hcc!digital wat zielig

Started by Erik, November 6, 2011, 14:46:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Uit nostalgie gisteren toch even langs Utrecht gegaan.

Ik probeerde gister nog tevergeefs te googelen naar wat ervaringen maar het was al zo erg dat er op aankondigingen na helemaal niets te vinden was. Niet eens één geïnteresseerde, dat beloofde niet veel goeds. Dus ik moest zelf maar gaan om te zien om het nog iets was.

Na het betalen van €15!!  mocht ik naar binnen. Dit keer was de zaal verbannen naar het meest aan het eind liggende zaaltje, meteen de kleinste die ze hadden. Er was een stuk achter afgedekt en in het midden een groot deel om wat te eten.
2000m2 koopjes? Er stonden nog schat ik een stuk of 15 kraampjes max, veel turks, duits en iers gehoord en misshcien 2 met echt leuk computerspul.
hcc gebruikersgroepen kraampjes zo goed als niet gezien, 3 stuks een paar demo stands en een paar stukjes waar een presentatie werd gegeven daar zaten welgeteld 1, 3 en 5 mensen. Vroeger was dat nog vol nu op een zaterdag amper iemand.
Tja ik had na 10 min eigenlijk 5 alles al gezien, ben even bij de retrocomputers blijven hangen en daarna maar Utrecht ingetrokken.
Het was echt zo zielig om te zien, een hele verre schim uit het verleden, het publiek bestond voor 90% uit grijsaards die veel van sinterklaas weg hadden alleen de rollator ontbrak nog, enkelen hadden hun kleinkind meegenomen dat was 5% en de rest was inderdaad een verdwaalde bezoeker net als ik.

Een demo van en fsim op 6 schermen en BF3 op een scherm wat weer uit 3 schermen bestond.  
Zelfs een courbois niet gezien die toch voorheen nog op elke beurs stond.

Nee zielig heel zielig om te zien wat er is geworden van wat ooit de meest grote en spectaculairste beus van NL en omstreken was.
Als het een dier was geweest had je het in laten slapen om haar verder lijden te besparen. Misschien moet dat hier ook maar mee gebeuren.
Veel beloftes op de website, vraag me af hoeveel leden de hcc nog heeft eigenlijk, hebben ze nog wel bestaansrecht? En dan 15 euro vragen wtf were they thinking.

Nee ik zeg opheffen die club.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

EJ

Zo dacht ik er 10 jaar geleden al over. ;)

VlisChris

Is dit wat vroeger de HCC dagen waren? Ooit eens 1 keer geweest. Vond er zelf geen flikker aan toen, maar het was wel druk in ieder geval. De duizenden bezoekers waar op de site over gesproken wordt was dus niet helemaal het geval begrijp ik? :P
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Quote from: Christiaan S on November  6, 2011, 15:03:17
Is dit wat vroeger de HCC dagen waren? Ooit eens 1 keer geweest. Vond er zelf geen flikker aan toen, maar het was wel druk in ieder geval. De duizenden bezoekers waar op de site over gesproken wordt was dus niet helemaal het geval begrijp ik? :P
Klopt waren vroeger de hcc dagen.
toen ik was op een zatedagmiddag uurtje of drie liepen maximaal 100 man rond. Het was er zo goed als leeg leeg en nog eens leeg.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

SpeedyAndré

Dat is niet zo gek eigenlijk, toen de koopjes op de hcc beurs nog interessant waren had je niet zo veel andere mogelijkheden als nu.
Ik ken de tijd nog wel dat je over de hoofden kon lopen, tegen sluitingstijd had je de beste koopjes omdat iedereen z'n tent leeg wilde hebben.
Mensen liepen met steekwagens vol opgestapelde dozen naar buiten  :P
Het aantal leden zal wel sterk afgenomen zijn, uniek is de hcc al lange tijd niet meer.
De entree prijs lijkt me inherent aan de te verwachten opkomst.
Hcc leden konden vroeger gratis naar binnen, ik weet niet hoe dat nu is.
Zou er nog iemand de moeite genomen hebben om z'n treintjes uit te stallen?

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Erik

Ntreintjes niet gezien ;D net als de andere 97 gebruikersgroepen niet ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

blue-eyes

De HCC beurs was goedkoop omdat in die tijd het internet niet zo intensief was als nu. Laat staan massa's webwinkels.
De beurzen waren de enige locaties waar daadwerkelijk concurrentie werd bedreven.
Met als resultaat op een beurs vele koopjes.

