Nieuwe luidsprekers: keuze gemaakt.

Started by Streamz, October 24, 2011, 21:30:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Streamz

Het upgrade virus begon een jaar geleden weer te kriebelen. Inmiddels ben ik een nieuwe TV en streamer verder. Een nieuw meubel is onderweg (hoop ik, don't ask..).

Volgende stap: nieuwe luidsprekers. Omdat ik deze op dit moment als beperkende factor zie. Met name op gebied van ruimtelijkheid.
Dat is tevens mijn belangrijkste eis: meer ruimtelijkheid. Of eigenlijk, meer een "muur van geluid." Ik hou van een groot geluidsbeeld, breed en hoog. En diep, al is dat wel wat minder belangrijk. Voor wie zich hier weinig bij kan voorstellen: het nummer "Gold" van Prince. Zwaar overgeproduceerd, in een manier dat het lijkt dat er 200 luidsprekers naast elkaar staan aangesloten. En dat 4 lagen op elkaar.
Ik wil ook volledig opgaan in Hooverphonics "Anger never dies." En dat lukt pas echt goed als je bijna in de muziek zelf staat.

Met stip op plaats 2: snelheid en ritme. Foottapping. Niet stil kunnen zitten. Dat soort werk. "Hard Times" van John Legend & The Roots horen en dansend mee willen blèren.
Dat ik spontaan op gitaarles ga als ik de eerste tonen van Danger Mouse & Daniel Luppi's "Two against one" hoor. Dat dus.

En dan op 3, maar afhankelijk van m'n stemming en het type muziek op plaats 1 of 2: basweergave. Strak, zeeeeer diep, droog en totaal in control. Op een manier dat James Blake eindelijk zelf gaat begrijpen wat hij met het nummer "Limit to your love" eigenlijk bedoeld heeft.

Detaillering? Ja, graag, maar ik hoef echt niet de laatste 0,004% detail te horen. Voor Adèle's "21" is detaillering leuk, alsook voor Elbow's rustiger nummers. Een groot deel van de dag staat di.fm lounge aan. Of een CD'tje van Air, Massive Attack, Zero 7, dat soort werk. Op laag volume dus, maar af en toe ook op normale sterkte, dus het is dan wel handig dat er meer dan voldoende detaillering aanwezig is.

Tenslotte: vergevingsgezindheid. Is handig. Maar als iets niet al te best opgenomen is, hoeft dit ook niet gemaskeerd te worden. Denk aan 70-80's rock / pop als de eerste CD's van Genesis dus. Wat ik belangrijker vind is dat de luidsprekers niet al te veel afhankelijk zijn van de omgeving. Aanpassingsmogelijkheden in de kamer zijn erg beperkt. Al staan de luidsprekers wel redelijk vrij, om een halve meter van de wand, 2 meter uit elkaar en niet geblokkeerd door een bank oid. De totale ruimte, een L vorm, is 34m2.
En ik wil ook niet teveel afhankelijk zijn van de luidsprekers. Een "sweet spot van 20cm2 op exact 2,36m afstand" principe kan ik niets mee.

Op dit moment speel ik met de Proac Studio 125. Aangestuurd door een Primare A30.1, met als bronnen de D30.2 CD-speler en T+A MP1260R streamer.

En dan komen we aan het budget. Uiteraard is er een budget, al is deze flexibel. En afhankelijk van de mogelijkheden.
Voorbeeld: tot nu toe is m'n lijstje beperkt tot de Sonus Faber Liuto. Met als reden Alan Sircom's review in Hifi+ vorig jaar.
Verder en ik wat losse merken genoteerd, ook weer gebaseerd op commentaren en reviews online. Dit zijn oa Avalon, PMC en Wilson Benesch. En uiteraard ook weer Proac, de Studio 125's hebben me lang tevreden gehouden. Wellicht dat de modellen hoger in de hiërarchie het "meer" bieden?

Wat is een flexibel budget? Die Liuto's kosten 4000. En de Primare zal deze wel aansturen. Maar wat is dan de volgende stap? Het upgrade potentieel is dan wel beperkt. Met een investering van nog eens 4000 ben je dan wel weer klaar. Om vervolgens weer de luidsprekers te moeten vervangen voor een volgende upgradestap. Maar wellicht dat ik hier wel de komende 8 jaar mee kan doen.

Wellicht kan ik dan beter direct een grotere stap maken. Met daarbij ook de mogelijkheid van het verder upgraden van de gehele set. Zeg: een setje WB Curves. Ik zie 8500 als prijs. De Primare zal waarschijnlijk bij lange na niet het volledige potentieel van de WB's gaan benutten. Maar dit geeft wel een prima mogelijkheid voor verdere upgrade aan, door de versterker te vervangen voor iets passends.

