Apple iPad, net te klein?

Started by Raphie, October 23, 2011, 09:34:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

na veel wikken en wegen ga ik toch voor een nieuwe laptop, meer functionaliteit en snelheid voor minder. Doet niks af aan de de functionaliteit van de iPad, maar voor mij nog even niet.
JBL PRX Power!

Thunder

Quote from: MovieMax on November  4, 2011, 00:25:16
En dan de grote nadelen:

- Geen directe flac support. Geldt voor alle Apple apparaten omdat dit concurreert met Apple lossless.
- iTunes. Bagger bloatsoft.
- PDF's moet je met iTunes op de iPad laden. Dit kun je niet op je PC laten zitten en remote laden bij behoefte.
- iCloud heb ik niet aan de gang. Ben nogal afgeschrikt doordat Apple je overal voor wil laten betalen. Dan maar geen iCloud.
- Incompatibiliteiten van Safari. Bijzonder irritant is dat ik niet kan telebankieren via ING. Het webform wordt verbrast. Laat staan de incommunicado met Flash.
- Voor Apple is multitasking dat je een MP3 kunt afspelen terwijl je een ebook leest. Meer niet.

Itunes is bagger inderdaad, maar voor de iPad zelden tot nooit nodig.
PDF's laden via dropbox, werkt heerlijk.
iCloud zou maar zo ook kunnen werken, echter ben ik zelf nog niet over naar iOS 5.
Telebankieren ING heb ik geen problemen mee, anders eens in de appstore kijken naar een andere browser als bijvoorbeeld SkyFire.
Multitasking doet zeker wel meer dan alleen een mp3 spelen tijdens een ebook lezen. Als ik mijn navigatie naar de achtergrond doe en bijvoorbeeld mail check, blijf ik gewoon gesproken commando's houden van de Navigatie. Het is wel zo, dat een beperkt aantal apps dit mag doen, maar ik heb er (nog) geen hinder van kunnen ondervinden. Er zijn ook een aantal webradio apps die lekker blijven doorspelen in de achtergrond, terwijl je rustig wat anders aan het doen bent.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

alexander2

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  4, 2011, 07:34:11
Ik verbaas me er Soms over dat mensen serieus denken dat de ipad een laptop is.
Waarom wil je in vredesnaam multitasking op een iPad ?
De enige reden is inderdaad een stukje muziek luisteren als je een boek leest. Verder heb je dat toch niet nodig ?

Flac word niet in itunes geladen, dus niet op de iPad, en waarom ? Neemt meer ruimte in en via de gemiddelde hoofdtelefoon rekening houdend met het omgevingsgeluid zul je geen verschil horen, omzetten is een pièce of cake, en er past simpelweg meer muziek op de iPad of iPhone.

Aan de andere kant betekend het wel dat de iPad gewoon alle verwachtingen overstijgt zodat mensen dingen gaan verwachten die bij een laptop horen ;)

Je hebt misschien meer controle over de s2 maar je kan er weer minder mee qua favoriete apps, en ik heb liever al mijn apps dan dat ik een PDF er zo op kan gooien dan via iTunes, of dat ik flash ondersteuning heb dat mijn accu leeg trekt en niet te besturen is omdat er beengesteund voor zijn ;)

Frank en wellicht anderen kunnen jullie mij in lekentaal uitleggen wat jullie met die IPad allemaal doen?
Ik zie hier termen voorbij komen die ik als leek echt niet begrijp.
Googlen is een optie maar ik ben oprecht geïnteresseerd wat je met dit speelgoed kan doen als particulier.

Nosoforos

Ik heb hem vooral gekocht om PDF's mee te lezen. Als ik veel pagina's moet lezen, is het echt een uitkomst aangezien het min of meer leest als van papier. Ik leg hem gewoon tussen mijn boeken en schrijfspullen en op die manier integreert het in mijn werk. Dat is wel wat anders als ik telkens naar een scherm zou moeten turen van een computer, dat is toch een stuk minder aangenaam en ik neem de materie dan ook minder goed op. Tevens is het makkelijker om aantekeningen te maken (markeren) op de iPad.
Verder maak ik er vaak notulen op van vergaderingen en benader ik al mijn bestanden via Dropbox, zodat alles altijd overal up to date en te benaderen is.