Nu we internet hebben, weet ik zelfs in USA wat de prijzen zijn. In die tijd was je afhankelijk van blaadjes. Dat maakt echt verschil.
De meer internet en webshops, de minder de computer beurzen in trek zijn geraakt.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

squeek

Quote from: Blue-Eyes on November  6, 2011, 15:59:48
De HCC beurs was goedkoop omdat in die tijd het internet niet zo intensief was als nu. Laat staan massa's webwinkels.
De beurzen waren de enige locaties waar daadwerkelijk concurrentie werd bedreven.
Met als resultaat op een beurs vele koopjes.

Nu we internet hebben, weet ik zelfs in USA wat de prijzen zijn. In die tijd was je afhankelijk van blaadjes. Dat maakt echt verschil.
De meer internet en webshops, de minder de computer beurzen in trek zijn geraakt.

Die webwinkels zijn echte beurskillers. Je kan als nerd achter je pc blijven zitten (want een nerd doet toch niets liever  :D) en het wordt tot aan de voordeur geleverd. Met je laptop in de hand kan je het nog oppikken ook  :D  :clapping:
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

EJ

Kom kom, wel een beetje met je tijd meegaan! Een laptop is zo 2008! Een tabje, dat is het nu. :D

squeek

kweet het, maar toe ik het wilde neerpennen dacht ik eraan dat je al snel fanboy genoemd wordt dan  ::)
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

jowi

Aaah de HCC dagen, dat waren pas tijden. Als arme student met de OV kaart naar Utrég en dan in de trein terug met je huge 105MB KALOK harddisk die inderdaad na 3 maanden met een luide 'KALOK' de geest gaf. Mooi. Dezelfde tijd dat Weans of Wiens in Den Haag er nog was, een soort gangkast vol met el cheapo pc parts. Kwam je er terug met een moederbord omdat ie krom was, bogen ze hem ter plekke weer recht en kreeg je hem weer mee.

Mooie tijden.

Erik

#11
En het was in die tijd nog stervenskoud in november, s avonds bibberend op het station.
Weans ja dat was de vaagste tent ooit. Ze hadden altijd prijzen die 30 tot 50% onder de gangbare prijs lagen, elke dag advertenties met alles van cpu tot mobo tot hd en altijd als je kwam en zelfs had gereserveerd was het op ;D

Wel eens in discussie gegaan met een van die gasten daarover maar ik kwam er gewoon niet doorheen.

Wel eens met een groep vrienden naar hcc dagen toe geweest gezellig hing er echt een halve dag rond er was genoeg te doen en te zien. Een van mn vrienden kocht een van de eerste cd spelers toen 1000 gulden! Geen 7 floppies meer nodig om een spel te spelen en een rij dat er voor die dingen stond want dat was spotgoedkoop !!!
Toe kwamen er alleen nog nerds had wel wat eigenlijk. Maar goed iedereen wordt tegenwoordig opgevoed met computers dus voor een beginnersvereniging als hcc is geen plaats meer.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

roland p

#12
Ik kan me nog herinneren dat xs4all (hack-tic?) een standje hadden met 'iets met internet' waarmee ze zogenaamd over de hele wereld via netwerken konden communiceren :D
Internet met 20 inbel lijnen voor heel Nederland... Those where the days...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Kjelt

en het kwam zelfs op het NOS journaal, die drie dagen vr t/m zondag als je vrijdag vroeg kwam had je de leuke 2e hands spullen voor weinig, kwam je zondag laat had je de nieuwe spullen waar ze nog vanaf moesten tegen inkoopprijs + 10% ofzo oftewel heel wat lager dan de huidige webwinkels. En het was grooooot destijds, uren lopen en karretje nodig om de aankopen te sjouwen, rondkijken en bij de een het moederbord halen, bij de ander de kast en weer een ander het geheugen etc. etc. tja kwam je thuis bouwde je het ding in elkaar en bleek het geheugen niet goed te werken keek je pas op het bonnetje dat het ergens uit groningen kwam  :o    :D  good old days ja.
Jammer dat het nu dus helemaal niets meer voorstelt, inderdaad spuitje geven dan. Wel vreemd overigens want bv de radiobeurs dagen zijn nog steeds groot en is nog steeds leuk spul uit de jaren 60,70 en 80 te vinden waar mensen nog steeds geld aan uitgeven.

EJ

Ze kunnen de hcc zelf ook beter een spuitje geven. Vroegah was dat een leuke club met een leuk blad. Tegenwoordig is het wat bedaagd en spelen ze vooral helpdeksel. Maar dat was 10 jaar (of zo) geleden al over.

Melbury

QuoteZelfs een courbois niet gezien

ALS hij er wel was, dan had je hem zeker gezien.
(of is hij inmiddels 100 kilo afgevallen?  ;)  )

Ik ging vroeger in Beuningen wel eens Amiga spullen halen bij hem.




Erik

Radiobeurs dagen zegt me niks zal eens googelen zag nu even niks. Elektronica als hobby neemt trouwens ook af, de ene na de andere winkel stopt er mee of gaat failliet.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Daar is hij idd heel lang bekend mee geworden en gebleven. Zouden ze nog leven btw met al dat gewicht wat ze mee moesten torsen daar wordt je ook geen 100 mee.  :-\
Quote from: Melbury on November  7, 2011, 00:20:45
ALS hij er wel was, dan had je hem zeker gezien.
(of is hij inmiddels 100 kilo afgevallen?  ;)  )

Ik ging vroeger in Beuningen wel eens Amiga spullen halen bij hem.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

donaldk

Tja, lidmaatschap is al drie jaar niet meer gekoppeld aan een IDG abonnement en leden moeten zo te lezen sindsdien ook voor de beurstoegang betalen. HCC kan blijkbaar niet meer op eigen benen staan.

CineSmurf

Haha. Jeugdsentiment. Met mijn zuur gespaarde centjes een (relatief) goedkope floppydrive wezen halen ooit voor mijn commodore 64. Uiteraard inclusief kniptang, zodat je je schijven kon bijknippen en ze dubbelzijdig kon gebruiken.

Wat een tijden!

Jammer dat het niets meer is inderdaad, maar ook wel te verwachten inderdaad.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Thunder

Idd jeugdsentiment. Jaartje of 15 geleden met de trein (Ov Kaart) naar de beurs, om er daar achter te komen dat de prijzen toch wel heel veel lager waren dan in de winkels.  ;D

In een hoekje nog ff snel een onderdelenlijstje samenstellen, de beurs doorlopen om te kijken waar welk onderdeel het goedkoopst was, daarna nogmaals doorrekenen of ik genoeg op de rekening had staan om het te kopen. Nadat dat allemaal rond was, een PC in onderdelen kopen, karretje volladen en dan met een megastapel op een klein iel karretje terug naar het station. Daar met hulp van een andere reiziger de kar op het balkon zetten en er maar bij blijven zitten tot aan Enschede.  :unhappy:

Gelukkig dat me pa me toen ophaalde met de auto, met die kar in de bus was geen succes geworden. En natuurlijk als je thuis kwam ging je je "veroveringen" uitpakken en in elkaar schroeven. En dan maar hopen dat alles naar behoren werkte.

In de jaren erna merkte je al dat het per jaar minder werd. De grote ketens als Vobis, Escom e.d. hadden de grootste stands, maar de prijzen waren al gelijk aan de winkels. Daarvoor kwam je niet naar de jaarbeurs. Elk jaar kwamen er ook meer en meer stands voor gsm zooi en met de opkomst van webwinkels, verloren de HCC dagen ook hun bestaansrecht.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

donaldk

De opkomst van de Belgische, daarna Luxemburgse en uiteindelijk Duitse Schijfjesleveranciers maakte ook dat je niet meer naar de PC Dumpdag (ook gestopt, Luc Sala zit lekker te mediteren op zijn Duitse landgoed), hoeft. Inmiddels heeft CDR-winkel alleen nog maar prullaria:-(. 

Erik

Luc Sala ja die is net zo oud als de hcc ;D
Die heeft toch leuk geboerd met pc spul en computerbladen
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

donaldk

Ja stereotype handige jongen. Weet overal aan te verdienen, een gave.

Erik

Hij liep vroeger ook altijd op de pcdumpdag met zn cameraman en dat werd weer uitgezonden op lokale tv.
Simpel maar effectief. Man zal nou ook 60 zijn was ooit miljonair of ie het nog is...
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill