Streamen vanaf NAS of Externe HD

Started by Wookie, October 30, 2011, 11:59:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wookie

Hallo,

Aangezien ik niet echt thuis ben in de computer wereld weten jullie misschien wat meer over mijn vraag.

Stel dat ik muziek wil gaan streamen via een medium dat geen eigen opslag heeft, dan moet dat dus via een opslag medium als een NAS of een externe HD, nu zie je regelmatig externe HD's op de markt komen die redelijk geprijst zijn, mij vraag is wat is nu beter?
een externe HD?(is hij bv snel genoeg om door de bibliotheek te bladeren/of wisselen van nummers?)
Of een NAS?

Alvast bedankt ;)

Xstream

#1
Tja, voor beide is wat te zeggen. De externe schijf zal een stuk goedkoper zijn. Alleen waar wil je die dan aan koppelen? Aan je PC, het muziek medium? Heeft je muziek medium evt een aansluiting hiervoor?
Als je echt alleen data gaat opslaan, en geen gebruik van extra diensten die een NAS nog biedt, dan is dit een prima oplossing

Een NAS geeft echter wel meer opties en uitbreidingsmogelijkheden. Je kunt er later meer schijven in toevoegen, waar je muziek medium wellicht maar 1 aansluiting heeft voor externe schijf.
Draai je met een Squeezebox bijvoorbeeld, dan is het makkelijk dat je de server software op je NAS kunt draaien. Downloaden op je NAS vind ik zelf ook ideaal. Bespaard je dan weer lang wachten, of gedoe, bij overschrijven data naar je externe schijf. (met je schijfje zeulen)
En er kan natuurlijk nog veel meer met een NAS, maarja, daar zul je zo te horen niet direct gebruik van maken.

Een NAS moet je maar even zien als een zelfstandig draaiend centrum wat je aan kunt sturen d.m.v. software & tools.
Een Externe schijf is niks meer dan een verzameling data. Het is niet zelfstandig in de aansturing, dus daar heb je dan echt een extra medium voor nodig, zoals een muziek streamer.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Wookie

Xstream

Dank voor je heldere antwoord.

Ik speel nu nog met een Hifidelio,maar ga waarschijnelijk naar een Simple Audio roomplayer toe,
dan wil ik de de muziek van mn Hifidelio "ergens" op overzetten. :music:

xynyx

Als het alleen om muziek gaat is een externe HD meer als voldoende qua capaciteit. Als je ook video wil gaan doen ontkom je haast niet aan een NAS. Nadeel van een NAS kan wel zijn dat ze lawaai maken (de multidisk models). In de kamer plaatsen is dan eigenlijk geen optie.

quattronl

Een NAS kan zoveel meer dan alleen maar muziek streamen.
Gaat het je puur alleen om de muziek en heb je een beperkt budget ('het mot goedkoop'), neem dan een externe schijf.
Wil je 'm ook je muziek laten downloaden, (HD) films streamen, je eigen muziek op je werk en/of smartphone luisteren, je data op opslaan en wil je dat alles ook bij een kapotte schijf nog beschikbaar is, ja dan is een multi-bay NAS een goede investering.
Geluidsproductie valt mee maar zoemen hoor je 'm toch altijd wel. De meesten hebben 'm in de meterkast ofzo staan.
Neem wel een goede NAS, dus een van een bekend merk welke een goede ondersteuning (firmware) biedt. Synology en Qnap zijn wellicht de bekendste. Voor een beetje multi-bay NAS (let op memory en cpu), incl 2 disks, moet je rekenen op zo'n 500,-

Dus tja, wat wil je en wat is je budget  8)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

MovieMax

Ik ben al bezig aan mijn tiende externe HD. Ik ben niet voor een NAS gegaan omdat er iets merkwaardigs gebeurd met opslag capaciteit: hoe meer je ervan hebt des te sneller raakt het vol.

