Apple iPad, net te klein?

Started by Raphie, October 23, 2011, 09:34:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

FF géén "bash" maar wat serieuze input opbasis van mijn gebruikservaring.
Gisteren bij m'n schoonouders even met de iPad (1) lopen spelen. Op zich vond ik de besturing wel érg intuitief, alles hoe ik dacht dat het zou moeten werken, qua finger gestures werkte i.d.d. ook zo en voor simpel surfen en foto's kijken lijkt hij i.d.d. ideaal.

Maar nog even los van de prijs (zou eerder doen beslissen voor een 2e hands 1 dan een 2) kwam ik erachter dat ik de iPad automatisch op landscape ging gebruiken dan op portrait, omdat op portrait ik de meeste wesites (forums) veels te klein vond. Op landscape is het goed te lezen, maar is je screen estate wel wéér heel erg klein.

Horizontaal scrollen op webpages vind ik sowieso onwerkbaar en ik merk dat ik dus onwijs veel verticaal loop te scrollen op landscape.
tevens met m'n schoonvader ff een "wedstrijdje" gedaan tussen iPad en laptop, foto van SDcard als 1024 * 768 attachment versturen via email naar de mailbox van m'n schoonvader

Met de laptop ging dit dus vele malen sneller.

als laatste merk ik bij websites waar veel knopjes opzitten dat ik met m'n volwassen vingers vaak op een groter gebied druk dan het scherm voor me in gedachten had, waardoor ik redelijk veel heen en weer hop tussen pagina's die ik eigenlijk niet bedoelt had.

Nu zag ik wel wanneer ik het HTforum opende de suggestie voor "tapatalk" maar dan ga je dus eogenlijk je iPad gebruiken als overzised smartphone die niet kan bellen.

TOEGEVEN, hij blijft SEXY en de afwerking is subliem, maar vergeleken met laptop LED schermen vind ik het scherm toch echt tegenvallen en voor volwaardige webpagina's vind ik de screen estate gewoon te klein.

het is wel een mooi digitaal fotolijstje en eBook reader. Ook veel leuke apps. (inmiddels ook voor gebruik in de studio) maar als ik dan op de store kijk dan koop je voor 500 euro ook een dikke laptop. Een Android alternatief is voor mij niet interessant omdat dan alle bovenstaande beperkingen blijven en ik alle apps (waar het uiteindelijk om gaat) dan moet missen

conclusie, toegeovegde waarde thuis als laptop vervanger voor surfen en telebankieren/email, voor MIJ veels te onhandig. Wél sexy, leuk voor foto's / ebook en apps. maar alleen daarvoor is 500 euro mij op dit moment nog vééls te veel geld, voor 299 had ik er meteen een gehaald.

JBL PRX Power!

hifiman

Ik had hem ook liever iets groter gezien, in de binnenzak passen doet tie toch al niet en wat groter was inderdaad prettig geweest met websurfen maar wat mij betreft vooral ook bij het lezen van tijdschriften.

skoebiedoe

Ikgebruik hem ook landscape om te surfen en mailen enz...
Ik gebruik wel een stylus om te klikken (handiger soms dan een dikke vinger) en moest de plaats waar je wilt klikken toch te klein zijn,gewoon scherm effe vergroten op die plaats en dan gaat het meestal wel vlot.


Raphie

#3
Ja, dat begrijp, maar dat is TOTAAL niet ergonomisch, ik zou een iPad kiezen voor de beoogde ergonomie. Maar met wat IK doe, lijken zaken alleen maar langzamer en onhandiger te gaan dan op een laptop.

Tevens realiseerde ik me gisteren ook, dat hoewel er veel leuke apps verschijnen, de iPad nog steeds geen multitasking ondersteund, dus je deze apps niet als plugins kan gebruiken of meerdere tegelijkertijd (bijv op iMaschine laten drummen en op MOOG synth solo spelen, laat staan beide als plugin gebruiken in een iPad versie van Logic)

de Ipad als dedicated remote zie ik dan weer wel, maar als performance controller voor in de studio zou ik dan bijv 4 of 5 ipad nodig hebben (een voor iedere taak)
Quote from: skoebiedoe on October 23, 2011, 09:46:49
Ikgebruik hem ook landscape om te surfen en mailen enz...
Ik gebruik wel een stylus om te klikken (handiger soms dan een dikke vinger) en moest de plaats waar je wilt klikken toch te klein zijn,gewoon scherm effe vergroten op die plaats en dan gaat het meestal wel vlot.