J.A.F._Doorhof

Alexander,
Ik gebruik de iPad zeer intensief.

Voor een heel groot gedeelte om mijn mails en internet bij te houden.
Op reis als entertainment center, video, games, magazines.

Zakelijk :
Portfolio
Display voor tethered geschoten foto's (foto's die we maar de Mac schieten worden doorgezet maar de iphones en ipads

Sport :
Meer de iPhone maar goed :
Gps tracking in combinatie met hartband
Calorie tracker met barcode scanner
Gewichts analyse via aangesloten weegschaal
Pedometer (stappen teller)

Hobby:
GarageBand om wat te spelen met muziek opnames
Irig om de elektrische gitaar aan te sluiten en zelf te spelen, kan ook binnen garage band


En nog veel veel meer..... Ding word echt dagelijks gebruikt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

The Guardian

Ook ik gebruik de iPad zeer veel.

Ik ben/werk ook veel thuis. Voordat ik de iPad had liet ik de PC thuis vaak aanstaan i.v.m. e-mails. Thans open ik af en toe de iPad voor de mails.

Elke avond gaat ie mee naar bed, waar ik nog wat kranten lees.

Als ik bijvoorbeeld foto's aan mijn vrouw wil laten zien, dan ga ik naar haar toe, ga naast haar op de bank zitten en hou de iPad in de hand, ga eventueel inzoomen, enz.

Eergisteren hoorden we 's ochtends van een treinstoring. Ik haalde de iPad naar de keuken, even gekeken en zag dat de storing binnen 1/2 uur verholpen zou zijn. iPad dicht.

De iPad is ook twee keer mee geweest op reis. (Ik let er inmiddels ook op dat de hotels waar we verblijven gratis wifi hebben (buitenland).) Even een concert geboekt, kranten gelezen, informatie ivm. vakantie opgezocht, ...

En voor een cursus kon je het cursusmateriaal ook downloaden (1 flinke A4-ordner vol). Gewoon in de iPad geladen en in plaats van een volle ordner de iPad mee naar de cursus.

Ik besef dat je met een notebook ook al datgene kunt doen wat je met een iPad kunt, maar het is gewoon gemakkelijker: hij ligt lekker in de hand, is eenvoudig te bedienen en heeft een lange batterijduur.

alexander2

Kan ik er ook boeken op downloaden?



Nosoforos

Ja, uiteraard. Kan tegenwoordig ook via iBooks (zijn steeds meer Nederlandse titel). Maar ook via de Kindle-app, of Bol.com etc (er zijn veel boeken-apps, zou ze niet allemaal weten uit het hoofd). Heb er wel goede ervaringen mee. In sommige opzichten vind ik het fijner lezen dan een papieren boek.

J.A.F._Doorhof

Zinio, iBooks, maar ook PDF, en zelfs het comic book formaat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Oracle

Ik lees mijn strips op de ipad. Werkt perfect!

Gr,
Mark

alexander2

Had ik die vraag maar nooit gesteld.
Of ik word oud of moet maar weer is een opfris cursus gaan volgen bij een apple store. :D
Mijn vrouw had zo Kindle gezien en was reuze enthousiast vandaar de vraag.
Zij leest heel veel terwijl ik een vage film kijk maar ze is dat gezeul met boeken zat aan het worden.
Misschien bestaat het al maar is het mogelijk om bij een grote bibliotheek je I pad mee te nemen en daar een boek te downloaden?

