar ruimtebesparend t.o.v. LPCM)

Ik had natuurlijk ook kunnen volstaan met "alle video en audio is compressed m.u.v. LPCM bij audio", maar dat is lang niet zo vriendelijk/leerzaam ;D

Hier staat een mooi overzichtje over audioformaten.

Erik van Voorst (in memoriam)

Heel helder... ;)

En nu de hamvraag....weet jij die DTheater versie van True Lies te vinden... :hehe:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Robert

Quote from: Erik van Voorst on December  6, 2011, 08:49:16Heel helder... ;)

En nu de hamvraag....weet jij die DTheater versie van True Lies te vinden... :hehe:

Uiteraard ;D

Is te vinden in de nieuwsgroepen onder de naam "dth-TrLi" in "a.b.hdtv.repost" (zo'n 290 dagen oud).

En als je nog meer vragen hebt, shoot! :)

Erik van Voorst (in memoriam)

Gaaafff....want ik heb wel de D-Theater versie maar van 14 gig... ;)

Vanavond eens bekijken... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

m9

Quote from: Hopjesvla on November 21, 2011, 10:19:40
Even voor de duidelijkheid, ook een film op Blu-ray is gecomprimeerd. Op een BD50 ook. Als een film uncompressed in full HD wordt opgeslagen heb je het over bestanden van 400GB+.

Hier wat info over gebruikte codecs bij blu-ray (van wiki):

For video, all players are required to support MPEG-2 Part 2, H.264/MPEG-4 AVC, and SMPTE VC-1.[97] MPEG-2 is the compression standard used on regular DVDs, which allows backwards compatibility. MPEG-4 AVC was developed by MPEG, Sony, and VCEG. VC-1 is a compression standard that was mainly developed by Microsoft. BD-ROM titles with video must store video using one of the three mandatory formats; multiple formats on a single title are allowed.
The choice of formats affects the producer's licensing/royalty costs as well as the title's maximum run time, due to differences in compression efficiency. Discs encoded in MPEG-2 video typically limit content producers to around two hours of high-definition content on a single-layer (25 GB) BD-ROM. The more-advanced video formats (VC-1 and MPEG-4 AVC) typically achieve a video run time twice that of MPEG-2, with comparable quality.
MPEG-2 was used by many studios (including Paramount Pictures, which initially used the VC-1 format for HD DVD releases) for the first series of Blu-ray Discs, which were launched throughout 2006.[98] Modern releases are now often encoded in either MPEG-4 AVC or VC-1, allowing film studios to place all content on one disc, reducing costs and improving ease of use. Using these formats also frees a lot of space for storage of bonus content in HD (1080i/p), as opposed to the SD (480i/p) typically used for most titles. Some studios, such as Warner Bros., have released bonus content on discs encoded in a different format than the main feature title. For example, the Blu-ray Disc release of Superman Returns uses VC-1 for the feature film and MPEG-2 for some of its bonus content.[99] Today, Warner and other studios typically provide bonus content in the video format that matches the feature.


Maar je doelt natuurlijk op EXTRA compressie bij 'gratis downloads'. Dan moet je zoals mijn voorganger zegt op 'remuxed' letten.

kan makkelijk meer dan 1tb zijn.

master30

Als men truehd naar dts ma remuxed neemt, dan zijn ze meestal 20-25 gb, ze zouden dus op een singel layer bd passen.
Hoeveel gb scheelt het eigenlijk als ze dit doen?
Met de beeld kwaliteit gebeurt dan toch niets bij een remuxed versie?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Martinus

Quote from: master30 on February 10, 2013, 18:29:34
Als men truehd naar dts ma remuxed neemt, dan zijn ze meestal 20-25 gb, ze zouden dus op een singel layer bd passen.
Hoeveel gb scheelt het eigenlijk als ze dit doen?
Met de beeld kwaliteit gebeurt dan toch niets bij een remuxed versie?


Truehd is van dolby, dat andere van dts. Is dat uberhaupt te doen? Ik geloof van niet.
Klopt, remux is orginele bitrate.
............

magicbas

Je kan een TrueHD audio spoor omzetten naar DTSHD-MA, omdat het lossless is. Het is namelijk verlies vrij om van TrueHD een LPCM track te maken. Vervolgens kan je dan ook verlies vrij van die LPCM track een DTSHD-MA track maken...
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Amp: Marantz NR1607 | Metrum NOS DAC Octave | Emotiva UPA-1 (x2)
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210
Display: Samsung UE55HL8500L

riwi

Ik denk dat de vraag van master30 is dat : indien je een audio track lossless omzet van TrueHD naar DTS-HD-MA, hoeveel winst/verlies boek je dan kwa omvang van het bestand?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee.

Ik weet wel dat TrueHD gebeurt op basis van MLP Meridian Lossless Compression net als DVD-Audio.
Volgens mij is DTS-HD inderdaad efficienter kwa compressie, maar ik heb geen idee hoeveel het scheelt.

Martinus

Quote from: magicbas on February 10, 2013, 21:29:37
Je kan een TrueHD audio spoor omzetten naar DTSHD-MA, omdat het lossless is. Het is namelijk verlies vrij om van TrueHD een LPCM track te maken. Vervolgens kan je dan ook verlies vrij van die LPCM track een DTSHD-MA track maken...

Morgen eens proberen...
............

master30

Quote from: riwi on February 10, 2013, 21:42:30
Ik denk dat de vraag van master30 is dat : indien je een audio track lossless omzet van TrueHD naar DTS-HD-MA, hoeveel winst/verlies boek je dan kwa omvang van het bestand?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee.

Ik weet wel dat TrueHD gebeurt op basis van MLP Meridian Lossless Compression net als DVD-Audio.
Volgens mij is DTS-HD inderdaad efficienter kwa compressie, maar ik heb geen idee hoeveel het scheelt.

Ja, ik zie als  alleen een film met truehd bv 28gb is, volgens de link hierboven ergens, en na een remux met dts hd-ma rond 20gb,
scheelt dat echt zoveel? het zijn toch beidde de nieuwe geluidsporen sinds hd.

Ik dacht dat vroeger een dts spoor toch meer volume had dan een 5.1 spoor.

Kortom wordt er toch mee geknoeid?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.