Stereo en subwoofer: 2 vragen over bass management en controle volume

Started by blueray, November 8, 2012, 10:33:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blueray

Ik ben mede door berichten op dit forum (ook) wat aan het nadenken over de meerwaarde van een subwoofer in mijn stereo-setup, met als doel om een wat dieper en strakker laag te krijgen. Enerzijds doordat een subwoofer laag makkelijker en dieper weergeeft (bijv. contrabass). Anderzijds omdat mijn relatief vierkante en kleine luisterruimte (5 bij 5) met open keuken aan een kant denk ik een laagprobleem heeft, maar de opstelling van de speakers niet echt anders kan. (het laag is wat minder gedefinieerd dan indertijd in de luisterruimte van bbg, wat ik dus wijt aan mijn akoestiek en opstelling). Ik hoop met een sub het laag iets beter onder controle te kunnen krijgen doordat een (kleine) sub makkelijker te plaatsen is. Ik heb vloerstaanders die ongeveer tot 35 hz lopen. Ik ben me er van bewust dat je hiermee akoestiekproblemen niet echt verhelpt, maar het zou toch een verbetering kunnen geven. Ik ben verder erg tevreden over mijn speakers dus overstap naar monitoren is niet mijn eerste gedachte.

Ik heb wat rondgelezen op het forum, maar twee basale zaken zijn mij toch niet duidelijk.

1.   kan je in een stereosetup aan bass management doen, dat wil zeggen: een deel van het laag helemaal niet naar de speakers sturen en alleen naar de sub? Kan dit met alle subs? In surround wordt dit door mijn receiver geregeld, maar hoe zit dit als je alleen een geïntegreerde stereoversterker hebt? Krijg je dan een soort 'loop' van versterker-sub-versterker-speakers? Als laag nog steeds volledig naar mijn speakers gaat los ik immers het akoestiekprobleem sowieso niet op.
2.   hoe regel je het volume tijdens het luisteren? Hoe kan je bereiken dat het volume van je sub mee verandert als je het luistervolume op je versterker verandert? Reageert je line out van je versterker bijv. ook op volumeverandering? Of moet dat apart, in welk geval je volgens mij snel de integratie van sub+speakers om zeep helpt?
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

Martijn M

Met een of meerdere subwoofers is het laag doorgaans inderdaad beter te krijgen dan met full-range vloerstaanders, zeker in 'moeilijke' ruimtes.

Eigenlijk heb je een zogenaamde pre-out en main-in nodig. Het signaal van de voorversterker gaat naar een actief crossover en vanaf daar gaat het laag naar de sub(s) en het midhoog naar de eindversterker in je geïntegreerde versterker. Ik heb het zelf jaren op die manier gedaan met een geïntegreerde versterker van NAD. Tegenwoordig doe ik het met een gemodificeerde surround receiver, waar een vriend van me een pre-out en main-in op heeft gemaakt. Met een tape-out werkt het helaas niet, want die bevindt zich voor de volumeregelaar.

Een alternatief is het dichtmaken van de poorten van je vloerstaanders, waardoor ze minder diep gaan. Het is echter een stuk makkelijker als je een hoogdoorlaatfilter kunt instellen voor de fronts (klinkt doorgaans ook beter).
Dutch & Dutch

blueray

Bedankt, dus je krijgt qua bekabeling inderdaad een soort lus van je versterker naar je sub en weer terug. Ik geloof dat ik wel een pre-out heb, is het terugkerende signaal dan gewoon een 'line in'? Ik weet nl, niet of dit kan met mijn linn ds-i.....
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

Martijn M

De main-in is de ingang voor de eindversterker. Veel versterkers hebben wel een pre-out, maar geen main in. Met stereo-versterkers is het doorgaans maar een kleine ingreep om een main-in te maken, dus dat zou je eventueel kunnen (laten) doen.
Dutch & Dutch

blueray

Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

Siddartha

is dat 35 Hz -3 Db of -6 Db?

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de hoofdspeakers full range aan te sturen en op de sub je LPF aan te passen op de frequentie waar je speaker nog een goede basweergave hebben (op 50 of 60  Hz bijvoorbeeld). Dan heb je weliswaar een 'dubbele bas'  maar omdat jouw speakers die frequentie te minimaal weergeven zul je daar weinig last van hebben.

Ik heb dat ook zo ingeregeld. Heb overigens wel een surround receiver maar heb een 2.1 opstelling. Mijn bass management kan ik zo instellen dat zowel de sub als de speakers full range worden aangestuurd. Op de sub heb ik de LPF zo ingesteld dat deze mee draait vanaf het frequentie moment dat mijn speakers zwakker zijn. Klikt prima, moet je wel even uit testen natuurlijk!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

blueray

Maar is dubbele bass niet is wat je in principe wilt voorkomen, behalve dan een bepaald overgangsgebied? Ik zal de specs voor mijn speakers eens opzoeken, ik weet niet of het -3 of -6 is.
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

Siddartha

nou ja, in mijn opstelling en ruimte klinkt het voor mij beter om het zo aan te sturen dan middels een strakke frequentiescheiding...
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Xander32

Beste B.,

De afmetingen van jouw ruimte lijken erg op die van mij (5 x 5 + open keuken).
Ik speel voorts met een geintegreerde stereoversterker en 2 subjes.

Vanaf de versterker, diens pre out, lopen er twee ic's naar beide een sub.


Die subs vullen de speakers aan vanaf het punt waarop die gaan afvallen. Hier behaal ik er een prima resultaat mee, ben er nog steeds erg content mee.


Het is echter wel even werk om een sub goed op en af te stellen. Zelf dacht ik dat ik ze beide correct had staan maar recent heb ik toch weer wat moeten bijstellen ... Maar het resultaat is een nog meer droge, strakke bass. Helemaal goed.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

bmateijsen

Quote from: blueray on November  8, 2012, 11:23:52
Bedankt, dus je krijgt qua bekabeling inderdaad een soort lus van je versterker naar je sub en weer terug. Ik geloof dat ik wel een pre-out heb, is het terugkerende signaal dan gewoon een 'line in'? Ik weet nl, niet of dit kan met mijn linn ds-i.....

Met de DS-I heb je letterlijk een 2100 eindversterker nodig om te kunnen doorlussen, of je laat de subwoofer gewoon aanvullen tot de x-over.

Groet,

Bjorn


blueray

Quote from: bmateijsen on November  8, 2012, 18:53:04
Met de DS-I heb je letterlijk een 2100 eindversterker nodig om te kunnen doorlussen, of je laat de subwoofer gewoon aanvullen tot de x-over.

Groet,
Bjorn
Dank je, door laten lopen tot x-over kan inderdaad, maar dat zal dan toch het  laagprobleem van de speakers niet oplossen. Overigens is het ook niet dramatisch hoor. Zou in theorie ook nog een optie kunnen zijn om de baspoort van de living voice helemaal niet te gebruiken? Er zit tenslotte een biwire aansluiting op voor high en bass. Of bedoel je dat ook?
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server