Voor de houtbewerkers: spaanplaat bekleden met eiken latjes

Started by audiolover, November 16, 2011, 07:17:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiolover

Als ik een plaatje spaanplaat of mdf van ongeveer 30x30cm/1.8cm dik t.b.v. decoratie aan 1 kant bekleed met eiken latjes, loop ik dan het risico dat dit gaat kromtrekken?
Indien "ja", loop ik dit risico óók met multiplex?
De latjes worden alléén verlijmd. Of ik dit met gewone houtlijm of constructielijm doe weet ik nog niet, graag tips.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Kjelt

Het gaat erom of je eiken latjes krom gaan trekken  ;)  Hoe dik zijn ze en ga je ze eerst onderling als 1 blad verlijmen. Kunnen ze vrij krimpen en uitzetten etc. Er is heel wat meer info voor nodig ben ik bang en zelfs dan kun je nog voor verassingen komen te staan want echt hout verlangt ook een normaal klimaat. Niet dat het opeens zeer vochtig is en dan weer droog etc. (badruimte of onverwarmde zolder)

dre73

100% dat ie krom gaat!
je zal ook iets op de achterzijde moet plakken.....
al is het maar een stukje formica,dan gaat het al een heel stuk beter.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

WilcoD

Waarom gebruik je niet een stukje Fermacell achter je eiken latjes?

Fermacell trekt niet krom omdat het meer een steenachtige plaat is waar je prima je eiken latjes op kunt lijmen.

audiolover

Fermacel lijkt me ook prima, ken ik niet gewoon bij de Gamma of zo?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

WilcoD

Quote from: audiolover on November 16, 2011, 14:30:56
Fermacel lijkt me ook prima, ken ik niet gewoon bij de Gamma of zo?

De Gamma zal vast wel een vezelcementplaat in hun assortiment hebben.
Wellicht is een volkernplaat ook een oplossing, misschien ergens een rest stukje Trespa/Rockpanel op de kop zien te tikken?

audiolover

Quote from: WilcoD on November 16, 2011, 14:47:07
De Gamma zal vast wel een vezelcementplaat in hun assortiment hebben.
Wellicht is een volkernplaat ook een oplossing, misschien ergens een rest stukje Trespa/Rockpanel op de kop zien te tikken?

trespa kan ik wel aan komen, trekt dat materiaal dus niet krom als ik het aan één kant verlijm?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

dre73

en ook dat gaat krom als je eiken maar dik genoeg is.
enkelzijdig opbrengen gaat gewoon niet werken.......
het kan even duren,maar krom gaat het.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

audiolover

OK, duidelijk. Ik ga over een andere/betere oplossing nadenken om iets dubbelzijdig aan te brengen.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Umberto.

ik zie een paar keer een klok en klepel verhaal. :)

Als je een plaat(eender welk materiaal) eenzijdig beplakt met ook maar een halve mm, zonder de tegenzijde met het zelfde materiaal in de zelfde dikte te beplakken, gaat het krom trekken. ;) en dat kan in een nachtje gebeurd zijn  :lookaround:

dus met een compleet ander materiaal als Fermacel beplakken heeft geen enkel nut.
voor het lijmen kun je het beste gewoon witte houtlijm gebruiken dit heeft een elasticiteit die krimp aan kan (+ dat het veel prettiger werkt), het is ook watervast verkrijgbaar  :)
Disturbing the peace sinds 1975

BernHardN

Het ligt er natuurlijk aan hoe dik en hoeveel latje je hebt, alt je latjes dunner of gelijk zijn aan de plaat zal het niet gaan trekken, let wel dat je de nerf om en om plakt.

En fermacel is gewoon bij de gamma verkrijgbaar maar ik zou voor multiplex gaan!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

audiolover

Ik zal morgen eens even naar de Gamma gaan om de exacte dikte van die eiken latjes op te meten, en bedenken of ik het misschien op een andere manier kan doen.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

dre73

gewoon haaks op elkaar plakken,simpel en doeltreffend! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Umberto.

Quote from: BernHardN on November 16, 2011, 16:42:07
Het ligt er natuurlijk aan hoe dik en hoeveel latje je hebt, alt je latjes dunner of gelijk zijn aan de plaat zal het niet gaan trekken, let wel dat je de nerf om en om plakt.

En fermacel is gewoon bij de gamma verkrijgbaar maar ik zou voor multiplex gaan!

:wacko:

Als je ergens geen verstand van hebt moet je je onthouden van advies  :dry:
Disturbing the peace sinds 1975

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

squeek

Quote from: Umberto. on November 16, 2011, 16:25:42
ik zie een paar keer een klok en klepel verhaal. :)

Als je een plaat(eender welk materiaal) eenzijdig beplakt met ook maar een halve mm, zonder de tegenzijde met het zelfde materiaal in de zelfde dikte te beplakken, gaat het krom trekken. ;) en dat kan in een nachtje gebeurd zijn  :lookaround:

dus met een compleet ander materiaal als Fermacel beplakken heeft geen enkel nut.
voor het lijmen kun je het beste gewoon witte houtlijm gebruiken dit heeft een elasticiteit die krimp aan kan (+ dat het veel prettiger werkt), het is ook watervast verkrijgbaar  :)


klopt gewoon helemaal. Kijk maar simpelweg naar keukendeurtjes die geplakt zijn met folie. Die nemen wij steeds op 22mm dikte en zijn ook dubbel gefolied. De folie zelf is zeer dun maar als er geen tegenfolie aan zat staan ze bijna onmiddellijk krom. Je moet een gelijke spanning verzorgen op de plaat.

Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

BernHardN

Quote from: Umberto. on November 16, 2011, 18:52:11
:wacko:

Als je ergens geen verstand van hebt moet je je onthouden van advies  :dry:

O, wat is dit nou weer........
wat heb jij dan allemaal al in elkaar gelijmd?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

BernHardN

Ja, natuurlijk!

Nu heb ik vroeger behoorlijk wat hout weg gelijmd en diverse dingen in en rond om huis gemaakt. dat staat allemaal nog en is niet krom ofzo.

het ligt er natuurlijk aan hoe het eruit moet zien, maak je een plaat met 10 latjes die onderling een paar mm ruimte hebben kan je dit gewoon op multiplex plakken met constructielijm, gebruik dan geen MDF of nog slechter spaanplaat!
Multiplex is al gelamineerd om niet krom te trekken, neem je een 18mm plaat en plak je hier latjes op die max 18mm dik zijn gaat het nergens heen! mijn keuken afscheiding is zo gemaakt en mijn TV meubel ook, dit alles hangt of staat nog als een huis.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

dre73

hoe je ook wil brengen,als je massief hout eenzijdig ergens op lijmt trekt het gewoon krom,dat kan kort of lang duren maar het gebeurd gewoon.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Umberto.

Quote from: BernHardN on November 16, 2011, 21:23:22
Ja, natuurlijk!

Nu heb ik vroeger behoorlijk wat hout weg gelijmd en diverse dingen in en rond om huis gemaakt. dat staat allemaal nog en is niet krom ofzo.

het ligt er natuurlijk aan hoe het eruit moet zien, maak je een plaat met 10 latjes die onderling een paar mm ruimte hebben kan je dit gewoon op multiplex plakken met constructielijm, gebruik dan geen MDF of nog slechter spaanplaat!
Multiplex is al gelamineerd om niet krom te trekken, neem je een 18mm plaat en plak je hier latjes op die max 18mm dik zijn gaat het nergens heen! mijn keuken afscheiding is zo gemaakt en mijn TV meubel ook, dit alles hangt of staat nog als een huis.


Beste Bernhard,
Ik reageer maar even hier ipv op je pb'tje  ;)
Ik heb ben na het Hout&Meubileringcollege met stages als jachttimmerman als jacht-interieurontwerper en tekenaar gaan werken. Na functies als manager interieurbouw bij de bouwer van de grootste jachten van Nederland en manager van een plaatverwerkende fabriek heb ik wel wat ervaring met het verlijmen van hout ja.

Waar ik op doel is dat ik al eerder aangaf dat het niet werkt, meerderen dit onderbouwen en dat jij dan vrolijk iemand zegt dat het wel kan. Je jaagt iemand zo op kosten, want over 2 weken kan ie weer opnieuw beginnen.  :confused:
Gr,
Hubert
Disturbing the peace sinds 1975

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Umberto.

Quote from: BernHardN on November 16, 2011, 21:23:22
Ja, natuurlijk!

Nu heb ik vroeger behoorlijk wat hout weg gelijmd en diverse dingen in en rond om huis gemaakt. dat staat allemaal nog en is niet krom ofzo.

het ligt er natuurlijk aan hoe het eruit moet zien, maak je een plaat met 10 latjes die onderling een paar mm ruimte hebben kan je dit gewoon op multiplex plakken met constructielijm, gebruik dan geen MDF of nog slechter spaanplaat!
Multiplex is al gelamineerd om niet krom te trekken, neem je een 18mm plaat en plak je hier latjes op die max 18mm dik zijn gaat het nergens heen! mijn keuken afscheiding is zo gemaakt en mijn TV meubel ook, dit alles hangt of staat nog als een huis.


Ook wat je hier vertelt klopt niet  ;)
Multiplex trekt niet krom omdat het uit een oneven aantal lagen bestaat, als je dit dus weer aan één zijde beplakt is de tegenfineerlaag ongedaan gemaakt.

Wat jij denk ik bedoelt is een ander soort krom trekken, namelijk door spanning en vocht.
Het ruimte houden tussen latten heeft ook geen zin bij het verlijmen bij deze toepassing  ;)
Disturbing the peace sinds 1975

BernHardN

Toch raar dan dat bij mij de boel gewoon recht blijft, meestal worden er laten extra toegepast om juist kromtrekken tegen te gaan op bv grote oppervlakten.

en ik heb ook op het H&M college gezeten in R'dam! Meubelmaker.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100