Prijzen schijven plots maal twee ? Een trend ?

Started by dronebone, October 24, 2011, 11:48:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Oracle

Quote from: Oracle on October 25, 2011, 13:20:27
Het was me nog niet opgevallen, maar inderdaad, wat zijn HDD's duur geworden in korte tijd!

Ik kocht op 11 oktober 2 Samsung Spinpoint 2 TB schijven, voor €64,47 per stuk, bij Azerty.

Dit is de huidige prijs:

http://azerty.nl/0-857-319838/samsung-spinpoint-f4eg-hd204ui.html

(Voor het geval de prijs nog wijzigt: 99,- op 25-10-2011...)

Dat is bijna 33% duurder in 2 weken. Damn! Had moeten investeren in HDD's ipv goud!  ;D ;D

Gr,
Mark

Prijs op 1-11-2011: 165,- (bij deze zelfde leverancier...)!

Wel zie je inmiddels veel prijsverschillen ontstaan bij de diverse aanbieders. Ook scheelt het per schijf. Feit is wel dat de prijzen behoorlijk omhoog zijn gegaan, en dat men ook bij de systeem-bouwers (Apple, Dell, HP, etc) tekorten verwacht. Verwachting is dat dit niet voor het eind van het jaar opgelost is, aangezien het water in Thailand nog niet echt van wijken weet...

Iemand nog een 2TB-tje voor een zacht prijsje? ;)

Gr,
Mark

jowi

In de USA zijn er al winkels die niet meer dan 1 disk per klant verkopen...

jaco

Ik was ook net op tijd met 63 euro voor een 2 TB blijkbaar..

Ik heb nog wel 500 GB hdd's te koop  ;)

hifiman

Quote from: jaco on November  1, 2011, 09:49:32
Ik was ook net op tijd met 63 euro voor een 2 TB blijkbaar..

Ik heb nog wel 500 GB hdd's te koop  ;)
Precies de prijs die ik met mijn vooruitziende blik onlangs ook nog per stuk betaald heb voor 2 exemplaren  :pompom:

edgnoj

Ik heb gelukkig nog drie 2TB externe USB3 schijven kunnen bemachtigen voor 65 incl verzendkosten, dus ik kan nog even vooruit.  :P
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

riwi

Quote from: Oracle on November  1, 2011, 08:09:47
Prijs op 1-11-2011: 165,- (bij deze zelfde leverancier...)!

Op 1-11-2011 14:00 is de stand 178,- euro  ;D  damn! uurprijzen  ;D

Misschien is Samsung niet de beste graadmeter omdat deze schijven niet meer gemaakt worden. Samsung heeft de schijven divisie overgedaan aan Seagate.

Ik heb nog 15T vrij op mijn NAS'en dus ik kan het nog wel even uitzingen ;)

dronebone

Quote from: riwi on November  1, 2011, 14:14:59
Ik heb nog 15T vrij op mijn NAS'en dus ik kan het nog wel even uitzingen ;)

de stroom is zeker gratis om dat 24/24 aan te hebben in Nederland
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

riwi

Quote from: dronebone on November  1, 2011, 14:19:37
de stroom is zeker gratis om dat 24/24 aan te hebben in Nederland

Wie let er op geld? En wie zegt dat ik geen wake-on-lan gebruik ;)

Audiofiel

Inderdaad gewoon externe USB 2TB schijven bestellen en de schijf er uit halen. Op dit moment (en trouwens wel vaker) de goedkoopste oplossing. Ik kreeg vanochtend nog 5 stuks Iomega Prestige USB 2TB schijven binnen. Waren €75 per stuk inclusief verzenden. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Quote from: Audiofiel on November  1, 2011, 15:08:35
Inderdaad gewoon externe USB 2TB schijven bestellen en de schijf er uit halen. Op dit moment (en trouwens wel vaker) de goedkoopste oplossing. Ik kreeg vanochtend nog 5 stuks Iomega Prestige USB 2TB schijven binnen. Waren €75 per stuk inclusief verzenden. ;)
Da's leuk maar je weet natuurlijk niet welke hdd je dan krijgt, vermoedelijk het goedkoopste type van 5400tpm en green. Maar het is een alternatief als het niets uitmaakt.
Overigens zie ik bij mijn webwinkel dat de prijzen van externe USB schijven ook al verdrievoudigd zijn  :(

Audiofiel

Quote from: Kjelt on November  1, 2011, 15:24:40
Da's leuk maar je weet natuurlijk niet welke hdd je dan krijgt, vermoedelijk het goedkoopste type van 5400tpm en green. Maar het is een alternatief als het niets uitmaakt.