Nosoforos

#111
Nou om hem te downloaden hoef je natuurlijk niet meer naar de bieb toe ;), dat kan vanaf je luie stoel thuis.
Dit is eigenlijk iets wat ik ook graag zou willen; een abonnement bij de bieb om voortaan gewoon e-books te kunnen lenen.
Bij de OBA (Amsterdam) is dit mogelijk, al is het systeem nu nog wat onhandig (ze hebben geen eigen app) en daardoor vind ik het nog niet zo aantrekkelijk. Op hun website leggen ze een en ander uit over e-books en de iPad.

edit: Ik zie dat ze het in Utrecht ook hebben. Ook daar moet je de app Bluefire Reader downloaden, waarmee je de beveiligde e-book bestanden kunt openen. Ik ga hier zelf ook eens naar kijken, ben benieuwd of er al een beetje een fatsoenlijke collectie als e-book is te krijgen.

celerontje

Quote from: alexander2 on November 10, 2011, 22:23:39
Misschien bestaat het al maar is het mogelijk om bij een grote bibliotheek je I pad mee te nemen en daar een boek te downloaden?

Ga jij ook met je MP3 speler naar een platenzaak om muziek erop te zetten?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

alexander2

Quote from: celerontje on November 10, 2011, 22:40:17
Ga jij ook met je MP3 speler naar een platenzaak om muziek erop te zetten?

Celerontje sorry voor mijn onbenulligheid maar ik zie geen verschil in een boek lenen en een boek via de bieb te downloaden.
Daarom dacht ik je neemt je I pad mee je plugt hem in een database iets en je laadt je boek.
Na de leentijd wordt je I Pad geleegd door de bieb.
Dus bijna hetzelfde als een boek lenen bij die bieb, je neemt hem mee voor een periode en je brengt hem terug.

Ik heb geen idee hoe een I pad werk en helemaal niet als er over apps wordt gesproken. :D
Ik ben mij net aan het inlezen http://www.40andperfect.nl/veertigers-en-lifestyle/wat-is-een-app/ en nog begrijp ik het niet echt.
Dit alles is voor mij nieuw ik heb geen turbo telefoon en ben absoluut geen pc tovenaar.

Nosoforos

#114
Nou, een iPad haalt in principe alles van internet. Dus muziek kun je online kopen, apps, films, series en dus ook boeken. Bij sommige bibliotheken kun je tegenwoordig in een digitale omgeving boeken lenen. Logisch, want een hoop mensen komen misschien niet meer zo gauw in een bieb, maar zouden misschien best zo nu en dan een boek willen lenen. Hoe het precies werkt met de beveiliging weet ik niet, dus wanneer je het boek niet meer kan lezen (bij films moet je ze binnen een bepaalde tijd kijken). Maar in ieder geval hoef je (sinds het internet ;) ) nergens meer heen- alles komt naar je toe

edit- Ik zou als ik jou was niet op die website lezen, als ik even zo snel kijk worden daar geen goede dingen gezegd en de reacties zijn ook niet bepaald inspirerend. Een beetje googelen doet vaak al wonderen ;)

alexander2

Quote from: Nosoforos on November 10, 2011, 22:50:31
Nou, een iPad haalt in principe alles van internet. Dus muziek kun je online kopen, apps, films, series en dus ook boeken. Bij sommige bibliotheken kun je tegenwoordig in een digitale omgeving boeken lenen. Logisch, want een hoop mensen komen misschien niet meer zo gauw in een bieb, maar zouden misschien best zo nu en dan een boek willen lenen. Hoe het precies werkt met de beveiliging weet ik niet, dus wanneer je het boek niet meer kan lezen (bij films moet je ze binnen een bepaalde tijd kijken). Maar in ieder geval hoef je (sinds het internet ;) ) nergens meer heen- alles komt naar je toe

Ga volgende week wel naar de Oude gracht daar zit een hele grote bieb.
ik lees daar het volgende:

http://www.bibliotheekutrecht.nl/nl/home/Collecties/e-books-en-audio-books

Nosoforos

Precies, daar keek ik net ook (de bieb in Utrecht was mijn vroegere bieb). Hier leggen ze specifiek iets uit over de iPad: http://www.bibliotheekutrecht.nl/nl/home/Collecties/e-books-en-audio-books/e-portal-ipad

danielo

Quote from: Nosoforos on November 10, 2011, 22:59:14
Precies, daar keek ik net ook (de bieb in Utrecht was mijn vroegere bieb). Hier leggen ze specifiek iets uit over de iPad: http://www.bibliotheekutrecht.nl/nl/home/Collecties/e-books-en-audio-books/e-portal-ipad

Ben zelf 'lid' van http://www.audible.com/ niet gratis wel veel keuze kosten 1 book per maand maar dan ben je
wel eigenaar.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Cyrus·

Ik gebruik mijn iPad zowel voor de fun (mailen, social media, boeken, games) als zakelijk.

Het zakelijk gebruik is dan vooral beheersen van mijn agenda, taken, notities en todo's (OmniFocus, Evernote). Die syncen naadloos met hun zusjes op mijn Macs. Daarnaast staat er een aantal vaktechnische naslagwerken op. Voor Office-documenten gebruik il DocumentsToGo, maar dan vooral om te lezen en misschien eens een enkele aanpassing. DocsToGo bied volledige Dropbox ondersteuning en het zou mij niet verrassen als er ook iCloud ondersteuning komt.

Voor het "echte werk" gebruik ik mijn MBP, een iPad is niet geschikt en ook niet bedoeld voor het typen van lange stukken of het maken van complexe spreadsheets.

Ik ervaar dat in een meeting, zowel intern als met klanten, niemand er aanstoot aan neemt als ik mijn iPad gebruik om dingen te noteren en/of op te zoeken. 

In dat opzicht is voor mij de iPad dus een echte uitkomst.
Groeten,
Edwin

Oracle

Quote from: alexander2 on November 10, 2011, 22:23:39
Mijn vrouw had zo Kindle gezien en was reuze enthousiast vandaar de vraag.
Zij leest heel veel terwijl ik een vage film kijk maar ze is dat gezeul met boeken zat aan het worden.

Als het sec om lezen gaat, zou ik dan toch de Kindle of een andere e-reader aanraden. Die zijn zuiniger, lichter, en ook het lezen gaat prettiger. Niets ten nadele van de iPad, maar een e-reader is gewoon beter in het presenteren van tekst in 'boek'-formaat. Komt door het type scherm. Is ook nog een stuk goedkoper ook (ze zijn er al voor minder dan 100,-). Een hoop pdf's zijn overigens prima van internet te downloaden (laatst nog een pakket van 4800 nederlandstalige boeken gedownload).

Gr,
Mark

Nosoforos

Als je zeker weet dat je hem alleen voor lezen wil gebruiken, ben ik het daar inderdaad wel mee eens

danielo

Quote from: Nosoforos on November 11, 2011, 08:16:47
Als je zeker weet dat je hem alleen voor lezen wil gebruiken, ben ik het daar inderdaad wel mee eens

Ik denk zelfs dat er echt een markt is tussen de pure ereaders en de ipad voor zeg 50% van de prijs. Deze 'media' devices als de nieuwe kindle fire en nook color zijn een leuke optie in het midden.

Daniel.

PS: Ben al maanden aan het zoeken naar een redelijke android 7" zo makkelijk is het nog niet.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

alexander2

Quote from: Oracle on November 11, 2011, 07:43:39
Als het sec om lezen gaat, zou ik dan toch de Kindle of een andere e-reader aanraden. Die zijn zuiniger, lichter, en ook het lezen gaat prettiger. Niets ten nadele van de iPad, maar een e-reader is gewoon beter in het presenteren van tekst in 'boek'-formaat. Komt door het type scherm. Is ook nog een stuk goedkoper ook (ze zijn er al voor minder dan 100,-). Een hoop pdf's zijn overigens prima van internet te downloaden (laatst nog een pakket van 4800 nederlandstalige boeken gedownload).

Gr,
Mark

Bedankt Mark duidelijk verhaal. ;)