Voor een NAS ben je 200 euro tot 400 euro kwijt afhankelijk van het aantal drive bays. En dan moet je nog een aantal interne HD drives bijkopen. Een externe HD kost 100-120 euro. Voor 1 NAS zou je 4 externe drives kunnen kopen als je de interne HD's meetelt.

Een NAS is in feite een mini-computer. Een NAS kan ook zelfstandig downloaden. Ik gebruikte mijn popcornhour ook eens voor een download. Op zich ging het heel goed. Alleen deed de popcornhour er 4x zolang over dan mijn PC. Ook is het verplaatsen van data over het netwerk langzamer dan via USB. Een NAS heeft meestal een FTP server aan boord waarmee je sneller data op een NAS kunt zetten. Grote voordeel van een NAS is dat je je PC uit kan laten.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

Raimond

dat is niet waar,in die zin als je een gigabit netwerk hebt,dan kan je makkelijk met  80 mb/s via het netwerk kopieren,als je aardige nas hebt.Het is net alsof je en extra hdd in je pc hebt zo snel werkt het.
Tenminste dat merk ik met mijn synology nas,ik zou nou niet meer zonder willen in elk geval. ;D

Meridian 506.24 /Denon AVR 2310 /Mission 750LE /panasonic 42v20 /PS3/Samsung 380 decoder/PS3/Xbox360/wii

Wookie

Dank voor jullie reacties.
In mijn geval is de Nas/HD alleen in gebruik als muziekbibliotheek, dowloaden/Films enz is voor mij nietzo belangrijk...
Als ik hezo goed begrijp zijn beide goed geschikt voor muziek opslag.
Wat ik mij nog afvraag is of er verschil in zit tussen de HD/Nas met betrekking tot de snelheid van het oproepen en doorbladeren van de muziek collectie?

Of zouden beide in theorie even "snel" moeten ziin? :sigh:

Xstream

#8
Quote from: Wookie on October 31, 2011, 09:11:54
Dank voor jullie reacties.
In mijn geval is de Nas/HD alleen in gebruik als muziekbibliotheek, dowloaden/Films enz is voor mij nietzo belangrijk...
Als ik hezo goed begrijp zijn beide goed geschikt voor muziek opslag.
Wat ik mij nog afvraag is of er verschil in zit tussen de HD/Nas met betrekking tot de snelheid van het oproepen en doorbladeren van de muziek collectie?

Of zouden beide in theorie even "snel" moeten ziin? :sigh:
Er zijn vier varianten van USB:
USB 1.0: 1,5 Mbit/s (low speed);
USB 1.1: 12 Mbit/s (full speed);
USB 2.0: 480 Mbit/s (high speed);
USB 3.0: 5 Gbit/s (super speed; 2009).

Al is dit erg afhankelijk van welke schijf je hebt. Ik heb die snelheden iig nog nooit gehaald, met USB 2 dan.

Als je USB 3.0 ondersteuning hebt gaat het snel zat: http://www.everythingusb.com/speed.html
Ook is eSata nog een optie mocht je media medium dit ondersteunen (meestal niet).

Over 't netwerk ligt dan maar net aan de prestaties van de NAS / Netwerk wat voor snelheden je haalt. Maar hoe dan ook, is niet echt een reden om 1 of ander te kiezen. Het verschil is verwaarloosbaar.
Ik zie voor mezelf meer beperkingen in gemak met een losse USB schijf. Nu staat alles door m'n hele huis en beschikbaar voor welk device ook in m'n netwerk.
De vraag is of je de data via 't netwerk via je media/muziek speler kunt benaderen. Want dat is gewoon lekker als je iets erop wilt zetten vanaf je PC bijv. Ik heb zelf geen zin om dan met m'n schijfje moet gaan zeulen, ook wetende dat USB devices soms lastig netjes afsluiten, en als je 't er spontaan uittrekt 't weleens ten koste kan gaan van je schijf.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

stennisborne

Let bij de aanschaf van een NAS wel op de doorvoersnelheid die hij aankan.

