Volle frequentiebereik onzin?

Started by MdB, November 13, 2003, 20:27:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MdB

Na bestudering van RTA metingen van mijn luidsprekers zag ik dat de frequentie curve bij 20.000 Hz langzaam afvalt. Ik dacht shit heb ik dat nu, dacht toch echt goede luidsprekers gekocht te hebben dus zal het aan mijn RTA-meting liggen. Nu zag ik deze link http://www.ixbt.com/dvd/kef-q-1.shtmlen zie eigenlijk hetzelfde als wat ik ook gemeten had namelijk een hoog afval van zo'n -6 dB bij 20.000 Hz. Hoe kan dit ???

Dacht dat de fabrikant de juiste spec's opgaf en dat DOEN ze ook maar hoe dit te verklaren met mijn eigen meting en de meting van de boven beschreven link ???
Hoe hoger de frequentie, hoe meer het geluid gebundeld wordt dus is meer geluidsverstrooiing niet het antwoord.

Nu heb ik het frequentiebereik gecompenseerd door de treble knop iets omhoog te zetten en klingt ook goed maar na verloop van tijd word ik moe van het luisteren. Is een rechte frequentie verloop dan onzin ???
Beter duur dan niet te koop.

SiR-ROUND

Een beetje normaal gehoor op volwassen leeftijd hoort al geen 16.000 meer...

Die trebleknop zal niet het hoogste eind alleen omhoog schroeven maar ook de lagere frequenties(van het hoog, als je snapt wat ik bedoel) die idd luistermoeheid kunnen veroorzaken...

MdB

QuoteDie trebleknop zal niet het hoogste eind alleen omhoog schroeven maar ook de lagere frequenties(van het hoog, als je snapt wat ik bedoel) die idd luistermoeheid kunnen veroorzaken...
Klopt maar volgens mijn RTA meting is de frequentie bereik volkomen vlak door de treble knop een klein beetje te verhogen. Is een recht verloop nu onzin of niet ???
Beter duur dan niet te koop.

SiR-ROUND

Tja, de 1 ervaart luistermoeheid anders dan de ander...

Als je gehoor beter is en nog gevoelig op die hoge tonen kan een vlak spectrum wel een svervelend zijn missschien, maar klankkleur is ook belangrijk + de muziek/filmkeuze...

Elk gehoor zal ook anders zijn helaas...

Martin_M

Quote from: MdB on November 13, 2003, 20:27:39
Dacht dat de fabrikant de juiste spec's opgaf
Dat zullen ze ook wel doen. Maar dat zijn metingen in speciale acoustische ruimtes en jij meet bij je thuis.

Zo zie je maar weer dat spec's vaak meer voor verwarring zorgen dan voor verheldering.

Een rechte frequentiebereik zou optimaal zijn. Maar er is veel meer. Kwaliteit, rust, preciesie, afstraalgedrag, fasecorrectheid etc. etc.
Ik weet van mijn Wilsons dat ze over het algemeen best een aantal dipjes en boostjes hebben. En toch vind menigeen ze mooi klinken.

En weer geldt de algemene tip; zelf luisteren en niet teveel van de cijfertjes aantrekken ;)

De hele versterkermarkt is hier jaren geleden al eens mee verziekt. Fabrikanten maakten liever versterkers met een zo laag mogelijk totale harmonische vervorming want dat vond het publiek belangrijk. Dat hierdoor de versterkers minder gingen klinken vonden ze waarschijnlijk niet erg :-\

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

MdB

Quote
QuoteDacht dat de fabrikant de juiste spec's opgaf

Dat zullen ze ook wel doen.
Dat onken ik dus niet zie:
QuoteDacht dat de fabrikant de juiste spec's opgaf en dat DOEN ze ook maar hoe dit te verklaren met mijn eigen meting en de meting van de boven beschreven link

QuoteMaar dat zijn metingen in speciale acoustische ruimtes en jij meet bij je thuis.
Wat is het verschil ???
Beter duur dan niet te koop.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Wat dacht je van de specs van je microfoon ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MdB

