Voor de houtbewerkers: spaanplaat bekleden met eiken latjes

Started by audiolover, November 16, 2011, 07:17:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Umberto.

Quote from: BernHardN on November 16, 2011, 22:06:10
Toch raar dan dat bij mij de boel gewoon recht blijft, meestal worden er laten extra toegepast om juist kromtrekken tegen te gaan op bv grote oppervlakten.

en ik heb ook op het H&M college gezeten in R'dam! Meubelmaker.

Dat heeft alleen functie voor het opspannen in de breedte, die worden bij onderling verlijmde panelen zonder draagmateriaal gebruikt en dan van onder tegen de planken geklampt.
Disturbing the peace sinds 1975

audiolover

Ik ben blij met al jullie leerzame hulp, ik begin nu tenminste iets meer te begrijpen van het probleem!

* Moet ik, als ik aan beide zijden ga beplakken, aan de onderkant dezelfde hoeveelheid latjes lijmen (6 stuks) of kan ik volstaan met minder?
* Als ik aan twee zijden van het spaanplaat (op de kopse kant) 2 latjes lijm, los ik het daarmee ook op? Zo ja, mogen dit dan 2 tegenover elkaar liggende zijden zijn?
* Ik zie in de antwoorden dat ik i.p.v. spaanplaat welllicht beter multiplex zou kunnen gebruiken of lees ik het verkeerd?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Umberto.

Quote from: audiolover on November 17, 2011, 07:22:16
Ik ben blij met al jullie leerzame hulp, ik begin nu tenminste iets meer te begrijpen van het probleem!

* Moet ik, als ik aan beide zijden ga beplakken, aan de onderkant dezelfde hoeveelheid latjes lijmen (6 stuks) of kan ik volstaan met minder?
* Als ik aan twee zijden van het spaanplaat (op de kopse kant) 2 latjes lijm, los ik het daarmee ook op? Zo ja, mogen dit dan 2 tegenover elkaar liggende zijden zijn?
* Ik zie in de antwoorden dat ik i.p.v. spaanplaat welllicht beter multiplex zou kunnen gebruiken of lees ik het verkeerd?

Als het puur voor een decoratief plaatje is is spaanplaat echt
niet slecht hoor  :) Multiplex is alleen veel sterker ivm schroeven.
Je moet de gehele achterzijde beplakken, 2 latje lossen het probleem helaas niet op.

Wat ga je eigenlijk met de kopse kanten doen? (de zijkanten)  :smile:
Je kunt hier een dun latje tegenaan zetten, dan ziet het er netter uit.
Disturbing the peace sinds 1975

audiolover

QUOTE:

Wat ga je eigenlijk met de kopse kanten doen? (de zijkanten)
Je kunt hier een dun latje tegenaan zetten, dan ziet het er netter uit.

UNQUOTE.

Het spaanplaat zie je als ik klaar ben niet meer, hoef ik dus niet eens af te werken. Ik zie straks alléén de eiken latjes die mooi in de bijts komen.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Kjelt

Als ik je zo beluister wil je eigenlijk een massief eiken wandpaneeltje, waarom laat je die hele plaat niet achterwege en lijm je de eiken latjes om en om tegen elkaar en laat het dan nog een keer glad afschaven bij een houtbewerker of timmerbedrijf met een vandiktebank.(wel opletten dat ze om en om liggen, lees anders eerst eens wat over houtbewerking en tafels maken bv.)

audiolover

De plaat gaat precies in een opening in het meubel vallen en houd de boel op zijn plaats.
Het makkelijkste zou natuurlijk laatstgenoemde optie zijn maar dan moet ik de randen in model frezen en ik heb geen frees.
Laten doen kost me teveel.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

dre73

als je ze goed afzaagd hoef je alleen een klein beetje te schuren.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

twani

Ik bouw al mijn meubels zelf op die wijze dwz. houten latten of Planken gelijmd op MDF. Er trekt helemaal niets krom :blink:
Zie ook het meubel in mijn showcase "A Woman`s Nightmare"

Umberto.

Quote from: twani on November 18, 2011, 20:44:29
Ik bouw al mijn meubels zelf op die wijze dwz. houten latten of Planken gelijmd op MDF. Er trekt helemaal niets krom :blink:
Zie ook het meubel in mijn showcase "A Woman`s Nightmare"

Dan heb je verschrikkelijk veel geluk  :clapping:
Disturbing the peace sinds 1975

twani

Quote from: Umberto. on November 18, 2011, 23:01:25
Dan heb je verschrikkelijk veel geluk  :clapping:
Nou dat zal dan wel, heb zelfs mijn badmeubel zo gebouwd, ook niet krom...........

BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Umberto.

Disturbing the peace sinds 1975

Kjelt

Ik wil nu een lade frezen uit 30mm MDF maar dat is dus hier niet te koop dus zal ik twee platen MDF van 18mm op elkaar willen lijmen. Volgens de bouwmarkt gaat dat wel goed met PU lijm, iemand hier een andere mening over?

Umberto.

Disturbing the peace sinds 1975

Kjelt

Quote from: Umberto. on November 19, 2011, 13:03:09
witte houtlijm  ;)
Zat ik zelf ook aan te denken, ik hou niet zo van dat bruisspul, ik kwast liever witte houtlijm en klem het daarna een etmaal goed. Op zich is het wel fijn 2x 18mm dan vallen de uitgefreesde stukjes er vanzelf al mooi uit ipv dat ik het hele bakje moet uitfrezen dus dat scheelt weer tijd. Maar twee keer 18mm MDF waarvan eentje er uit ziet als zwitserse gatenkaas op elkaar gelijmd gaat dus wel goed?

