Top-10 regisseurs

Started by suyver, November 11, 2003, 10:48:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

suyver

Voorlopige tussenstand:

Winnaar, met 6 nominaties:
  • Tim Burton
Runner-ups, met 4 nominaties:
  • Quentin Tarantino
  • Stanley Kubrick
  • Steven Soderbergh
  • Steven Spielberg
  • David Fincher
  • David Lynch
  • Francis Ford Coppola
Eervolle nominaties, met 3 nominaties:
  • Ridley Scott
  • George Lucas
  • Guy Ritchie
  • James Cameron
  • Robert Zemeckis
En dan ook nog een hele zwik met 2 en nog meer met 1 nominatie...

-Freek.

Never underestimate the predictability of stupidity...

Gaeje

#26
QuoteDe vraag was om een top 10 van voor jou interessante regisseurs te maken en niet een top 10 van "regisseurs-waarmee-je-aangeeft-dat-je-een-brede-waaier-aan-films-hebt-gezien".

Waarvoor moeten dit soort threads toch altijd weer eindigen in een wedstrijdje interessant doen en oordelen!?
Dit vind ik zeker waar, das mooi gezegd.

en nu kan die ene Rob Cohen liefhebber alsnog uit z'n schulp kruipen  ;)

ThinWhiteDuke

Damn!
Die opmerking van mij zorgt voor veel gespreksstof merk ik!
Ik bedoelde t verder niet lullig ofzo, was alleen een constatering!
Wilde ook niet "even laten merken dat ik een brede waaier aan films heb gezien".

@Gaetan: Op zich heb je gelijk mbt Lucas.
Zonder Kershner geen briljante film als Empire.
Lucas heb ik toch genoemd omdat zonder hem StarWars er nooit geweest was, wat ook geldt voor Indiana Jones, ILM, THX etc
Maakt hem dan geen goede regisseur natuurlijk, maar mn gevoel zei dat ie wel  genoemd moest worden. (vanwege zn verdiensten voor de filmwereld)

@Johan van Gompel: Capra etc hadden er bij mij ook in kunnen staan. Is erg lastig zo'n lijstje maken.
Als je het me nu zou vragen (of over 1 maand ofzo) zou mn lijst er weer anders uitzien qua een aantal namen...
Jackson heeft muv Lord of the Rings (die film kent zn weerga niet) in mijn ogen nix gepresteerd...
(Hopelijk krijg ik nu geen Braindead-fanaten tegen me  ;)) Hopelijk krijgt die man nu goede budgetten voor zn toekomstige films! (KingKong)

Gelukkig heeft niemand die gozer van Volle Maan & Costa etc genoemd.... ;D

suyver

Quote from: ThinWhiteDuke on November 13, 2003, 16:26:28
Jackson heeft muv Lord of the Rings (die film kent zn weerga niet) in mijn ogen nix gepresteerd...

Heb je The Frighteners wel eens gezien? Erg de moeite waard...

Maar goed, dit gaat allemaal nogal off-topic. Zijn er nog meer top-10 lijstjes out there?

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Grindtegel

#29
QuoteQuote from: ThinWhiteDuke on Today at 16:26:28
Jackson heeft muv Lord of the Rings (die film kent zn weerga niet) in mijn ogen nix gepresteerd...


Heb je The Frighteners wel eens gezien? Erg de moeite waard...

Maar goed, dit gaat allemaal nogal off-topic. Zijn er nog meer top-10 lijstjes out there?

-Freek.

Sorry dat ik nog even off topic blijf, maar Peter Jackson heeft pas echt een fantastische film afgeleverd met Bad Taste.

Als je ziet met hoeveel liefde en toewijding deze film is gemaakt door iemand die echt komma nul ervaring en totaal geen budget had, dan kun je toch niet anders dan zwaar onder de indruk zijn van de kwaliteiten van Jackson.

Bad Taste is natuurlijk geen film voor iedereen, maar voor iedereen die houd van films en films maken, is de docu die op de S.E. van de dvd staat echt verplichte kost en ik denk dat niemand dit zal bestrijden.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

ThinWhiteDuke

Nog 1 dan Off-Topic:
@ Suyver & Grindtegel:
Ik heb zowel the Frighteners als Bad Taste gezien.
Beiden vond ik (sorry mannen) nix.....
Bad Taste=Not my Taste (sorry, kon de verleiding niet weerstaan  :))
Van mij mag ie het bij zn Hobbits houden  ;)
Ik geloof wel meteen dat hij die 2 films met liefde & plezier heeft gemaakt! (dat zie je m.n. aan bad taste wel af!) Pluim voor Peter!!!