Nee, het gaat om Seagate 7200 rpm schijven. 8)

QuoteOverigens zie ik bij mijn webwinkel dat de prijzen van externe USB schijven ook al verdrievoudigd zijn  :(

En die ik gekocht heb zijn nu ineens met €5 gedaald tot slechts €70 per stuk. :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Quote from: Audiofiel on November  1, 2011, 20:29:56
En die ik gekocht heb zijn nu ineens met €5 gedaald tot slechts €70 per stuk. :o
Dan zou ik ernog maar snel een paar bij bestellen, bij tweakers pricewatch doen ze al 150 tot 250  euro  :o
http://tweakers.net/pricewatch/259361/iomega-prestige-desktop-2tb-zwart.html

MovieMax

Ik wacht nog maar even met een stel oude pc's naar de stort brengen. Kunnen nog worden gebruikt als nas. Maar ik was net op tijd voor een WD netbook 3 Teringbyte HD. Kan nog er even tegenaan. 8)

Een hele tijd terug was er een plof in een fabriek van PC memory. Prijzen schoten ook meteen omhoog terwijl de winkels nog voldoende voorraad hadden. Pure speculatie. Niet zo lang geleden plofte het ook bij Foxcon. De Ipads blijven gelijk in prijs (te duur).

Als je kunt even wachten en de storm uitzitten. De prijzen dalen weer vanzelf.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

Oracle

Quote from: riwi on November  1, 2011, 14:14:59
Misschien is Samsung niet de beste graadmeter omdat deze schijven niet meer gemaakt worden. Samsung heeft de schijven divisie overgedaan aan Seagate.

Misschien niet, maar ik kocht deze exacte schijf een maand geleden dus voor 64,- en nu zou die 178,- moeten kosten...

Collega geloofde het niet, tot ik hem de tweakers pricewatch liet zien. Alle lage prijzen zijn van bedrijven zonder eigen voorraad. Zij die schijven wél op voorraad hebben, vragen tegen de 160-170,- voor 2TB. Ongelooflijk, hoe volatiel die markt is. Geeft ook aan hoe klein de voorraad is die de retailers en importeurs hebben. Net genoeg voor 1-2 weken...

Ach, acuut heb ik geen issue. Heb hier zelfs nog een 1TB WD externe schijf in de seal liggen. Nog met de witte plastic strip erom heen. En net de NAS met 4TB in gebruik genomen. Dus nog enige TB's te gaan... ;-)

Maar je zult maar net op het punt gestaan hebben om een PC of NAS aan te schaffen. Wordt de BuCa ineens een stuk minder gunstig van... ;)

Gr,
Mark

Audiofiel

Quote from: Audiofiel on November  1, 2011, 20:29:56
Nee, het gaat om Seagate 7200 rpm schijven. 8)

Zostraks eentje opengeschroeft en er blijkt een Samsung schijf in te zitten. Geen 7200 rpm maar 5400 rpm. Maar wel 32 Mb cache in plaats van 8 Mb. 8)

Quote from: Kjelt on November  1, 2011, 21:45:29
Dan zou ik ernog maar snel een paar bij bestellen, bij tweakers pricewatch doen ze al 150 tot 250  euro  :o
http://tweakers.net/pricewatch/259361/iomega-prestige-desktop-2tb-zwart.html

Dat gaat snel zeg! :unhappy:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dronebone

Quote from: Oracle on November  1, 2011, 23:00:08
Misschien niet, maar ik kocht deze exacte schijf een maand geleden dus voor 64,- en nu zou die 178,- moeten kosten...

Collega geloofde het niet, tot ik hem de tweakers pricewatch liet zien. Alle lage prijzen zijn van bedrijven zonder eigen voorraad.

Yep, zelfde met Media Markt: 79 EURO voor een Samsung Story. Stond een nieuw pallet van in de winkel. In alle andere MM winkels was het al 100 a 120 voor een vergelijkbare schijf (maar geen samsung, die hadden ze in de andere winkels niet) die gewoon in de rekken stond (= oude stock).

Quote from: Oracle on November  1, 2011, 23:00:08
Zij die schijven wél op voorraad hebben, vragen tegen de 160-170,- voor 2TB. Ongelooflijk, hoe volatiel die markt is. Geeft ook aan hoe klein de voorraad is die de retailers en importeurs hebben. Net genoeg voor 1-2 weken...

Diegene met stock willen maximaal van de prijsstijging profiteren, terwijl zaken zoals MM gewoon opkopen bij hun acties en met een waanzinnig lage marge verkopen.
Hebben de op/aankopers dan niet door dat ze meer voor die 79,- euro kunnen krijgen ?
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

paaj

Dat soort scherpe acties zijn vaak flyeracties, dan kun je ze niet zomaar omhoog gooien want dan krijg je boze klanten.
De prijzen worden verder in principe elke week vergeleken, dus dat zal ook wel omhoog gaan nog.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

dronebone

Quote from: paaj on November  2, 2011, 12:10:06
Dat soort scherpe acties zijn vaak flyeracties, dan kun je ze niet zomaar omhoog gooien want dan krijg je boze klanten.
De prijzen worden verder in principe elke week vergeleken, dus dat zal ook wel omhoog gaan nog.

Idd ... en ze halen hun winst uit andere zaken.

Bvb USB lader voor auto: in Action heb je die onder de 2 EUR, krijg je er nog een 3-weg splitter ook bij. Bij Media Markt kost zoiets 10 a 20 euro.
Daar pakken ze hun marge door klanten te lokken met hun flyers.

