Een muziek-dvd automatisch dvd-audio?

Started by Tuijnis, November 13, 2003, 18:52:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tuijnis

Hoi,

Als je bijv een muziekdvd bij de free record shop koopt, is dit dan automatisch dvd-audio??
Of is dit gewoon cd kwaliteit?

Gr.
Michael

Scarp

Nee, een dvd-audio heeft MLP (meridian lossless package) tracks, welke hoge kwaliteit audio tracks zijn.

Een muziek dvd heeft over het algemeen Dolby Digital/DTS/PCM tracks, wat het dus een gewone dvd maakt.

Sullivan

Aanvullend: DVD-A bevat ook (nog) geen bewegende beelden.

mvg,
Frank

jaco

Een DVD-A zal meestal  ook een DVD-V deel hebben, dan heb je audio via DTS/DD/PCM op een DVD-V only speler. Je kan dus rustig DVD-A's kopen. Op de DVD-V laag kan ook video zitten, al zijn dat vanwege ruimte besparing vaak ook stilstaande beelden net als bij DVD-A.

Met een DVD-A op een DVD-V speler zul je dan echter geen betere klank hebben dan met de DVD-V versie van hetzelfde album waar dan wel bewegend beeld bij zit omdat waarschijnlijk het geluidsgedeelte gelijk is (PCM/DD of DTS).

DVD-A op een DVD-A speler in een goede multikanaals opstelling kan echter bijzonder mooi klinken. Alleen is het aanbod van multikanaals materiaal (zowel DVD-A als SACD) nog niet erg groot in verhouding met de CD's.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Tuijnis

Hi,

Ik heb giteren de Marantz DV8300 aangesloten via de 5.1 uitgangen, met, 6x Eichmann Four interlinks met Bullet pluggen.
Dit vind ik met normale dvd's al weergaloos klinken. Lijkt beter te klinken als met een digitale kabel.
Is dit ook de beste verbinding, of is het persoonlijk, wat is jullie mening hierover?
Mijn digitale kabel is overigens ook van Eichmann met Bullet pluggen.

Gr,
Michael.

Hertog_Martin

Dat ligt eraan welke receiver je hebt.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Tuijnis

Heb nu voor in de woonkamer een Onkyo TX-SR600E.
Was eigenlijk alleen om te luisteren hoe het zou klinken.

De HT bouw is stil komen te liggen ivm onze verhuizing. Maar de upgrade is eigenlijk door gegaan :)
Als alles af is in de "nieuwe" dedicated HT, komt er een Meridian 568.2 met waarschijnlijk een Parasound HCA2205AT. Dus dan gaat de kwaliteit waarschijnlijk nog een paar stapjes de hoogte in 8)

Maar hoezo scheelt het qua receiver?

Gr,
Michael.

Grindtegel

Als je de dvd analoog uitstuurt (dus via de eichman 4) gebruik je de decoder van de marantz om het dd/dts signaal te verwerken.

Als je de digitale eichman neemt gebruik je de decoder van de onkyo.

Blijkbaar is de decoder van de marantz beter dan die van de onkyo, lijkt me gezien de prijsverhouding tussen de twee toestellen ook niet meer dan logisch.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Tuijnis

Dat is duidelijk, weer een stukje wijzer :)

Een 568 heeft geen analoge ingangen heb ik me laten vertellen.

Moet je dus via bijv. de Onkyo doen? Of iets vergelijkbaars. Deze sluit je dan weer aan op de eidversterker.
Of kan het signaal via de Onkyo wel de 568 in  en dan naar de eindbak?

Off toppic.

Gr,
Michael.

jaco

Een 568.2 heeft geen multikanaals analoge input. Dan zul je een G68 moeten kopen. Wel heeft een 568.2 potentieel een 5.1 digitale ingang.
Op dit moment moet je dan ook een Meridian loopwerk hebben met eenzelfde uitgang. Die digitale ingang ondersteund ook gewoon PCM, dus je zou een mod op een DVD-A speler van merk X kunnen doen, en een 3 SPDIF uitgang creeren, en hupla de 568.2 in. Zou moeten werken.

Wil je met je 8300 DVD-A en SACD analoog uitsturen naar je eindtrap , dan moet er een analoge voorversterker tussen, want anders stuur je full line level uit, en dat houd je denk ik niet lang vol..

Aan de genoemde producten te zien ben je bij Frank langs geweest. Die zal je dit ook wel zo verteld hebben.

Overigens kun je natuurlijk voor films met DD en DTs gewoon 1 digitale interlink gebruiken, en dan decodeert de voorversterker het signaal. Alleen voor SACD en DVD-A werkt dat nog niet zo bij gebrek aan echte gestandariseerde digitale uitgangen. Dat lijkt firewire voor SACD en HDMI voor DVD-A te worden.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Tuijnis

Klopt, ik ben bij Frank geweest en die vertelde me dit ook.
Maar zo kan ik het na lezen en kan ik het ook beter begrijpen ;)
Ik heb bij de dvd-speler een digitale kabel van Eichmann met bulletplugs gekregen, dus DD en DTS luister ik idd digitaal. Maar het analoge 5.1 geluid wat ik hoorde vond ik super klinken. En dit was nog geen SACD of DVD-A, dus ik ga morgen maar eens even kijken voor wat "voer" voor de speler ;D

Gr,
Michael.

J.A.F._Doorhof

De 8300 is een fantastisch transport voor DVD-A voor SACD kan het beter maar vooral de DAC's hebben een fantastisch geluid, veel mensen geloofde het niet als ik als grap de interne decoders gebruikte ipv de Meridian (voor stereo CD).

Het klonk gewoon net zo los alleen is de 568.2 net iets losser als je upsampling gebruikt, alleen de Toshiba SD900 heb ik ooit gehoord die in de buurt kwam via de analoge uitgangen, maar dat is zeer persoonlijk, sommige mensen vinden de Marantz wat te warm klinken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"