JBL PRX Power!

peterrr

 Ach ik heb de 1 vanaf het begin, het vergt wat gewenning om ermee te surfen e.d.
Maar sinds hij er is staat de labtop alleen in het weekeinde nog eens aan.

Hij word hier eigenlijk alleen " Dwars" gebruikt temeer omdat de apps ook zo lekkerder werken.
De tablet word hier fulltime door het gezin gebruikt, als er een goedie android komt hoeft hij voor mij ook niet groter.

Dus voor mij/ons is het formaat ideaal...en het het gebruik  even oppakken en je bent online en niks uitklappen muziek aanzetten e.d.

Nee niet meer weg te denken qua gemak.  ( het concept, hoeft niet perse Apple te zijn )

Grt peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Raphie

#5
nu hoorde ik dat de iPad (weet niet hoe het zit met iPad2) maar zo'n 4u werktijd met z'n accu doet? (natuurlijk 1 of dgn zonder lader, het grootste deel in standyby en af en toe ff wat opzoekn) maar met gewoon "PC" gebruik is die met 3.5 a 4 uur leeg?!? klopt dat?

Tevens vond ik geen battery klep? hoe vervang je een iPad battery? aangezien Lith-ion cells na een jaartje (of 2) toch wel hard achteruit lopen?
JBL PRX Power!

hifiman

Quote from: Raphie on October 23, 2011, 10:23:12
nu hoorde ik dat de iPad (weet niet hoe het zit met iPad2) maar zo'n 4u werktijd met z'n accu doet? (natuurlijk 1 of dgn zonder lader, het grootste deel in standyby en af en toe ff wat opzoekn) maar met gewoon "PC" gebruik is die met 3.5 a 4 uur leeg?!? klopt dat?
Klopt niet, werkt zeker 10 uur non stop, althans in het begin. Accu capaciteit loopt wel merkbaar terug inderdaad.

Raphie

Deze iPad (1) was i.d.d. al weer een jaartje oud

Quote from: Audioloog on October 23, 2011, 10:28:18
Klopt niet, werkt zeker 10 uur non stop, althans in het begin. Accu capaciteit loopt wel merkbaar terug inderdaad.
JBL PRX Power!

peterrr

Het vervangen van batterijen bij apple, is altijd...." mysterieus"    en klepje bij Steve Jobs?  ;D
Dus dat weet misschien Danielo wel.
Maar hier kan hij echt zo'n 8 uur aanstaan. ( ik heb de Cambridge Audio UuVol app aanstaan zonder dat de pad uitgaat)

Grt peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

danielo

Quote from: peterrr on October 23, 2011, 10:30:51
Het vervangen van batterijen bij apple, is altijd...." mysterieus"    en klepje bij Steve Jobs?  ;D
Dus dat weet misschien Danielo wel.
Maar hier kan hij echt zo'n 8 uur aanstaan. ( ik heb de Cambridge Audio UuVol app aanstaan zonder dat de pad uitgaat)

Grt peterr


Als die na een jaar al echt veel minder is dan is er iets mis, Ze kunnen bij apple zien hoeveel keer die opgeladen is en dan nemen ze een beslissing of het normaal is. Moet zeggen dat ik weinig mensen hierover hoor maar afname over tijd is helaas normaal bij de stand van de techniek. Ik heb een ipad (ok meerdere) vanaf dag 1 en kan mij (anders dan mijn iphone) zelden herinneren dat die leeg was ze staan wel elke avond in de docks   (je moet ze toch ergens laten). Vervangen kost dacht ik bij Apple 89 euro maar dan vervangen ze meestal je hele ipad (tenminste dat deden ze) maar er zijn ook andere plekken waar ze het doen. De prijzen liggen ongeveer het zelfde als de prijzen van laptops (moest laatst 119,- betalen voor een nieuwe bat van een laptop).

Omvang gaat niet anders worden denk  ik zeker niet groter wel zal een retina scherm kleine dingen meer leesbaar maken. Het is ook gewoon wennen hoe je je webbrowser gebruikt het inzoemen en pinchen leer je jezelf snel aan. Elk oordeel na 1 dag gebruik en zonder je evenwicht vinden is bij de meeste producten maar het halve verhaal.

Over foto's, Je kan waarschijnlijk de camera (connection kit) direct aansluiten of de sd kaart. Of een app als photosync of of of.... Er zijn veel oplossingen denkbaar ook hier geld even zoeken wat het beste is voor het soort gebruik ik durf hier de snelheids wedstrijd wel met je aan :).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

Ipad1 en 2 draaien bij ons gemiddeld tussen de 8-10 uur op 1 lading bij heavy video kijken en games in het vliegtuig.
Voor nood hebben we altijd een hypermac accu bij ons waarop hij nog eens 4 uur kan draaien.

