Prijzen schijven plots maal twee ? Een trend ?

Started by dronebone, October 24, 2011, 11:48:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dronebone

Op 18.03.2011 kocht ik bij een grote zaak twee samsung HD204UI 2TB disken.

Ik betaalde per stuk 75 eur incl BTW.

Als ik nu terug ga kijken op hun site, vragen ze voor dezelfde schijf 142,90!!

Wat is er gebeurd met de schijvenmarkt? Prijzen meer dan verdubbeld zelfs mijn goud stijgt zo snel nog niet !
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

neptune

Overstromingen in Thailand zorgen er mogelijk voor dat de prijzen van Harddrives omhoog gaan, maar of dat in jouw voorbeeld het geval is weet ik niet.
zet hier iets neer

edgnoj

Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Kjelt

Quote from: edgnoj on October 24, 2011, 11:54:34
Niets aan de hand hoor. Kijk maar  ;)
http://tweakers.net/pricewatch/261662/samsung-ecogreen-f4eg-hd204ui-2tb.html
Kijk eens naar het grafiekje onderaan die pagina, die schiet omhoog. Kijk vooral naar het gemiddelde want niet iedere computerwinkel past iedere dag zijn prijzen bij tweakers aan en wellicht zijn er ook kleinere winkels die nog enkele schijven hebben liggen en pas gaan schrikken als ze nieuwe voorraad willen bestellen  ;)
Als ik kijk naar de webwinkel waar ik zelf bijna alles koop zijn mijn WD 2TB schijven die anderhalve maand geleden nog 68 euro kostte opeens dik in de 80 euro geworden, oftewel er is wel degelijk iets aan de hand.
Geduld hebben tot het water weer zakt en de leveringen weer komen.

edgnoj

Quote from: Kjelt on October 24, 2011, 12:09:50
Kijk eens naar het grafiekje onderaan die pagina, die schiet omhoog. Kijk vooral naar het gemiddelde want niet iedere computerwinkel past iedere dag zijn prijzen bij tweakers aan en wellicht zijn er ook kleinere winkels die nog enkele schijven hebben liggen en pas gaan schrikken als ze nieuwe voorraad willen bestellen  ;)
Als ik kijk naar de webwinkel waar ik zelf bijna alles koop zijn mijn WD 2TB schijven die anderhalve maand geleden nog 68 euro kostte opeens dik in de 80 euro geworden, oftewel er is wel degelijk iets aan de hand.
Geduld hebben tot het water weer zakt en de leveringen weer komen.


Hmm ik heb inderdaad te oppervlakkig gekeken. Nu maar even niet bestellen dan.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

dronebone

In Media Markt niks ad hand: 2 TB samsung USB 2.0 voor 79,- stond een heel pallet.

Dus snel nog wat storage ingeslaan voor de komende maanden. Was in één enkele MM, in de andere vroegen ze minstens 100 euro.
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dronebone

Quote from: Erik on October 24, 2011, 15:19:46
Wat een moeite voor 20 euro.

Dat lijkt zo omdat je slechts een deel van het verhaal kent.
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

paaj

Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Hanky Panky

Gewoon nu oude voorraad opkomen voor een prikkie en handelen :pompom:

Denken in oplossingen en kansen heren, niet denken in problemen  :D

Quote from: paaj on October 24, 2011, 15:44:05
Wat is de rest van het verhaal dan?

Complottheoriemodus on

:popcorn:

*achterover leunt en afwacht welk kulverhaal er nu weer wordt gepresenteerd door Boner*
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

dronebone

wij hebben een MM aan zee, en rarara met het mooie weer waar we gisteren waren

geen compot dus
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

jowi

Ik las een paar weken geleden dat allerlei hi-tec grondstoffen in prijs zouden gaan stijgen, en dat dit gevolgen ging hebben voor o.a. harddisken maar ook geheugens moederborden etc... dus ik ben niet echt verbaasd.

dronebone

Quote from: jowi on October 24, 2011, 17:15:18
Ik las een paar weken geleden dat allerlei hi-tec grondstoffen in prijs zouden gaan stijgen, en dat dit gevolgen ging hebben voor o.a. harddisken maar ook geheugens moederborden etc... dus ik ben niet echt verbaasd.

in zeldzame grondstoffen investeren kan interessant zijn als belegging
zo zijn er bepaalde grondstoffen enkel te ontginnen in china die de electronica industrie hard nodig heeft
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

