optimaliseren Airplay systeem

Started by Gurney, October 18, 2011, 18:37:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gurney

Beste HT'ers,

Graag zou ik een topic willen wijden dat specifiek ingaat op de ervaringen met het streamen via Apple's "Airplay" standaard, naar een Airport Express of AppleTV en hoe daarmee een zo optimaal mogelijke weergave is te bereiken. Hoewel er vele mogelijkheden zijn voor het verbeteren van het digitaal afspelen/streamen van muziek, moet daarbij vaak losgelaten worden van het juist zo flexibel en gebruiksvriendelijke Airplay systeem/user interface. Ik ben daarom zelf al enige tijd bezig om te kijken hoe ik deze keten van iTunes > Airplay > Airport Express > DAC > versterker zo optimaal mogelijk kan krijgen zonder daarbij in te boeten op Airplay functionaliteit.

Ik hoop dat er meer mensen zijn die hun inzichten/ervaringen hieromtrent willen delen. Ik steek alvast van wal met m'n eigen setup.

Opstelling
iMac met iTunes bibliotheek in de werkkamer en een Airport Express en AppleTV in de woonkamer, aangesloten op de hifi apparatuur. Draadloze netwerk op basis van een Airport Extreme router (dualband) en een iPhone en iPad als remote om de Airplay installatie te bedienen of rechtstreeks te streamen.

Bronbestanden
Ripper: iTunes
Encodering: AIFF
Compressie: geen
Sample rate: 44.100 kHz
Sample size: 16 bit
Kanalen: Stereo

Airplay Apparatuur
iMac
AppleTV2
Airport Extreme Base Station
Airport Express
iPhone4  
iPad

Airplay Software
iTunes
Remote App

Versterking, Kabels, Speakers
Denon AVR 2309 Surround AV Receiver
B&W CM7 (bi-amped)
The Chord Company Rumour bi-wire speakerkabels
The Chord Company Optichord optische toslink kabel

Getest
Metrum Acoustics QUAD NOS DAC
Musical Fidelity V-DAC
(icm The Chord Company CobraPlus interlink)

Overdenkingen
Volgens mij is er in bovenstaande opstelling op het gebied van bronbestanden en airplay apparatuur geen verbetering te behalen. Ook heeft speciale software zoals Pure Music mijns inziens geen effect op het verbeteren van de geluidskwaliteit, aangezien dit niet op het streaming deel van toepassing is. Airfoil heb ik nog niet getest. Kabels kunnen altijd beter maar volgens mij heb ik met de The Chord kabels al beter dan gemiddelde connecties gemaakt. De meeste winst is volgens mij nog te behalen met een DAC, echter brachten de DAC's die ik getest heb wel verandering maar naar mijn idee geen duidelijke verbetering. Aangezien de NOS DAC hier toch hoog staat aangeschreven zou het echter best kunnen dat mijn receiver of speakers hierbij eigenlijk de bottlenecks zijn. Vooral de Denon is natuurlijk niet de beste stereo versterker en laat daardoor wellicht de verschillen ook minder goed doorklinken?

Als ik de AppleTV2 en Airport Express met elkaar vergelijk klinkt voor mijn gevoel de AppleTV beter, ik weet niet of dat technisch klopt of dat er meer mensen zijn die deze ervaring hebben?

Een ander idee wat ik heb is dat bij de Airport Express wellicht beter een DAC gebruikt kan worden die ook de klok/timing onder handen neemt, aangezien dit volgens mij in de Airplay stream niet heel goed wordt geregeld.
Denon | B&W | Panasonic | Apple | Sony | Humax | Dynaudio | The Chord Company

jobozo

Quote from: Gurney on October 18, 2011, 18:37:18


Volgens mij is er in bovenstaande opstelling op het gebied van bronbestanden en airplay apparatuur geen verbetering te behalen. Ook heeft speciale software zoals Pure Music mijns inziens geen effect op het verbeteren van de geluidskwaliteit, aangezien dit niet op het streaming deel van toepassing is. Airfoil heb ik nog niet getest.


