Beamer: JVC/Pana/Epson?

Started by Joppietersen, November 6, 2011, 22:01:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

Het goede van een JVC (ook al heeft deze geen CMS) is dat het contrast native is, dus zonder automatisch bewegende iris. Als de projector niet direct boven je hangt, dan is dit slechts minimaal hoorbaar, maar het kan daarentegen ook storend zijn. Zeker met zachte passages. Ik heb een HD1 gehad en ben altijd erg tevreden geweest. Motion Blur is vanwege de langzamere panelen een issue, maar ook weer niet zo storend dat dat een reden is om niet over te stappen. Een ISF calibratie is, net zoals met elke weergever, een enorme kwaliteitsstap en zou ik zeker doen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

roland p

Ben ook nog steeds tevreden met mijn antieke HD2K. Volgens mij kun je met die JVC's (vanaf HD1 iig) niet fout gaan.
Een nieuwe lamp doet overigens wonderen.

Daarnaast zijn er zaken in een ht die naar mijn idee belangrijker zijn zoals: (hoogte van) scherm, surround geluid en verduistering.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Joppietersen

Sja......

toch zal t lastig worden:

2e hands 5500: prijs 2 jaar geleden was rond de 3000 euro.

Wat mag ie dan nieuw kosten als ie bv 1000 uur op de teller heeft staan en nu nieuw een kleine 1800 kost.

Er moet al snel een nwe lamp in (pak m beet, 300 euro) dus hoeveel mag een 2e handse dan nog kosten....


En misschien is de -wie-weet-of-ie-toch-nog-komt- R2000 of R4000 wel erg interessant.

Wordt ook al een jaar over gesproken maar zou nu toch in januari moeten komen....

keuzes-keuzes-keuzes....  :alien:

DVDmartinDVD

Hoi Joppietersen,

1800,- nieuw maar wel zonder ISF callibratie die toch ook gauw rond de 200,- per keer kost. Je hebt toch wel 4x nodig om de lamp op zijn best te laten presteren. 0 uur - 200 uur - 600 uur en 1000 uur.
De lamp gaat echt wel tussen de 2500 en de 3500 uur mee ( zelf claimt epson 4000uur)

De mijne heb ik nu 1 jaar en de lamp heeft nu bijna 600uur op de teller staan, terwijl ik toch echt veel films kijk.

Ik zit dus echt te denken om mijn TW5500 weg te doen voor de TW9000, maarja wat ik voor mijn TW5500 nog kan vragen?? Dat weet ik niet.

De R2000 en de R4000 gaan wel 3500,- en 5000,- kosten en heeft geen 3D wil je deze in 2013 verkopen wil niemand ze meer hebben want tja "er zit geen 3D op" ;)

Succes met je keuzes-keuzes-keuzes :)
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Teejoo

Quote from: HTip on November  9, 2011, 11:15:31
Het goede van een JVC (ook al heeft deze geen CMS) is dat het contrast native is, dus zonder automatisch bewegende iris. Als de projector niet direct boven je hangt, dan is dit slechts minimaal hoorbaar, maar het kan daarentegen ook storend zijn. Zeker met zachte passages.
Goed punt. Zowieso is het type paneel naar mijn mening erg bepalend voor het uiteindelijke resultaat. Daardoor hebben de JVC's de afgelopen jaren aan de top gestaan.

Joppietersen

#30
reactie op post DVDMartinDVD

(geen aanval hoor maar zo zie ik het:)

ik meen dat een calibratie bij fam Doorhof&Co voor een met CMS uitgeruste beamer 135 euro is.

Dus de nieuwprijs van een 5500 met ISF ligt dan op de 1772+135 = 1900 euro.

Calibraties zijn niet overdraagbaar bij verkoop dus de verkopende partij kan hoogstens net voor verkoop  als de tellerstand dat toe staat de beamer laten calibreren (zou wel toeval zijn maar goed, voor de berekening)

Lamp: gaat inderdaad wel langer mee maar output na 1000 uur is toch wel dusdanig minder dat, zeker als je nou toch iets nieuws koopt, er toch een andere wenselijk is.... Dus 332 voor een nwe lamp

Die dan weer gecalibreerd dient te worden trouwens....

Ben t met je eens, een juiste prijs bepalen voor een 2e handse is erg lastig.....


Overigens: we raken beetje van hoofdtopic af, verder geen probleem maar voor mij is het nu wel duidelijk: volgende beamer wil ik er één met CMS. En lensshift trouwens....(onbegrijpelijk anders had ik de 6000 wel zien zitten...)

Een ieder bedankt voor de reacties,


DVDmartinDVD

Hoi,

Een projector is gewoon duurder dan een TV, maar de kick van het witte doek is wel vele malen groter, dus in mijn ogen mag zoiets dan wel wat kosten.

Wat de calibratie kosten zijn weet ik niet precies, ik heb de mijne niet bij ICT gekocht maar bij BB&G vanaf Rotterdam is het ook wat makkelijker aan te rijden.