VlisChris

Och, geef het nog heel even en dan dalen de prijzen weer enorm.
Was er laatst in ik meen Afghanistan niet een gigantisch enorm megagrote vondst gedaan op dit gebied?
Iets in de trend van het 1.000 voudige van de tot dan toe bekende totale hoeveelheid?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

SpeedyAndré

Zou dit er mee te maken hebben?  ::)
Ik ben benieuwd welk complot die overstromingen veroorzaakt  :P

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

donaldk

WD fabriek in Thailand is operationeel,maar gesloten vanwege de overstroming, volgens een winstwaarschuwing van Pace vorige week.

dronebone

Quote from: donaldk on October 24, 2011, 19:54:55
WD fabriek in Thailand is operationeel,maar gesloten vanwege de overstroming, volgens een winstwaarschuwing van Pace vorige week.

ben geen fan meer van WD, sinds ze windows-only disken maken in hun instapgamma
liever samsung, ook minder uitval van dan WD
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

donaldk

WD of jouw Seagate meer is er niet meer :-\.

Dat windows only gaat toch pas bij Windows 8 en certified drivers spelen?

dronebone

Quote
WD of jouw Seagate meer is er niet meer :-\.

Samsung!

Quote from: donaldk on October 24, 2011, 22:17:46
Dat windows only gaat toch pas bij Windows 8 en certified drivers spelen?

een WD drive die zijn koppen parkeert na slechts 7 seconden en minuten lang blocking io doet voor eindeloze error recovery is duidelijk een windows-drive design
dat linux default zijn data flushed om de 20 seconden hebben ze niet eens rekening mee gehouden, dat noem ik terecht een windoze-only drive

nee de WD green drives zijn default onbruikbaar, je moet al de idle head park en te time limited error recovery manipuleren met een tooltje of ze zijn echt windoze-only drives
op een paar weken had ik meer head parks dan wat ondersteund was voor de hele levensduur van de disk

het grofste was dat WD weigerde hun tooltje om dit aan te passen zomaar vrij te geven, met als drogreden dat linux non-supported was, terwijl de bewezen designfout bij WD lag, en er nergens bewezen was dat het windows-only drives waren
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

jowi

Quote from: dronebone on October 24, 2011, 23:04:20
een WD drive die zijn koppen parkeert na slechts 7 seconden en minuten lang blocking io doet voor eindeloze error recovery is duidelijk een windows-drive design
Gast wat loop je toch weer dom te lullen zeg... pfff...

donaldk

Samsung heeft de boel verkocht aan Seagate. Hitachi heeft de boel verkocht aan WD. Fujitsu heeft zijn schijven onderneming overgedragen aan de enige alternatieve aanbieder Toshiba. EN daar staat een meter water in de schijvenfabriek; http://www.semicon.toshiba.co.jp/eng/event/news/1200765_7141.html:

Toshiba Storage Device (Thailand), Co., Ltd.
Location: Navanakorn Industrial Estate Zone, Pathumtani, Thailand
Main Product: Hard Disk Drive

Damage status: Flood water is over 1 meter deep in the factory building, and the facilities are damaged.
No employees have been injured, as access to the industrial zone is prohibited at the order of the Thai government.
Alternative sites: We are preparing alternative production at other factories. The production volume will be limited by available capacity.

dronebone

Quote from: jowi on October 24, 2011, 23:06:10
Gast wat loop je toch weer dom te lullen zeg... pfff...

Niks lullen aan, allemaal feitelijk en verifieerbaar.
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

jowi

Quote from: dronebone on October 25, 2011, 00:04:27
Niks lullen aan, allemaal feitelijk en verifieerbaar.
Het parkeren wel, de rest is 100% bullshit

Raphie

heren, gewoon aan de SSD voor PC's en voor NASjes de goedkoopste Terabytes van dat moment (samsung, hitachi etc)
je gaat toch geen platter based disk in je PC zetten anno 2011?!?
JBL PRX Power!

eduard

Quote from: jowi on October 24, 2011, 23:06:10
Gast wat loop je toch weer dom te lullen zeg... pfff...

Het is algemeen bekend dat de green drives om stroom te besparen inderdaad na 7 sec inactiviteit de schijf down spint. Dit is voor een nas niet handig de nas checkt continu de aanwezig heid van de schijven. Hierdoor worden deze schijven elke keer weer opgestart waardoor je heel snel door het aantal opstart cycles heen bent.

Mvgr
Eduard