Umberto.

Quote from: Kjelt on November 19, 2011, 13:28:56
Zat ik zelf ook aan te denken, ik hou niet zo van dat bruisspul, ik kwast liever witte houtlijm en klem het daarna een etmaal goed. Op zich is het wel fijn 2x 18mm dan vallen de uitgefreesde stukjes er vanzelf al mooi uit ipv dat ik het hele bakje moet uitfrezen dus dat scheelt weer tijd. Maar twee keer 18mm MDF waarvan eentje er uit ziet als zwitserse gatenkaas op elkaar gelijmd gaat dus wel goed?

ja hoor, in mdf is (practisch) geen spanning :)
32mm is overigens wel redelijk verkrijgbaar en anders zou je eens bij een meubelmaker/interieurbouwer langs kunnen gaan  ;)
Disturbing the peace sinds 1975

audiolover

Ik heb nog een andere vraag die ik mooi in dit "houtbewerkers topic" kan plaatsen:

Ik heb een zwarte plaat van 120x50cm nodig die 3.6cm dik is. Mijn opties zijn 2 platen 1.8 dik niet gefineerd mdf of gefineerd zwart spaanplaat op elkaar lijmen, de laatste optie is een beetje een luie omdat ik dan niet hoef te verven. Om ze goed op elkaar te klemmen tijdens het lijmen schroef ik ze stijf op elkaar.
Nou is dat gefineerde spaanplaat nooit helemaal vlak, er zit een soort "korrel" effect in, de vraag is of dat dan nog steeds goed te lijmen is of dat ik beter gewoon mdf kan nemen?
Maakt de keuze eigenlijk ook nog uit voor de stevigheid?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Umberto.

Quote from: audiolover on November 22, 2011, 11:27:50
Ik heb nog een andere vraag die ik mooi in dit "houtbewerkers topic" kan plaatsen:

Ik heb een zwarte plaat van 120x50cm nodig die 3.6cm dik is. Mijn opties zijn 2 platen 1.8 dik niet gefineerd mdf of gefineerd zwart spaanplaat op elkaar lijmen, de laatste optie is een beetje een luie omdat ik dan niet hoef te verven. Om ze goed op elkaar te klemmen tijdens het lijmen schroef ik ze stijf op elkaar.
Nou is dat gefineerde spaanplaat nooit helemaal vlak, er zit een soort "korrel" effect in, de vraag is of dat dan nog steeds goed te lijmen is of dat ik beter gewoon mdf kan nemen?
Maakt de keuze eigenlijk ook nog uit voor de stevigheid?


kijk eens  ;)
http://www.iboma.nl/materialen.asp?materiaal=Constructieve%20materialen&merk=MDF&categorie=uitvoeringen
Disturbing the peace sinds 1975

audiolover

Quote from: Umberto. on November 22, 2011, 11:55:52
kijk eens  ;)
http://www.iboma.nl/materialen.asp?materiaal=Constructieve%20materialen&merk=MDF&categorie=uitvoeringen

Volgens de site € 35.= orderkosten en ze leveren zo te zien alléén hele platen en die zijn erg groot voor mijn doel.
Ik denk dus dat dit een erg dure optie is.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Umberto.

Quote from: audiolover on November 22, 2011, 12:20:59
Volgens de site € 35.= orderkosten en ze leveren zo te zien alléén hele platen en die zijn erg groot voor mijn doel.
Ik denk dus dat dit een erg dure optie is.

bel eens met Ron bij IJsselfoort in Lopik  ;)

2 platen van 1.2x0.5m op elkaar is 1 plaat van ca. 2.4x0.5m  :lookaround:
Is ca. een halve plaat. Kun je de rest niet gebruiken?
Disturbing the peace sinds 1975

wupsie

Hoi, heb in het verleden speakers gebouwd en veel met fineer gewerkt.
Zelfs bij enkelzijdig opgebracht fineer van 1mm gaat de boel krom, doe er iets mee:)
Dus, indien je gaat bekleden: altijd bijde zijden bekleden.

Quote from: BernHardN on November 16, 2011, 16:42:07
Het ligt er natuurlijk aan hoe dik en hoeveel latje je hebt, alt je latjes dunner of gelijk zijn aan de plaat zal het niet gaan trekken, let wel dat je de nerf om en om plakt.

En fermacel is gewoon bij de gamma verkrijgbaar maar ik zou voor multiplex gaan!
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Umberto.

Quote from: wupsie on December 12, 2011, 21:01:21
Hoi, heb in het verleden speakers gebouwd en veel met fineer gewerkt.
Zelfs bij enkelzijdig opgebracht fineer van 1mm gaat de boel krom, doe er iets mee:)
Dus, indien je gaat bekleden: altijd bijde zijden bekleden.


::) fijn dat je dit speciaal nog even komt bevestigen  ;)
Disturbing the peace sinds 1975

audiolover

Bedankt allemaal voor jullie input!
Ik neem alle adviezen ter harte, ik hoop binnenkort tijd te hebben het eerste paneeltje te maken.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06