PaulB.

Mijn lijstje:

1. Tim Burton(absolute Nr. 1)

De rest in willekeurige volgorde:

2. Steven spielberg
3. Robert Zemeckis
4. James Cameron
5. Ridley Scott
6. Jim Henson
7. Luc Besson
8. Peter jackson
9. M. Night Shyamalan
10. George Lucas

MvrGr. Paul
You Worry, You Die. You Don't Worry, You Die. So Don't Worry!

Johan Van Gompel

Quote from: Sam on November 13, 2003, 12:15:42
[Op-z'n-$#%-getrapt-modus on]
De vraag was om een top 10 van voor jou interessante regisseurs te maken en niet een top 10 van "regisseurs-waarmee-je-aangeeft-dat-je-een-brede-waaier-aan-films-hebt-gezien".
[Op-z'n-$#%-getrapt-modus off]

Hi,

Dat niet iedereen een even brede waaier aan films gezien heeft in zijn leven, laat staan films uit de jaren '30, '40 en '50, lijkt me niet meer dan logisch. De top 10 van de meesten bevestigt dit alleen maar. Het is hoe dan ook niet nodig dat je je op je $#% getrapt voelt als je geen brede waaier aan films hebt gezien.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Sam

Ik voel me ook niet op mijn #$% getrapt omdat ik geen brede waaier aan films zou hebben gezien, maar ik werd een beetje pissig dat er aan de hand van de top 10-lijstjes van mensen de conclusie wordt getrokken of iemand een brede waaier aan films heeft gezien. Dat lijkt mij een totaal onzinnige conclusie, tenzij het om een top 100 zou gaan en dat was niet de vraag!!
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

Moviefreak

Poe hey... lastig hoor...

Jullie kiezen Tim Burton op 1  ???  ( maar goed, ieder zijn smaak)  :-)

Hier een paar favo's van mij:
-------------------------------------
Kubrick
Almodovar
Jeunet
Fyncher
Haneke
Von Trier
Lynch
Cronenberg
Shyamalan
Spielberg
Tarantino

Beste "Nieuwelingen" vind ik: Richard Kelly en Gaspar Noe

CU,
MovieFreak

garmtz

Wat een respect! Almodovar en Gaspar Noe!

Sam

Haneke ...  ;D ... ik heb tot op de dag van vandaag problemen om mensen met chrirugenhandschoentjes te vertrouwen  ;D
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

The Luggage

Voor mij de nummer 1 :  Sergio Leone

De rest in willekeurige volgorde (al kunnen er makkelijk nog 10 bij):
- Stanley Kubrick
- Akira Kurosawa
- Michael Mann
- Martin Scorcese
- Billy Wilder
- Alfred Hitchcock
- David Lynch
- Joel & Ethan Coen
- Quentin Tarantino

Veel belovend jong geweld : Darren Aronofsky en P.T. Anderson

suyver

Voorlopige tussenstand:

Winnaar, met 7 nominaties:
  • Tim Burton
Runner-ups, met 6 nominaties:
  • Quentin Tarantino
  • David Lynch
  • Stanley Kubrick
Derde plaatsen, met 5 nominaties:
  • David Fincher
  • Steven Soderbergh
  • Steven Spielberg
Eervolle nominaties, met 4 nominaties:
  • Francis Ford Coppola
  • George Lucas
  • James Cameron
  • Ridley Scott
  • Robert Zemeckis
En dan ook nog een hele zwik met 3, 2 of 1 nominatie...

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Sam

Hier is een lijstje van The Guardian (top 40). Wel leuk om te lezen en een mooie plek voor Miyazaki.
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

suyver

Opvallende afwezigen in die Guardian top-40: Tim Burton, Steven Spielberg en Francis Ford Coppola! En nog wel meer die in dit topic vaak genoemd zijn. ???