Een ander idee wat ik heb is dat bij de Airport Express wellicht beter een DAC gebruikt kan worden die ook de klok/timing onder handen neemt, aangezien dit volgens mij in de Airplay stream niet heel goed wordt geregeld.

Als je optimale weergave wilt uitgaande van Itunes kun je vlg mij, en vele anderen, niet om PureMusic heen. Dat geeft een enorme verbetering in geluidsweergave, als dat is wat je zoekt.En daar is al veel over geschreven.Dat zal dan wel via Airfoil moeten.

Airfoil zelf zal geen verbetering geven, maar stelt je wel in staat Airplay te benutten voor PM, spotify, plex etc.Ik ga er van uit dat je PM niet  kent, als je airfoil nog niet getest hebt.

Ook de opvatting dat de AE met zoveel jitter gepaard gaat is inmiddels bekende kost, er is al zoveel over geschreven.

Aangesloten op de Metrum Octave Dac heb ik echter na zeer intensief luisteren geen verschil kunnen horen tussen Itunes via Macbook-USB out-Vlink-Octave DAC, versus itunes-AE/airplay-Octave DAC, waarbij het voor mij vast is komen te staan dat een goede DAC kennelijk ook goed ontjitterd. Of jitter er niet toedoet.

Maar dat je met de Metrum Quad dac weinig verbetering boekt zegt toch ook wel iets, want bij mij, en inmiddels vele anderen, ging er een wereld open.Denk daarom dat je in deze setup van jitter"oplossingen" ed niets opschiet.

Dan lijkt het me idd goed eens naar een andere setup te gaan kijken.

ik kan je iig meegeven dat er met Airplay zeer goede resultaten te behalen zijn


)p(

Quote from: Gurney on October 18, 2011, 18:37:18


Als ik de AppleTV2 en Airport Express met elkaar vergelijk klinkt voor mijn gevoel de AppleTV beter, ik weet niet of dat technisch klopt of dat er meer mensen zijn die deze ervaring hebben?



Ik weet het niet 100% zeker maar k dacht gelezen te hebben dat een ae bit perfect digitaal kan uitsturen maar de nieuwste apple tv niet omdat die alles omzet naar 48k.

yorkie13

Leuke topic, ga ik zeker volgen.
Ik draai zelf met de volgende set up :

iPad
MacBook
iPod classic in Wadia i170
Apple TV2

Deels gebruik ik dus AirPlay en gewoon een MacBook via USB aangesloten.

E.a is aangesloten op een DAC.
Kort geleden heb ik de MF V-DAC vervangen door een Dacmagic van Cambridge..

Bekabeling is verder redelijk standaard, en ik denk zeker dat hier een hoop winst te behalen is.

Versterkers zijn. emotiva Umc1 en Upa 2

Luidsprekers XTZ 99.26 en 99w12.18 subwoofers.

Gurney

Quote from: jobozo on October 18, 2011, 22:06:09
Als je optimale weergave wilt uitgaande van Itunes kun je vlg mij, en vele anderen, niet om PureMusic heen. Dat geeft een enorme verbetering in geluidsweergave, als dat is wat je zoekt.En daar is al veel over geschreven.Dat zal dan wel via Airfoil moeten.

Airfoil zelf zal geen verbetering geven, maar stelt je wel in staat Airplay te benutten voor PM, spotify, plex etc.Ik ga er van uit dat je PM niet  kent, als je airfoil nog niet getest hebt.

Ook de opvatting dat de AE met zoveel jitter gepaard gaat is inmiddels bekende kost, er is al zoveel over geschreven.

Aangesloten op de Metrum Octave Dac heb ik echter na zeer intensief luisteren geen verschil kunnen horen tussen Itunes via Macbook-USB out-Vlink-Octave DAC, versus itunes-AE/airplay-Octave DAC, waarbij het voor mij vast is komen te staan dat een goede DAC kennelijk ook goed ontjitterd. Of jitter er niet toedoet.

