3D en timelapse - te combineren?

Started by VlisChris, November 13, 2011, 11:44:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Ik vroeg me af, je kunt een soort van 3D fotografie doen met je DSLR.
Je kunt met dezelfde camera ook een timelapse filmpje maken.

Maar, is dat ook te combineren? Dus een 3D Time Lapse zelf maken?

Voor beiden soorten fotografie heb je software om het te maken, maar ik weet dus niet of je dat ook echt kan combineren of dat je dan hele gekke dingen gaat zien. Ik kan me voorstellen dat het een stuk ingewikkelder is dan ik het nu doe voorkomen namelijk.

Of is het echt zo simpel om eerst een linker en rechter beeld te maken, die om te zetten naar stereofoto, en dat in een ander stukje software weer om te zetten naar timelapse?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Ga je twee camera's gebruiken? Dan is het geen probleem.

VlisChris

Ik denk dat ik met een statisch iets begin en dan met iets van een hulpmiddel de camera iets verzet. Als ik 2 SLR's naast elkaar zet krijg je wel een erg sterk overdreven effect doordat de lenzen dan eigenlijk te ver van elkaar vandaan staan.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Quote from: Christiaan S on November 14, 2011, 15:05:41
Ik denk dat ik met een statisch iets begin en dan met iets van een hulpmiddel de camera iets verzet. Als ik 2 SLR's naast elkaar zet krijg je wel een erg sterk overdreven effect doordat de lenzen dan eigenlijk te ver van elkaar vandaan staan.
Hoeft niet, is afhankelijk van het gebruikte brandpunt.

VlisChris

heb je daar toevallig meer informatie over?
ben wel aan het zoeken geweest, maar ik heb duidelijk nog niet alles gelezen wat je kunt lezen ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Quote from: Christiaan S on November 14, 2011, 20:07:08
heb je daar toevallig meer informatie over?
ben wel aan het zoeken geweest, maar ik heb duidelijk nog niet alles gelezen wat je kunt lezen ;)
Ooit wel wat gelezen. Ik weet dat iemand twee Nikon's op een rig heeft. De ene is ondersteboven gemonteerd (komen de lenzen dichtbij elkaar te liggen) en op die mannier kun je 3D foto's en films maken. Time laps dus ook.

Concrete links heb ik niet.

VlisChris

ik ga eens zoeken.
thans voor de tip!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

W

Klinkt als een tof idee, ben zelf voornamelijk bezig met timelapse. Ik weet niet of je beide technieken al eens apart hebt geprobeerd? Ik kan me voorstellen dat het zinnig is om eerst beide technieken onder de knie te hebben alvorens te beginnen aan de gecombineerde methode. Zo weet ik van timelapse dat als je een goed product wil afleveren het iets verder gaat dan de plaatjes achter elkaar zetten in een edit programma (kan adobe after effects ten zeerste aanraden icm RAW files). zaken als flicker zijn wat mij betreft zeer storen in een timelapse film. Mocht je meer informatie zoeken over timelapse, zie: timescapes.org en dan het timelapse forum. Daar is een berg aan info te vinden!

VlisChris

Tof!
Heb weinig ervaring met Time Lapse, en geen met 3D, maar dat is juist ook een beetje de kick: om het dan toch voor elkaar te zien te krijgen 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

snopper

Hier vind je een tutorial (een Duitser die engels schrijft)
http://www.spacelapse.net/en/Astrophotography_Tutorials.html?PHPSESSID=5bt6ed6bj2vt9sbrqvf64tc201

Er zijn ook hele gave videos daar ....

Snopper

Rob Eric Blank


VlisChris

Nog helemaal niet aan toegekomen :-\
Laatste weken te druk met een vrijwillersklusje of 2 geweest waar ik me op verkeken heb, en bij mijn bijbaantje lange dagen postbezorger waardoor je bekaf bent als je thuiskomt na je werk :)
Maar goed dat je me er aan herinnert. Zet het voor januari in mijn agenda :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

#12
Quote from: Christiaan S on December 28, 2011, 15:44:39
Maar goed dat je me er aan herinnert. Zet het voor januari in mijn agenda :)

En kort na deze post heeft mijn leven enige tijd wat ondersteboven gelegen met wat zaken die nu heerlijk achter me liggen, waardoor het hele idee vol_ko_men uit mijn zicht is verdwenen.

En eindelijk sinds kort eens begonnen met te oefenen op timelapse filmpjes. Stapje voor stapje proberen om wat verder te komen. Eigenlijk vind ik het eeuwig zonde om mijn 5DII hiervoor in te zetten. In de afgelopen week heb ik denk ik een foto of 5000 gemaakt, en dat zijn allemaal vingeroefeningen tot nu toe.
Eerste filmpje is waar ik mee begon om te oefenen. Uberhaupt met timelapse. Toen ben ik me toch maar eens gaan inlezen omdat dit resultaat me nog absoluut niet kon boeien.
Tweede filmpje is er een waar al iets meer over nagedacht is. Langere sluitertijden (2 seconden) om een vloeiender effect te krijgen. Interval van 5 seconden ipv 10. In RAW schieten ipv JPEG ivm mogelijkheid voor nabewerken. En kijken wat wisselende standpunten doen.

Nog steeds niet je van het. Maar er zit vooruitgang in ;) Nu nog eens zoeken naar de oplader van mijn 50D, de nieuwste versie van Magic Lantern op een geheugenkaart zetten, en liefst een veel grotere geheugenkaart gaan gebruiken.

Ook een conclusie: geen timelapse willen maken als je je hond bij je hebt. Die gaat zich compleet vervelen, en daar wordt ik onrustig van, en ga dus vroeg weg (daarom dat het schip de video niet helemaal uitvaart)

https://www.youtube.com/watch?v=X0i-52akGW4

https://www.youtube.com/watch?v=K6CBq1pPyaA
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Geeft wel leuk resultaat anders. Ik vond ze wel leuk in ieder geval. De tweede meer dan de eerste omdat de eerste nogal lang op het noodweer laat wachten dat schept verwachtingen met zo'n titel.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Thanks!
De titel van de storm is inderdaad wat verkeerd gekozen. Maar och. Details ;) Het zijn echt nog pure proefjes. Ik heb voor een komend projectje alvast een leuk idee. Een mooie lokatie. Twee camera's met lens (groothoek, en telelens). En ik ga ergens komende week even iets bestellen om zonder op de extremen van mijn camera toch met langere sluitertijden te kunnen werken ;) (het twee filmpje zit ik op ISO50 met F32 ofzo zo uit mijn hoofd, en dan nog maar net an 2 seconden, bij invallend avondlicht....)

Nu nog even wat tijd zien vrij te maken (dat wordt na volgende week woensdag), en dan ga ik eens kijken wat ik voor elkaar kan boxen 8) Ook dat zal nog echt een proefje zijn, maar dan 1 met verschillende standpunten enz.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.