Je moet ook niet vergeten de service wat je van een bedrijf krijgt kost eigenlijk ook gewoon geld, je betaald het uiteindelijk wel zelf maar het geeft toch een beter gevoel dan een internetwinkel. Het is niet voor niets dat ze op de website bij helpdesk een foto plaatsen van een mooie vrouw achter de telefoon die je dan helpt, werkelijkheid is anders  :baaa:

Heb je ook al gedacht aan een projectiescherm, ophangbeugel, lange HDMI kabel ook dat komt er nog eens bij.

Groet Martin
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Smitsmans2

Als je redelijk of beter verduisterd, dan wordt het absolute blacklevel weer belangrijker. Mijn TW2000 belicht het scherm duidelijk zichtbaar bij het projecteren van een "zwart" beeld. Bij langere beeldwisselingen kan dat behoorlijk gaan opvallen, en daarvoor hoef je echt niet zwaar te verduisteren.

Moraal:

Als je het ene optimaliseert, dan dient de volgende bottleneck zich weer aan. Het gaat dus om een goed evenwicht in het totale systeem.
TagMcLaren AV32R-DP, Parasound HCA2003 Artspeak, Parasound HCA 1000, zelfbouw monitors met Accuton units, Sony BDP-S350, Marantz CD5001, Epson TW2000, Oppo BDP-95.

Joppietersen

Quote from: Smitsmans2 on November  9, 2011, 20:45:34
Moraal:

Als je het ene optimaliseert, dan dient de volgende bottleneck zich weer aan. Het gaat dus om een goed evenwicht in het totale systeem.

In vaktaal heet dat

Wet tot behoud der ellende ... 

:alien:   :devil:   :alien:


HTip

Goed punt Smitsmans2! Het geheel moet in balans zijn. Een topbeamer met een flutscherm werkt niet, maar andersom net zo min.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Teejoo on November  9, 2011, 19:01:39
Goed punt. Zowieso is het type paneel naar mijn mening erg bepalend voor het uiteindelijke resultaat. Daardoor hebben de JVC's de afgelopen jaren aan de top gestaan.
Daarom probeert ook iedereen JVC te benaderen/kopiëren. Sony is erg dicht in de buurt gekomen, maar die gebruiken dan ook dezelfde techniek. Maar dat is weer goed voor de concurrentie en dus voor de consument. LCoS is nu blijkbaar onder de €10k de beste techniek.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

DVDmartinDVD

Quote from: HTip on November  9, 2011, 23:13:56
Daarom probeert ook iedereen JVC te benaderen/kopiëren. Sony is erg dicht in de buurt gekomen, maar die gebruiken dan ook dezelfde techniek. Maar dat is weer goed voor de concurrentie en dus voor de consument. LCoS is nu blijkbaar onder de €10k de beste techniek.

Hoe moet je het verschil dan zien, als na calibratie de kleuren en alles wat erbij hoort het zelfde zijn volgens ISF maatstaaf met Lcos en 3LCD?

Martin.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

J.A.F._Doorhof

Er is veel meer dan alleen maar nummertjes ;)
Diepte in het beeld, scherpte, scherpte bij pans, smoothness, uniformiteit, dynamiek etc. Etc. Etc. 
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

#38
Mijn persoonlijke bescheiden mening is dat ik panasonic het mooiste beeld vind geven qua kleuren en algemene indruk tijdens het film kijken, oogt rustiger en filmischer.
Vind dat bij Epson toch wat minder en bij JVC ook, maar dat kan persoonlijke voorkeur zijn.

Toen ik vroeger een epson tw2000 had vond ik die mooier dan een jvc 350 bijvoorbeeld. Ook al kon ik niet precies zeggen waarom dat dan zo was.
Voordeel van JVC is weer dat er een enorme bak licht uitkomt in low lamp mode.  Met mij epson TW2000 kwam ik net aan aan 9 Fl  in high lamp mode en dat doet een JVC in low lamp mode in op zijn sloffen volgens mij als het al niet meer is dan dat.

Als je een groot scherm wil of hebt dan zou ik zeker een JVC overwegen ivm met meer licht.  Anders zou ik persoonlijk toch een Panasonic nemen die heeft ook veeel licht ik weet aleen niet over low lamp mode maar in high lamp mode 14Fl  :o volgens de review van Rob Dingen.
je moet sowieso eens gaan kijken hoe het eruit ziet.  Panasonics doen het qua af-fabriek instellingen over het algemeen beter dan de (oudere) epsons want de wijken af fabriek echt behoorlijk af.  Zal met de nieuwste types misschien beter zijn geregeld maar de oudere generaties epson gingen echt helemaal nergens over (is wel redelijk goed te krijgen met een calibratie natuurlijk).