@Frank

daar dacht ik gelijk aan maar zie bij de genoemde link toch echt hetzelfde wat ik gemeten heb.
Beter duur dan niet te koop.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Op de grafiek van de fabrikant loopt hij ook af naar 20.000hz.
Daar is helemaal niets mis mee lijkt me, er staat nergens volgens mij dat hij helemaal recht door zou lopen toch ?
Treble open draaien moet je trouwens niet doen, je kunt dan beter voor een andere bekabeling kiezen die wat feller is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MdB

QuoteOp de grafiek van de fabrikant loopt hij ook af naar 20.000hz.
Daar is helemaal niets mis mee lijkt me, er staat nergens volgens mij dat hij helemaal recht door zou lopen toch ?
Fabrikant zegt tot 27 KHz -3dB
Beter duur dan niet te koop.

HJ

Quote from: SiR-ROUND on November 13, 2003, 20:39:00
Een beetje normaal gehoor op volwassen leeftijd hoort al geen 16.000 meer...

Die trebleknop zal niet het hoogste eind alleen omhoog schroeven maar ook de lagere frequenties(van het hoog, als je snapt wat ik bedoel) die idd luistermoeheid kunnen veroorzaken...

ik hoor echt nog hoger dan 16000hz(gelukkig :))
heb het wel een paar keer getest,zelfs bij 19000hz hoor ik nog  hele kleine geluidjes maar dat vind ik niet meer onder 'horen'vallen.

jaco

#11
Quote from: guzz on November 13, 2003, 23:39:01
ik hoor echt nog hoger dan 16000hz(gelukkig :))
heb het wel een paar keer getest,zelfs bij 19000hz hoor ik nog  hele kleine geluidjes maar dat vind ik niet meer onder 'horen'vallen.

Weet je zeker dat jij er niet zo uit ziet als die hond met dat piraten ooglapje in je avatar ? Honden horen een paar oktaven meer dan mensen..

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

suyver

Tot welke frequentie mensen kunnen horen verschilt nogal veel hoor! Ik hoor zelf tot bijna 22 kHz en dan wordt het snel minder. Toen ik jonger was hoorde ik nog veel hoger. Bij mijn legerkeuring (kunnen de ouderen zich die nog herinneren? ;) ) ging de meting tot 25 kHz en dat hoorde ik nog, tot de stomme verbazing van de keuringsarts... :D

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Vigier

Hoi suyver,

bij mij was het op mijn zesde tot over de 24 kHz, en intussen is dat gedaald tot 18 kHz :(

Grtz, Joris

HJ

Quote from: jaco on November 14, 2003, 06:58:17
Weet je zeker dat jij er niet zo uit ziet als die hond met dat priaten ooglapje in je avatar ? Honden horen een paar oktaven meer dan mensen..

Jaco

ja die hoort inderdaad ver over de 20Khz ;D

garmtz

Even algemeen: een afval van 6 dB in het hoog is vrij normaal 'in-room'...

MdB

QuoteEven algemeen: een afval van 6 dB in het hoog is vrij normaal 'in-room'...
Wat zou hier de reden van kunnen zijn?

Ben in een tegenstelling beland omdat in een "normale" kamer meer hoge tonen gedempt worden dan lage tonen, dat als je voor een rechte frequentie verloop gaat juist MEER hoge tonen zou moeten geven om dit te compenseren ???
Beter duur dan niet te koop.

garmtz

De reden van de afval weet ik niet precies, maar heeft met diverse reflecties, demping en de luisterafstand te maken. Heb eens een TacT room-correction apparaat gehoord in een set en deze maakte het hoog behoorlijk pittig. Recht dus, maar wel bijna scherp. Veel mensen prefereren 'in room' het hoog wat afgerond i.p.v. kaarsrecht.

Maar waarom je hier druk om maken?

MdB

QuoteMaar waarom je hier druk om maken?
Maak me er niet druk om maar wil wel alles graag weten ;)

Beter duur dan niet te koop.