Houten kistje bouwen , hoe doe je dat?

Started by hifiman, November 12, 2011, 09:48:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hallo allemaal,

Zie de foto, een houten plankje met elco's waar 2x 100V gelijkspanning opstaat en dus levensgevaarlijk om aan te raken  :D
Ik wil er eigenlijk gewoon een simpel kistje van maken zodat het veilig is er ook wat netter eruit ziet.
Het plankje staat met 4 rubber voetjes op de PS Audio Powerplant P1000.

Hoe doe je zoiets het beste? Ik ben een absolute leek op het gebied van hout. Schroeven? Spijkeren? Lijmen? Combinatie?
Het hout laat ik uiteraard zagen en het is al een hele uitdaging dat in de exact de juiste maten te laten doen  :bored:

Tips zijn welkom.

Groetjes,

Ronald

Jumping Jack

Als het hout er dik genoeg voor is: deuvels en wat houtlijm.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Kjelt

Dat doe ik altijd met domino's van Festool, je kunt het zelf doen met deuvels. Als je tot de 18e geduld hebt wil ik de dominomachine wel voor je meenemen, als je hem dan bij de beamertagen maar weer terugbrengt, ik wil hem niet te lang missen.  ;)  Ik heb net een nieuw 4mm dunne domino freesje gehaald dus die zijn daar perfect voor.
Oftewel je boort/freest gaten voor deuvels (domino) in de dunne zijkanten van het hout op dezelfde plek (de domino machine heeft een standaard offset zodat je altijd goed zit) lijmt een domino in het gat en drukt de andere kant er tegen aan. Als je eerst de zijkanten doet en deze vervolgens op de boven of onderkant monteert (wat makkelijker is) dan kun je daarna met lijmklemmen de boel goed aandrukken.

Eventueel kun je het ook doen met gewone schroeven maar die blijf je wel zien tenzij je ze verzinkt en daarna met wat houtpulp en lijm verstopt

Deleted Member 2

Quote from: Audioloog on November 12, 2011, 09:48:41
Hallo allemaal,

Hoe doe je zoiets het beste? Ik ben een absolute leek op het gebied van hout. Schroeven? Spijkeren? Lijmen? Combinatie?
Het hout laat ik uiteraard zagen en het is al een hele uitdaging dat in de exact de juiste maten te laten doen  :bored:

Tips zijn welkom.

Groetjes,

Ronald

Als je de plankjes in verstek laat zagen heb je sterke verbindingen omdat het verbindingsvlak groter is. Een goede doe het zelf winkel (niet een gamma e.d.) kan dit klusje zeker opknappen (misschien tegen een heel kleine vergoeding) Qua maat is het wel heel simpel: neem voor alle kanten van het kistje de buitenmaten. Je begint met de zijkanten met elkaar te verbinden. Dat doe je door ze op verpakkingstape te leggen, de verbindingen van houtlijm te voorzien en dan vervolgens bij elkaar brengen. Simpel weergegeven zie je:
/--------\/---------\/----------\/-------------\ vanaf de zijkant gezien.


Weet je wel zeker dat je die opstelling met elco's boven op de powerplant wilt zetten? Niet er naast of zo?

Succes

Henk

PS
Mooi aanbod van Kjelt om de domino machine aan je te lenen. Bedenk wel dat je zo'n machine ook moet kunnen bedienen

Dracoplasm

Inderdaad in verstek. Wel zo makkelijke en stevig genoeg neem ik aan. De boven en onderkant kan je evt. rondom inzagen om een bodem en bovenkant erin te zetten. Zo heb ik ook mijn versterker in elkaar gezet (zie mijn stereo topic).
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

Kjelt

Verstek is inderdaad het mooiste maar meteen ook een graad lastiger, als de zaagmachine bij die DHZ machine niet exact op 45,0 graden staat ingesteld of er wordt niet met beide kanten gezaagd om te compenseren krijg je het nooit goed en dan ziet het er met die kieren niet uit (vind ik).

hifiman

Hartelijk dank allemaal voor de tips en Kjelt met name voor zijn aardige aanbod!  :thumbs-up:

Ondertussen is het kistje met wat hulp vanmiddag al af  :D



Deleted Member 2


Dracoplasm

 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

m9

Quote from: Audioloog on November 12, 2011, 09:48:41
Hallo allemaal,

Zie de foto, een houten plankje met elco's waar 2x 100V gelijkspanning opstaat en dus levensgevaarlijk om aan te raken  :D
Ik wil er eigenlijk gewoon een simpel kistje van maken zodat het veilig is er ook wat netter eruit ziet.
Het plankje staat met 4 rubber voetjes op de PS Audio Powerplant P1000.

Hoe doe je zoiets het beste? Ik ben een absolute leek op het gebied van hout. Schroeven? Spijkeren? Lijmen? Combinatie?
Het hout laat ik uiteraard zagen en het is al een hele uitdaging dat in de exact de juiste maten te laten doen  :bored:

Tips zijn welkom.

Groetjes,

Ronald

ik heb in m`n versterker ook schroefelco`s gebruikt (rcrcrcrcrc) maar het beste is om een massieve koperen plaat te gebruiken om de elco`s met elkaar te verbinden.