Over de grote kun je twisten, ik vind hem ideaal voor surfen, en moet je ergens bij dan zoom je iets in, gaat zeer snel als je het gewend bent.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

het zoomen gaat i.d.d. wel snel en intuïtief, wat ook een groot voordeel is, je bent nooit je muis meer kwijt, het is echt point & shoot.
JBL PRX Power!

jowi

#12
Het concept is gewoon super. Het ding ligt hier gewoon, je hoeft niets op te starten of te booten, je pakt hem, bekijkt een webpage of iets, en je legt hem weer weg. Sinds ik de iPad heb, heb ik mijn laptop thuis niet meer aan gehad. Kort, snel iets doen, en heel intuitief door de bediening met de vingers, dat is waar het om gaat. Multitasking mis ik dan ook totaal niet, het is ook niet nodig, dat past namelijk niet in het concept van kort iets doen met een simpele app.

Overigens is het een misverstand dat de iPad geen multitasking kán, hij kan het namelijk wel, en goed ook, en het wordt ook gebruikt. iOS staat echter maar een paar uitzonderingen toe die het voor apps mogelijk maken om door te werken als ze op de achtergrond staan, en dan moet je denken aan voice over ip, streaming video zaken etc. Binnen een actieve app is multitasking gewoon onbeperkt toegestaan en mogelijk.

Feitelijk blijven alle apps op de achtergrond actief, zij het minimaal. Ze mogen van iOS alleen reageren op bepaalde events. Denk aan events om de app weer op de voorgrond te krijgen, of een event dat de iPad uit gaat, of een event dat het geheugen vol raakt, dan moet je app daar toch op reageren, ook al staat ie op de achtergrond ;)

Kortom, het concept dwingt af dat een app op de achtergrond (in de meeste gevallen) niet actief mag zijn. En dat is prima. Wil je arbeidsintensieve, lange taken doen, dan moet je achter een pc of laptop gaan zitten.

Erik

Voor snel even wat internetten of opzoeken prima, maar als ik een uurtje wil internetten dan ga ik toch echt achter m'n pc zitten. Wisselt ook per website de ene zit zo goed en logisch in elkaar dat je het verschil net merkt. Bij andere sites &*^$ wie was de bedenker hiervan.
Nou scheelt het ook dat mijn pc niet verstopt zit op zolder of studeerkamer dus heb je hem zo bij de hand net als een laptop eigenlijk. Ik zie hem ook meer als aanvulling dan als vervanger. Deze tekst zou ik bv nooit getyped hebben op mijn iPad dan had ik gedacht laat een ander maar reageren veel te vermoeiend zo. ;D
Dus je bent productiever op je laptop. Misschien even wachten op de ipad 3 met groter en scherper scherm en hopelijk ingebouwd toetsenbord
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jowi

#14
Nog even over het "multitasken", je moet je afvragen hoeveel programmas die je nu op je mac/pc hebt, daadwerkelijk nut hebben bij de mogelijkheid om op de achtergrond door te blijven draaien. Ik kom niet verder dan bijv. een downloadprogramma als newsleecher, of iets wat langdurig moet renderen, beide gevallen paketten die je op een ipad sowieso niet zult willen. iets als Word of Excel, zodra die op de achtergrond staan, doen echt gewoon niets. In de praktijk kun je op je pc ook tientallen applicaties "draaien" maar feitleijk is degene waar je op dat moment mee werkt, ook echt actief, de rest niet... ;) zeg maar precies zoals op de ipad... Dus ik vraag me echt af waar die wens voor "echte" multitasking vandaan komt...

Raphie

ok, iPad

kijk eens naar iMachine, je programmeert een drumloop, deze moet blijven lopen
dan open je AniMoog en wil je een bassline spelen
ondertussen open je garageband en doe je de rest van je instrumenten
het e.e.a. bewerk je realtime met TouchOsc

allemaal apps op de iTunes store, maar daar heb je dus nu 4 iPads voor nodig.
JBL PRX Power!

peterrr

Is de ipad daarvoor bedacht als werkpaard?

Volgens mij niet.
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Erik

Quote from: peterrr on October 23, 2011, 12:38:50
Is de ipad daarvoor bedacht als werkpaard?