Heb me een beetje "verkocht" op een Western digital MyBook Blue rings, deze haalt amper de 6 MB/Sec. verder werkt hij prima, maar aangezien ik hem als centrale Opslag in huis gebruik is het terughalen van Data om te branden e.d. te traag. Ook alle downloads van Usenet worden door de software naar de NAS geplaatst en uitgepakt.

Sinds vorige week een Synology Diskstation met een Seagate 2 TB schijf neergezet. deze haalt 25 MB/Sec

ter vergelijk( apparaten staan dmv gigbit netwerk aan elkaar):

WD MyBook
Running warmup...
Running a 400MB file write on drive A: 5 times...
Iteration 1:     4,89 MB/sec
Iteration 2:     4,9 MB/sec
Iteration 3:     4,93 MB/sec
Iteration 4:     4,88 MB/sec
Iteration 5:     4,95 MB/sec
------------------------------
Average (W):     4,91 MB/sec
------------------------------
Running a 400MB file read on drive A: 5 times...
Iteration 1:     7 MB/sec
Iteration 2:     6,95 MB/sec
Iteration 3:     6,94 MB/sec
Iteration 4:     6,94 MB/sec
Iteration 5:     7,06 MB/sec
------------------------------
Average (R):     6,98 MB/sec
------------------------------


Synology:

Running warmup...
Running a 400MB file write on drive Q: 5 times...
Iteration 1:     15,78 MB/sec
Iteration 2:     15,72 MB/sec
Iteration 3:     15,69 MB/sec
Iteration 4:     15,28 MB/sec
Iteration 5:     15,52 MB/sec
------------------------------
Average (W):     15,6 MB/sec
------------------------------
Running a 400MB file read on drive Q: 5 times...
Iteration 1:     25,02 MB/sec
Iteration 2:     25,15 MB/sec
Iteration 3:     25,25 MB/sec
Iteration 4:     26,02 MB/sec
Iteration 5:     25,17 MB/sec
------------------------------
Average (R):     25,32 MB/sec
------------------------------
Onkyo TX-SR608 / Mission M73 fronts / Mission 73 Rears / Mission M7C2 Center / Mordaunt short MS308 Sub / Samsung UE48H5570 / Humax iHdr-5050c / Dune HD MAX / Logitech Harmony Ultimate

Xstream

#10
Yup, het scheelt meestal wel, afhankelijk van welke nas, en welke USB schijf. Ik had de simpelere (en goedkopere) Synology DS411j, en die haalde met downloaden ook niet meer dan 3MB/s. Nu met m'n nieuwe (duurdere) Synology DS1511+ gaat 't wel rond de 7 MB/s. Ook netwerk snelheden zijn veel sneller, al heb ik nooit de moeite genomen deze even te meten verder.

Echter, aangezien 't hier alleen om muziek gaat, en dus niet om HD bestanden van 20Gb gaat en volgens mij ook niet heel intensief gebruik? Denk ik dat een doorsnee USB schijf prima voldoet als je met een beperkt budget zit.
Zeker als je verder niks gaat doen met de overige mogelijkheden van een NAS ben je wel erg duur uit voor enkel wat opslag.

Alternatief is uiteraard vanaf je PC streamen. Dan heb je die opslag wellicht al? Of evt. een goedkoop intern schijfje toevoegen.
Alleen dan moet je PC wel aanstaan als je er gebruik van gaat maken, wat weer aardig wat kosten kan opleveren qua energieverbruik.
Maar misschien heb je wel een heel zuinig machientje staan?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

stennisborne

Quote from: Xstream on October 31, 2011, 13:30:31
Yup, het scheelt meestal wel, afhankelijk van welke nas, en welke USB schijf. Ik had de simpelere (en goedkopere) Synology DS411j, en die haalde met downloaden ook niet meer dan 3MB/s. Nu met m'n nieuwe (duurdere) Synology DS1511+ gaat 't wel rond de 7 MB/s. Ook netwerk snelheden zijn veel sneller, al heb ik nooit de moeite genomen deze even te meten verder.

7 MB/Sec is wel heel weinig dat haalt mijn WD volgens de meting ook, of bedoel je schrijven op de USB van je NAS ?

In Beide systemen van mij zitten Sata schrijven.
- WD : 2x500 GB
- Synology 1x 2TB

De beperking van de download zit nu bij mij in de Internet verbinding 20 mbit/sec. dit is dus 1,8 MB/Sec. Binnen in het netwerk kan hij met 15,6 MB/Sec schrijven en lezen met 25,3 MB/Sec

Gebruikte software voor het testen van je NAS, waarin je in het programma verwijst naar een Netwerkmount
http://www.808.dk/?code-csharp-nas-performance
Onkyo TX-SR608 / Mission M73 fronts / Mission 73 Rears / Mission M7C2 Center / Mordaunt short MS308 Sub / Samsung UE48H5570 / Humax iHdr-5050c / Dune HD MAX / Logitech Harmony Ultimate

Xstream

Quote from: stennisborne on October 31, 2011, 14:24:55
7 MB/Sec is wel heel weinig dat haalt mijn WD volgens de meting ook, of bedoel je schrijven op de USB van je NAS ?
Dit zijn uiteraard geen netwerk snelheden, maar download (60Mbit abbo heb ik).
Netwerk is uiteraard veel sneller.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Wookie

Dus als ik het goed begrepen heb maakt het voor de mediaspeler niet uit of er een externe HD aanhangt of een Nas, als de mediaspeler upnp heeft is het dus mogelijk om op de door beide opslagmediums aanwezige muziek door te bladeren via een mediabiblitotheek.

allen Bedankt voor het meedenken  ;)

evilniek

Quote from: Xstream on October 31, 2011, 13:30:31
Yup, het scheelt meestal wel, afhankelijk van welke nas, en welke USB schijf. Ik had de simpelere (en goedkopere) Synology DS411j, en die haalde met downloaden ook niet meer dan 3MB/s. Nu met m'n nieuwe (duurdere) Synology DS1511+ gaat 't wel rond de 7 MB/s. Ook netwerk snelheden zijn veel sneller, al heb ik nooit de moeite genomen deze even te meten verder.

Lezen zal over het algemeen sneller gaan dan schrijven, in de meeste thuis-netwerkjes zal rond de 7 MB/s schrijven echt het maximale zijn, imho.


Quote from: Xstream on October 31, 2011, 13:30:31
Echter, aangezien 't hier alleen om muziek gaat, en dus niet om HD bestanden van 20Gb gaat en volgens mij ook niet heel intensief gebruik? Denk ik dat een doorsnee USB schijf prima voldoet als je met een beperkt budget zit.
Zeker als je verder niks gaat doen met de overige mogelijkheden van een NAS ben je wel erg duur uit voor enkel wat opslag.

Misschien heb je het niet direct nodig, maar met een NAS ben je gewoon veel flexibeler op den duur.

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

peterrr

Quote from: Wookie on November  2, 2011, 17:50:14
Dus als ik het goed begrepen heb maakt het voor de mediaspeler niet uit of er een externe HD aanhangt of een Nas, als de mediaspeler upnp heeft is het dus mogelijk om op de door beide opslagmediums aanwezige muziek door te bladeren via een mediabiblitotheek.

allen Bedankt voor het meedenken  ;)

Het kan wel zijn dat de mediaplayer de album artwork niet via hd laat zien.
Dit kan via een nas makkelijker omdat daar het programma Twonky oploopt.
En vele players hebben apps voor de besturing die het bladeren via een phone/ipad e.d mogelijk maken.
Dan is het zien van het album visueel wat aantrekkelijker.

Grt peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Wookie

Quote from: peterrr on November  2, 2011, 19:41:08
Het kan wel zijn dat de mediaplayer de album artwork niet via hd laat zien.
Dit kan via een nas makkelijker omdat daar het programma Twonky oploopt.
En vele players hebben apps voor de besturing die het bladeren via een phone/ipad e.d mogelijk maken.
Dan is het zien van het album visueel wat aantrekkelijker.

Grt peterr

Daar heb je wel een goed punt Peterr.
aangezien de player inderdaad wel bestuurd gaat worden door een Ipod, voor zover ik weet zijn er geen externe HD"s die ook Twonky of een gelijkwaardig programma
in zich hebben :unsure:

stennisborne

Quote from: evilniek on November  2, 2011, 18:51:22
Lezen zal over het algemeen sneller gaan dan schrijven, in de meeste thuis-netwerkjes zal rond de 7 MB/s schrijven echt het maximale zijn, imho.


Misschien heb je het niet direct nodig, maar met een NAS ben je gewoon veel flexibeler op den duur.

zoals je uit tabellen kunt lezen die ik hier gepost heb van mijn NAS in het "thuisnetwerk" zie je dat er toch echt 25,3 MB gehaald word en schrijven met 15,6 MB. Het is nou niet zo dat ik een hele exclusieve Synology heb staan.
Onkyo TX-SR608 / Mission M73 fronts / Mission 73 Rears / Mission M7C2 Center / Mordaunt short MS308 Sub / Samsung UE48H5570 / Humax iHdr-5050c / Dune HD MAX / Logitech Harmony Ultimate

Wookie

Die snelheden, is dat met de DS211J?

stennisborne

Quote from: Wookie on November  3, 2011, 17:56:48
Die snelheden, is dat met de DS211J?

Synology DS107+
- 500 MHz processor
- 128 mb mb RAM

als HD een  Seagate Barracuda LP ST32000542AS
- Interface SATA 3Gb/s
- Cache 32MB
- Capacity 2TB
- Spin Speed (RPM) 5900 RPM
- Sustained data transfer rate 95Mb/s
- Average latency 5.1ms
- I/O data transfer rate 300MB/s
Onkyo TX-SR608 / Mission M73 fronts / Mission 73 Rears / Mission M7C2 Center / Mordaunt short MS308 Sub / Samsung UE48H5570 / Humax iHdr-5050c / Dune HD MAX / Logitech Harmony Ultimate

Raimond

#20
ik moet er wel bijzeggen trouwens dat ik een synology 1511+ heb met gigabit lan  en cat 6 bekabeling.
Een 411+ zou dezelfde snelheden moeten halen een kameraad heeft deze namelijk en die haalt ongeveer dezelfde scores.

Deze heeft een atom dual core en 1gb ram zijn een must in dit geval,ook erg zuinig overgens.
Overgens om echt goede snelheden te aheln,ben je dat wel nodig.

Nee welk type je ook neemt, voor snelheid,niet de J versies,maar of de + of de versie zonder extra teken er achter,dus de 211 of 211+ b.v.
Die laatste zijn altijd sneller,vaak word bij de j versies minder systeem geheugen geinstaleerd,wat de performance geen  doet

USB zijn heel mooi,maar je kunt gewoon veel meer met een nas,het is alleen ook een stuk duurder helaas.
Verder is een usb drive erg beperkt doordat zeze altijd aan een pc gehangen moet worden en niet via hetnetwerk beschikbaar is.
Ik heb zelf meerdere externe schijven,maar nu ik de nas heb,gebruik ik deze amper,alleen omdat hdd's op het moment zo duur is,ga ik ze gebruiken als tidjelijk opslag en hang deze erbij aan de nas.
Meridian 506.24 /Denon AVR 2310 /Mission 750LE /panasonic 42v20 /PS3/Samsung 380 decoder/PS3/Xbox360/wii