Is een dac voor mijn sonos het geld het waard?

Started by Rha007, October 26, 2011, 16:18:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rha007

Beste forum leden,
al enige tijd ben ik me aan het bedenken hoe ik het stereo geluid uit mijn ht-set kan verbeteren. Omdat ik (nog) geen echte audiofiel ben, wil ik er geen vermogen aan uitgeven en daarom dacht ik aan een simpele dac.
Mijn muziek staat op een nas en stream ik met sonos (bridge en zp90). De ZP90 is dmv een monster idl100 kabel verbonden met m'n SR7005.
Nu zag ik een leuke aanbieding van een Musical Fidelity / V-DAC voor €200, maar vraag me af of die €200 het geld het wel waard is, of zal ik nauwelijks verschil horen? Of is het wellicht zo dat met deze dac het verschil nauwelijks waarneembaar is, maar met een andere (betere/duurdere) juist weer wel?
Graag jullie advies.

PS. voor wat het waard is: de fronts zijn de Dali's Lektor 6.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Maro

Zou er geen dac tussen hangen. De dac in de Marantz is gewoon al goed. Een dac als de MF is eigenlijk meer voor mensen die een stereo versterker zonder digitale input (dac) hebben bedoeld. Heb zelf een Cambridge Audio Dacmagic gehad en later een MF M1 maar tov de dac in mijn receiver waren dat geen upgrades.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Rha007

Okay, duidelijk antwoord en was hier al een beetje bang voor.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Eddye

Quote from: Rha007 on October 26, 2011, 18:38:56
Okay, duidelijk antwoord en was hier al een beetje bang voor.

Heb exact hetzelfde dilemma gehad. Een DAC tussen de Sonos en de SR7005, of een stereo receiver, of een eindversterker. Ik heb gekozen voor een eindversterker om mijn B&W's aan te sturen, en daar heb ik geen spijt van.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Rha007

Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Eddye

Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Rha007

Amaai, da's geen goedkope oplossing :omg:
Maar de rotel gaat dus goed samen met een sr7005?
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

negotiata

Ik heb er een musical fidelity dac tussen zitten tussen mijn sonos en sr6004.

Een wereld van verschil ! Zelfs mijn vriendin merkt het verschil zuiverder en vollere klank.

Dus ik zou het doen !

Ik zou niet eens van meningen uitgaan en zelf luisteren of een dacje regelen lenen.
- To be or not to be, thats the question -

Rha007

Hmm, twee verschillende meningen dus. Helaas ken ik niemand met een dac, maar ga zekers proberen om een dac voor een weekeind mee te krijgen. Dit lijkt me de enige optie.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Eddye

Quote from: Negotiata on October 27, 2011, 15:06:33
Ik zou niet eens van meningen uitgaan en zelf luisteren of een dacje regelen lenen.

Eens, muziek en gehoor zijn niet objectief. Als je een DAC of een eindversterker (of allebei) ergens kan lenen of op zicht kan krijgen zou dat natuurlijk ideaal zijn.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Tom

Ik ben enkele maanden geleden met een vriend samen naar een betere hifi zaak geweest om voor hem een oplossing te zoeken om via zijn laptop muziek te kunnen afspelen.

De verkoper heeft ons eerst de Vdac laten horen en daarna de MF1:heb de MF1 direct zelf gekocht,wat een verschil!

Enkele weken later nog de sonos zp90 erbij en ik ben hier zeer tevreden over,de kwaliteit is gelijk of beter dan mijn cd speler.

Maar zoals altijd:eerst zelf gaan luisteren.

groeten,Tom

Maro

Als je geen Dac hebt en je wilt de analoge output van een device upgraden dan is een losse Dac (MF M1 ed) een mooie oplossing. Als je (zoals de TS) al een mooie Dac in een receiver hebt is het nog maar de vraag of het met een stand alone Dac beter wordt. Een MF M1 dac kost €550,- dan mag je wel een enorme verbetering verwachten. Was bij mij niet het geval.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Rha007

Heb sinds gisteren de Musical Fidelity V-dac in huis om te testen, maar krijg geen geluid als ik de dac aansluit.
De dac heb ik als volgt aangesloten: van de zp90 met een monster digi coax (van de winkel meegekregen) naar de in van de dac. De dac via de out middels een monster dataLink100 naar m'n sr7005.
Het gekke is dat de groene lamp op de dac brand, dus hij krijgt wel een signaal.
Wat doe ik verkeerd?
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Nahpets

De Datalink 100 is toch een digitale kabel? Waarom wil je met een digitale kabel vanaf je V-Dac naar de receiver?

Ik zou verwachten dat je de analoge uitgangen doorlust.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Rha007

 :sleepy: je hebt uiteraard gelijk, ik was er niet helemaal bij zoals je begrijpt. Hoe suf kan je zijn  :confused:
Inmiddels staat de MF V-dac hier al twee dagen te draaien (met de juiste bekabeling  :blush:) en ik hoor wel degelijk verschil. Zelfs mijn vrouw hoort het verschil. Had dit niet verwacht, maar het verschil is echt groot.
Heb eerst een aantal nrs met de dac gespeeld en hoorde toen al direct verschil. Omdat ik echt zeker van de zaak wilde zijn heb ik daarna 5x van opstelling (met en zonder dac) gewisseld en daarbij steeds 2 dezelfde nummers gebruikt: Me and Mrs Jones van Micheal Buble en Give me on reason van Joe Bonamassa and Robert Cray, echt een heerlijk nummer :headbanging:
Het geheel klinkt veel voller, warmer en iets minder scherp. Nu komt het pas echt los van de speakers. Ben er nog niet helemaal uit of ik deze dac ook daadwerkelijk ga aanschaffen, want wat nou als ik een dac van een klasse hoger zou nemen  ::)
Tsja, zo blijf je bezig he  ;D
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Tom

Verschil tussen v-dac en MF1 vond ik toch groot genoeg om de MF1 aan te schaffen (en meer betalen)