Dus: genoeg stof tot nadenken. En luisteren uiteraard. Ik heb al een aantal merken genoemd. Iemand nog andere "must hear" suggesties? Die ook nog eens mooi en goed in elkaar geschroefd zijn?



Peerless Monster

Als je zegt ruimtelijkheid: audio physic met buizen versterking...
Ruimte!! Lucht!!
Maar ik ben bevooroordeeld natuurlijk met mijn virgo's... ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

mscofield

Audio Physic Virgo 25 kan ik ook van harte aanbevelen voor de shortlist. Leuke zoektocht, deze ga ik zeker volgen!

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Martijn M

Kun je wat meer vertellen over de afmetingen en aankleding van je ruimte en hoe de luidsprekers staan opgesteld? Wat bevalt je niet aan je huidige ProAcs dat je besloten hebt te gaan upgraden?

Je eisenpakket doet mij onmiddellijk denken aan een omnipool-achtige luidspreker (misschien een Mirage?) enigszins vrij van zijwanden, met een flinke ondersteuning in het laag, mogelijk in de vorm van een aantal actieve subs met DSP. Maar het is niet ondenkbaar dat je huidige ProAcs het ook prima doen met een paar subs.
Dutch & Dutch

Xstream

Misschien ook Monitor Audio eens verkennen.
Heb nu zelf de RX6 en het geluidsbeeld is echt aanzienlijk ruimtelijke en breder T.o.v. m'n KEF iQ9's. En daarbij is het laag echt enorm strak en goed. Ik ben er zelf zeer blij mee, ook met Hooverphonic.
Gezien je budget zou je ook naar de gold/platinum serie kunnen kijken natuurlijk. Afwerking is top.

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Jumping Jack

De nieuwe PMC Twenty reeks is volgens mij ook wel een luistersessie waard...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Roger Black

Ga ook eens luisteren naar de PMC Ob1i, leuk omschreven trouwens!

Martijn M

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen persoonlijke favorieten, maar sluiten de genoemde luidsprekers om speciale redenen ook heel goed aan bij de wensen van Streamz? Qua concept lijken de hierboven genoemde twee PMC's niet zo heel verschillend van de ProAcs.
Dutch & Dutch

Jumping Jack

De PMC's zijn transmissielijn-speakers, helemaal anders als je het mij vraagt.
Ruimtelijkheid:  check
Snelheid: check
Laag: dubbel check...
Enkel op vergevingsgezindheid scoren ze m.i. wat minder.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Martijn M

In de praktijk zit er niet zo veel verschil tussen een TL en een BR. Bovendien voldoen die kleine PMC's niet aan de wensen m.b.t. de laagweergave.
Dutch & Dutch

katwax

Electrostaten voldoen aan al je eisen, behalve laag en vergevingsgezind :)
Laag --> als je enkel voor panelen gaat moet je sub kopen ofwel neem je hybrids bv ML
Vergeven --> dit doen ze niet zit er een fout op in de opname dan zal je deze horen, hierdoor krijg je echter wel veel detail en die muur die je graag hebt
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Jumping Jack

Quote from: keyser on October 25, 2011, 11:20:44
In de praktijk zit er niet zo veel verschil tussen een TL en een BR. Bovendien voldoen die kleine PMC's niet aan de wensen m.b.t. de laagweergave.

Ik weet niet wat voor formaat speakers jij gewoon bent, maar bv de genoemde OB1i's zijn allesbehalve klein, net zo min als de Twenty.24...

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Martijn M

De OB1's zijn inderdaad redelijk aan de maat. De Twenty 24 is qua formaat vergelijkbaar met de ProAc 125.
Dutch & Dutch

norman

Ik zou inderdaad zeggen PMC of (na een bezoek aan X-Fi) zou ik zeggen luister is naar Bach speakers.
Bach vond ik alleen minder in het laag, naar mijn idee heeft deze een sub nodig.

Maar goed ik ben gewend aan het laag van de PMC en daar kunnen weinig speakers aan tippen :)


(Overigens was Bach een eerste indruk na een beurs, dus heb ze nooit vergeleken verder, maar ze leken me goed te klinken)
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

AbZ

Quote from: keyser on October 25, 2011, 11:20:44Bovendien voldoen die kleine PMC's niet aan de wensen m.b.t. de laagweergave.
TB2i monitor gaat al tot 40Hz en doet dat waarschijnlijk beter dan menige vloerstaander.  OB1i gaat idd verder, tot 28Hz, maar volgens mij komt Blake/Limit (genoemd als referentie) niet zo laag op de piano?

