Uitleg speakerbouw

Started by INIURIA, November 18, 2011, 12:39:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

INIURIA

Beste bouwers,

Ik loop al een tijdje met de gedachte om zelf speakers te bouwen van bestaande componenten. Heb een verzameling speakers staan die onderdelen kunnen leveren. Wat ik in principe zou willen doen is een 3-weg speaker aanpassen door de baswoofer te vervangen door een groter exemplaar om nog lager te kunnen gaan zonder subwoofer.

Zo heb ik bijvoorbeeld een setje Magnat All Ribbon 5M.



Continue belastbaarheid    80  Watt
Muziek belastbaarheid    140 Watt
Frequentiebereik    28 - 34000 Hz
Impedantie    4 -- 8 Ohm
Gevoeligheid    1,4 Watt
Systeem    3 weg

Stel ik maak een nieuwe kast (zuil) en vervang de baswoofer voor een 15 inch die ik aan de zijkant inbouw om de zuil nog enigszins slank te houden.

Welke aanpassingen zou het filter dan moeten ondergaan en kan je dit zelf? Ik zeg niet dat ik het ga doen maar ben wel benieuwd of je zonder veel technische aanpassingen en kosten een aardige speaker kan bouwen.

Bij voorbaat dank.




dre73

makkelijker zou zijn een losse kast er onder met een actieve woofer en de gewone speaker intact laten.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

INIURIA

#2
Schiet me ineens iets te binnen...

Als ik het zou gaan doen is het voor mijn studio om opgenomen muziek te luisteren. Hiervoor heb ik 2 Tannoy QA 605 speakers echter deze gaan niet zo laag als mijn studio monitoren.



De versterker die ik heb voor de studioruimte is de AX900 van Yamaha, voldoende power dacht ik zo.



Als ik nou 2 woofers (passief) in elk een aparte behuizing plaats met een filter die de frequentie pakt waar de Tannoys ophouden? Kan ik deze dan gewoon op de B luidsprekeraansluiting links en rechts toepassen? Zo ja, zijn die filters zo te koop of simpel in elkaar te solderen? Moet ik ondanks dat dit een redelijk beest van een versterker is nog ergens rekening mee houden zoals impedantie e.d.?

Bedenk me ineens dat ik dan het volume niet apart kan regelen... toch een actieve sub beter? Zo ja, hoe sluit ik die aan op een stereo versterker?

Wederom dank.




dre73

het rendement zal inderdaad het grootste probleem zijn......
actief is toch wel een heel stuk makkelijker.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Wijx wondere wereld

Filter kopen gaat niet ze makkelijk. Je moet toch alles afstemmen.

Actieve sub sluit je aan de pre-out van de versterker of op de tape-out van de versterker en anders moet je solderen
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

PaulSQ

Koop een actieve subwoofer met high level inputs, das de makkelijkste oplossing, en heeft zeer waarschijnlijk het beste resultaat.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS