Kef R-series

Started by Robert T, November 1, 2011, 11:34:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

twani

Maar optisch gezien toch wel een degradatie tov. de hele mooi iq5-en die je nu hebt? Kef bouwde juist van die hele mooie speakers, de R-en zijn ook mooi maar niet erg apart meer, ik denk dat als je een kind van 5 een luidspreker laat tekenen hij er zó uitziet......Ach dat is smaak en daarover valt....................

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

twani

Men vindt het een zeer goede luidspreker, zoveel is duidelijk! De kast is vast veel goedkoper te produceren dan de "geronde" andere Kef Series...

Groet,
Theo

Jack-uit-Boz

Gisteren de gelegenheid om heel even de KEF R700 en KEF R900 te mogen zien en beluisteren. Ik had niet veel tijd dus meer dan een minuut of 20 is het niet geweest. De KEF R700 en R900 werden opgesteld samen met de Q900. Een paar songs beluisterd van Diana Krall (van de BD van Live in Rio). Afgespeeld met een Marantz 7005 en NAD BD speler.

De R900 is echt een behoorlijke jongen die ik zelf niet kwijt kan in mijn huis. Volgens de verkoper heeft hij ook behoorlijk wat plaatsingsruimte nodig, die valt dus al af. De R900 klinkt een stuk voller dan de R700 die ik erg uitgebalanceerd vond klinken. Een stuk beter dan de Q900. Ik heb helaas niet heel veel kunnen luisteren maar ik ga een luisterafspraak maken om de R700 in combinatie met de R200c en R100 (die combinatie werd aanbevolen door de verkoper voor mijn situatie) te gaan beluisteren. Kan haast niet wachten maar zal toch pas tegen het eind van het jaar zijn of begin volgend jaar. Ik wil dan ook de B&W CM9 gaan beluisteren. Helaas heeft de zaak nog geen Pioneer maar daar ging binnenkort verandering in komen. Wil toch graag de set horen icm een LX85. 

Alex1980

#29
Van Jack-uit-Boz: Ik wil dan ook de B&W CM9 gaan beluisteren.

Dat is een interessante shoot out. Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen. Zelf heb ik de B&W CM8 en KEF R500 of misschien 700 op mijn lijstje staan. De Kefs heb ik gehoord in Utrecht. Alleen stond de marantz set daar zo hard dat ik er teveel vervorming in vond zitten om een goed oordeel te kunnen geven. Dat ze hard kunnen spelen staat als een paal boven water.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

twani

Mmmmm, was er géén volumeknop in de buurt dan? ;D

Alex1980

Haha. Logische reactie. Ik zag aan de reactie van de mensen in het zaaltje dat er ook mensen waren die het prachtig vonden wat er gebeurde. Ik heb niet de moeite genomen om te vragen of het iets rustiger kon.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Jack-uit-Boz

Sinds vorige week de KEF R700, KEF R600c en KEF R100 in huis  ;D Deze week flink wat uren laten spelen. Dit weekend eens serieus afstellen en testen. Als receiver gebruik ik de Pioneer LX85. Ik heb zowel de fronts als center in bi-amp aangesloten.

Sjaudio

http://www.avland.co.uk/aasp/kef/1120/r700/r700.asp

Hier nog wat foto's van wat er in zit.. De drivers zien er in ieder geval veelbelovend uit :)

Cantodea

Quote from: Alex1980 on December  4, 2011, 22:09:31
Van Jack-uit-Boz: Ik wil dan ook de B&W CM9 gaan beluisteren.

Dat is een interessante shoot out. Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen. Zelf heb ik de B&W CM8 en KEF R500 of misschien 700 op mijn lijstje staan. De Kefs heb ik gehoord in Utrecht. Alleen stond de marantz set daar zo hard dat ik er teveel vervorming in vond zitten om een goed oordeel te kunnen geven. Dat ze hard kunnen spelen staat als een paal boven water.

Toeval wil dat ik de Kef Q 700 heb en mijn broer heeft de B&W CM8. De CM8 is ongeveer 200 Euro duurder. Ik kan dus heel goed vergelijken tussen de 2 speakers.
Ik kan meteen stellen dat beide zeer goeie speakers zijn. Hoewel totaal verschillend. De B&W is detailrijk en bouwt een mooie podium op. Het laag kan diep gaan en is strak. Deze luidspreker heeft echter een goeie versterker nodig met veel power. Mijn broer heeft een Cambridge 740 en dat is juist voldoende. Met mijn Marantz gaat het duidelijk beter op de CM8.
Mijn Kef's Q700 zijn eveneens detailrijk en het mid-hoog is werkelijk schitterend (mijn mening natuurlijk). De bassen zijn zeer strak maar gaat niet zo diep als de B&W CM8. De ruimtelijke afbeelding is dan weer enorm. Ook deze luidspreker heeft flink wat vermogen nodig. Hoe de R700 of 500 presteert weet ik niet. De R reeks heeft een steviger kast en een mooiere afwerking, maar de luidspreker units zijn dan weer heel vergelijkbaar met Q reeks. In ieder geval vind ik zowel de CM8 als de Q700 boven hun prijs presteren. Dergelijke finesse was tot een jaar of 5 geleden niet denkbaar in deze klasse.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

unknown

#35
Quote from: Cantodea on November  8, 2012, 19:10:53
Toeval wil dat ik de Kef Q 700 heb en mijn broer heeft de B&W CM8. De CM8 is ongeveer 200 Euro duurder. Ik kan dus heel goed vergelijken tussen de 2 speakers.
Ik kan meteen stellen dat beide zeer goeie speakers zijn. Hoewel totaal verschillend. De B&W is detailrijk en bouwt een mooie podium op. Het laag kan diep gaan en is strak. Deze luidspreker heeft echter een goeie versterker nodig met veel power. Mijn broer heeft een Cambridge 740 en dat is juist voldoende. Met mijn Marantz gaat het duidelijk beter op de CM8.
Mijn Kef's Q700 zijn eveneens detailrijk en het mid-hoog is werkelijk schitterend (mijn mening natuurlijk). De bassen zijn zeer strak maar gaat niet zo diep als de B&W CM8. De ruimtelijke afbeelding is dan weer enorm. Ook deze luidspreker heeft flink wat vermogen nodig. Hoe de R700 of 500 presteert weet ik niet. De R reeks heeft een steviger kast en een mooiere afwerking, maar de luidspreker units zijn dan weer heel vergelijkbaar met Q reeks. In ieder geval vind ik zowel de CM8 als de Q700 boven hun prijs presteren. Dergelijke finesse was tot een jaar of 5 geleden niet denkbaar in deze klasse.

Deze bevindingen over de Q700's kan ik ook onderschrijven. Op het moment klinken ze in het hoog en midden al flink gedetailleerd en dat terwijl ze worden aangestuurd door mijn niet bepaald overpowerde Onkyo TX-SR508.

Ik hoop dat ze nog beter gaan presteren als ik upgrade naar een XPA-5 van Emotiva, die heeft flink wat meer power om mijn Q700's onder controle te houden  :)

Mij viel ook al op dat de componenten die gebruikt worden voor de R-reeks wel erg veel lijken op die uit de Q-reeks, zijn die R's dan echt zoveel beter?
TV: Samsung LE46C630 Pre: Emotiva UMC-1 Eindversterker: Emotiva XPA-5 Bronnen: PS3 en PC DAC: Cambridge Audio DacMagic
Fronts: KEF Q700 Rears: KEF Q800ds Center: KEF Q600c Subwoofer: Velodyne CHT-8Q (op een Auralex Subdude)
Luidsprekerkabel: Fronts: Canare 4s11 Center en Surrounds: Canare 4s8 Subwooferkabel:   Audioquest Sub-X
Rack: Solidsteel 6.2 Zilver Remote: Logitech Harmony 700

Cantodea

Quote from: unknown on November  8, 2012, 19:42:21
Deze bevindingen over de Q700's kan ik ook onderschrijven. Op het moment klinken ze in het hoog en midden al flink gedetailleerd en dat terwijl ze worden aangestuurd door mijn niet bepaald overpowerde Onkyo TX-SR508.

Ik hoop dat ze nog beter gaan presteren als ik upgrade naar een XPA-5 van Emotiva, die heeft flink wat meer power om mijn Q700's onder controle te houden  :)

Mij viel ook al op dat de componenten die gebruikt worden voor de R-reeks wel erg veel lijken op die uit de Q-reeks, zijn die R's dan echt zoveel beter?

Ze zullen wel iets verfijnder zijn en tonaal wellicht iets meer in balans dan de Q-reeks. Wat opzoekwerk heeft mij geleerd dat de units weliswaar op elkaar lijken, maar de legeringen zijn van een andere samenstelling. Ik ga die R-reeks toch ook eens gaan beluisteren bij mijn hi-fi boer.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Lightspeed

Er wordt op b.v. het WhatHifi-forum zeer positief gesproken over de LS50.
Heb laatst toevallig eventjes in een Hifi-zaak de nieuwe LS50 mogen horen met een Rega Brio-R serie aangesloten.
Vond dat het nogal erg stevig was in de lagere freq's en ook de stemmen en gitaar erg 'forward' klonken.
Mij iets tè veel. Als ik een keuze had moeten maken van meenemen ja -of- nee, dan denk ik toch 'nee'.
Of de R100 wellicht wat meer 'mijn geluid' zou zijn weet ik niet, want niet gehoord. Maar vind deze wel héél mooi qua model / spec's.
Ik heb de iQ5se gehad en beviel mij wel, maar ja dat was thuis op mijn eigen apparatuur.
De nieuwe series van KEF hebben ook nog (helaas?) de basreflex-poort aan de achterkant.
[ik houd 't voorlopig nog even op mijn Tannoy RS DC4 monitortjes]

Nog wat tests/reviews voor de info.
http://www.audio.de/testbericht/kef-r-500-im-test-1348347.html
http://www.whathifi.com/review/kef-r100
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]