Ander voorbeeld: HDMI 1.4 kabel kost in Action nog geen 2.5 EURO, in MM rond de 20 EURO. Kwaliteit ziet er even basic uit, geen speciale connectoren of mantel, gewoon uber instap.
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

alexander2

De reden dat de MM en Saturn normale prijzen hanteren is vrij simpel.
Die pallet moet weg want volgende week staat er weer een ander.
Het gaat bij die winkel om omzetsnelheid en overvolle magazijnen is niet de filosofie bij die concerns.

dronebone

Quote from: alexander2 on November  2, 2011, 14:03:15
De reden dat de MM en Saturn normale prijzen hanteren is vrij simpel.
Die pallet moet weg want volgende week staat er weer een ander.
Het gaat bij die winkel om omzetsnelheid en overvolle magazijnen is niet de filosofie bij die concerns.

Sure sure, 't zijn underpriced lokkertjes om de andere overpriced spullen verkocht te krijgen. De 2 TB actiepallet stond helemaal achterin de winkel, je moest al bijna zoeken, dus passeer je ondertussen alle andere zaken waar ze wel goed hun marge op verdienen zoals accessoires.
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

alexander2

Quote from: dronebone on November  2, 2011, 17:22:31
Sure sure, 't zijn underpriced lokkertjes om de andere overpriced spullen verkocht te krijgen. De 2 TB actiepallet stond helemaal achterin de winkel, je moest al bijna zoeken, dus passeer je ondertussen alle andere zaken waar ze wel goed hun marge op verdienen zoals accessoires.

Dronebone daar is toch niets mis mee geld verdienen betekent werkgelegenheid.
Zelfs AH heeft niet voor niets winkelroutes. ;)
Waarschijnlijk heb je geen idee wat voor organisatie achter 1 MM of Saturn zit.
Zij maken ruimschoots van te voren prijsafspraken en welke goederen er worden geleverd met name TIJD.
De MM's en Saturns lopen al warm voor de maand December.
Dat de prijzen van schijven plots stijgen is naar mijn mening een hele domme actie van enkele winkeliers, denken die nu echt dat Jan consument plots het dubbele gaat betalen voor hetzelfde product welke ze enkele maanden geleden hebben gekocht.
Zoek op het internet en je hebt in no time die schijven voor dezelfde prijzen die je gewend was.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

alexander2

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  2, 2011, 22:51:18
Probeer ze maar te bestellen ;)

                           

Besteldatum 's nachts
Datum en tijd:                               31.10.2011 , 00:26:21

Vervolgens

Uw bestelling is vandaag naar u verstuurd en wordt binnen twee werkdagen
bezorgd. Hieronder vindt u informatie over de verzending van de producten:
De bestelling wordt op het volgende adres geleverd:
Met deze zending ontvangt u de volgende artikelen:
Aantal    Artikelnr.  Artikelomschrijving
---------------------------------------------------------
        1 ST  x 412998   WD 2TB HDD Elements               
        1 ST  x 020585   10% korting                       
INFO betreft TNT track and trace:
Deze track and trace link zal pas werken nadat het pakket is ontvangen en verwerkt bij TNT.
Dit is ongeveer 2-4 werkdagen nadat u deze e-mail heeft ontvangen. Indien de link nog niet werkt,
verzoeken wij u om het op een later tijdstip nogmaals te proberen.

Naam begunstigde              Conrad Electronic Benelux BV                                                 
Bedrag                        EUR 80,99     




Geen probleem dus ze hebben er meer dan genoeg dus ik begrijp al die ophef niet.
Tevens hebben de MM's en Saturn pallets vol met aanbiedingen?
Wat mij wel opviel is dat mijn vaste leverancier MYcom zijn prijzen aardig heeft aangepast.
Diezelfde schijf kostte mij enige weken geleden iets meer dan € 80 nu €119, 95. :wacko:


dronebone

Er stond een heel pallet, dus vinden = easy.

Deze palletjes geraken natuurlijk vroeg of laat op, en als iedereen door zijn oude voorraad heen zit die ze nog aan de oude prijs hebben ingekocht dan pas gaan we overal stijgingen zien (ook in MM), naast die enkele shops die hun oude voorraad nu al aan woekerprijzen verkopen (bvb alternate). Volgens een van mijn leveranciers zitten ze pas tegen januari 2012 terug op volle productiesnelheid, dus november en december beloven spannend te worden.
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

alexander2

Quote from: dronebone on November  3, 2011, 01:11:47
Er stond een heel pallet, dus vinden = easy.

Deze palletjes geraken natuurlijk vroeg of laat op, en als iedereen door zijn oude voorraad heen zit die ze nog aan de oude prijs hebben ingekocht dan pas gaan we overal stijgingen zien (ook in MM), naast die enkele shops die hun oude voorraad nu al aan woekerprijzen verkopen (bvb alternate). Volgens een van mijn leveranciers zitten ze pas tegen januari 2012 terug op volle productiesnelheid, dus november en december beloven spannend te worden.

Tijd zal het leren nooit geweten dat zoveel mensen plotseling hun foto collectie op een hard disk a la 1 - 1,5 - 2 Tb willen hebben.
Dat moet wel een hele collectie zijn. ;D