Maar dat je met de Metrum Quad dac weinig verbetering boekt zegt toch ook wel iets, want bij mij, en inmiddels vele anderen, ging er een wereld open.Denk daarom dat je in deze setup van jitter"oplossingen" ed niets opschiet.

Dan lijkt het me idd goed eens naar een andere setup te gaan kijken.

ik kan je iig meegeven dat er met Airplay zeer goede resultaten te behalen zijn

Dank voor je reactie jobozo! Interessant om te lezen.

Wat Pure Music betreft, ik dacht dat dit alleen effect had op de lokale weergave (via interne of externe geluidskaart) en niet op de Airplay "stream", maar ik begrijp uit je verhaal dat, wanneer je dit door Airfoil naar de Airport Express/AppleTV stuurt, het dus wel werkt. Ik ga het eens uitproberen maar volgens mij valt daarbij wel een deel van de Airplay functionaliteit weg. iTunes + PM blijft volgens mij wel werken met de Remote App, maar Airplay speakers (zones) aan/uit zetten kan dan volgens mij niet meer omdat het via Airfoil loopt wat je weer alleen vanaf de Mac kunt bedienen.

Ik weet niet of jitter het juiste woord is voor wat ik bedoel. Ik merk op zich niks van "verkeerde" timing ofzo, maar ik lees wel eens dat bepaalde DACs de timing opnieuw onder de loep nemen en helemaal "goed" zetten om het allemaal wat muzikaler te laten klinken. Misschien is dat onzin, dat weet ik dus niet.

Wel goed om te horen dat je geen verschil hebt kunnen horen tussen Mac direct aangesloten en via airport express! Dat geeft de burger moed ;) 
Denon | B&W | Panasonic | Apple | Sony | Humax | Dynaudio | The Chord Company

jobozo

#5
Quote from: Gurney on October 19, 2011, 10:32:07
Dank voor je reactie jobozo! Interessant om te lezen.

Wat Pure Music betreft, ik dacht dat dit alleen effect had op de lokale weergave (via interne of externe geluidskaart) en niet op de Airplay "stream", maar ik begrijp uit je verhaal dat, wanneer je dit door Airfoil naar de Airport Express/AppleTV stuurt, het dus wel werkt. Ik ga het eens uitproberen maar volgens mij valt daarbij wel een deel van de Airplay functionaliteit weg. iTunes + PM blijft volgens mij wel werken met de Remote App, maar Airplay speakers (zones) aan/uit zetten kan dan volgens mij niet meer omdat het via Airfoil loopt wat je weer alleen vanaf de Mac kunt bedienen.

Ik weet niet of jitter het juiste woord is voor wat ik bedoel. Ik merk op zich niks van "verkeerde" timing ofzo, maar ik lees wel eens dat bepaalde DACs de timing opnieuw onder de loep nemen en helemaal "goed" zetten om het allemaal wat muzikaler te laten klinken. Misschien is dat onzin, dat weet ik dus niet.

Wel goed om te horen dat je geen verschil hebt kunnen horen tussen Mac direct aangesloten en via airport express! Dat geeft de burger moed ;)


Ik weet niet hoe dat zit met Airfoil, ik heb kort Lion op mijn Macbook gehad, waarna het nodig was een update voor Airfoil te kopen, en die had geloof ik wel datgene wat jij beschrijft mbt zones.
Aangezien ik zelf alleen in de woonkamer muziek wil heb ik dit probleem niet.Ik ben weer teruggegaan naar SnowLeopard.

Vlg mij zijn van beide, Airfoil en PM probeerversies te downloaden.

Datgene wat je over timing aangeeft heeft idd met jitter te maken.

Of jitter " hoorbaar'  is, daarover zijn de meningen verdeeld, dus ook over een positieve bijdrage van aparte ontjitterboxen. Die trouwens maar spaarzaam voorhanden zijn, dat zal nier voor niets zijn
Ik maak me er iig na mijn eigen test echt niet druk om.