Hier staat nog een review van de Panasonic PT-AE 4000 van Rob Dingen.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=94686.0





16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

ccpl

Even een vraagje omtrent het ontbreken van lens shift op de Epson 6000: is het zo dat die dan midden horizontaal én verticaal voor scherm moet staan ?

Ik zit immers in geval dat die boven een deur hangt, en dus bovenaan het scherm schijnt, maar horizontaal wel midden het scherm hangt (zo ongeveer)

Hij hangt aan een Vogels EPW6565 dus eventueel is er daar nog mee wat richting te geven (naar beneden) ?

J.A.F._Doorhof

Bovenkant van het scherm is ongeveer onderkant van de projector.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Joppietersen

en volgens mij: als je dus lager wilt projecteren zal je de projector scheef moeten zetten (naar beneden wijzend).

Dit geeft een trapezium-vormige vervorming van het beeld en dat kan je dus weer met keystone correctie opheffen.

Waarbij je dan dus weer de feitelijke resolutie gaat beperken (wet tot behoud der ellende..... :smile:)

DVDmartinDVD

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 10, 2011, 17:00:10
Er is veel meer dan alleen maar nummertjes ;)
Diepte in het beeld, scherpte, scherpte bij pans, smoothness, uniformiteit, dynamiek etc. Etc. Etc. 

Hoi Frank,

Hoe kies je als consument welke beamer nou goed is als je geen ISF calibratie set in je broekzak heb zitten.
Zo op het oog zullen veel projectors goed zijn maar met meetingen zie je pas eigenlijk de verschillen.

Ook met het kiezen van Lcos/lcd/Idla en wat nog meer, wat zijn nou de werkelijke verschillen wat je met het oog kan waarnemen.

Martin.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

J.A.F._Doorhof

Vertrouwen op de echt goede reviews, of een echt goede dealer..... beetje reclame voor onszelf :D

Zonder gekheid, vaak is er wel redelijk makkelijk 1 overall winnaar aan te wijzen als je de reviews goed leest die ik maak, dat is ook waarom we vaak maar een paar merken echt actief aanbieden, nu Epson de lensshift heeft laten vallen bij de 6000 is dit voor sommige mensen geen probleem maar voor de mensen waar dit wel een probleem is zijn we dus op zoek naar alternatieve, op deze manier proberen we altijd de gehele lijn gevuld te hebben.

LCOS/D-ila/SxRD zijn feitelijk dezelfde technieken.
Deze zorgen voor een wat filmischer beeld dan een LCD, maar kunnen soms traagheid geven bij pans (JVC), bij Sony bv is dit geen issue.

LCD geeft een wat harder/digitaler beeld, hoewel dit in de afgelopen jaren enorm verbeterd is, wel is de native contrast ratio van een LCD vaak wat minder.

DLP word langzaam aan wat minder "mainstream", op zich hele mooie look maar vaak geplaagd door regenbogen/hoofdpijn bij 1 chip DLPs, en tevens altijd wat onrust in het beeld (hoewel tegenwoordig vaak een stuk minder dan vroeger). DLP kenmerkt zich door goede kleuren MITS ze gefilterd zijn op de juiste manier, bij veel DLP's is het CMS systeem matig tot slecht of zelfs niet aanwezig (bij de goedkopere klasse) wat ook logisch is aangezien ze werken met een kleurenwiel en dit werkt iets anders als een 3 Chip projector.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

denada

Ik snap niet zo heel goed waarom Epson er voor heeft gekozen om op de 'goedkopere' modellen geen lens shift meer te bieden, maar dit maakt de keuze uit een nieuwe projector wel eenvoudiger.

De ae-4000 van panasonic is nieuw niet echt meer leverbaar, wellicht nog 2de hands, ik denk haast dat de beste optie voor een flexibel te plaatsen beamer onder de 2000 euro nu de Epson 5500 gaat zijn, zo te zien door diverse shops nog goed leverbaar.

In een heel aantal tests komt de 5500 ook beter uit de test van de ae4000 van panasonic.

De pt-ah1000 van Panasonic is wellicht ook nog een optie, maar nieuw dus nog nu nog duurder dan de 5500 van Epson..

Kjelt

Quote from: denada on November 24, 2011, 14:25:09
Ik snap niet zo heel goed waarom Epson er voor heeft gekozen om op de 'goedkopere' modellen geen lens shift meer te bieden,
Is al door Epson beantwoord, kosten (lensshift zou 200+ euro BOM kosten) en product kanabalisme van de duurdere projectoren (de 9000).

Joppietersen

bedankt voor alle adviezen/replies etc...

Het is een TW5500 geworden, ben dr erg blij mee, toch wel een behoorlijke upgrade tov mijn TW200H waar ik ook veel plezier van heb gehad.

Even met de optie "super-resolution" gespeeld (in advanced image menu),: Wow, met deze optie op 3 is het beeld echt waanzinnig gedetailleerd....
Geen idee wat het op een DVD doet (test was met BR) maar zeer tevreden met deze aankoop.

Nogmaals, bedankt voor de adviezen,