Hoe klinkt deze subwoofer in 198 liter kast?=147 liter en klinkt zeer goed!

Started by Liber0, November 1, 2011, 12:56:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Dat is een mooie combinatie om de TC woofer aan te sturen.

mocht de kast toch te lomp zijn, dan kan je toch altijd een kleinere kast bouwen.

lijkt me een mooi project.

morca

Ik zie de huidige inhoud niet staan,150 weet je zeker.

Tja je krijgt zoveel tips,ik bouw altijd een kist en woofer maar 1 keer altijd meteen goed,wil men het zelf doen moet ik het later weer anders maken omdat het niet ok klinkt.

Zie Keyser en ook Ejorne zijn reactie,die weet ook wat ik bedoel binnenkort moet ik zijn kist van de minimale maat kleiner maken omdat dit toch niet bevalt.
Met die DSP van jouw moet je gewoon 50 a 60 liter doen .ik moet hem dan eerst invoeren.Weet het niet exact.
Betere group delay,woofer speelt veel strakker en sneller in een kleine kist.
En groot lomp en traag in een grote kist ,zo kan ik het het beste omschrijven.

Mooie unit trouwens

yorkie13

49 x 58x 70 cm staat vermeld als buitenmaten

uitgaande van 25 mm mdf > ongeveer 44 x 53 x 65 = 151 liter

gaat nog braking af, en bij 30 mm mdf dus zelfs netto nog kleiner.

Martijn M

Morca,
ik heb toch andere ervaringen met subs met een lage Q dan jij. In principe ben ik het met de anderen eens dat je, als formaat geen belangrijke rol speelt, meestal moet mikken op een Q van 0,7 of iets lager.
Dutch & Dutch

morca

Quote from: keyser on November  2, 2011, 17:26:56
Morca,
ik heb toch andere ervaringen met subs met een lage Q dan jij. In principe ben ik het met de anderen eens dat je, als formaat geen belangrijke rol speelt, meestal moet mikken op een Q van 0,7 of iets lager.
Ok duidelijk,maar niemand beantwoord mijn vraag bedenk ik opeens.
Als ik met de DSP bijregel veranderd die Q toch ook,best kans dat ik dan een andere waarde heb
Zit net te kijken in WINisd maar kan het niet vinden,misschien verkeerd gekeken.

Keyser hoe werkt dat dan? Of is het een vaste waarde onafhankelijk van hoe de DSP staat.

Blijf het apert vinden dat org sub,s vaak wel heel klein zijn....

yorkie13

toevoegen van parametrische Eq in WinISD ?


Liber0

Wat is het klank verschil tussen 198 liter en 151?

En evt een 75 liter kast sealed?

Wat zou een baspijp aan klank verbetering kunnen brengen?

Ik heb in principe de kast met woofer gekocht

yorkie13

ga eerst eens spelen met de hudige kast, mooie sub map erbij en kijk wat je hebt.

15 inch kan idd in een kleinere sealed kast, ongeveer 75 liter.



Liber0

Nou hij staat in de kamer de exacte binnenmaten zijn:

LxBxH  63,7 cm X 45 cm X 53,5 cm          ex bracing en volume woofer,     ook zit er een kistje achterop van circa 1 liter


Ik heb hem aangesloten zonder de DSP inregeling,

ik moet nog meten en even beetje experimenteren met de plaatsing


morca

gaaf man ,we zijn benieuwd hoe hij klinkt,afstellen met dsp word meten met REW  ;)
Hopelijk kom je dan weer even in me meettopic voorbij  ;)
Ben erg benieuwd tot waar deze TC gaat ,ik heb ze wel eens in het oog om ook eens wat mee te bouwen.

Liber0

Vandaag gemeten REW 1 dipje op 31,5 Hz met gain 5 bandbreedte 4 recht gezet voor de rest vlak?? er staat nu maar 1 filterbankje in de behringer DSP 1124

Komt misschien omdat ie naast de luisterpositie staat Wat een enorme sub woofer zoon 15" !!

Bij de eerste muziekstukjes wel gelijk kippevel! ..clannad Bridge of tears... Enya the longships Yello touch geheel gedraaid en ERA allemaal schitterend   en vooral rustig en lijkt het volkomen
vervormingsvrij??

Het klinkt gemakkelijk en moeiteloos strak en gecontroleerd wat een enorm diepe bas (op REW onder de 10 Hz! moet even kijken of dat wel klopt...)

Zal morgen even kijken of ik die resultaten hier op Morca's topic kan krijgen

Mijn vrouw vind de kast veel te groot ....wie kan een goede kleinere kast ontwerpen? eentje die zeker 15Hz haalt? mag met of zonder poort? Zo klein mogelijk voor deze 15"

Fotoos:





Dubbele bracing op 1/3 en 2/3 van de kast








ANTI waf wasmachine ....vrouw vond het helemaal niets.. :nowink:.. ze had wel kippevel tijdens luisteren :pompom:






ruud2

Voor de Waf, is toch een mooi bijzettafeltje. :headbanging:
Je kunt eenvoudig de bracing nog veel stijver maken door de voorste en de achterste te verbinden. ( achter de magneet).

groet, Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

yorkie13

even een advies om de woofer een langer leven te geven, plaats er een frontje voor.

de woofer is van aluminium en daar zit al snel een deuk in, met al dat speelgoed  :ph34r:

Wel gaaf dat de TC subwoofer nu al kippenvel veroorzaakt.

morca

Vrouwen zeuren er wel vaker over,maar als hij dan eenmaal aanstaat ,hee wat hoor ik nou wat mooi,en daar heb je dan 3 mnd voor vergaderd  :D

Rooster is wel aan te raden zo ja.

Liber0

Hier een meting met Alle EQ uit



Liber0

Ik denk dat het volume circa 145 liter is

Ik heb hem nu rechts achter de front speaker gezet hij gat op gehoor nu dieper en klinkt natuurlijker bij de boxen

Een frequentie sweep 10 tot 100 h is vanaf eerste seconde voelbaar ook als hij zacht staat!!

Ik wil een kleinere box maken met de speaker in de lange zodat ie beter achter de tv past

iemand een idee? er mag ook een poort in zitten

speaker


TC Sounds TC2+   15"
Nominal Impedance (Ohms)   4
Qts   0.368
Qes   0.398
Qms   4.803
Fs (Hz)   17.7
Res (Ohms)   3.1
Le at 1kHz (mH)   2.6
Effective Diameter (m)   0.330
Vas (liters)   357.2
Mms (g)   233.8
Cms (mm/N)   0.348
BL (N/A)   14.20
SPL (dBSPL @ 1W @ 1m)   88.9
Rated Power (Watts RMS)   400
Xmax (mm one-way)   18.1
Baffle Cutout Diameter
(inches)   14
Mounting Depth (inches)   7.,5



Ejorne


Liber0

poort dichlaten
SVS werkt wel met poorten

Als met poort beter klinkt dan met poort
als zonder poort beter klinkt dan zonder

Weet het verschil niet zo

yorkie13

gewoon een 10 cm diameter poort inbouwen , en dan kan je deze alsnog afsluitren.

Doet SVS en XTZ ook en werkt prima iin de praktijk.

morca

Quote from: Liber0 on November 16, 2011, 08:57:52
poort dichlaten
SVS werkt wel met poorten

Als met poort beter klinkt dan met poort
als zonder poort beter klinkt dan zonder

Weet het verschil niet zo
waar wil je hem meest voor inzetten film of muziek?

Liber0