De weergavekwaliteit die ik nu met Airplay via de AE en de fantastische Metrum Octave DAC heb is inmiddels zodanig, dat ik absoluut al maanden geen behoefte heb om nog verder te veranderen.En door de CD spelers die hier in huis hebben gestaan gewoonweg niet bereikt werd.
Dus ik ben tevreden.

Kjelt

Wat ook al lang bekend is maar ik toch maar voor de compleetheid even wederom aankaart is dat voor een goede geluidskwaliteit je NIET de volume regeling van airplay wilt gebruiken. Oftewel volume op 100% anders gaat er veel informatie verloren.

raindog

Een andere optie is de aanschaf van een gebruikte Apple TV van de 1e generatie (ATV1). Veelvuldig op marktplaats te vinden vanaf €80-90 euro voor een 160 Gb model. Met een ATV1 sync je de iTunes bibliotheek (of een deel daarvan) van je iMac met de ATV1. Voordelen ten opzicht van een ATV2 of Airport Express (AE) zijn dat je iMac niet aan hoeft te staan, dat je netwerk niet belast wordt en een veel snellere reactie van commando's via de afstandbediening cq. remote-app. Nadeel is de beperkte opslag van 160 Gb maar je kunt er via een jailbreak makkelijk een externe HD aan hangen. Daarnaast kun je met een ATV1 natuurlijk ook gewoon blijven streamen vanaf je iMac.
Enig nadeel, tov een ATV1 of AE, is dat de harde schijf van een ATV1 héél lichtjes geluid maakt. Nauwelijks hoorbaar, maar hoorbaar. Zet je hem in een kast dan is het weg. Ik denk dat dit geluid van de vergelijkbaar is met het geluid van een Mac Mini, tenzij die laatste is voorzien van solidstate geheugen.   

Om je geluidskwaliteit te verbeteren zou ik als eerste je versterking aanpakken. Wanneer je geen surround nodig hebt dan overstappen naar een stereo-versterker. Zelfs een eenvoudig exemplaar als een Marantz PM6004 of Rega Brio-R zal al een flinke verbetering geven. Aangevuld met bijvoorbeeld een V-Dac2 maak je dan echt een flinke sprong voor een betaalbaar totaalbedrag. De aanschaf van een betere Dac zonder je versterker aan te pakken is in mijn ogen niet zinvol. Mocht je je surround-receiver willen behouden dan zou ik eens op zoek gaan naar een gebruikte stereo-eindversterker om aan je Denon te hangen. Mijn ervaring leert dat je daarmee een heleboel vooruitgang kunt boeken. Ik heb eens een Creek Classic eindtrap op mijn Marantz SR5003 aangesloten, dat was echt een wereld van verschil. Die Creek had ik voor €375,- op de kop getikt bij een dealer.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

jobozo

#8
Quote from: raindog on October 19, 2011, 21:42:15
Een andere optie is de aanschaf van een gebruikte Apple TV van de 1e generatie (ATV1).

Maar dan gebruik je toch geen Airplay?

En, kan je dan wel gebruik maken van PureMusic, vlg mij niet?

Maar het zou zeker wel kunnen werken zo'n Apple TV met HD

Gurney

#9
Quote from: raindog on October 19, 2011, 21:42:15
Een andere optie is de aanschaf van een gebruikte Apple TV van de 1e generatie (ATV1). Veelvuldig op marktplaats te vinden vanaf €80-90 euro voor een 160 Gb model. Met een ATV1 sync je de iTunes bibliotheek (of een deel daarvan) van je iMac met de ATV1. Voordelen ten opzicht van een ATV2 of Airport Express (AE) zijn dat je iMac niet aan hoeft te staan, dat je netwerk niet belast wordt en een veel snellere reactie van commando's via de afstandbediening cq. remote-app. Nadeel is de beperkte opslag van 160 Gb maar je kunt er via een jailbreak makkelijk een externe HD aan hangen. Daarnaast kun je met een ATV1 natuurlijk ook gewoon blijven streamen vanaf je iMac.
Enig nadeel, tov een ATV1 of AE, is dat de harde schijf van een ATV1 héél lichtjes geluid maakt. Nauwelijks hoorbaar, maar hoorbaar. Zet je hem in een kast dan is het weg. Ik denk dat dit geluid van de vergelijkbaar is met het geluid van een Mac Mini, tenzij die laatste is voorzien van solidstate geheugen.  