Ik wil best toegeven dat smaak persoonlijk is, maar ik vind het heel raar dat Michael Moore wel, en Spielberg niet in zo'n lijst voorkomt.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Sam

#41
Dat Tim burton er niet in voorkomt vind ik niet zo vreemd. Ik heb hem zelf ook op één, maar dat komt, om dat ik zijn visuele stijl (gotisch en donker) en ontwerpen van allerlei snufjes de beste vind van wat er vanuit Hollywood komt. Hierdoor kan ik altijd ademloos kijken naar zijn films. De top 40 van de Guardian gaat meer over regisseurs van "intelligente en/of diepzinnige films" (let op de aanhalingstekens!!) en in mijn ogen maakt Tim Burton nou niet dat soort films (gelukkig ook). Spielberg in mijn ogen ook niet (ik heb mijn anti-flame-suit al aan  ;D ), dus wellicht dat dit het criterium is voor de Guardian!?
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

Oracle

Ik zie dat ik dit topic nog niet vervuild heb met een berichtje van mijn kant.. ;D

Mijn top-nogwat:

- David Lynch
- Stephen Spielberg
- David Fincher
- Terry Gilliam
- Quentin Tarantino
- Frank Darabont
- Luc Besson (in ieder geval zijn vroegere werk..)


Vast nog wel wat mensen vergeten, en dus geen onbekende namen bij mij! :)

Wel valt me op dat een aantal mensen tegen Peter Jackson ageren, als zijnde niks gepresteerd behalve LotR; maar ik zie wel een aantal keer M. Night Shyamalan (of zo...), die behalve 6th Sense ook nog niet veel heeft gepresteerd (en zelfs over 6th sense valt te discussieren...). Geen uitnodiging voor ene flame, maar wel oplvallen, dus... :)

Groet,
Mark

Louis

Met zo'n top is het zoals met elke top. Vandaag dit, morgen dat. Maar de mensen die toch altijd weer bij mij terugkomen staan hieronder.
Om alvast wat wind uit de zeilen te nemen: dit heeft niets te maken met een brede waaier aan al dan niet geziene films, maar met de invloed die deze meesters hebben gehad (die sommige van hen nog altijd hebben) en verder vanzelfsprekend met de meesterwerken die ze hebben gecreëerd en nagelaten.  

Ingmar Bergman  
Martin Scorsese
Stanley Kubrick
Federico Fellini
John Ford
Akira Kurosawa
Andrei Tarkovski
Yasujiru Ozu
Luchino Visconti
Orson Welles

Verder zeer eervol:

Sergei Eisenstein, F.W. Murneau, Abel Gance, Luis Bunuel, Fritz Lang, Charlie Chaplin, Jean Cocteau, Howard Hawks, Frank Capra, Jean Renoir, Robert Bresson, Michael Powell, George Stevens, Preston Sturgess, Ernst Lubitsch, Alfred Hitchcock, Satyajit Ray, Andrei Waijda, Douglas Sirk, Vittorio de Sica, Elia Kazan, Roberto Rosselini, Billy Wilder, Jean-Luc Godard, Rainer Werner Fassbinder, Bertrand Tavernier, Vincente Minelli, Alain Resnais, Sergio Leone, Roman Polanski, Woody Allen, Francis Coppola, David Lynch, Teo Angelopoulos, and so on...


MrPink

Mooi rijtje, Louis :)

Groetjes,
Oscar

Grindtegel

Wat me nu eigenlijk pas opvalt, is dat er alleen maar mannen worden genoemd.

Zijn er eigenlijk wel goed vrouwelijke regisseurs?

Zijn er uberhaupt vrouwelijke regisseurs  ;D
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

suyver

Ik ken niet veel vrouwelijke regisseurs. Eigenlijk komt zo snel alleen Leni Riefenstahl in mij op...

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

ThinWhiteDuke

Kathryn Bigalow
(sister of Deuce Bigalow: Male Gigolo  ;D ;D ;D)

Grindtegel

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Louis

#49
Vooralleer dat we de dames helemaal gaan vergeten, hier een paar vrouwen, die elk op hun beurt een aantal mooie, gedenkwaardige, leuke of prachtige films hebben gemaakt...

Leni Riefenstahl
Agnes Varda
Lina Wertmuller
Kathryn Bigelow
Jane Campion
Ida Lupino
Jodie Foster
Norah Ephron
Liv Ullman
Amy Heckerling,
Mary Harron
Agnieszka Holland
Digna Sinke