Volgens mij niet.
Hij stelde alleen een vraag hoor, je hoeft niet meteen in de verdediging te schieten  :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

peterrr

 Was een wedervraag..... ;)


En ik heb geen enkele behoefte om ook maar iets van Het grote boze Apple te verdedigen... ;D

Tja, je vergeet op zo' tablet wel eens een smiley

Grt peterr
( 2 regels typen 4 keer foutje herstellen)
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

jowi

Daar is de ipad inderdaad niet voor bedoeld. Het is nooit en te nimmer bedoeld als volledige vervanger of werkpaard. Misschien wel een mooie vuistregel Raphie, als je voor je taak meer dan 1 ipad nodig hebt, dan moet je een pc gaan gebruiken ;) je loopt ook meteen aan tegen het gemis van een muis en echt toetsenbord en overige interfacing met hardware. Moet je niet willen... het is gewoon GEEN vervanger voor een pc. En dat zal niemand ook roepen, en dat is ook nooit gezegd.

Ik kan me wel voorstellen dat je on-the-road of waar je ook bent zonder de beschikking over de uitgebreide hard/software, met Garageband op de ipad een idee vastlegt (ook al kun je er wel meer mee dan dat) en dat dan op de échte machines uitwerkt.

danielo

Quote from: Raphie on October 23, 2011, 12:23:18
ok, iPad

kijk eens naar iMachine, je programmeert een drumloop, deze moet blijven lopen
dan open je AniMoog en wil je een bassline spelen
ondertussen open je garageband en doe je de rest van je instrumenten
het e.e.a. bewerk je realtime met TouchOsc

allemaal apps op de iTunes store, maar daar heb je dus nu 4 iPads voor nodig.

Het klinkt lullig maar deze vraag gaat niet alleen over multitasking maar over hoe het audio systeem werkt. De service die op de achtergrond dit doet heet core-audio en het zou mij niet verbazen dat dit kan timing is hier vooral een probleem alles moet nl wel in sync blijven. Dat 'op de achtergrond mixen van audio' kan merk je bijvoorbeeld als je tomtom op de achtergrond hebt en bv spotify draait en ook nog een notificatie komt dan worden alle audiotracks correct gemixed en aangepast.

Het is inderdaad een voorbeeld waarbij je je kan afvragen of een macbook air of een midi achtige oplossing niet logischer is de meeste mensen hebben voldoende aan 1 programma en dan wat achtergrond services + taskswitching.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Raphie

Ok duidelijk, iPad als sketchpad dus, of als controller, maar niet als beide tegelijkertijd.

hoe groot is de gemiddelde app? films kijken hoef ik er niet op, mp3's opslaan ook niet, foto's streamen we wel of gebruiken de Microsoft Skydrive.
hoeveel apps zou ik kwijt kunnen op de 16GB versie?

Het aantal GBs slaat bij de iPad toch alleen op de oplsag capaciteit? qua werkgeheugen en Mhz zijn ze toch allemaal hetzeflde uitgevoerd?
JBL PRX Power!

Nosoforos

#22
Dat klopt, nou een erg grote app is een paar honderd MB. Een navigatie-app is zo ongeveer de enige soort die in de GB's loopt. Ik zelf heb zeker genoeg aan mijn 16 GB, omdat ik er idd ook geen muziek en films op bewaar.
Ik gebruik het ook als een aanvulling, niet een vervanging, dat moet je niet willen. Ik vind sommige dingen er namelijk beter op werken. Als ik honderden pagina's pdf moet lezen, doe ik dat veel liever op de iPad, omdat het veel natuurlijker is (en logischer om aantekeningen bij te maken), dan op de desktop.
Overigens is dat dan ook gelijk wel een punt voor mij waarom ik wel uitkijk naar de iPad 3: als pdf bestanden echt groot worden, heeft een iPad 1 het er zwaar mee. Mocht de iPad 3 al een hogere resolutie hebben, dan is dat ook mooi want dat oogt voor het lezen veel beter.

Raphie

Nou, ik ga het maar eens proberen dan, het in m'n Transparent speakerkabel advertentie al aangegeven dat iPad inruil bespreekbaar is. Ik vind zelf €500 voor mij nog te veel voor een pure gadget voor de heb, maar ben wel nieuwsgierig genoeg om verder te verkennen
JBL PRX Power!

Nosoforos

Dat zou ik ook te veel vinden. De reden dat ik om ben gegaan was dat de iPad 1 ten tijde van de introductie van de iPad 2 voor €370 te krijgen was nieuw. Dat vond ik toch echt wel de moeite gezien het nut dat ik er wel in zag (en ik heb er geen spijt van).