Om je geluidskwaliteit te verbeteren zou ik als eerste je versterking aanpakken. Wanneer je geen surround nodig hebt dan overstappen naar een stereo-versterker. Zelfs een eenvoudig exemplaar als een Marantz PM6004 of Rega Brio-R zal al een flinke verbetering geven. Aangevuld met bijvoorbeeld een V-Dac2 maak je dan echt een flinke sprong voor een betaalbaar totaalbedrag. De aanschaf van een betere Dac zonder je versterker aan te pakken is in mijn ogen niet zinvol. Mocht je je surround-receiver willen behouden dan zou ik eens op zoek gaan naar een gebruikte stereo-eindversterker om aan je Denon te hangen. Mijn ervaring leert dat je daarmee een heleboel vooruitgang kunt boeken. Ik heb eens een Creek Classic eindtrap op mijn Marantz SR5003 aangesloten, dat was echt een wereld van verschil. Die Creek had ik voor €375,- op de kop getikt bij een dealer.

Dank voor je reactie Raindog! Wat je AppleTV verhaal betreft is dat, zoals jobozo ook al aangeeft, niet de manier waar we hier naar op zoek zijn. Ik probeer juist te bereiken dat dingen rechtstreeks streamen (Airplay) in plaats van ze tussendoor lokaal op te slaan. Daarbij ben ik allerminst fan van de 1e generatie AppleTV's, maar dat terzijde.

Qua stereo upgrade zat ik wel in dezelfde richting te denken, met een eindversterker op de pre-out van m'n receiver. Ik gebruik m'n receiver namelijk om al m'n bronnen (zowel audio als video) te schakelen, dus hij dient meer als centraal station dan als surround processor. Ik heb hier al een ander topic (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=116222.msg) over lopen trouwens. Ik lees daarin ook dat je wellicht beter een geintegreerde versterker dan een eindversterker kunt gebruiken, maar ik begrijp de technische voors en tegens daarvan nog niet goed genoeg. Ik vraag me af of ik met alleen een eindversterker het probleem wel oplos. De Denon blijft dan volgens mij namelijk gewoon de voorversterking doen toch? Anyway alle uitleg hierover is nog steeds meer dan welkom want ik heb op dat gebied weinig ervaring. Ik ben wel uit op bedieningsgemak, dus als ik met een geintegreerde versterker nog 48 extra handelingen moet verrichten om stereo te spelen dan is me het dat ook weer niet waard :)  

Denon | B&W | Panasonic | Apple | Sony | Humax | Dynaudio | The Chord Company

Gurney

#10
Quote from: Kjelt on October 19, 2011, 19:29:48
Wat ook al lang bekend is maar ik toch maar voor de compleetheid even wederom aankaart is dat voor een goede geluidskwaliteit je NIET de volume regeling van airplay wilt gebruiken. Oftewel volume op 100% anders gaat er veel informatie verloren.

Klopt inderdaad, dit omdat je anders softwarematig het geluid gaat beperken, met verlies van informatie tot gevolg.
Denon | B&W | Panasonic | Apple | Sony | Humax | Dynaudio | The Chord Company

jobozo

#11

Qua stereo upgrade zat ik wel in dezelfde richting te denken, met een eindversterker op de pre-out van m'n receiver.