Martijn M

Die piano gaat inderdaad niet zo laag.... als jij dat sublaag niet hoort op je set zou je misschien ook aan de subs moeten ;) . Hoe diep het precies gaat weet ik niet, maar wel tamelijk diep.
Dutch & Dutch

AbZ

Quote from: keyser on October 25, 2011, 14:44:28
Die piano gaat inderdaad niet zo laag.... als jij dat sublaag niet hoort op je set zou je misschien ook aan de subs moeten ;) . Hoe diep het precies gaat weet ik niet, maar wel tamelijk diep.
Blissful ignorance mijnerzijds?  :smile:  Heb het nummer idd niet op goede set beluisterd*
maar ik zou zeggen:  haal het bestandje even door een spectrum analyzer.  Ben benieuwd...


*update:  nu ff thuis gecheckt met AKG K701 (kende het nummer niet goed) en ja, dat is laag!
Dat zullen niet veel 'normale' speakers goed doen en lijkt me idd meer iets voor een sub.

(Overigens is dit imho wel mooi als geluidseffect maar muzikaal niet bijster interessant.)

Jumping Jack

Ik denk dat Norman kan beamen dat die PMC's (bij mij de FB1i signature ed.) heel erg laag gaan... Het zal voor de TS luisteren worden om zijn smaak te vinden...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Roger Black


norman

Probeer ook is het nummer,

Rihanna - Skin

of het album
Trentemøller - The last resort
The XX - XX

Voor goede bass tracks, die je niet op elke speaker goed en gecontroleerd zal horen ...

EDIT: en zowel de FB1i en de OB1i (ook niet signature versies) gaan inderdaad bijzonder mooi en gecontroleerd laag :)
Overigens is hier wel degelijk verschil in de versterker die je gebruikt ....
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Roger Black

Quote from: norman on October 25, 2011, 14:57:52
Probeer ook is het nummer,

Rihanna - Skin

of het album
Trentemøller - The last resort
The XX - XX

Voor goede bass tracks, die je niet op elke speaker goed en gecontroleerd zal horen ...

EDIT: en zowel de FB1i en de OB1i (ook niet signature versies) gaan inderdaad bijzonder mooi en gecontroleerd laag :)
Overigens is hier wel degelijk verschil in de versterker die je gebruikt ....

The Last Resort blijft een heerlijk album!

uncle Paulie

Precies het topic dat ik zelf wilde openen. Deze blijf ik volgen :)

De aanbevolen audio physic luidsprekers zijn mooi en ruimtelijk maar hebben een sweetspot van ongeveer die 20cm2. (Mijn AP tempo II in ieder geval).
Ik heb zelf ook een Primare 30.1 , een geijkte combinatie met de speakers. Het geluid uit deze combinatie is prachtig maar toch staat de luchtgitaar al een paar jaar in de kast.

Omdat ik zelf ook aan het zoeken ben kwam ik gisteren op dit topic :

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=91430.0


Misschien wat interessante merken/tips voor je. :)

Xstream

Quote from: Roger Black on October 25, 2011, 15:10:59
The Last Resort blijft een heerlijk album!
Meesterlijk idd. Laatste jaren meest gedraaide album bij mij iig, lekker tijdens m'n werk :)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Streamz

PMC stond al genoteerd. Ben inderdaad benieuwd naar het laag. Voor de duidelijkheid: de Proacs doen het op zich prima met het laag. James Blake voel ik in m'n maag schoppen en ook de deur achter me staat mee te trillen. Van angst of van emotie, daar ben ik nog niet uit. Ik kan het ook niet vragen, helaas...

Meer/beter laag staat dus niet bovenaan, maar op plaats 3 pas. De ruimtelijkheid, of beter, "grootsheid" van het geluidsbeeld staat echt op één.

Electrostaten/magnetostaten, alsmede hybrides gaat het niet worden. Ik word er zenuwachtig van. Iets in me wil dan opstaan, maar in plaats van dansen ruk ik dan de stekkers van de panelen eruit.
Mijn eerste ervaring met electrostaten was Final, daarna ook Martin Logan's beluisterd. Alsmede in de jaren erna andere merken waar ik de naam al niet eens meer van weet Iedere keer met hetzelfde resultaat.

uncle Paulie, dank voor de link. Eens kijken of ik er wat mee kan. Gezien wat suggesties die daar in staan wordt eis nummer 4 dat de luidsprekers die ik wil ook nog eens prettig voor het oog moeten zijn..