Is de bas die we horen wel de bas die we moeten horen?

Started by Sullivan, November 13, 2003, 20:22:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sullivan

Ik vroeg me eigenlijk af of de bas die we horen wel de bas is die we zouden moeten horen...

Speakers worden speciaal ontworpen om lagere tonen te kunnen laten horen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan basreflexpijp of passieve radiators (of bijvoorbeeld plaatsing van speakers). Hierdoor zal een speaker een lagere frequetie kunnen weergeven dan zonder deze 'hulpmiddelen'.

Als bijvoorbeeld een toon van 35 Hz uit de versterker komt, kan dit door deze toepassingen wel eens 30 Hz (voorbeeld) worden. Dit kan toch nooit de bedoeling van de muzikant of regisseur zijn?

Daarom eigenlijk deze vraag. Maak ik een denkfout?

mvg,
Frank

DrBoom

Ik denk niet dat de bas lager in frequentie zal worden door gebruik van ported en ABR enclosures, maar wat ik wel wil aannemen is dat sommige noten harder klinken dan ze zouden moeten klinken.
Vooral rond de resonantiefrequentie van de kast, of de tuningfrequentie van de basreflexpijp.
Misschien dat je bij een live instrument bepaalde lage tonen niet zo prominent hoort, en die bij een subwoofer te luid worden weergegeven.
Maar hoe je een 35 Hz signaal als 30 Hz laat klinken zou ik niet weten, misschien met een heel trage woofer of zo ?

SiR-ROUND

Een ideale speaker zou rechtlijnig het hele spectrum weer moeten geven, maar dan is er ook nog de ruimte etc. Een verlaging van bepaalde frequenties lukt je niet zomaar, je kunt wel andere frequenties versterken zodat het lijkt alsof er misschien laag bijkomt... In feite til je dan alleen die ferquentie op in amplitude, zodat hij de andere kan overstemmen...

Blijf dus in ieder geval van je toonregeling af...

Sullivan

#3
Quote
Ik denk niet dat de bas lager in frequentie zal worden door gebruik van ported en ABR enclosures, maar wat ik wel wil aannemen is dat sommige noten harder klinken dan ze zouden moeten klinken.
Vooral rond de resonantiefrequentie van de kast, of de tuningfrequentie van de basreflexpijp.
Misschien dat je bij een live instrument bepaalde lage tonen niet zo prominent hoort, en die bij een subwoofer te luid worden weergegeven.

Misschien heb je inderdaad wel gelijk. Zo had ik het nog niet bekeken. Dus door bijvoorbeeld een passieve radiator te gebruiken gaat hij niet lager maar het -3db punt komt lager te liggen...

mvg,
Frank

MdB

QuoteMaak ik een denkfout?
Ja en wel deze:
QuoteAls bijvoorbeeld een toon van 35 Hz uit de versterker komt, kan dit door deze toepassingen wel eens 30 Hz (voorbeeld) worden.

De luidsprekerbox is dusdanig ontworpen dat hij MOET in een kamer geplaatst worden. In een kamer heb je reflecties en deze zorgen ervoor dat het rendement van het bas geluid hoger is dan in de openlucht. De luidsprekerfilters zorgen ervoor dat de bas en tweeter goed samen klinken op gelijk nivo in een kamer.

Maar misschien dat iemand anders over PA-techniek kan vertellen en de verschillen met kamerluidsprekers.
Beter duur dan niet te koop.

Sullivan

Quote from: MdB on November 13, 2003, 20:42:08
De luidsprekerbox is dusdanig ontworpen dat hij MOET in een kamer geplaatst worden. In een kamer heb je reflecties en deze zorgen ervoor dat het rendement van het bas geluid hoger is dan in de openlucht.

Hier geef je dus precies aan wat ik bedoel, want ik had het bijvoorbeeld ook over de plaatsing van de speakers ??? Of begrijp ik je niet goed?

mvg,
Frank

MdB

QuoteHier geef je dus precies aan wat ik bedoel, want ik had het bijvoorbeeld ook over de plaatsing van de speakers Of begrijp ik je niet goed?
Onder plaatsing van luidsprekers bedoel ik hier dat als je zwart-wit bekijkt er twee soorten luidsprekers bestaan namelijk vrije veld en kamer luidsprekers. Deze verschillen uit zich in de afstemming van de wisselfilters en deze zijn vastgelegt door de fabrikant. Vrije veld luidsprekers kunnen tijdens de sound-check ingeregeld worden maar dat kan tegenwoordig anders.............
Beter duur dan niet te koop.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Het is heel simpel.
Zie het als een RTA meting, een mooie grafiek van 20-120hz die helemaal recht loopt (;D).
Door de staande golven in je kamer, kast, poortinvloeden etc. etc. zullen er bepaalde frequenties +3 -4 +6 -6dB etc zijn. Dit betekend niet dat er wezenlijk iets aan de frequentie gebeurt maar je hoort bv 40dB op +6dB en 50dB op 0 dB en 70dB op -2dB etc. etc.
Je kan dan inderdaad de indruk krijgen dat de lage tonen harder klinken.

Je kunt dit als speakerbouwer NOOIT tegen gaan, immers elke kamer is anders.
Mijn sub is bv gebouwd en gefiltert voor MIJN kamer, zet hem in een hele kleine kamer en je wordt gek, zet hem in een grote kerkruimte en je hoort hem niet eens meer.

Het is daarom bij subs ALTIJD van belang dat je HEEL goed experimenteert met plaatsing en zodoende als het ware je kamermodes verplaatst en heel grof gezegt je kamer als EQ gebruikt. Heb je een probleem op 40hz probeer dan door de plaatsing van je sub dit op te lossen of te onderdrukken, dit kan echter maar in HELE beperkte mate, sommige modes zijn gewoon keihard in je kamer aanwezig, deze zul je moeten oplossen met acoustische aanpassingen zoals Bastraps.

Wil je dat niet dan kun je je heil zoeken in EQ-ing. Dit kan met zeer simpele units zoals de SOS (zie kopje ITC en dan nieuwe producten ;D), of met zeer uitgebreide electronische systemen.

Feit is en blijft dat de basweergave in een HT opstelling het aller moeilijkst blijft.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

dus als jij gaat verhuizen heb je meteen een nieuwe sub nodig? Want als hij nu speciaal voor je huidige kamer is afgesteld? Of heb je echt een dedicated HT en zou je die exact gaan nabouwen in een ander huis?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Ik verhuis niet :D.
Mijn sub zal zeker wel goed gaan klinken in een andere ruimte, ik zal alleen wel weer aandacht aan die ruimte moeten gaan besteden maar dat is normaal.
Het voorbeeld was meer om aan te geven dat wat in de ene ruimte perfect klinkt in een andere ruimte totaal garbage kan zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sullivan

#10
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 13, 2003, 22:32:13
Het is heel simpel.
Zie het als een RTA meting, een mooie grafiek van 20-120hz die helemaal recht loopt (;D).
Door de staande golven in je kamer, kast, poortinvloeden etc. etc. zullen er bepaalde frequenties +3 -4 +6 -6dB etc zijn. Dit betekend niet dat er wezenlijk iets aan de frequentie gebeurt maar je hoort bv 40dB op +6dB en 50dB op 0 dB en 70dB op -2dB etc. etc.

Ik begrijp het nu. Dit is wat DrBoom ook al zei. Mijn fout zat in het feit dat ik ervan uitging dat de frequentie lager zou zijn door plaatsing, basreflexpijp, etc. En dat is niet waar. Alleen het aantal db zal harder (of zachter) zijn voor een bepaalde frequentie.

mvg,
Frank