[/quote]

Er is op dat vlak zo veel mogelijk, dat wordt echt door budget, en persoonlijke voorkeur bepaald.
Je zou bv ook een voorversterker met dac kunnen beluisteren, en die op het EV deel van je Denon aansluiten., of een geintegreerde met dac, Moon heeft die dacht ik.

een andere EV is zo geleend idd, maar je zult gaan ervaren dat andere beperkingen dan aan het licht gaan komen.Mocht je ervaren dat een andere EV veel uitmaakt, denk dan ook aan 2ehands. 2jr gelden heb ik na een lange zoektocht bv uiteindelijk een 2e hands Linn EV gekocht, die veel beter klonk dan een duurdere nieuwe Rotel;kortom, er is veel mogelijk, bepaal je budget en ga zoeken.
Succes met je zoektocht!

ps zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1388827/1

jobozo

Quote from: raindog on October 19, 2011, 21:42:15
Een andere optie is de aanschaf van een gebruikte Apple TV van de 1e generatie (ATV1). Veelvuldig op marktplaats te vinden vanaf €80-90 euro voor een 160 Gb model. Met een ATV1 sync je de iTunes bibliotheek (of een deel daarvan) van je iMac met de ATV1. Voordelen ten opzicht van een ATV2 of Airport Express (AE) zijn dat je iMac niet aan hoeft te staan, dat je netwerk niet belast wordt en een veel snellere reactie van commando's via de afstandbediening cq. remote-app. Nadeel is de beperkte opslag van 160 Gb maar je kunt er via een jailbreak makkelijk een externe HD aan hangen. Daarnaast kun je met een ATV1 natuurlijk ook gewoon blijven streamen vanaf je iMac.
Enig nadeel, tov een ATV1 of AE, is dat de harde schijf van een ATV1 héél lichtjes geluid maakt. Nauwelijks hoorbaar, maar hoorbaar. Zet je hem in een kast dan is het weg. Ik denk dat dit geluid van de vergelijkbaar is met het geluid van een Mac Mini, tenzij die laatste is voorzien van solidstate geheugen.   



Even off topic:

is het bekend of er op de ATV1 met de software van PureMusic gespeeld kan worden?
Ik begrijp wel dat het met een jailbreak(?) mogelijk moet zijn XBMC en plex met de ATV1 te gebruiken, ik kom het helaas nergens tegen of dit ook met PM kan.

Gurney

Quote from: jobozo on October 20, 2011, 23:22:22
Even off topic:

is het bekend of er op de ATV1 met de software van PureMusic gespeeld kan worden?
Ik begrijp wel dat het met een jailbreak(?) mogelijk moet zijn XBMC en plex met de ATV1 te gebruiken, ik kom het helaas nergens tegen of dit ook met PM kan.

Je kunt er natuurlijk altijd Airfoil+PM naartoe streamen, maar er bestaat volgens mij geen manier om PM er stand alone op te draaien. Voor aTV Flash zijn allerlei plugins, maar niet voor PM. 
Denon | B&W | Panasonic | Apple | Sony | Humax | Dynaudio | The Chord Company

jobozo

Quote from: Gurney on October 21, 2011, 01:16:32
Je kunt er natuurlijk altijd Airfoil+PM naartoe streamen, maar er bestaat volgens mij geen manier om PM er stand alone op te draaien. Voor aTV Flash zijn allerlei plugins, maar niet voor PM. 

Bedankt,
dan ga ik toch definitief over op een Macmini

Gurney

#15
Afgelopen weekend tijdens de AV-NU nog wat interessante inzichten verworven tijdens de lezing van Hans Beekhuyzen over, zoals hij het noemt, "harddisk audio".

Mijn stelling (en dat van meer mensen) dat de AppleTV2 beter klinkt als de Airport Express werd door Hans bevestigd. De Express schijnt (meetbaar) erg veel jitter (timing fouten) te genereren, iets waar de AppleTV2 geen last van heeft.

Hans haalde nog een mooi product aan wat ik eigenlijk al weer was vergeten maar op zich wel leuk is om te vernoemen. Het Franse MicroMega heeft een paar jaar terug een product ontwikkeld op basis van de Airport Express, echter met een eigen voeding en scheidingsfilter. Je gebruikt deze dan wel gelijk als DAC, aangezien er alleen RCA uitgangen op zitten. De prijs is bijna het tienvoudige van wat een Airport Express kost, dus echt een populair product is het volgens mij nooit geworden. Ik zat net even op hun site te kijken, maar ze hebben inmiddels ook versies met geintegreerde versterking ed.


De Micromega WM-10

Actuele prijzen kon ik zo snel niet vinden, maar een AppleTV2 zal in alle gevallen goedkoper zijn vermoed ik ;)
Denon | B&W | Panasonic | Apple | Sony | Humax | Dynaudio | The Chord Company

jobozo

Quote from: Gurney on October 24, 2011, 13:55:13


Mijn stelling (en dat van meer mensen) dat de AppleTV2 beter klinkt als de Airport Express werd door Hans bevestigd. De Express schijnt (meetbaar) erg veel jitter (timing fouten) te genereren, iets waar de AppleTV2 geen last van heeft.



Dat de AE meetbaar veel jitter genereert wordt idd vaak vermeld en aangeven, doch ik ken maar 1 , welbekend,testje hierover uit Stereoplay destijds, die dit tegensprak, verder heb ik nooit iets over metingen vernomen.

Maar goed, als het beter klinkt, en het zeker gemeten is dat de AE wel jitterd, en de ATV2 niet, dan zal het wel aan de jitter liggen toch?

Dat de ATV2 dit dan niet zou doen, terwijl deze het toch een beetje op dezelfde manier aanpakt, is merkwaardig maar wel interessant, misschien dat dit ook voor andere Airplay spelers/versterkers geld.

Airplay voortaan dus via de ATV2, DAC/VV naar keuze erbij en je airplay weergave is geoptimaliseerd.
Of Airplay via een netwerkspeler/andere versterker, als je hier toch eens op overgaat?




jslaman

Voordeel van de oude apple TV en Airport express is dat ze 44.1hz uitsturen en de nieuwe ATV 48hz. Het verbaast me daarom dat de ATV2 volgens sommigen beter blijkt te klinken.

jobozo

Quote from: jslaman on October 24, 2011, 15:16:54
Voordeel van de oude apple TV en Airport express is dat ze 44.1hz uitsturen en de nieuwe ATV 48hz. Het verbaast me daarom dat de ATV2 volgens sommigen beter blijkt te klinken.

in dat geval ligt het dus niet aan de jitter?
Het zou leerzaam zijn te weten of , zoals er beweert wordt, de ATV2 geen/minder jitter geeft, is dat ooit gemeten?

Kjelt

Zowiezo gebruikt de AE een optische uitgang dus heb je per definitie last van (meer) jitter.
Je wilt daar dus een fatsoenlijk en goed ontworpen apparaat aanhangen die zelf een meervoudige onafhankelijke databuffer gebruikt (wel een of enkele seconden vertraging).

paaj

#20
De ATV2 gebruikt ook optisch als uitgang toch? Tenzij je een HDMI receiver gebruikt.
Mijn ervaring in verschillende systemen is dat een AE gewoon goed werkt, mits op een 5Ghz netwerk (kreeg plopjes anders) en iTunes volume op 100%. Daar kun je verder niet zoveel meer aan tweaken.

Airfoil is leuk voor Youtube filmpjes uit je browser, maar lijkt me redelijk nutteloos om PureMusic/Amarra kwaliteit over WiFi te gaan halen. Als PureMusic/Amarra al verschil geeft (heb wel eens getest, maar niets gehoord) is dat in een betere aansturing van de SPDIF chip en het bufferen van muziek in het geheugen. Verder alleen meer bits om volume te verwerken en EQ goed toe te passen, dus betere kwaliteit geluidsverwerking en dan heb je het dus niet meer over dezelfde bitjes.


Die Micromega lijkt me een zwaar overgeprijsd ding. Airport express bordje met andere voeding en vooral veel lucht.

En dan niet eens de moeite nemen om de originele aansluitingen weg te halen of een LAN poort in te bouwen...

Dan kun je voor het geld wel leukere dingen halen.


Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Kjelt

Eigenlijk is de vraag waarom je uberhaupt nog een AE zou gebruiken, je wilt toch eigenlijk dat je digitale data rechtstreeks op het targetdevice terecht komen en niet via een ouderwetsch niet voor data bedoeld transportprotocol als spdif? Ik zou gewoon een goed en degelijk ontworpen device kopen met airplay ondersteuning.

jobozo

Quote from: paaj on October 24, 2011, 16:07:03


Airfoil is leuk voor Youtube filmpjes uit je browser, maar lijkt me redelijk nutteloos om PureMusic/Amarra kwaliteit over WiFi te gaan halen. Als PureMusic/Amarra al verschil geeft (heb wel eens getest, maar niets gehoord) is dat in een betere aansturing van de SPDIF chip en het bufferen van muziek in het geheugen.

Tja het zal wel, de een zegt weer dit de ander weer dat.
Puremusic doet het hier uitstekend met airfoil, klinkt veel beter dan Itunes hiervoor, maar goed jij vindt het weer nutteloos.En zo voort.
De TS moet het zelf maar gaan beluisteren, zoals ik al zei, alles is in demoversie te beluisteren, maar als je de vooruitgang met Pm niet hoort, lijkt me verdere investering ook niet nodig...een andere installatie dan maar.

paaj

Volgens mij zat het systeem wel snor... Northstar DAC en een Stax systeem. Optisch naar HiFace vond ik een mooie stap en is technisch in ieder geval verklaarbaar (of dat geen placebo is ga ik nog wel eens testen binnenkort). Dan wil ik ook Pure Music nog wel eens aanzwengelen.

Er is niets dat kan verklaren dat PureMusic ook nog over WiFi/LAN verschil kan maken. Tenzij je dus de EQ/Volumeregeling gebruikt misschien.


SPDIF is toch juist voor audio ontworpen? Niet optimaal misschien, maar met een goede buffer in de DAC werkt het uitstekend.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Gurney

Quote from: jobozo on October 24, 2011, 15:06:19

Dat de AE meetbaar veel jitter genereert wordt idd vaak vermeld en aangeven, doch ik ken maar 1 , welbekend,testje hierover uit Stereoplay destijds, die dit tegensprak, verder heb ik nooit iets over metingen vernomen.

Maar goed, als het beter klinkt, en het zeker gemeten is dat de AE wel jitterd, en de ATV2 niet, dan zal het wel aan de jitter liggen toch?

Dat de ATV2 dit dan niet zou doen, terwijl deze het toch een beetje op dezelfde manier aanpakt, is merkwaardig maar wel interessant, misschien dat dit ook voor andere Airplay spelers/versterkers geld.

Airplay voortaan dus via de ATV2, DAC/VV naar keuze erbij en je airplay weergave is geoptimaliseerd.
Of Airplay via een netwerkspeler/andere versterker, als je hier toch eens op overgaat?

De ATV2 heeft volgens Beekhuyzen een erg goede digitale uitgang en over de AE citeer ik "jittert als de ziekte" :) Nu is het wel zo dat er 2 versies geweest zijn van de AE en dat de laatste alweer zo'n 3,5 jaar mee gaat. De ATV2 heeft wat dat betreft alweer 2 jaar jongere/betere componenten aan boord. 

Volgens Hans, die ook de MicroMega heeft gestest (review in vi-fi #53) werden de timing fouten van de AE vooral veroorzaakt door een slechte voeding. Wat ik me ook voor kan stellen is dat (wat paaj ook al aangeeft) de jitter deels afhankelijk is van hoe goed de wifi verbinding is en welke band je gebruikt. 

In dat geval begin ik me af te vragen wat de definitie is van Jitter. Als dat het hoorbaar kort wegvallen/stotteren/ploppen van geluid is, dan lijkt me dat overduidelijk gewoon een netwerkprobleem. Ik denk zelf echter dat het meer gaat om de subtiliteiten of perfecte timing in het geluid van een verder solide muziekstroom, maar als dat niet zo is hoor ik het graag :)
Denon | B&W | Panasonic | Apple | Sony | Humax | Dynaudio | The Chord Company